Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Nikon Z f – en digital Nikon FM2

Nikon Z f – en digital Nikon FM2

Nikon gör sin tredje digitala retrokamera – den första som är spegelfri med småbildssensor.

Nikon Z f lanseras tio år efter Nikons första försök att göra en digital retrokamera med en design som är kraftigt inspirerad av den ikoniska kameran Nikon FM2. Nikon Df använde sensorn från presskameran Nikon D4 och blev lite väl stor för att kännas som en digital motsvarighet till FM2. Problemet var att få plats med skärm, elektronik och ett stort batteri.

Men utan spegel kan kamerahuset göras tunnare så att det inte upplevs lika klumpigt. Sagt och gjort – för två år sedan skickade Nikon upp försöksballongen Nikon Z fc som baserades på APS-C-kameran Z50. Försöket blev lyckat och nu kommer äntligen en version med småbildssensor – lika stor som bildrutorna i Nikon FM2.

Nikon Z f har autofokus från Nikon Z9

Nikon Z f använder 24,5-megapixelsensorn från Nikon Z6 II, men har samma processor som Nikon Z8 och Nikon Z9. Det gör att kameran har kraft för att följa motivet med skärpan över en större del av bildytan (89 % av bredden och 96 % av höjden). Antalet AF-punkter har ökat något till 299.

Autofokusen kan arbeta ner till –10 EV vilket är betydligt svagare ljus än månljus.

För att inte kameran ska kännas för stor och klumpig använder den ena minneskortsplatsen microSD-kort, den andra passar vanliga SD-kort.

Mässing och svartvitt för känslans skull

Nikon har lagt mycket jobb på att få kameran att kännas som en rejäl klassisk kamera i metall från 70-80-talet. Kamerahuset är gjort av magnesium och knapparna görs av mässing. Detta gör att kameran väger mer än Z6 II, hela 700 gram. En trevlig modern funktion är vädertätning.

För att förstärka retrokänslan finns det ett speciallt svartvitt läge som aktiveras med ett reglage som växlar mellan stillbild, svartvitt och video. Det går att välja mellan tre olika svartvita bildstilar.

Fullt vridbar pekskärm

Skärmen är fullt vridbar och har pekfunktion. Slutaren är konstruerad för att klara minst 200 000 exponeringar.

Nikon Z f kan ta 7,8 bilder per sekund med mekanisk slutare och 14 bilder/s med elektronisk. Det finns också ett höghastighetsläge som ökar hastigheten till 30 bilder/s, men då bara med jpeg. Det går att ställa in kameran så att bilder kontinuerligt lagras i internminnest – när avtryckaren pressas ned lagras bilderna från sekunden innan samtidigt som kameran fortsätter ta nya bilder.

Förutom råformat och jpeg kan bilder även lagras i det nya formatet Heif som har större datamängd än jpeg, men mer effektiv komprimering så att filerna inte blir större.

Bildstabiliseringen (IBIS) har fått en ny funktion som kallas Focus Point VR och bryr sig bara om det området som är i fokus. Nytt för Nikon är sensorskift som innebär att bilden kan skapa mer högupplösta bildfiler genom att kombinera flera exponeringar där sensorn flyttats mellan varje tagning.

Videofunktionen bjuder på 4K/30p med hela sensorn och 4K/60p i DX-läge (APS-C). Videofilerna kan lagras i 10-bit med H.265-komprimering.

En nyhet är möjligheten att videofilma i programläge S, alltså med tidsstyrd bländarautomatik. Det kan vara bra om man vill styra hur rörelser återges eller vill undvika flimmer. Ljudet kan spelas in med 24-bitas omfång.

Nikon Z f – pris, paket och leverans

Nikon Z f har ett rekommenderat pris på 32 990. Kameran börjar levereras i oktober och kommer även att säljas i paket med Nikkor Z 40 mm f/2 SE.



Publicerad 2023-09-20.

