** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Direktfångst i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Blinded

Medlem
Direktfångst funktionen i lightroom CC är ju smidig och enkel att använda. Men är det någon här som vet om det går att en bild som "bakgrund" som bilderna man fotograferar lägger sig ovan på?

Alltså, jag har en miljöbild som redan är fotograferad. Nu ska några personer fotograferas i studio för att sedan läggas in i bakgrundsbilden. Det hade då varit smidigt att i Lightroom ha miljöbilden som "bakgrund" och att studiobilderna på personerna lägger sig ovan på denna "bakgrund" så jag lätt kan se om perspektiv och ljus blir rätt.

Någon som vet om detta går i Lightroom eller om det finns någon annan mjukvara som kan klara va detta?
 
Direktfångst funktionen i lightroom CC är ju smidig och enkel att använda. Men är det någon här som vet om det går att en bild som "bakgrund" som bilderna man fotograferar lägger sig ovan på?

Alltså, jag har en miljöbild som redan är fotograferad. Nu ska några personer fotograferas i studio för att sedan läggas in i bakgrundsbilden. Det hade då varit smidigt att i Lightroom ha miljöbilden som "bakgrund" och att studiobilderna på personerna lägger sig ovan på denna "bakgrund" så jag lätt kan se om perspektiv och ljus blir rätt.

Någon som vet om detta går i Lightroom eller om det finns någon annan mjukvara som kan klara va detta?

Detta går att göra på några sekunder med hjälp av Photoshop.
 
Finns det möjlighet att använda PS och direktfångst?

Nej, men man kan ta en bild för att veta var personerna ska stå så att ljuset blir rätt och sedan markera det i golvet.

Någon funktion för att automatiskt frilägga en bild som tas via direktfångst finns inte, men genom att ta en referensbild kan man se till så att ljuset blir rätt. Det kommer inte att ändra sig sedan och då kan man ta hur många bilder som helst.
 
Lånar tråden snabbt.

Direktfångst görs genom USB-kabeln mellan Kamera och Dator gissar jag?

Men det har de nog redan löst eller hur. Lasse-p träffar nog mest rätt för det hörs ju som om TS undrar om man kan vid "tethering" eller direktfångst kan få in den bilden och lägga den ovanpå en bakgrundsbild. Det är ju lagerhantering vi pratar om och det finns ju en dold lagerhantering i Lightroom men ingen som är öppen för att ta in en bakgrundsbild. Lagerhanteringen i LR är bara till för att separera olika ändringarman gör.

Jag ska kolla i CaptureOne som verkligen har en lagerhantering om den tillåter att man lägger en referens till en helt annan bild i ett lager men jag är långtifrån säker på att det går.
 
Det är inte en greenscreen lösning jag är ute efter utan precis som andra nämnt om man kan jobba med lager på något vis. Och visst man kan jobba i photoshop men det sparar en massa tid i längden om det skulle gå att som en förhandsvisning se allt i Lightroom direkt.

Har för mig att det ska gå att göra detta i capture one men hade hoppats att lightroom hade en liknande funktion. Så Sten-Åke Sändh känns som du är inne på rätt spår. Tack för svaren :)
 
Det är inte en greenscreen lösning jag är ute efter utan precis som andra nämnt om man kan jobba med lager på något vis. Och visst man kan jobba i photoshop men det sparar en massa tid i längden om det skulle gå att som en förhandsvisning se allt i Lightroom direkt.

Har för mig att det ska gå att göra detta i capture one men hade hoppats att lightroom hade en liknande funktion. Så Sten-Åke Sändh känns som du är inne på rätt spår. Tack för svaren :)

Jag förstår inte riktigt hur du menar att friläggningen ska gå till om du inte vill arbeta med green screen.

Lösningen med Photoshop tar inte särskilt lång tid (2-3 minuter?) och du behöver bara göra det en gång per fototillfälle. Eller tar du bilder med olika ljussättning på samma gång och flyttar ljusen hela tiden?
 
Jag vill inte göra friläggningen i Lightroom bara ha en bild som referens med lägre opacitet. Friläggningen görs i PS när bilden är klar. 2-3 min är egentligen för lång tid. Det funkar men hade varit otroligt mycket smidigare att slippa.

Det blir enklare när man tex ska ha flera modeller samtidigt och regissera så de står rätt osv om jag kan få en hint direkt om deras placering osv fungerar utan att behöva frilägga bilden i PS, lägga in den mot bakgrunden och då se om det passade :)
 
Kanske lite off-topic... men om du kör Canon så har jag för mig att det finns slags opacitetslösning om man installerar Magic Lantern på kameran.
Dvs att man kan välja en "bakgrundsbild" och varje ny bild man fotar lägger sig halvt genomskinlig ovanpå. Jag kan inte svära på hur det fungerar exakt då jag endast hade Magic Lantern installerat ett kort tag.
Nackdelen är förstås att bilden är på kamerans display, och det kanske är för pluttigt?
 
Det är inte en greenscreen lösning jag är ute efter utan precis som andra nämnt om man kan jobba med lager på något vis. Och visst man kan jobba i photoshop men det sparar en massa tid i längden om det skulle gå att som en förhandsvisning se allt i Lightroom direkt.

Har för mig att det ska gå att göra detta i capture one men hade hoppats att lightroom hade en liknande funktion. Så Sten-Åke Sändh känns som du är inne på rätt spår. Tack för svaren :)

Ibland blir det ju så att man inte kan hålla sig inom ramen för vad som finns i LR. Så är det för mig med. Men jag skulle önska att jag kunde det för när jag håller på i tre program parallellt så inser man ju att det inte är optimalt på något sätt annat än möjligen resultatmässigt men ser man till det produktiva så är det ju inte alls vad man vill ha.
 
Overlay kanske fungerar.

Du kan prova att först göra din bild till en PNG, lägg den i en mapp.
Ta fram en bild, gå till / visa / Luppövertäckning / Layoutbild / hämta i mappen du gjorde.
Jag vet inte om detta fungerar i direktfångst
Men i princip så skall det gå..
 
Jag vill inte göra friläggningen i Lightroom bara ha en bild som referens med lägre opacitet. Friläggningen görs i PS när bilden är klar. 2-3 min är egentligen för lång tid. Det funkar men hade varit otroligt mycket smidigare att slippa.

Det blir enklare när man tex ska ha flera modeller samtidigt och regissera så de står rätt osv om jag kan få en hint direkt om deras placering osv fungerar utan att behöva frilägga bilden i PS, lägga in den mot bakgrunden och då se om det passade :)

Om 2-3 minuter är för lång tid så är jag rädd att jag inte kan ge någon lösning. :)
 
ANNONS