Annons

Att exponera med manuella inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack! Jag är jättenöjd.

Det är ett intressant ämne att borra i. Jag är förvånad över att reaktionerna är så defensiva.
Fotografisk utveckling är spännande! Den pågår ständigt i oss alla. 🙂

I trådstarten skrev du att du först fotograferade med bländarautomatik och var nöjd. Sedan gick du över till manuella inställningar och blev ännu mera nöjd.

Men det betyder inte att du har nått vägs ände. Vem vet, i framtiden kanske du upptäcker nya sätt att styra exponeringen, i takt med att du utforskar nya motivområden och fotogenrer? Metoder som ger dig ännu större tillfredsställelse än den manuella teknik du föredrar idag?

Det fina med fotografi är att det är en livslång hobby/sysselsättning. Vi utvecklas hela tiden, om vi tillåter oss att experimentera och är öppna för nya tekniska möjligheter som kamerafabrikanterna erbjuder oss. Ansikts- och ögonautofokus är ett bra exempel som du nämner. Få fotografer vill vara utan detta, när de väl har prövat.
 
Senast ändrad:
Om du hade gått någon av mina kurser, så hade du inte undrat över detta. Någon puritan har jag aldrig varit och kommer heller inte att bli. Kan vara en fördel att läsa vad jag skriver och inte tillskriva mig en karaktärsbeskrivning som inte stämmer. Besök min blogg och titta på mina bilder, så hade du förstått att jag är rätt så fri och även hämningslös i mitt bilduttryck.

Jag gör inga allmänna rekommendationer som vissa andra, jag försöker balansera upp med min infallsvinkel för att den avviker för andras tips. Att skriva "...att flera redan påpekat vad man behöver för verktyg för att säkerställa att man inte missar bilder i onödan för att man använder för uppgiften ineffektiva och suboptimala verktyg." Har läst detta också, men har helt andra erfarenheter kring M än vad andra tror eller är övertygade om.

Jag är inte dum, men har andra erfarenheter. Konstigare än så är det inte! Acceptera att jag har andra arbetssätt som alldeles utmärkt också fungerar till samtliga motiv som man skulle vilja fotografera.

Än en gång; läs vad jag skriver!

Jag har länge både läst och sett vad du gjort både gjort och säger dig ha gjort både på FS och i andra sammanhang och det är svårt att missa både att du alltid använder och rekommenderar M för precis alla sammanhang och att du aldrig använder något annat än JPEG till skillnad från nästan alla andra naturfotografer, vilket starkt hämmar möjligheterna till efterbehandling, något som är rätt udda idag med tanke på vad du fotograferar.

Kanske dags att gå in hos en välsorterad fotohadlare och testa exv. hur en A7r V faktiskt funkar.
 
Jag har länge både läst och sett vad du gjort både gjort och säger dig ha gjort både på FS och i andra sammanhang och det är svårt att missa både att du alltid använder och rekommenderar M för precis alla sammanhang och att du aldrig använder något annat än JPEG till skillnad från nästan alla andra naturfotografer, vilket starkt hämmar möjligheterna till efterbehandling, något som är rätt udda idag med tanke på vad du fotograferar.

Kanske dags att gå in hos en välsorterad fotohadlare och testa exv. hur en A7r V faktiskt funkar.

Vad har du rökt? Jag fotar enbart RAW!
 
Vilket jag heller inte skrivit! Det är rätt för mig, vad som är rätt för andra är upp till andra. Använder inte pekpinnar.
Du skrev inversen, vilket implicerade detta.

Det är ett intressant ämne att borra i. Jag är förvånad över att reaktionerna är så defensiva.
Varför är du förvånad? När du predikar M-läget som vore det en religiös övertygelse vore det mycket mer förvånande om inte några av oss förklarar att det inte är rätt i alla lägen.
 
Och vad du rökt som gör att du inte kan se att Sten-Åke besvarade Terjes inlägg?

Generellt så tycker jag att du har ett drygt sätt att formulera dig på vilket förmodligen spär på det defensiva i den här tråden som du beskrev det.
Det känns som en lättnad att det inte var riktat mot mig.

Eventuellt dryg, men jag hoppas att du inte känner dig personligt påhoppad!
 
