Merläsning
Test: Fujifilm X-T50 - Kul och kompakt - men överflödig?
Fotosidan testar
Plus
Fujifilm X-T50 bygger på samma 40 megapixels X-Trans-sensor och processor som används i X-T5, X-H2 och X100VI. Det är helt rimligt att tillverkarna med tiden låter flaggskeppstekniken följa med till billigare eller nyare modeller inom samma system – men frågan är om Fujifilm verkligen behöver så många kameror i samma storleks- och prisklass?
Läs mer...
1
45 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Sedan 7000 Euro. Det här vänder sig nog knappast till några andra än proffsen.
Suddar inte denna tekniken ut skillnaderna mellan en stillbildskamera och en "videokamera" helt? För vilka är denna sensor och kamera framtagen - vilken är målgruppen?
Att det går att "spela upp" sekvenser bilder tagna (120fps) och sedan pausa vid lämpliga tillfällen för de bästa bilderna lät trevligt tyckte jag.
Michael Reichmann (grundare av luminous-landscape.com) förutspådde den här utvecklingen för cirka 15 år sen. Han dog för sju år sen, men fick uppleva början av konvergensen mellan stillbild och video.
1/16000 s är kortaste blixtsynktid enligt artikeln. Det är nu kamerans slutartid, och inte blixtens brinntid, som styr hur snabba förlopp man kan frysa.
Mängden ljus från blixten kan dessutom vara rätt liten under 1/16000 s.
Om det är mitt inlägg av 2023-11-07 22:12 du kommenterar (vilket inte riktigt framgår) så svarar jag att det är inte fotografer som Peter Lik jag syftar på utan lite mindre mondäna fotografer som jobbar frilans med lite allt möjligt.
Men mitt inlägg var ju en fråga, så jag tackar för ditt svar. Vilken kategori av fotografer tillhör dina bekanta?
Hur smärtsamt 80 tusen kronor är beror naturligtvis mycket på avskrivningstiden.
Coolt med global slutare, så många år som detta diskuterats på forum. Ska bli spännande att se vad 120 rawbilder/sekund ska användas till. Finns möjligheten brukar behovet uppstå :-)
Sony visar verkligen var skåpet ska stå med denna. Vet att vissa kommer klaga på "bara 24 mpxl", men då glömmer de liksom resten av specs-listan.
👏💪👏💪👏
Med dagens AI-baserade brusreducering i Lightroom/photoshop så tror jag inte man ska behöver oroa sig för det heller. Ruskigt bra resultat med AI denoise.
Kul att Lightroom äntligen fått bättre brusreducering. Det var ju ett klart förbättringsområde tidigare. Jag misströstade länge om Lightroom och Adobe och deras R&D men de senaste åren har de ju verkligen lyft sig både när det gäller AI-masking och brusreduceringen. Kul för det kommer ju verkligen många till del.
Sony har väl åtminstone tre olika sorters RAW också. En 14 bitars RAW är väl inte den lättaste. Vill man köra så fort det går så gäller nog komprimerat.
Som sagt om det blev Terabytes med A1 vid senaste OS så är nog det inget mot vad denna kamera kommer producera om fotograferna saknar självdiciplin. Det ska ju tas om hand också och vad jag vet så är det nog bara PhotoMechanic som har speeden för att klara av dessa datamängder
En del klagar redan idag på att deras konverterare är för slöa oavsett om det är Lightroom eller Capture One och då ska vi inte ens tala om Photolab
Det brukar vara så med pre-orders. Brukar lägga sig vid msrp efter release. Har hållit på med samlarkortspel, och pre-order priser är alltid signifikant mycket högre och lägger sig till det förväntade sen.
Iaf hoppas jag att den trenden gäller för kameror också. Inte för att jag nånsin kommer köpa en A9/A1 ändå 😅
Undrar om Canon tänker kontra ... men hur stor är marknaden för den här typen av kameror egentligen.
Men tanke på denna utveckling så bara måste det ske en utvecklingen av RAW-konverterarnas effektivitet.
Hade jag fotograferat bordtennis hade kanske 30-40 bilder/s varit mer användbart?
"I don’t use Lightroom. Or the Bridge. Ever.
I’ve tried both. It’s a death-trap for pro sports photography. Every pro sports shooter at an NFL game (or otherwise) uses a program called Photo Mechanic (by a company called Camera Bits). If there are 40 photographers in the photo work room, you see 40 copies of Photo Mechanic open on their laptops.
Han använde PhotoMechanic då redan för 11 år sedan tillsammans med Camera Raw.
Hela skrivningen:
https://scottkelby.com/my-sports-photography-workflow-so-far/
De som inte sedan länge skaffat bättre grejor för gallring och metadata jobb än Lightroom kommer nog fatta att de ska göra det nu. Jag kör sedan tre år PhotoMechanic med DxO Photolab just av dessa skäl eftersom Photolab redan nu är segt i sin PictureLibrary-modul. Lyckligtvis integrerar dessa program väldigt bra och det gör PM tydligen även med CameraRaw. Så behöver man skala upp så är PhotoMechanic ett bra alternativ.
Till skillnad från Lightroom, Capture One och Photolab, så klarar PM också att hantera så många parallella bilddatabaser som helst samtidigt och bara genom att kryssa i några enkla kryssrutor (en för varje databas) så kan man även enkelt söka över så många av dina databaser på en gång som du behagar. Även i det avseendet har de övriga tillverkarna av integrerade bilddatabaser en hel del att lära, för de systemen är monoliter som överhuvudtaget inte skalar.
https://youtu.be/pNGLhTDYpYM?si=N9a084oYTobfEQPB