Fotosidan produktdatabas


Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation

68 Kommentarer

Dr. Glyko 2023-09-20 08:24  
I USA kostar Zf och Z6 II lika mycket (2000 USD). I Sverige kostar Z6 II ca 24000. Zf är alltså förhållandevis billig i USA men dyr här. Hoppas att priset kan gå ner framöver...
Gamle 2023-09-20 11:26
Dagens värde på kronan gentemot US-dollarn har en viss betydelse.
PMD 2023-09-20 14:21
Betydelse för att Z6II och Zf kostar lika mycket i USA men olika mycket i Sverige?
Grevture 2023-09-20 15:09
Per: Bägge har introducerats till ungefär samma dollarpris, men valutaskillnaden syns nästan enbart på den nyare modellen. Varför? Det är troligen så att Z6 II inte tillverkas längre, man säljer de som finns i lager, till ett pris som med lagom marginal täcker tillverkningskostnaderna när den tillverkades. Medan Zf är en ny kamera vars pris påverkas av vad det kostar att tillverka dem just nu.
Dr. Glyko 2023-09-22 11:07
Japanska priset inklusive japansk moms och dagens kurs är 20300 kr. Dags att ta sig en flygtur? (och hinna till Nikon Museum innan de stänger tillfälligt). Men jag gissar att den kommer att vara slutsåld länge i Japan.
ztenlund 2023-09-20 08:33  
Df byggde inte alls på D4. Den hade sensorn från D4, men den var snarare mest lik D600/610.

Tillägg: Däremot hade den ju vissa saker som inte D600/610 hade, t ex 100 % sökare, men jag skulle betrakta själva huset som en nedhyvlad sådan med lite retrobitar ditsatta.
MrKarisma 2023-09-20 10:24  
Synd att de gjort den groteskt stor, samt implementerad MÄNGDER med onödiga funktioner som ingen vill ha i en retrokamera, men som de tar rejält betalt för. Lite sorgligt är det allt. Kunde blivit bra, men en begagnad Sony A7 är ett ENORMT mycket bättre köp, om man inte vill betala enorma summor för utseendets skull förstås.
MikaelSB 2023-09-20 11:02
Jag håller inte med. Det finns en aptit för kameror med retrostil, inte sällan bara för en så enkel sak som det relativt platta bakstycket som gör att dem blir lätta att bära till vardags med axelrem utan att den utstickande sökaren och ögonmusslan kommer i vägen, såsom de flesta moderna kameror har. Zfc var, enligt allt att döma, en framgång för Nikon och det som eftersökts är att få in mer prestanda. Det är precis vad Nikon nu gjort.

Nu fyller Zfc ett instegs- och glad-amatör-glappet mellan Zf kan göra allting, till ett högre pris. Jag tror du kraftigt missbedömer marknaden.
Grevture 2023-09-20 12:57
Daniel: Jag kan förstå din reaktion att en retrorkamera inte bara skall se retro ut, utan också vara lite lagom retrofunktionell (fint sätt att säga "enklare" :-)

Men jag skulle säga att det är ett utbrett men för den skulle like felaktigt missförstånd att en kamera med automatik blir dyrare för att den har gott om funktioner. Funktioner kostar bara när de skall utvecklas, har man väl redan byggt dem för andra kameramodeller så är det snarare dyrare att ta bort dem.

Jag har ibland när jag har hållit föredrag för fotomänniskor frågat åhörare om de upplever att det finns onödiga funktioner i moderna kameror som man inte behöver. Det brukar nästan alla hålla med om. Men när man sedan ber olika åhörrare förklara exakt vilka funktioner de ser som onödiga så uppstår det oftast mycket oenighet ... Vi är alla olika och vad som är onödigt för en fotograf är en supersmidig och hjälpsam funktion för en annan. Tillverkarna tvingas förhålla sig till detta och kameror har därför ofta rätt gott om funktioner som bara tilltalar en del av målgruppen. Att göra olika modeller med mer snäva funktionsutbud för specifika grupper, det skulel bli väldigt dyrt :-)
ErlandH 2023-09-20 16:55
Daniel, den är inte ”groteskt stor” utan i stort sett lika stor som gamla Nikon FM. Några millimeter högre, men några millimeter smalare.
MattiasL 2023-09-20 19:44
Så stor är den väl inte. En begagnad Sony A7 (som visserligen är rätt stilig enligt min smak också) är nog bara ett bättre köp för vissa för att den kostar en femtedel. Den kan knappast mäta sig funktionsmässigt. Den här riktar sig till oss som introducerades till foto med FM/FE/FA, och saknar dem. Den verkar mycket trevlig.
A I Nikolis 2023-09-20 20:30
En gammal A7 skulle vara ett bättre köp? Right, du erkänner i princip att du inte läst ett dugg om Zf, eller alls om kamerornas utveckling de senaste åren. Varför du stolt skyltar med din okunskap är dock en fråga om självinsikt.
nbqr 2023-09-21 04:51
Alexander, för priset av en Zf får du en A7 plus ett objektiv för 30 000. Vad som är ett "bättre köp" är så klart upp till var och en, men över lag lägger väl den kloke spekulanten pengarna på objektiv snarare än hus.
A I Nikolis 2023-09-21 08:39
Anja det beror ju helt på vad du behöver. Vill man ha bra autofokus, stabiliserad sensor och dubbla kortplatser så är en gammal A7 helt utesluten oavsett vilket objektiv man har. För att inte nämna hur mycket bättre färgrendering Zf har jämfört med Sonys ökänt dåliga (särskilt hudtoner) i tidiga kameror. Argument som ditt som bygger på ett hypotetiskt "A utesluter B" tillför ingenting vettigt till diskussionen.
KameraBlixt 2023-09-21 08:52
@Alexander

