Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Så Leica M9 snart (9/9/09)

Det finns ju faktiskt hus som kostar mer:

D3X: 69990:-
1Dsmk3: 71495:-

Nu har ju dessutom priset på M9 blivit justerat till 59.900:- Rea!
 
Lånade hem en M9'a i helgen. Dessvärre blev det bara bilder mellan iso 1000-1600.

Jag tycker att iso 1600 blev För brusigt. Det fungerade bra till s/v bilder, men färgerna blev sönder "brusade", speciellt om man inte exponerade 100% riktigt.

Iso 1600 motsvarar enligt min mening iso 800 på M8. Så det är ingen revolutionerande skillnad.

Den största skillnaden är upplösningen, filerna är en god del större.
 
Iso 1600 motsvarar enligt min mening iso 800 på M8. Så det är ingen revolutionerande skillnad.
Per pixel eller per bildhöjd? Det borde vara minst ett stegs skillnad per bildhöjd eftersom sensorn är större. Ytterligare därtill för att den har förbättrats per pixel.
Går man sen till objektivsidan så finns det fler "vettiga" objektiv med hög ljusstyrka, så där vinner man ännu mer.
 
Detta kan du bättre än mig Martin, med det blir väl så.

Skall man använda M9 för dunkla situationer, så är det nokton eller noktilux som gäller.
 
Skall man använda M9 för dunkla situationer, så är det nokton eller noktilux som gäller.
Om man har väldigt höga krav, ja. De moderna FF-spegelreflexkamerorna är bättre vid höga ISO, men inte är det särskilt mycket. Samtidigt är det många som klarar sig med f/2,8-zoomar på dessa. Så ett f/1,4-objektiv på M9 lär inte vara särskilt problematiskt.

Med M8 däremot, börjar det bli knepigt. ISO 1250, f/2 och 1/15 härom dagen: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Ultron_28_2/L1000691.jpg
Ett steg bättre brusprestanda och ett steg ljusstarkare objektiv hade inte varit fel.
 
Fick min Leica M9 igår + några fina objektiv ;-)

Mycket snack om den här kameran på olika forum... Pixlar hit och dit, vad som suger och vad som är toppen. Skitdyr! Ja, det beror på vad man jämför med, hur mycket pengar man har, "avskrivningstider",värdet på objektiven om man vill sälja mm. Skulle jag vilja sälja min M9 (vilket absolut inte är fallet) på t ex Ebay så skulle det nog vara en rätt bra affär. Jag har sett att ett par har sålts på mindre än en timme för ca 100.000 svkr. Helt galet!

Hur som helst, helt klart är M9 något annat än en DXXX eller MkXx mfl...

Har som sagt inte haft den mer än en dag men jag är supernöjd. Smådetaljer kan naturligtvis alltid göras bättre (t ex upplösning7kvalite på LCD, snabbare formatering och bildvisning). Det mesta av detta kan göras genom uppdaterad firmware...

Vilken härlig sökare! Man tror att man kommit till himmelen. Kollade i en D300 idag (naturligtvis en helt tokig jämförelse...). Hmmmm....

Tror knappast jag kommer att sakna min D700 på ett tag... MEN det handlar om vad, hur och framförallt varför man är intresserad av att ta bilder och fotografi.

Nog snackat... i morgon ska det tas lite bilder som inte bara är på hunden eller barnen ;-)

Take care!

Peter
 
@matlep: Nr 4, av dom hos RW som ville ha en svart... Om man kollar in LUF så verkar det börja "levereras" M9:eek:r nu. Men till Sverige tror jag bara att Leica har skickat ett par stycken, förutom demoexen. Vissa delar av klotet har i stort sett inte fått några alls... Leica verkar ha haft en del problem med någon av deras underleverantörer att leverera rätt antal och i tid. Verkar hur som helst vara fixat nu...
 
@matlep: Nr 4, av dom hos RW som ville ha en svart... Om man kollar in LUF så verkar det börja "levereras" M9:eek:r nu. Men till Sverige tror jag bara att Leica har skickat ett par stycken, förutom demoexen. Vissa delar av klotet har i stort sett inte fått några alls... Leica verkar ha haft en del problem med någon av deras underleverantörer att leverera rätt antal och i tid. Verkar hur som helst vara fixat nu...

Jo det verkar gå riktigt segt, men ändå läser man om folk i Frankrike, Usa och England som gått förbi en affär och plockat upp en som de hade på hyllan. Yfo har fått en kamera, Schönherrs likaså, Wibergs verkar ha fått något ex till. Det är ju lite framåt, men segt går det....
 
Det verkar inte vara någon strykande åtgång när många affärer verkar ha M9 hemma?

Det är väl snarare så att leveranserna inte kommer till rätt ställe. Många men inte alla Leica-handlare har kölistor, tyvärr så går kameror ut även till dom butikerna som inte har någon köpare som väntar.
 
ANNONS