Tanken jag hade när jag skapade tråden var att be berätta hur mitt fotograferande tog en annan riktning när fotografen jag hängde med övertygade mig att börja använda M, M som i Magic.

Jag tror att sättet man använder kameran påverkar hur man fotograferar och vilken stil man väljer att följa.

Alla som fotograferar regelbundet vet hur det fungerar. Man kommer hem med ett antal bilder och så hittar man den där bilden man gillar lite extra mycket.

Det händer ett par tre gånger och sen känns det som om man hittat något. Man fortsätter att leta i samma brunn.

För mig kändes det som om mina bilder såg ut som skit med automatik men när jag började välja själv kändes det bättre. (Disclaimer: Alla känsliga FS medlemmar, om det känns bättre för dig att göra något annorlunda, please go ahead).

Det var vad som hände mig.

Jag har aldrig sagt att automatik är fel, men det kanske leder dig en annan väg? Kanske en bättre väg? Berätta!

Känslan av att bestämma själv gav i alla fall mig tillfredställelse.

Så enkelt är det!

 
Och vad du rökt som gör att du inte kan se att Sten-Åke besvarade Terjes inlägg?

Generellt så tycker jag att du har ett drygt sätt att formulera dig på vilket förmodligen spär på det defensiva i den här tråden som du beskrev det.
Jag tror du förstår vad jag försöker diskutera.

Det är ett spännande ämne som jag tror berör de flesta som har fotografi som intresse.

Jag tror också att du förstår att man måste spetsa till det lite för att väcka debatt. Spela inte dum!

Dela med dig av dina egna erfarenheter! Dina fotografier på FS visar att du vet vad du håller på med och har mycket att förmedla!

Det enda jag kräver av dig är att gå på knä inför Gud M!
 
Senast ändrad:
Du skrev inversen, vilket implicerade detta.

Varför är du förvånad? När du predikar M-läget som vore det en religiös övertygelse vore det mycket mer förvånande om inte några av oss förklarar att det inte är rätt i alla lägen.
Det var inte det jag skrev, börja med att läsa ordentligt vad jag skriver, annars kan slutsatser blir fel. Att referera till något jag inte skrivit, exempelvis.
 
Jag tror du förstår vad jag försöker diskutera.

Det är ett spännande ämne som jag tror berör de flesta som har fotografi som intresse.

Jag tror också att du förstår att man måste spetsa till det lite för att väcka debatt. Spela inte dum!

Dela med dig av dina egna erfarenheter! Dina fotografier på FS visar att du vet vad du håller på med och har mycket att förmedla!

Det enda jag kräver av dig är att gå på knä inför Gud M!
Vet inte om det verkligen blev så mycket diskussion från din sida om jag ska vara ärlig. Och särskilt spännande tycker jag inte heller att det är. Tycker att inte råder om nåt tvivel om att man kan få vettiga exponeringar på många olika sätt.

Jag tänkte lite på din tråd när jag var ute och fotade gatufoto häromdagen och hur knepigt det skulle bli om jag hela tiden behövde ratta min kamera manuellt. Många bilder skulle aldrig ha tagits. Ljusförhållandena skiftar ofta beroende på vilket håll man fotar åt. Är glad att jag har Auto-ISO att förlita mig på. Ibland blir det förstås fel men ofta går det att reparera hemmavid med Lightroom.

Vill påpeka att jag inte är emot M på nåt sätt och det är faktiskt så att jag borde bli bättre på att ibland exponera manuellt när jag vet att automatiken i min kamera riskerar att hamna fel. Ett exempel på det är när jag vill ha mörka skuggpartier och låta nån person stå ut emot bakgrunden. Ibland dominerar det mörka och kameran försöker exponera utifrån det vilket göra att personen blir överexponerad ibland. Ofta kan man mäta mot något ljust som finns i omgivningen och låsa exponeringen genom att hålla ned avtryckaren. Inte alltid som de fungerar dock. Men, det är inte hela världen. Automatiken är överlag mer till fördel än nackdel för mig vad gäller lyckade bilder.

För att ge dig lite ammunition så kan jag nämna att den berömde gatufotografen Alex Webb kör som regel i M-läget och faktiskt med en rätt gammal Leica M (teknik från 2012 – precis som i min). Och han lyckas ju rätt bra.

