** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 40D eller Nikon D90?

Produkter
(logga in för att koppla)
...

Försök inte låtsas som att du vet hur jag tänker, jag om någon har väl har väl låtit bli att döma ut en kamera som jag aldrig har använt. Det jag dömer ut är ditt sätt att argumentera, eller snarare din brist på vettig argumentation, som du ju tyvärr fortsatte med i detta inlägget genom att göra ett personligt påhopp på mig. Trist beteende...

Föralldel. Det finns sannerligen duktiga och respektvärda yrkesmän här på FS. Men denne individ har om och om igen bevisat sin aggresiva stil så det diskar honom från min lista. Jag *har* sett hans förmåga att djupdyka i några fotografiska marianergravar närliggandes hans egna ideér vad som är viktigt inom fotografi. Det är jätteduktigt, men innebär inte att han är ofelbar eller kan missa poängen som i denna tråden som handlar om ett kameraval.

Jag skrev, om du vill kan du läsa det repeterande inlägget ovan, att det finns olika testresultat när det gäller dynamiskt omfång för trådens kameralternativ. Du kan se fortsättningen och själv bedöma vem som sagt vad och vad som ledde vidare till totalt OT om du har lust. Det skrev jag f.ö. efter 3-4 inlägg där jag rekommenderade D90, där kan du hitta mer normal argumentation innan cirkus Risedal kom till byn.

Jag är fullständigt urless på hans stil och svarar med samma mynt, vilket säkert är barnsligt. Du hoppade in i hans hejjaklack fick en slev som han själv. Kanske oförtjänt, men du ställde dig på samma sida som en som nyligen bad en annan stoppa upp ett finger nånstans för att hans åsikter inte stämde med "den rätta läran", definierad av honom själv. Bland mycket mer. Samma individ har nu i några veckor lett en handfull vuxna män i gruppmobbning mot en vars åsikter inte heller följer rätt dogm. Påhoppen i den tråden är möjligen - efter denna tråd - avslutad. Den som lever får se.

Bland det bästa jag fått ut från fotosidan är från duktiga amatörer som antingen är pålästa, har fenomenalt bildsinne eller kanske en fantastisk bearbetningskompetens. Inte från s.k. yrkesmän som anser sig fullärda. Om du bara ger cred åt inlägg som skrivits av dom klickat "yrkesfotograf" blir det inte mycket intressant kvar att läsa här. Välkommen till internet och dess styrka. Ej sarkastiskt menat.
 
Senast ändrad:
Föralldel.

Jag skrev, om du vill kan du läsa det repeterande inlägget ovan, att det finns olika testresultat när det gäller dynamiskt omfång för trådens kameralternativ. Du kan se fortsättningen och själv bedöma vem som sagt vad och vad som ledde vidare till totalt OT om du har lust. Det skrev jag f.ö. efter 3-4 inlägg där jag rekommenderade D90, där kan du hitta mer normal argumentation innan cirkus Risedal kom till byn.

Han skrev bara att D90 hade bäst DR vilket nu faktiskt ganska nedlåtande kommenterade att det luktade DXO!

Jag är fullständigt urless på hans stil och svarar med samma mynt, vilket säkert är barnsligt. Du hoppade in i hans hejjaklack fick en slev som han själv. Kanske oförtjänt, men du ställde dig på samma sida som en som nyligen bad en annan stoppa upp ett finger nånstans för att hans åsikter inte stämde med "den rätta läran", definierad av honom själv.

Om det är så ska man anmäla sådant till forumvärdarna.

Bland mycket mer. Samma individ har nu i några veckor lett en handfull vuxna män i gruppmobbning mot en vars åsikter inte heller följer rätt dogm. Påhoppen i den tråden är möjligen - efter denna tråd - avslutad. Den som lever får se.

Om du menar 5D II AF diskussionen så skrev en person att det inte fanns något fel på kameran och skrev nedlåtande mot personer som är yrkesamma, som det verkade mest för att provocera. Mobbning nej utan irritation över en persons beteende.

Bland det bästa jag fått ut från fotosidan är från duktiga amatörer som antingen är pålästa, har fenomenalt bildsinne eller kanske en fantastisk bearbetningskompetens. Inte från s.k. yrkesmän som anser sig fullärda. Om du bara ger cred åt inlägg som skrivits av dom klickat "yrkesfotograf" blir det inte mycket intressant kvar att läsa här. Välkommen till internet och dess styrka. Ej sarkastiskt menat.