Du får allt det där i en S5ii också (eller A7iv).

För 3000:- mindre än vad Zf kostar ensam så får du exempelvis en s5ii + deras kit glugg och deras 50mm F1.8.

Zf är rätt kass är kostnadssynpunkt här i Sverige oavsett hur man vrider och vänder på det.
A I Nikolis 2023-09-21 15:35
Visst men jag sade ju inte att Zf är direkt prisvärd, eller hur? Så det är inte ett argument som gäller mot mig. Men att A7 skulle vara ett "betydligt bättre val" stämmer ju bara om man bara bryr sig om "spegellös med 24mp" på pappret utan att bry sig om någonting annat. Med den logiken kan vi lika gärna säga "köp inga kameror alls, en bra mobil är ett mycket bättre köp eftersom 12mp duger och de går ner i fickan". Det är ett argument som funkar inom vissa specifika ramar men som inte egentligen bevisar att riktiga kameror skulle vara dåliga. Så du förstår nog varför den typen av argument är väldigt konstigt. Sedan är ju faktiskt Zf ganska likvärdig R6mkii för samma pris, och till och med bättre på vissa sätt (typ AF i mörker, skärm med högre upplösning). Om man då också lägger till att Zf är en premiumprodukt med väldigt nischad design så är inte priset så värst illa egentligen, även om det så klart är synd att den är så mycket dyrare i just Sverige.
nbqr 2023-09-21 22:56
Alexander, givet att du i din första kommentar idiotförklarar Daniel för att han uttryckte sin åsikt bör du fundera lite på vem det är som "inte tillför något vettigt till diskussionen".
Johan Pihl 2023-09-20 10:44  
Verkar vara en ganska spännande kamera, för att vara från Nikon :)
Jag misstänker att många längtat efter en digital Nikon FM2, om man nu kan kalla den för det.
Som nån skriver, så verkar den dock aningen för stor. De kunde slopat vissa "onödiga" funktioner som man förmodligen ändå inte vill ha i en retrokamera, som bara gör kameran större och dyrare.
Undra om den mekanisk slutaren låter för högt för att köra gatufotografi med den?
Man kan ju välja den elektroniska slutaren istället, men då kanske man riskerar problem som brukar uppstå med Rolling shutter?
Svar från froderberg 2023-09-20 11:25
Det ska vara samma slutare som i Z6 II. Tyvärr ger den här sensorn lite seg datautläsning, så räkna med en hel del rolling shutter med elektronisk slutare.
Johan Pihl 2023-09-20 12:02
Ok, tack för svar! Kan vara bra att känna till.
pdahlen 2023-09-20 10:45  
Det ska bli intressant att få se AF prestanda i denna, det är kanske en hint om hur bra Z6/Z7iii kommer att bli, tror dessa blir ett klokare köp än Zf
D Gulliksson 2023-09-20 13:57
Verkligen!
Jag tycker fortfarande att det är sjukt konstig ordning att gå ut med en retromodell före en ev Z6III. Särskilt när retromodellen har mer avancerad AF än Z6II....
Jag tror knappast suget är större på en retromodell än en Z6III.
pdahlen 2023-09-20 14:35
Bortsett från huset så hade de en hel del klart till Zf med delar från Z8 och Z6. Har för mig att Z6/7iii kommer att få fler pixlar så det blir ny sensor i dessa, tror det var runt 30 och 60 Mpix. Om man får 30Mpix och en fungerande AF i Z6iii så behöver jag inte köpa Z8 och sparar en del
Svar från froderberg 2023-09-20 14:41
@Daniel. Visst innehåller Z f förbättringar jämfört med Z6 II, men jag har svårt att tänka mig att Nikon släpper en Z6 III utan att åtgärda den stora svagheten – att sensorn har så långsam datautläsning. Det skulle ge förbättringar för autofokus, video och actionfoto. Dessutom kan man tänka sig en mer högupplöst sökare.
PMD 2023-09-20 11:20  
Å nej! Den har video.
:-)
Svar från froderberg 2023-09-20 11:23
Det hade redan Nikon F3. Åtminstone om man räknar med att den användes för att ta stopmotion-sekvenser till Indiana Jones i början av 80-talet. ;)

