Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

ErlandH

Aktiv medlem
Då kan man titta på tyskland som exempel, det lär ju inte vara lägre pris till återförsäljarna i sverige än vad försäljningspriset ligger på i tyskland, runt 1650 euro om jag inte missminner mig
Om man tar det tyska priset på 1650 euro och ersätter den tyska momsen (19 procent) med svensk (25 procent) blir det ungefär 18000 kr. Enligt www.prisjakt.se finns det flera svenska butiker som tar under 18000 kr för 7D.
 

johann1983

Aktiv medlem
För att de får rabatt från Canon för att erbjuda just det priset till just den målgruppen.

Det systemet är i alla fall mycket vanligt i till exempel USA där man då periodvis kör kampanjpriser och där lokala affärer får ersättning från leverantören (ofta i efterhand) för de kameror/paket de sålt till ett lågt pris (inte sällan under deras eget inköpspris).

Kort sagt, Dustin får antingen köpa en delmängd Eos 7D till ett extra lågt pris från Canon som de sedan får sälja till studentpris, eller (mer sannolikt) säljer de dem för det lägre priset och får sedan i efterhand pengar från Canon som täcker det de förlorar på det lägre priset.
Jag tror dig, då är det avklarat
 

Laesk

Aktiv medlem
Det är nog många med mig som bara sitter å läser denna tråden, som vill fiska upp tankar å info om den nya kameran...
Till viss gräns är ju de väldigt intressant med 7D-ns prissättning i sverige samt övriga EU/utanför EU, men sitta å läsa sidvis om det är rätt tröttsamt.
Så kom igen nu, byt ämne å snacka mer om kameran!

* Hur va de med blixtstyrningen, går det att avfyra externa blixtar utan
att behöva avfyra kamerans blixt eller?

* BG-E7 = lika vattentätt som kameran förmodar jag?

* Ni som har 5D mark II, finns det någon bra mikrofon man kan koppla in
å spela in när man är på konserter, eller blir det alldeles för högt
ljud?
 

elbe

Avslutat medlemskap
Jag vet att några har varit inne på AF-delen, Anders Persson bl.a., och jag sitter här och tänker på de AF-tester som gjordes med 5DII, som jag tror fick mycket onödig kritik av en "grovkuggad Moraklocka"´- EF 50/1.4 alltså.

AF i 7D ska ju korrigera för olika färgmiljöer som t.ex inomhus i glödljussken vilket ger en annan AF-inställning än ute i dagsljus, som kanske inte stämmer med kalibreringen och eventuella mikrojusteringar inne resp ute. Joakim "The_SuedeII" Bengtsson har bl.a. pratat om dom här problemen.

Den nya färgkänsliga AFen i 7D kanske fixar olika ljusmiljöer bättre?
 

mikamb

Aktiv medlem
Såg ett lägsta pris på prisjakten, 16500kr för Canon`s EOS 7D.
Såg också ett lägsta pris på Sony`s A850 för 19000kr.
Ganska intressant att priserna sjunker så snabbt,undrar om det är en direkt konkurans mellan dessa två kameror?.Mvh Mikael
 

namon

Aktiv medlem
Visserligen ligger de rätt nära i pris, men prestandan mellan kamerorna skiljer ju väsentligt. En är FF med 3 fps (A850) medan den andra är crop med 8 fps (7D). Då är det nog troligare att folk väger mellan 5D Mk II eller A850. Huruvida någon av SONY-kamerorna går att matcha mot 7D får någon som är mer insatt i SONYs utbud avgöra. :eek:)
 

Janne H

Aktiv medlem
Visserligen ligger de rätt nära i pris, men prestandan mellan kamerorna skiljer ju väsentligt. En är FF med 3 fps (A850) medan den andra är crop med 8 fps (7D). Då är det nog troligare att folk väger mellan 5D Mk II eller A850. Huruvida någon av SONY-kamerorna går att matcha mot 7D får någon som är mer insatt i SONYs utbud avgöra. :eek:)
Olika verktyg till olika typer av bilder helt enkelt.
Jag köper 7D för att det verkar vara en klockren kamera att plåta fågel o liknande med. Små saker som rör sig fort långt bort ;-)

5DII är däremot klart bättre på interiörer o människor.
Större saker som står närmare och stilla.

Ingen kamera kommer någonsin att vara det bästa verktyget för alla typer av bilder.
 

apersson850

Aktiv medlem
* Hur va de med blixtstyrningen, går det att avfyra externa blixtar utan
att behöva avfyra kamerans blixt eller?