Det var ett svepande generalisering som får mig att tappa hakan och tappa respekt för dig och ditt sätt att argumentera fullständigt. Innan man kritiserar andra ska man rannsaka sig själv först.

Välkommen till internet och dess styrka, ja men också dess svaghet.
 
Jag är fullständigt urless på hans stil och svarar med samma mynt, vilket säkert är barnsligt. Du hoppade in i hans hejjaklack fick en slev som han själv. Kanske oförtjänt, men du ställde dig på samma sida som en som nyligen bad en annan stoppa upp ett finger nånstans för att hans åsikter inte stämde med "den rätta läran", definierad av honom själv. Bland mycket mer. Samma individ har nu i några veckor lett en handfull vuxna män i gruppmobbning mot en vars åsikter inte heller följer rätt dogm. Påhoppen i den tråden är möjligen - efter denna tråd - avslutad. Den som lever får se.

"hoppade in i hans hejjaklack"? Jag har på inget sätt kommenterat det Risedal sade, endast ditt beteende. Vad Risedal har sagt eller inte sagt i tidigare sammanhang struntar jag fullkomligt i, precis som jag om jag stötte på dig i en annan tråd överhuvudtaget inte skulle tänka på vad du skriver i denna. Som någon annan sade, om du tycker att Risedal beter sig illa, ta upp det med moderatorerna, starta inte ett eget korståg och förpesta varenda tråd som Risedal skriver i.

Bland det bästa jag fått ut från fotosidan är från duktiga amatörer som antingen är pålästa, har fenomenalt bildsinne eller kanske en fantastisk bearbetningskompetens. Inte från s.k. yrkesmän som anser sig fullärda. Om du bara ger cred åt inlägg som skrivits av dom klickat "yrkesfotograf" blir det inte mycket intressant kvar att läsa här. Välkommen till internet och dess styrka. Ej sarkastiskt menat.

Hade faktiskt ingen aning om att Risedal är yrkesfotograf, jag bedömer endast folk på forum som dessa utifrån vad de faktiskt skriver, vilket just nu inte är till din fördel tyvärr.

Men jag lämnar denna tråd nu, känns som om ursprungsfrågan gått förlorad ;)
 
Ja, men appropå att hålla sig till topic kanske du kan hålla med om ifall det dynamiska omfånget är 10.4 eller 11.1 sällan avgör ett kameraval. Speciellt om det dessutom finns motstridiga uppgifter på nätet om vilken kamera som har det högre värdet.

Jag hade för mig att du gick i polemik för det, dvs just OT, men kanske minns fel nu.

Korståg låter trist, men tog mig rätten att svara på tal. Kul att du är nöjd med din D90, en kamera jag skulle köpt om jag handlat idag.
 
hvenafoto: Tyvärr är det en tråkig trend i detta forumet att amatörer ska ifrågasätta professionella användare utan att ha på fötterna. Visst ska man kunna/bör ifrågasätta en auktoritet men då ska man vara påläst och argumentera utifrån verifierad kunskap, inte vad några andra skriver på andra forum och ta det för sanning. Källkritik av vad som står på nätet är ytterst viktigt

Eftersom vi nu är way OT får du gärna utveckla vad du menar om du syftar på mig ang. brist på källkritik och våta fötter. Och om du å ena sidan glädjande nog tillåter ifrågasättande, men sen att det ska godkännas/verifieras av... eller? Där tappar jag dig.

hvenafoto: Om det är så ska man anmäla sådant till forumvärdarna

Gjort, men ingen tog tag i nåt öra. Och du förvånar mig lite, som i sammanhanget verkar ha förmåga att uttrycka dig med ett värdigare språk borde väl inte kunna undgå att se en röd tråd i de inlägg vi pratar om.

hvenafoto: Han skrev bara att D90 hade bäst DR vilket nu faktiskt ganska nedlåtande kommenterade att det luktade DXO!

