Annons

Bildvisningsprogram för ORF-filer från E-5:an

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjuk

Aktiv medlem
Har tröttnat lite på att kika på bilderna i OLYMPUS Viewer 2, just när man letar eller bara kikar igenom en bildkatalog.
Någon som vet ett BRA bildvisningsprogram som klarar ORF-filer från en E-5:a?
Någonting liknande IrfanView t.ex.?
 
FastPictureViewer.

Det är vad jag själv använder. Finns i både 64-bitars och 32-bitars varianter. Ett rackarns snabbt program. Fullversionen kostar en slant, men det går att ladda hem en demoversion. Annars finns kostnadsfria FastStone image viewer, som inte heller är så dumt. Inte alls lika snabbt, men det går att redigera (i alla fall jpeg) lite. Redigeringen gör jag dock hellre i Photoshop, så jag använder hellre Fastpicture för att kolla och kopiera mina bilder. Det finns säkert fler bra program, men dessa två är de jag vet klarar E5-ans ORF-filer.
 
Det är vad jag själv använder. Finns i både 64-bitars och 32-bitars varianter. Ett rackarns snabbt program. Fullversionen kostar en slant, men det går att ladda hem en demoversion. Annars finns kostnadsfria FastStone image viewer, som inte heller är så dumt. Inte alls lika snabbt, men det går att redigera (i alla fall jpeg) lite. Redigeringen gör jag dock hellre i Photoshop, så jag använder hellre Fastpicture för att kolla och kopiera mina bilder. Det finns säkert fler bra program, men dessa två är de jag vet klarar E5-ans ORF-filer.

Stor Tack för detta svar Gert. Skall omedelbart kika lite på de olika varianterna. För det är just detta med ORF-formatet som strular till det. Och att sitta med Viewer är tröttsamt.
Mvh
/Björn
 
Picasa? Gratis, inget jag använder för redigering men jag tycker den fungerar bra för bildvisning.

Tack för ytterligare tipps Robert. Har kvaddat min gamla dator, så jag håller på att flytta till en ny.
Men jag får lov att kika på Picasa också. För det är just bildvisningsfunktionen jag är ute efter.
Stor Tack!
/Björn
 
för mig verkar Picasa tillämpa bildinställningar vid visning som jag inte lyckats förstå hur man stänger av, eller hur dom ställs in. Nån som vet, eller har liknande erfarenhet? Programmet lättar upp bilderna, så mörka blir ljusare etc.
 
Jag använder Faststone Image Viewer för att visa och välja ut mina orf-filer. Programmet går att ställa in så att när man trycke t.ex E så startar det program man valt för vidare redigering, t.ex Photoshop/ACR eller Olympus eget redigeringsprogram. Det går att ställa in så att man kan öppna flera andra program på det här sättet inifrån Faststone. Men programmet försöker visa bilderna "lagom" ljusa vilket innebär att väldigt underexponerade bilder ser väldigt konstiga ut om man visar dem i fullskärmsläge. Programmet funkar i alla versioner av Windows och finns att hämta på Fastone.org. Det är gratis för privat användning.
 
Någon som vet ett BRA bildvisningsprogram som klarar ORF-filer från en E-5:a?

Xnview är smidigt och gratis. Klarar ORF-filer utan problem. Man kan ställa in skärmlayouten på en mängd oilka sätt, till exempel så att man till höger har en fillista eller ett litet ljusbord, och till vänster markerad fil i stort format.

Ett annat program är Pixort, som klarar ORF:ar i sin nyaste betalversion (släpptes igår!). Det är egentligen avsett för bildsortering, men har väldigt smidiga och snabba zoomnings- och jämförelsefunktioner (flera bilder samtidigt, med samtidig zoomning av alla). Indikerar också utbrända bildpartier. Äldre versioner av Pixort, liksom gratisversionen klarar dock inte ORF-filer.

Zoner har också en bra bildbläddrare och -visare. Jag har för mig att den kan visa även ORF:ar i gratisversionen, men det är bara i proffsversionen som det går att framkalla och bildbehandla ORF:ar.

De här programmen använder jag själv dagligen, och de trivs bra med ORF:arna från min Olympus E-3.

www.xnview.com
www.pixort.com
www.zoner.com
 
Xnview är smidigt och gratis. Klarar ORF-filer utan problem. Man kan ställa in skärmlayouten på en mängd oilka sätt, till exempel så att man till höger har en fillista eller ett litet ljusbord, och till vänster markerad fil i stort format.

Ett annat program är Pixort, som klarar ORF:ar i sin nyaste betalversion (släpptes igår!). Det är egentligen avsett för bildsortering, men har väldigt smidiga och snabba zoomnings- och jämförelsefunktioner (flera bilder samtidigt, med samtidig zoomning av alla). Indikerar också utbrända bildpartier. Äldre versioner av Pixort, liksom gratisversionen klarar dock inte ORF-filer.

Zoner har också en bra bildbläddrare och -visare. Jag har för mig att den kan visa även ORF:ar i gratisversionen, men det är bara i proffsversionen som det går att framkalla och bildbehandla ORF:ar.

De här programmen använder jag själv dagligen, och de trivs bra med ORF:arna från min Olympus E-3.

www.xnview.com
www.pixort.com
www.zoner.com


Hej Per!
Det var mycket matnyttig information. Stor Tack för detta!
Har nu kommit igång på nya datorn, och passade då på att ladda hem IrfanView 4.30, och det fungerar med mina ORF-filer.
Fast nu har jag också börjat pilla lite i LR, och det fungerar både snabbt och effektivt. Blir dock ett digert jobb att Tagga alla filer. Så lag lär fortsätta att kika på bilder i olika kataloger sorterade efter datum.
Får kika på de program du föreslår, kan vara smidigare.
För framkalla lär jag göra i LR och PSE.
Stor Tack för alla tipps!
/Björn
 
för mig verkar Picasa tillämpa bildinställningar vid visning som jag inte lyckats förstå hur man stänger av, eller hur dom ställs in. Nån som vet, eller har liknande erfarenhet? Programmet lättar upp bilderna, så mörka blir ljusare etc.

Det är nog snarare så att programmet visar bilden i rätt färgrymd, och då kan det skilja sig från tumnageln. Ingen bildinformation ändras dock.
 
Det är nog snarare så att programmet visar bilden i rätt färgrymd, och då kan det skilja sig från tumnageln. Ingen bildinformation ändras dock.

Vet inte riktigt vad som menas med "rätt färgrymd" i detta fall. Detta sker alltså när jag öppnar fil med "Picasa Fotovisning" men händer inte om jag öppnar själva Picasa och där ser på samma fil/bild. Jag jämför alltså inte med någon tumnagelbild.
 
ANNONS