Slutligen... I kneel for no one!
 
Jag har länge både läst och sett vad du gjort både gjort och säger dig ha gjort både på FS och i andra sammanhang och det är svårt att missa både att du alltid använder och rekommenderar M för precis alla sammanhang och att du aldrig använder något annat än JPEG till skillnad från nästan alla andra naturfotografer, vilket starkt hämmar möjligheterna till efterbehandling, något som är rätt udda idag med tanke på vad du fotograferar.

Kanske dags att gå in hos en välsorterad fotohadlare och testa exv. hur en A7r V faktiskt funkar.
Jag har alltid vara tydlig med vad jag gör, har även ett flertal gånger förklarat varför. Men en sak är vad jag skriver, något annat är att reflektera vidare kring detta och komma med ”referat” som blir fel eller ge mig en karaktär som inte stämmer.

Om du har andra åsikter är det naturligt, vi tycker olika. Du kan även skriva att du tycker att jag har fel - det är dina val. Men igen, det blir som sagt fel om du i detta ger mig en karaktär/personlighet som inte stämmer.
 
Tanken jag hade när jag skapade tråden var att be berätta hur mitt fotograferande tog en annan riktning när fotografen jag hängde med övertygade mig att börja använda M, M som i Magic.

Jag tror att sättet man använder kameran påverkar hur man fotograferar och vilken stil man väljer att följa.

Alla som fotograferar regelbundet vet hur det fungerar. Man kommer hem med ett antal bilder och så hittar man den där bilden man gillar lite extra mycket.

Det händer ett par tre gånger och sen känns det som om man hittat något. Man fortsätter att leta i samma brunn.

För mig kändes det som om mina bilder såg ut som skit med automatik men när jag började välja själv kändes det bättre. (Disclaimer: Alla känsliga FS medlemmar, om det känns bättre för dig att göra något annorlunda, please go ahead).

Det var vad som hände mig.

Jag har aldrig sagt att automatik är fel, men det kanske leder dig en annan väg? Kanske en bättre väg? Berätta!

Känslan av att bestämma själv gav i alla fall mig tillfredställelse.

Så enkelt är det!


Jag förstår och har liknande erfarenhet. Tyvärr blir det ofta diskussion när man rekommenderar något (oavsett vad), så blir det automatiskt reaktioner som tolkar in att man tycker något annat är fel. Om det är ömma tår, att man lätt missuppfattar och generellt vill försvara sina egna argument - det vet jag inte. Bara för att man alltid väljer äpplen för att man trivs med det, betyder det ju inte automatiskt att det är fel på päron.

😊
 
Jag känner också trygg, men du attackerade mig personligt.
Zero anledning! Det var min poäng!
Attackerade? Jag påpekade ditt misstag med liknande ord som du använde när du svarade Sten-Åke felaktigt. Och sen nämnde jag som eventuell förklaring på det defensiva du ser i tråden att du uttrycker dig på ett drygt sätt. Eftersom det är du som gör det har det väl med din person att göra, inte sant?

Se där, två anledningar till att jag skrev det jag skrev.
 
Det är ett intressant ämne att borra i. Jag är förvånad över att reaktionerna är så defensiva.
Det intressanta tycker jag just att många försvarar eller angriper en viss inställning för kamerans exponeringsmekanism. Ämnet är egentligen tämligen trivialt.

Som jag redan skrivit så är skillnaden mellan de olika exponeringslägen inte hur rätt sensorn blir exponerad.

Det handlar istället om vilken metod som är mest praktisk för fotografen i en viss fotograferingssituation. Varje metod har sina för- och nackdelar (och de är inte samma för alla fotografer), men det har inte i sig något att göra med om bilden blir "korrekt" exponerad eller inte.
 
Känslan av att bestämma själv gav i alla fall mig tillfredställelse.
Ja, det brukar kännas bra att få bestämma. :)

För mig som började fotografera med en helt manuell kamera utan inbyggd exponeringsmätare (och ingen lös sådan heller) gick självbestämmandekänslan mer och mer uppåt ju mer automatik mina kameror hade. Det går att bestämma över exponeringsautomatiken i de flesta kameror.

Icke desto mindre ställer jag in M på exponeringsratten när det är bekvämast att göra så.
 
ANNONS