Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Ok visst finns det en trygghet att direkt köpa från en handlare, men i te SÅ mycket. Det här är nåt annat, nåt rejält fel på marknaden just nu. Måste betyda att handlarna inte säljer heller.
Jag tror att du kanske är nåt på spåren med tanke på flera andra kampanjer som jag har sett de senaste dagarna. 4-5000 kr rabatt på en Sony A7R, t.ex., och Rajalas förlängda kampanj på Canon EOS 6D.
(Var fortsätter vi denna spaning?)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Sony har ökat sin marknadsandel från 5,4 till 9,2 procent av marknaden från maj 2013 till maj 2014. Gäller systemkameror i Sverige enligt GFK.

Men under samma period sjönk det totala antalet sålda kameror från 9.823 stycken under maj 2013 till 6.172 styck under maj 2014.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
På Tradera börjar man på en krona, då kommer buden. 70% av nypris kan du räkna med där, det hjälps inte att kameran är splitt ny. Som att köra ut en bil ur en bilhall, den dyraste metern är den sträcka som går över tröskeln på väg ut. :)

Du måste bestämma dig, sysslar du med investeringar eller fotografering? Som andra har sagt, behåll kameran och ha kul med den! Skit i det evigt grönare gräset på andra sidan. :)
Äh, kameran blir såld. Inget problem och jag förlorar några kronor gör inget och det är inget investerande jag sysslar med. Priset är f.ö. betydlig mindre än 70% an nytt. Det är ändå småpengar och några hundringar hit eller dit har liten betydelse, som en halv tankning av bilen eller en p-bot. I förrgår blev min hund sjuk, infektion från en fästing. Veterinärkostnad 15000 och medicin 2000 kr. (Djur har ingen sjukvårdssubventionering), så i det stora hela är det inget att hänga upp sig på.

Dessutom har jag redan inhandlat en Nikon D7100 med 18-105 kit-objektiv för 6 200 kr totalt, efter iofs extremt underliga omständigheter som jag inte ska ta upp här, men PMD kan intyga att det var lite märkliga turer kring den affären ;-). Inte framtidskameran, men av rätt system för mig så att jag inte ser något hinder att köpa objektiv och annat som passar. Dessutom har jag lite Nikontillbehör i form av batterier, trådlös fjärr, mm. och ett Tamron SP 70-300 USD kvar sedan jag hade min D600, så det

Mina inlägg här som nu också berört min kameraförsäljning har faktiskt varit med fokus på ett mer generellt plan. Om någon här hade viljat köpa den så hade det redan skett, nu går den på Tradera istället. Rätt säker på att den säljs under morgondagen.

Jag förstår att det ser väldigt konstigt ut med turerna kring min A77 II, men det har faktiskt inte det minsta varit någon spekulation från mig, utan av andra skäl, så låt mig förklara.

Jag har tidigare varit en hängiven anhängare av Sony och haft väldigt mycket utrustning till A-mount systemet (9 kameramodeller och c:a 30 objektiv, inkl de flesta dyrare Zeiss och G-objektiven och en massa annat i form av blixtar osv.) och är ordentligt insatt i det, mer än de flesta, och KAN faktiskt det här systemet ganska ingående.

Gjorde mig för drygt ett år sedan av med alltihop för att jag blev besviken på framförallt A77 och skaffade en Nikon D600 istället. Älskade den kameran, men blev tvungen att avyttra den och prylarna av olika skäl, men har nu utrymme att återigen skaffa en bra kamerautrustning.

Att satsa på Nikon igen känns ganska naturligt, men det har varit intressant att följa Sony så det spåret har inte varit helt ute ur bilden. Jag hade nog bara inte resonerat färdigt med mig själv innan jag inhandlade A77 II. Hade planerat att i lugn och ro kolla kameran och väga för- och nackdelar innan jag bestämde mig slutgiltigt.

Så här i efterhand tror jag att det skulle lett fram till att jag skulle köpa Nikon istället, men nu dök det här tillfället upp alldeles hux-flux och då gjorde jag ett lite förhastat impulsköp. Det var faktiskt lite kul att göra ett sånt klipp under de omständigheterna.

