Annons

Köpa loss bild - vad ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Här kommer ännu en fråga i den svåra konsten att ta rätt betalt. Jag har letat i forumen, kollat prislistor och funderat själv, men jag känner att jag nog vill "konsultera" fotosidans medlemmar också för att få lite exta input i ämnet.

Så här ligger det till:

En stor kund (kommunen) vill köpa loss en bild som jag tog i vintras. Bilden det handlar om är en arkivbild som jag tagit utan uppdragsgivare.

Kommunen vill köpa loss bilden för fri användning i både tryck och på webben. De vill alltså köpa rätten att använda den hur mycket de vill i alla tänkbara format och sammanhang.

Eftersom kommunen är en stor aktör innebär detta (vilket jag vet av erfarenhet) att bilden kommer att användas sönder. Den kommer med största sannolikhet att bli mycket svår, för att inte säga omöjlig, att sälja igen. Rent kommersiellt innebär förmodligen affären att bilden "dör" ekonomiskt.

Med tanke på detta och andra faktorer bör jag naturligtvis ta en rejäl slant för bilden. Men frågan är hur mycket. Jag har själv funderat på summan 5-6000 kronor. Är det någon som har sålt bilder på detta sätt och som kan ge mig en hint om detta är ett rimligt pris i sammanhanget?

Som alla vet är kommuner alltid snåla, så det gäller att inte kräva för mycket, då kan jag i värsta fall gå miste om framtida affärer. Samtidigt vill man naturligtvis få så pass mycket betalt att det känns rätt för egen del. Jag har ingen lust att slumpa bort mina bästa bilder som jag lagt ner mycket jobb på att ta.

Jag är tacksam för svar.

Hälsningar
Joakim
 
Senast ändrad:
5-6kkr är inte mycket pengar i sammanhanget. Jag har sålt en bild till Region Skåne som de använt tre gånger, vilket har renderat i 9000:- varav bildbyrån äter hälften. Men hälften av 9000:- är bätre än allt av 0:- :)

Så, ja...det är svårt. Men kommunens bildinköpare brukar ha bra koll på just det här och det kanske är därför som hon/han försöker att få den friköpt för en "struntsumma". Risken finns att de vänder dig ryggen, om du kräver för mycket. De går inte alls med på delad användning? Men jag skulle vilja säga 15000 + moms (om applicerbart). Kanske du ska vifta med BLF också ;)

Om hon/han inte har koll så finns risken att hon/han sätter i halsen och avlider när du nämner summan ;)
 
Tack för era svar Daniel och Jesper.

Jo, 5-6000 är egentligen "lite" om man ser vad det skulle kosta att köpa bilden vid varje tillfälle den används, eller om man jämför med rekommenderade prislistor.

Problemet är bara detta - kommunen är van vid att betala struntsummor för sina bilder och skulle jag kräva 15000 bagare för bilden skulle de först gapflabba rakt ut och sedan trott att jag förlorat förståndet.

Så här gäller det alltså att spela sina kort rätt. Tar jag för mycket kommer de med stor sannolikhet aldrig mer att köpa en endaste bild igen. Lägger jag mig lite lägre är det nog inte omöjligt att det blir fler affärer. Samtidigt vill man som jag skrev tidigare inte sälja sig för billigt heller. Börjar man sälja sig för billigt fastnar man lätt i billighetsträsket.

Fan, det är en förbannat svår balansgång...

/Joakim
 
ANNONS