https://petapixel.com/2015/07/02/how-a-nikon-f3-still-slr-was-modified-to-film-indiana-jones-in-1983/
horvendile 2023-09-20 12:46  
Undrar om Fuji har patent på sin UI-lösning med A på rattarna? Det avskaffar ju behovet av ett separat MASP-reglage samtidigt som det säkerställer att rattarna inte ljuger för en. Jag känner i och för sig ett visst sug efter retrokamera men tycker inte att Nikons implementation av detta är speciellt bra. (och ja jag vet att jag verkligen inte är först med den åsikten)
PMD 2023-09-20 14:01
Jag gissar att Nikon vill efterlikna de traditionella reglagen från F-serien så mycket som möjligt för att inte stockkonservativa Nikonanvändare (som jag) ska klaga för mycket. Man ska känna igen sig när man tittar på slutartidsratten.

På Df finns f.ö. två moderna inställningsrattar, en på baksidan och en på framsidan, för den som inte är stockkonservativ och står ut med hur kamerors gränssnitt har varit de senaste cirka 35 åren. Det ser på bilderna ut som att Zf också har det.
horvendile 2023-09-20 14:21
Jodå, den har vanliga inställningsrattar. Och jag ska säga att jag aldrig använt en analog Nikon SLR, utan jag utgår från mig som användare av moderna kameror, hur jag skulle vilja att direkta reglage för slutartid och bländare fungerar. Ja till exempel genom att man ska kunna lita på vad de visar, utan att också behöva titta på MASP-(eller PSAM-)reglaget och fundera på vad det innebär för de märkta reglagen.
nbqr 2023-09-21 04:38
Nikon F3 har "A" på slutartidsratten, så det är en bra lösning både praktiskt och historiskt. Nackdelen är väl att inga Nikonobjektiv har A på bländarringen (eller en bländarring alls för den delen).
Stonos 2023-09-20 13:06  
Det går aldrig att göra en kamera så att alla blir nöjda...
Utifrån bilderna tycker jag att Nikon har lyckats bra med retrokänslan.
En intressant funktion är "Motivavkänning även vid manuell fokusering". Då borde man kunna plåta porträtt med en AIS-glugg och kameran håller fokusfeedbacken på ögonen.
Benganbus 2023-09-20 14:12  
Jag skall nog känna på den först och ta några bilder innan jag kommenterar! :)
Men den ser bra ut, påminner mycket om en FE också!
/B
Ps. Passar gamla analoga Nikon F-gluggar?
PMD 2023-09-20 14:14
F-objektiv passar med en adapter.
Sabud 2023-09-20 15:54  
Man skulle tro att Nikon är `teknikerstyrt´ som tar fram en sån här nisch-kamera. Bra tycker jag men skulle nog inte jämföra den med FM2 som är betydligt nättare. Då är F3:an betydligt närmare rent fysiskt.
Vill jag ha en, klart jag vill men förståndet säger nej då jag mest skulle använda P-läget och redan har en F3HP ;)