Tanken var absolut att satsa på A-mount systemet igen och ha kameran under lång tid och komplettera med en massa tillbehör. Själva kameran i sig är det absolut inget fel på, den övertygar och är riktigt bra.

Men ändå när jag började utforka igen marknaden och köpa objektiv, blixtar mm. så gnagde det i mig att det inte alls är det här jag vill (kameran är ändå bara en liten del av ett system, knappt som ett enda högklassigt objektiv). Kom fram till att i längden skulle jag inte bli nöjd och att det då är bättre att inte dra ut på det, utan sälja kameran direkt när den fortfarande är nästintill ny. Trodde det skulle gå på typ 10 minuter och att jag faktiskt kunde göra någon annan här en tjänst som aviserat att de vill köpa en sån kamera, men så blev det ju som sagt inte. Det är inte hela världen, men är ganska underligt.

Så, nä, jag ser inte alls kameror som investering. Jag vill köpa det som jag vill ha och trivs med under lång tid. Köpet av A77 II blev lite förhastat, så jag ångrar mig. Inte för att det är fel på kameran eller att jag inte gillar den, utan för att jag inte tror på systemet i längden.

Tråkigt att det blev såhär och jag förstår att jag uppfattas som håller på med kameraaffärer för att tjäna några småsmulor, men det är det inte alls. En helt felaktig bild och mina intentioner med A77 II var definitivt att satsa på den, men det var inte färdigt genontänkt och lite väl spontant kan man konstatera så här i efterhand.


/Mats
 

sonya55

Aktiv medlem
Rätt ska va rätt...

Kan meddela att mitt upplevda brusproblem vid serietagning var ett ickeproblem.
Det var "skräp bakom spakarna" och efter justering av AF inställningarna blev det skarpt och fint.
// Sven-Olof
 

Znutt

Aktiv medlem
Sony har ökat sin marknadsandel från 5,4 till 9,2 procent av marknaden från maj 2013 till maj 2014. Gäller systemkameror i Sverige enligt GFK.

Men under samma period sjönk det totala antalet sålda kameror från 9.823 stycken under maj 2013 till 6.172 styck under maj 2014.
Det var ju dystra siffror. Men om man räknar skulle SONY sålt mer kameror trotts en sviktande marknad..... Dock inte speciellt många ändå....
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Har kört serietagning på flygande fågel men får inte till bildkvaliten.
Ljuset har räckt till för ISO 100-500. Vid10bps blir bilderna väldigt brusiga, vid 4 bps betydligt bättre men inte bra. Kör på AF prioritet och kameran tar underbara bilder utom vid ovanstående förhållande.
70/300SSM G har använts,
Ska testa vidare men tar tacksamt emot kloka synpunkter, kanske det finns flera som har upplevt detta

Sven-Olof
Vilken kamera talar du om här egentligen?

A77 och A77 II har vare sig 10 eller 4 bps, de har 12, 8 och 3 bps.
A55 (som står i din signatur) har 10 men inte 4 bps (det har ingen Sony A-mountkamera).


Edit: Såg nu att problemet var ett icke-problem. Slutet gott, allting gott!
 

jeens

Aktiv medlem
Beställde en A77II fr Cyberfoto då dom nu har helgkampanj.
ska bli intressant att testa, var nöjd med den gamla A77 jag hade förra året....

mvh jens
 

Faketastic

Aktiv medlem
Jag har lite svårt med skärpan med min A77 II med åtminstone Tamron 17-50 f/2.8 old (men även 100mm macro). På full glugg är det riktigt oskarpt, men vi 4-5.6 så är det ok igen. Jag har ju inte använt APS-C@24MP så jag vet inte riktigt hur det kommer bli på papper än.
Några tips på "felsökning" eller åtgärder?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har lite svårt med skärpan med min A77 II med åtminstone Tamron 17-50 f/2.8 old (men även 100mm macro). På full glugg är det riktigt oskarpt, men vi 4-5.6 så är det ok igen. Jag har ju inte använt APS-C@24MP så jag vet inte riktigt hur det kommer bli på papper än.
Några tips på "felsökning" eller åtgärder?
Jag skulle säga så här:

Prova med ett annat objektiv. Ser du då samma fenomen där kan det finnas något som behöver justeras i kameran. Ser du inte samma fenomen kan det vara ditt 17-50 som behöver en justering. Eller så kan det finnas ett fenomen där det objektivet inte helt kommer överens med AF-signalerna det får från kameran - något som ibland händer med tredjepartsobjektiv och nya kameror.