Eh, ja och jag påpekade att det finns motstridiga resultat på en annan (respekterad) site. Och det efter att ha rekommenderat D90 i 3-4 svar till frågeställaren. Läs förresten sista stycket i samma kommentar om du vill.

hvenafoto: Om du menar 5D II AF diskussionen så skrev en person att det inte fanns något fel på kameran och skrev nedlåtande mot personer som är yrkesamma, som det verkade mest för att provocera. Mobbning nej utan irritation över en persons beteende.

Ok, du känner att du vet hur det verkade vara, jag tycker annorlunda och att fler gör det har även synts i tråden. Om du tycker "luktar DXOmark" är nedlåtande, och i nästa mening menar att en direkt uppmaning från en person till en annan om att "stoppa upp ett finger någonstans" för vanlig irritation tycker jag du gör en väldigt udda bedömning. Mobbning är rätt allvarligt.

hvenafoto: Det var ett svepande generalisering som får mig att tappa hakan och tappa respekt för dig och ditt sätt att argumentera fullständigt. Innan man kritiserar andra ska man rannsaka sig själv först.

Att du tappar hakan över att jag skriver vad jag tycker är bra med FS förvånar. Det är ju min åsikt, och jag beskriver den som det. Jag har faktiskt läst flera gånger för att hitta det kontroveriella som kan få hakor att tappas. Ärligt talat, efter dina två inlägg mot mig låter det som du skulle trivas bättre andra kanaler med betydligt större kontroll på vilka åsikter som är tillåtna och inte.

Jag har ingen aning om vem du är, vad du står för eller hurpass klok du är. Jag vet inte ens om du kan ta bra bilder. Men jag lyssnar på dig utan att be om din legitimation. Är någon upprepat otrevlig blir folk förbaskade till slut och ger igen. Men det där vet du ju. Det finns/fanns trådar om behovet av mer aktiva moderatorer, och ämnet är säkert fortfarande aktuellt, men inte så mycket har hänt så länge jag funnits här.
 
Ok jag ska försöka förklara mina svar men efter detta får du och jag nog lägga ner denna diskussion genom att kanske vara överens om att vi inte är överens.

Mitt inlägg om att man ska ha på fötterna har inte med åsiktskontroll att göra men om man anser att exvl DXO labs har fel men Dpreview har rätt måste man belägga detta. Därför menar jag att ska man kritisera en åsikt eller något som är framlagt som fakta måste man ha motbevis eller förklaring till annan ståndpunkt inte som jag ibland upplever på detta forum att folk skriver att andra har fel för någon skrivit en annan uppfattning på ett annat forum.

Det är fritt fram att tro att jorden är platt men man får förvänta sig att få mothugg om jag får ta det som ett grovt överdrivet exempel.

Mobbning vet jag vad det är för det har jag utsatts för men jag har också sett personer som medvetet provocerat andra och när de får "däng" skriker de mobbning. Man måste alltid titta på sig eget beteende. Jag delar inte åsikt att den diskussionen innehöll mobbning utan en debattör som provocerade vilket retade upp andra. Vi har olika syn på detta och du har all rätt att ha en egen åsikt om detta.

Om någon på detta forum uttryck det du beskriver är det dåligt, och något som i så fall skämmer den personen och är inget jag kan eller vill försvara. Ibland kan man i affekt skriva eller säga olämpliga saker men då måste man också var storsint och kunna be om ursäkt. Jag har också sett att personer själva tagit bort vissa av sina inlägg då det tycker att det trampat över.

Det sista om att tappa hakan har du missförstått fullständigt. Det gällde den svepande formuleringen gällande de som krediterar sig på forumet som yrkesfotograf skulle var nedlåtande och inte är intresserade av att sprida sin kunskap. Det finns överlägsna "skitstövlar" både bland proffs och amatörer. Att dra alla över en kam kan AFA och nynazister hålla på med, det tycker jag du ska hålla dig ifrån för jag tror du är klokare än så.

Jag är för fria diskussioner men då ska man också kunna tala om varför man har en annan åsikt inte bara anse att någon annan har fel. Och om du ogillar en annan persons sätt att argumentera är dåligt och nedlåtande så tycker jag att man inte ska sänka sig till den nivån själv även om det är provocerande för det leder ingen vart.

En annan del där jag och du har olika åsikt är gällande moderatorerna här som jag tycker ingriper och säger till när det spårar ur. Vi har olika åsikt och så får det vara.

Hoppas att trådskaparen har köpt en kamera och är nöjd med detta.
 
ANNONS