/Stephan
Stonos 2023-09-20 16:29
Där kan jag hålla med dig, grepped är hämtat från F3 och de lite högre rattarna på minner om "pressmodellen" F3P:s ratt.
fotomojje 2023-09-20 16:26  
Påminner mkt som Fujifilm
Svar från froderberg 2023-09-20 16:48
Jo, de var ju tidiga med retro-koncept. Men viktigast är nog att kameran är väldigt lik Nikons omtyckta FM- och FE-modeller.
fotomojje 2023-09-20 18:17
Jag ser mycket få likheter mellan FE och FM, hade varit snyggt och bra med en rund sökare baktill. Är detta en APS. C sensor Bra att kameran blivit bredare på högra sidan framifrån sett så som de var förr innan de började göra greppet mindre och mindre. Synd att inte den röda loggan sitter där från den Italienska designern som genomsyrat Nikons kameragrepp. Om jag minns rätt. Lite dyr kanske..... Nej. Mkt Fujifilm är det i kameran men mkt bra med rattarna.
Svar från froderberg 2023-09-20 20:56
Det är väl F3 och följande toppmodeller som designats av en italienare?

Detta är småbild. APS-C-version finns redan och heter Z fc.
A I Nikolis 2023-09-21 15:41
Morgan, du har nog totalt missat att Nikon FM och FE fanns långt innan Fujifilms X-system. Det står bokstavligen i artikeln vilken kamera Zf är inspirerad av, kanske borde kolla upp den :)
PMD 2023-09-21 23:32
Magnus,
Det stämmer att en italiensk industridesigner formgav F3.
Det röda strecket/linjen på handgreppet som Morgan syftar på har sen dess förekommit på alla (tror jag) toppmodeller och på rätt många andra modeller också.

FM och FE kom före F3, och har varken handgrepp eller rött streck, så det är kanske inte så konstigt att Zf inte heller har något rött streck på sitt diminutiva handgrepp.
Malcao 2023-09-22 23:20
Stämmer bra, Giorgetto Giugiaro heter han. Mest känd för alla bilar men även en del Nikon. Bl. EM, F3 m.fl.
fotomojje 2023-09-23 08:07
Jag har haft flera FE, FM och FM2 och beklaga men ser Fujifilm XT i kameran som kommer ut. Absolut inget fel i det. Fujifilm är mkt fina.

Vet någon om Fujifilm och Nikon samarbetar?

Att den röda designgrejen först kom i samband hade jag glömt.

Nikon FE och FM2 är mkt trevliga kameror att arbeta med.
Trevlig Helg
Lars-Gunnar Nyqvist 2023-09-20 17:39  
Intressant och som jag personligen ser det - helt rätt tänkt. Jag själv VILL ha en kamera där inställningarna helst görs med rattar och knappar. Som känns som en kamera. När inställningar och handhavande glider över till att likna mobilen tappar jag intresset. Det ska vara lite "krångligt" eller rättare man ska veta vad man gör och varför.
rikitikitavi 2023-09-20 18:48  
Den här är jag faktiskt för första gången när det gäller Z serien, riktigt intresserad av. Hade den inte haft den löjliga adaptern så hade jag nog köpt den direkt. Överlag annars har den såklart massa saker jag inte direkt bryr mig om när det gäller en sådan här retro kamera, och som DF ägare har jag egentligen inget "extra" behov av något mer än den. Men att den är mindre, och är spegelfri och är lite intressant att kunna köra lite olika manuella äldre gluggar med de nya funktionerna för att fokusera etc är riktigt lockande :)
Riktigt bra hanterat tycker jag personligen av Nikon, inget hafs utan riktigt genomtänkt. Grymt!
Priset...det hade gärna kunnat vara några tusen mindre dock :(
Frekeman 2023-09-20 18:55
Ha! Tänkte på dig och vad du skulle tycka när jag såg det här släppet! Köp för tusan! Men inte om du behöver göra av dig med Leica-utrustning förstås! 😜
rikitikitavi 2023-09-20 19:52
@fredrik haha ja jag kände dragningskraften direkt 🙈😂🤷‍♂️ Riktigt sugen, men som sagt jag får vänta lite just för att slippa sälja Leica grejer 🙈😅👍
PMD 2023-09-21 23:43
Martin,
Om Zf inte hade behövt den löjliga adaptern för att användas med F-objektiv så hade den varit stor som en Df (och lika ful :-)). Nu är ju inte Df speciellt stor för att vara en digital spegelreflex (faktiskt en av de mindre), men en spegelfri kan göras mindre.