Nu vet jag inte på vilka avstånd du körde med full öppning, men på korta avstånd är det trots allt ett ganska kort skärpedjup och jag antar att du inte riktigt hunnit bli fullt tränad med den nya kameran ännu - jag upplever ofta att man har lite fokusfenomen med kameror man är ovan vid (jag har ju ovanan att köra ganska många olika :)

Kort sagt, det kan vara ett kamera- eller objektivfenomen, men det kan också vara lite handhavandeproblem som försvinner med lite tillvänjning :)
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag har lite svårt med skärpan med min A77 II med åtminstone Tamron 17-50 f/2.8 old (men även 100mm macro). På full glugg är det riktigt oskarpt, men vi 4-5.6 så är det ok igen. Jag har ju inte använt APS-C@24MP så jag vet inte riktigt hur det kommer bli på papper än.
Några tips på "felsökning" eller åtgärder?
Det finns massor av inställniingar för AF. Bl.a. en som styr "snabb eller noggrann". Den står i läget balned default. Kolla att ändra den till exakt eller något.


/Mats
 

Faketastic

Aktiv medlem
Jag gjorde en "snabb" fokus-check; -10 kompensering i kamerans meny krävdes för att få bästa skärpa. Så något var lite off där helt klart. Hoppas att det löser problemen.

Nu har den digitala hypokondrin fått fäste i min kropp på riktigt- nu ska allt testas! (kan man kalibrera katten, som ofta blir oskarp på foto, också?).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag gjorde en "snabb" fokus-check; -10 kompensering i kamerans meny krävdes för att få bästa skärpa. Så något var lite off där helt klart. Hoppas att det löser problemen.

Nu har den digitala hypokondrin fått fäste i min kropp på riktigt- nu ska allt testas! (kan man kalibrera katten, som ofta blir oskarp på foto, också?).
Är det minus kompensering på
BÅDA objektiven är gemensamma nämnaren kameran och då skulle jag passa på att få den kalibrerad under garantin. Även om Sony inte rör Tamron så torde du kunna be att få sensorns placering nollställd.
 

Faketastic

Aktiv medlem
Bra tänkt!
Jag testade 100mm makro lite snabbt också och den var helt klart skarpare på -9 än på 0 så det finns saker att göra med kameran skulle jag tro.
Jag hoppas bara felet är "konstant" över zoom-området på 17-50:an för det går ju bara att sätta ett värde.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kolla efter hela zoomspannet om den är OK. Alla zoomar är inte linjära. Jag har en Tamron-zoom som verkligen inte är det och är de inte det så räcker inte kamerans microjustering av AF. Den funkar egentligen bara för fast brännvidd i bästa fall och om det vill sig illa bara på ett enda ställe i zoomspannet..
 

sonya55

Aktiv medlem
Är alla...

Ute och plåtarna med sina nya ICLA 77 M2, det måste ju finnas fler än jag som har goda erfarenheter av denna kamera. Det vore trevligt att höra fler åsikter i ämnet

// Sven Olof
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Det skulle vara VÄLDIGT kul om folk kunde börja lägga ut bilder som tagits med A77 II på recentionsbanken , så man får se om den ger SÅ mycket bättre bilder än A77 version ett............
Nikon D610 eller A77 II, några bilder från "glada" amatörer kommer avgöra vilken det blir (nån gång i slutet av september). Fotofirmorna (cyberphoto t.ex) skriver alltid att senaste modellen är MYCKET bättre men det är inte alltid det stämmer har jag lärt mig................Men dom måste väl säga så för att ruljansen ska fortsätta.................
 
ANNONS