TEST: Sony FE 70-300/4,5-5,6 G OSS

Sonys nya telezoom FE 70-300/4,5-5,6 G OSS  uppges ha prestanda utöver det vanliga. Vi testat vad objektivet verkligen går för.

Sony har en kompakt FE 70-200/4 och en stor proffsig FE 70-200/2,8 som tecknar ut småbild och en billig E 55-210/5,6-6,3 för kameror med APS-C-sensorer. Här känns FE 70-300/4,5-5,6 G OSS som en smart komplettering, den ger lite mer räckvidd till småbildskamerorna och rejält med räckvidd på en APS-C-kamera där den ger bildvinklar motsvarande 105-450 mm på småbild. 

Vid lanseringen var Sony noga med att påpeka att det här inte var en traditionell prispressad 70-300 av det slag vi sätt mängder av genom åren. De sa det inte rent ut, men de verkar snarare ha sneglat på Canons ganska okända men mycket uppskattade EF 70-300/4-5,6L IS USM. Självklart jämför vi de två.

Prestandamässigt sköter sig FE 70-300 bra, vid 70 mm är det en aning skarpare i mitten än Canon-objektivet, men från runt 135 mm är det Canon som är bättre och vid 300 mm är Canon-objektivet tydligt skarpare. Men jämfört med billigare 70-300-varianter är FE 70-300 ett påtagligt bättre objektiv. Bländar du ned ett steg eller två är objektivet underbart skarpt. Vinjetteringen är måttlig och det finns bara en svag kuddformig distorsion genom hela zoomomfånget. Det är en del kromatisk aberration, men den försvinner med nedbländning. Oskärpeteckningen och motljusegenskaperna är bra. 

Räckvidd med skärpa. Skärpan fullt öppen vid 300 mm är bra, klart bättre än traditionella 70-300-zoomar. Bländar du ned förbättras skärpan ytterligare. Det här ett objektiv du kan bära med dig ut på längre vandringar och ändå få bra bildkvalitet. (A7 II , 300 mm, f/5,6, 1/2500, ISO 800).

Att zooma går lagom trögt, objektivet blir ungefär 5,5 centimeter längre vid 300 mm. Fokuseringen är snabb och tyst. Det finns ingen stativfot och tyvärr inget ledigt utrymme där du skulle kunna spänna dit en lös fot som till exempel Canon-objektivet har. Du har en programmerbar funktionsknapp och knappar som styr AF/MF, fokusbegränsare och start/stopp av stabilisering. Ringen för manuell fokus är smal och sitter lite obekvämt till. 

Prestanda hos det här objektivt är tillräckligt bra för att det också kommer att fungera bra med APS-C-kameror. På en A6300 eller den kommande A6500 blir FE 70-300 ett trevligt djur- och fågelfotoobjektiv.

Nästan toppklass. Här ser du mittskärpan vid 300 mm och f/5,6, till vänster EF 70-300/4-5,6L IS USM, till höger FE 70-300/4,5-5,6 G OSS. Du får blända ned Sony-objektivet minst ett steg för att få samma skärpa. Men jämfört med de flesta andra 70-300-zoomar håller Sony-objektivet mycket hög klass.

Slutsats

Priset är högt, men optiska prestanda är mycket bra och objektivet fokuserar snabbt och tyst. Formatet är kompakt och vikten måttlig trots robust känsla och vädertätning. Objektivet är lätt att rekommendera både för de med småbilds- eller APS-C-modeller. Det här är en rese- och naturfotozoom som dessutom kan rycka in som porträtt- och närbildsobjektiv.



Martin Agfors
Publicerad 2017-02-22. Läst av 3556 personer.

Superskarpt vid 70 mm. Vid 70 mm är FE 70-300 ett riktigt skarpt objektiv redan vid maxbländaren och den snygga oskärpeteckningen framhäver det som är i fokus på ett snyggt sätt. Mångsidigheten hos FE 70-300 blir inte sämre av att närgränsen är imponerande 0,9 meter. Bilddata: 300 mm, f/4,5, 1/2000, ISO 800, A7 II


 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2017-02-24 16:39   Crion
Hej!
Kör själv detta objektiv ihop med en A6500 och Batis18/2.8.

Vilken Body användes för dessa testbilder?
Svar från Grevture   2017-02-24 17:25
Bilderna i artikeln är tagna med objektivet på en A7 II. Vilket också står i bildtexterna :-)

Merläsning

Nya bilder i Galleri FS

Nya bilder i Galleri FS bland annat Andreas Christensens vackra LOST. Läs mer...

Reportage från norsk naturfotofestival

Lena Holm har gjort ett intressant reportage i sin blogg från den norska naturfotofestivalen i Ski. Läs mer ...
Annons

Naturbilder med skav

Som barn växte Nic Kruys upp i en nationalpark i Wales och som 13-åring fick han sin första kamera. Att han skulle fotografera naturen som vuxen var nästan förutbestämt. Läs mer...

TEST: Sony FE 50/1,4 ZA, 50/1,8 och 50/2,8 Macro

Sony har fått en del kritik för att de varit långsamma med att bygga upp ett objektiv­utbud till sina spegelfria kameror. Men i en del av utbudet har du gott om alternativ: normalobjektiv. Vi har testat tre nya normaler från Sony med tydligt skilda egenskaper. Läs mer... 2

Vinn 1500 euro i EISA Photography Maestro

Delta i EISA Photography Maestro 2017 och ta chansen att vinna 1500 euro och en resa för två till Berlin. Du kan också vinna ytterligare 1000 euro i EISA:s Facebook-omröstning. Årets tema är "Street life". Läs mer...

Naturfotopodden intervjuar Mats Andersson

Naturfotografen Mats Andersson väcker mycket uppmärksamhet just nu. Dels för att han fått många fotopriser, men också för att Mats har en högst personlig bildstil och sticker ut. I Naturfotopodden kan du höra en intressant intervju med Mats. Läs mer... 2

Publicera dina bästa närbilder

Nu finns chansen att få någon av dina bästa närbilder publicerade i Fotosidan Magasin. Alla publicerade bilder får feedback av ett proffs. Förutom närbild har vi också tema "övergivna platser". Läs mer ...

Brusreducering på rätt ställe i bilden

Peter Györffy visar hur du kan använda "blend if" så att din brusreducering bara påverkar de brusigaste delarna av bilden. Läs mer

TEST: Panasonic Leica Nocticron DG 42,5 mm f/1,2 Asph

Nocticron 42,5 mm f/1,2 Asph tillhör Panasonics mest exklusiva objektiv, de som får bära Leicas namn och till det yttre ser ut som Leicas egna objektiv. Läs mer... 7

Naturbilder i världsklass på Abecita

Mats Andersson vann förstapris i ”Wildlife Photographer of the Year” förra året i den svartvita-klassen. Han har också utsetts till Årets nordiska naturfotograf. Nu visas hans bästa bilder på Abecita Konstmuseum. Läs mer... 9

Elinchrom Skyport Plus HS