Dessutom hade den inte kunnat ta Z-objektiv. Det hade förmodligen blivit en osäljbar kamera.
rikitikitavi 2023-09-25 23:14
@Per. Haha..df är INTE ful! ;) Den är grym och du älskar den, det vet du ;)
Men ja, jag inser begränsningarna och att dimensioner inte hade kunnat bli som i min drömvärd, men låt mig önska och just drömma lite, och då ryker den fula adaptern och låter mig fästa mina underbara F gluggar rakt på!
Skämt å sido, det är en vacker tingest och jag kanske kan tänka mig den, med eller utan den fula adaptern...;)
nbqr 2023-09-21 04:26  
Ser ut att vara en lyckad kamera.

Men jag undrar om det inte vore fint med en verkligt retro kamera à la Leica M-D, alltså utan skärm, men med autofokus och sånt. Skala ner funktionaliteten till ett minimum och låt EVF:en vara den enda "skärmen". Gärna utan video också, och kanske enbart svartvitt?
PMD 2023-09-21 23:45
Skulle nog bli en fin kamera, men den ska ju helst gå att sälja också. :-)
Calle S 2023-09-22 12:40
Håller helt med Anja, en renare kamera skulle vara välkommet. Jag skulle gärna fimpa till exempel skärmen. Bakifrån ser den ju ut som vilken kamera som helst till skillnad från ovansidan som är snygg. Så det är liksom halvdant gjort.
ztenlund 2023-09-22 12:44
Du kan dock vända skärmen inåt och få mer av samma typ yta som på framsidan.
Calle S 2023-09-22 12:47
Ja, vet det. Men estetiskt skulle den bli renare utan.
KameraBlixt 2023-09-21 08:35  
Alldeles för dyr här i Sverige.

$2000 är för tillfället 22300:-, moms i all ära men det är lite oförståeligt hur de fick för sig att sätta priset till 33000:-.

Man kan få en s5ii med kit gluggen och deras 50mm för 3000:- mindre liksom...
Malcao 2023-09-22 23:33
Man prissätter inte hur valutakursen är idag SEK-USD, utan tar med trenden en starkare USD och svagare SEK. Sedan är det en spread om man säljer eller köper valuta, om man skall sälja SEK så får man betala 24300SEK (Forex 22/9) för 2000USD. Lägg till moms, valutarisk, transportkostnader och då är kameran ganska nyktert prissatt.
ztenlund 2023-09-23 00:11
Oavsett vad man har för teorier om Nikons prissättningsmodell så kan man nog vara säker på att den inte inkluderar priset för att köpa kontanter hos Forex. Mer relevant vore, även detta kan vara förhandlingsbart för större belopp, bankernas kurs för överföringar.
Malcao 2023-09-23 10:14
Hahaha, naturligtvis inte utan exemplet med Forex var mer för att exemplifiera spread på en valuta om man köper eller säljer.
Med tanke på hur svag SEK varit så tar man tar höjd för ytterligare försvagning och lägger in i priset, alternativet vore att ändra priset löpande.
Inga direkta kostnader för överföring hos banken utan valutakursen sätts av marknaden och banken har sin marginal. Sedan kan företag välja att valutasäkra och betalar en extra kostnad för detta. Jag skulle säga att som läget ser ut för SEK så är kameran prissatt korrekt i Sverige just nu. Om det visar sig att SEK är urstark ex. de kommande månaderna då kanske priset sänks.
Sedan får man inte glömma bort JPY. I ekvationen.
Simon Karlsson 2023-09-22 00:53  
Intressant. Men ganska dyr. Det är kronans fel såklart. Vi svenskar ska betala av våra skulder några år framöver, det är tydligt det.

Mem kommer autofokusen verkligen vara jämförbar med Z9. Jag trodde en av de viktigaste parametrarna för dagens AF system är sensorns utläsningshastighet i kombination med processorkraft? Kommer processorn i Zf göra AF lika bra som Z8/9 eller är det en sanning med modifikation?
Svar från froderberg 2023-09-22 16:21
Nikon Z f har samma processor och AF-algoritmer som Z8/Z9, men lägre utläsningshastighet från sensorn vilket ger färre mättillfällen per sekund.
KameraBlixt 2023-09-23 07:41
@Simon

Det är inte kronans fel.