* BG-E7 = lika vattentätt som kameran förmodar jag?
Blixtstyrningen svarades det på redan i post 481.
Hur vattentåligt greppet är har jag inte sett någon detaljerad uppgift på någonstans.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
* Hur va de med blixtstyrningen, går det att avfyra externa blixtar utan
att behöva avfyra kamerans blixt eller?

Ja. Styrningen sköts av förblixten. Huvudblixten kan stängas av.

* BG-E7 = lika vattentätt som kameran förmodar jag?

Ja.

* Ni som har 5D mark II, finns det någon bra mikrofon man kan koppla in
å spela in när man är på konserter, eller blir det alldeles för högt
ljud?

Jag vet bara att IXUS-modellerna klarar konserter till skillnad mot många andra konserter. Detta är filmat med Ixus 960 IS:

http://www.youtube.com/watch?v=waNHbgUZNB4

http://www.youtube.com/watch?v=PUKA6ht1Ni0
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
* Hur va de med blixtstyrningen, går det att avfyra externa blixtar utan
att behöva avfyra kamerans blixt eller?

Ja. Styrningen sköts av förblixten. Huvudblixten kan stängas av.

* BG-E7 = lika vattentätt som kameran förmodar jag?

Ja. Och har AF-ON-knapp. Kommer säkert passa till 60D också...

* Ni som har 5D mark II, finns det någon bra mikrofon man kan koppla in
å spela in när man är på konserter, eller blir det alldeles för högt
ljud?

Jag vet bara att IXUS-modellerna klarar konserter till skillnad mot många andra konserter. Detta är filmat med Ixus 960 IS:

http://www.youtube.com/watch?v=waNHbgUZNB4

http://www.youtube.com/watch?v=PUKA6ht1Ni0
 

Lieden.se

Aktiv medlem
* BG-E7 = lika vattentätt som kameran förmodar jag?

Ja. Och har AF-ON-knapp. Kommer säkert passa till 60D också...
Tack för den infon. Köpte BG till 40D, och upptäckte först i efterhand att det inte hade någon AF-ON. Snacka om snopet.
OT: När jag nu skall fota högkant med greppet måste jag byta till ett motivprogramm där AF ligger på utlösaren. Stökigt. Har någon en bättre idé? Har inte kunnat hitta i C.Fn. att man kan lägga AF på *-knappen, skulle jag dock behöva på greppet.

Mvh, Ulf
 

elbe

Avslutat medlemskap
Tack för den infon. Köpte BG till 40D, och upptäckte först i efterhand att det inte hade någon AF-ON. Snacka om snopet.
OT: När jag nu skall fota högkant med greppet måste jag byta till ett motivprogramm där AF ligger på utlösaren. Stökigt. Har någon en bättre idé? Har inte kunnat hitta i C.Fn. att man kan lägga AF på *-knappen, skulle jag dock behöva på greppet.

Mvh, Ulf
Prova C.FnIV-2
 

apersson850

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt hur de tänkte på 7D. Där har de skapat en ny knapp, kallad M.Fn. Det borde de ju ha tänkt sig ska stå för Multi-Function eller nåt sånt.
Men det går bara att lägga in fyra funktioner på den knappen. Hur Multi är det?
Många vill ju exempelvis ha en spegeluppfällningsknapp. Här hade de ju haft möjlighet att skapa en, utan att det tar bort någon annan knapp. Direkt åtkomst av 8 bilder/sek kunde vara en annan praktisk funktion.
Byta till registrerad AF-punkt kan man göra med andra knappar, men inte med den.

Jag är väl övermåttan gnällig förstås.
Känns som om de hade chansen, men stannnade vid Mini Function...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Förstår inte riktigt hur de tänkte på 7D. Där har de skapat en ny knapp, kallad M.Fn. Det borde de ju ha tänkt sig ska stå för Multi-Function eller nåt sånt.
Men det går bara att lägga in fyra funktioner på den knappen. Hur Multi är det?
Många vill ju exempelvis ha en spegeluppfällningsknapp. Här hade de ju haft möjlighet att skapa en, utan att det tar bort någon annan knapp. Direkt åtkomst av 8 bilder/sek kunde vara en annan praktisk funktion.
Byta till registrerad AF-punkt kan man göra med andra knappar, men inte med den.

Jag är väl övermåttan gnällig förstås.
Känns som om de hade chansen, men stannnade vid Mini Function...
Vettiga synpunkter som borde kunna gå att fixa till. Mejla in dem till Roel Lammers på Canon Svenska. De samlar in den typen av feedback.
 
ANNONS