$2000 är ca 22300:-, med moms så blir det runt 28000:- .

Nikon har sedanlagt på ytterligare 5000:- av någon anledning.

Jag frågade en större kameraåterförsäljare om priset som också tyckte att det var lite väl högt satt.
Simon Karlsson 2023-09-23 11:30
Ja. Man kan ju alltid vrida och vända på vad man egentligen menar med att det "är kronans fel". Kronan återspeglar svenskarnas kollektiva köpkraft. Just nu är den svenska kronan (historiskt sett) svag bland annat pga det internationella ekonomiska läget och hushållens höga belåningsgrad. Svenskarnas köpkraft är därmed väldigt begränsad jämfört med några år sedan. Det här tar väl Nikon rimligen ställning till när de sätter sina priser. Och även om de skulle välja att sätta priset lägre på Zf så kommer de fortfarande ha det rätt trögt med att sälja associerade produkter som objektiv, blixtar osv. Så summa summarum är Nikon relativt ointresserade av att sälja på den svenska marknaden jämfört med exempelvis den amerikanska. Därför har de råd att vara mer generösa (ha mindre marginal) där än här...
PMD 2023-09-23 14:30
Det internationella ekonomiska läget kan inte beskyllas för den svaga kronan. Huvudproblemet är att räntorna är för låga i Sverige. Det lönar sig inte för valutahandlarna att köpa SEK.

Nikon kanske tar höjd för en ännu svagare krona framöver?
Malcao 2023-09-23 19:54
@Neh Neh
Frågan är fel ställd, skall vara. Hur mycket kostar 2000USD i SEK?
Kolla en graf USD-SEK. För de sista sex månaderna! Priset sätts inte utifrån valutakursen den dag kameran lanseras.
Säljs i UK för 2299GBP Nikon UK, tror de har 20% moms.
Alltså ganska rimligt prissatt utifrån vår svaga krona och höga inflation.
Om sedan priset är konkurrenskraftigt mot andra märken och modeller är en helt annan sak. Kanske det fotohandlaren uttryckte?
x-country 2023-09-25 20:59  
Nikon hakar på retrotrenden som Fujifilm startade 2010.

Synd att kameran blir större och fetare än filmoriginalet. Trodde meningen med spegellöst var just att komma ner i storlek.
rikitikitavi 2023-09-25 21:15
Trenden har funnits rätt länge överlag i samhället i allt från kläder, teknik och överallt skulle jag säga många många år, de släppte ju dessutom Nikon Df redan 2013 och den var dessutom något ganska unikt( love it or hate it) och var precis som denna FF och inte APS-C. Så skulle inte vilja säga att de gjorde det då eller nu egentligen.
Känns mer som att de ville skapa något som var så likt deras omåttligt egna populära FM2 och höll sig så likt och nära i storlek de kunde men samtidigt lyckades trycka in en otroligt prestanda med tanke på hur liten den faktiskt är.
Och att göra detta när deras andra Z kameror går rätt bra vad jag förstått och många verkligen gillar, gör det rätt "vågat" att släppa en niche kamera på samma sätt som de gjorde då de släppte DF, fast det verkar som att de istället denna gång träffat helt rätt i jämförelse med hur Df blev mottagen...
Angående att spegelfritt ska vara litet. tror inte det finns så många direkt små FF spegelfria, och de som finns har ändå massa tyngre objektiv etc som tillbehör, så det finns nog inte så många andra alternativ i FF som har så mycket bra teknik i en sådant litet hus :)
Men visst , kanske lyckas de göra en ännu mindre i framtiden när tekniken nått ännu längre, men tror inte det var deras mål just i detta avseende mer än så nära en FM2 som möjligt.
Svar från froderberg 2023-09-25 21:31
Leica M8 och Epson R-D1 kom före Fujifilm.
PMD 2023-09-25 22:51
Leica M8 är inte så mycket "retro". Den ser ju nästan likadan ut som den helt moderna småbildskameran för film Leica M7. :-)
martinot 2023-12-18 18:21  
Riktigt intressant kamera!

Är nog den första "moderna" spegellösa FF ILC som jag är seriöst intresserad av.

Merläsning

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.