Annons

Uppfällbara blixten Canon 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Köpte min Canon 550D i april förra året på Rajala i Stockholm. Testade aldrig den inbyggda blixten förrän idag, då visar det sig att den inte öppnar sig alls. Kollade i bruksanvisningen på Felsök, men där finns inget svar som kan kan lösa detta.
Har någon råkat ut för detta oisf hur avhjälptes det då. Har garanti kvar så det är väl inga problem där, men vill ju helst inte avvara kameran för länge.
 
Har du kameran på grön fyrkant vill den bestämma helt själv om blixten ska upp eller ej om jag inte minns fel. Dvs är det ljust poppar den inte upp oavsett om du trycker på knappen.

(edit ...men ställer du kameran på tex Av så funkar knappen.)
 
Oavsett vilket läge kameran är inställd på (M,P,Av,Tv) så vill den inte fällas upp, inte heller på Full automatik.
 
Oavsett vilket läge kameran är inställd på (M,P,Av,Tv) så vill den inte fällas upp, inte heller på Full automatik.

Men vad händer när du trycker på blixtuppfällningsknappen?
Jag har haft problem med att den fastnat- den försöker några gånger och sen får jag ett felmedd och måste starta om kameran. Det löste sig med att trycka på knappen och samtidigt föra in en kniv och bända upp den försiktigt. Gjorde rent kontakterna och nu funkar den perfa.
 
Den vanligaste orsaken är att den avkännare som märker om det redan sitter en blixt i kamerans blixtsko har fastnat. På kameror med möjlighet att styra blixten från menyn är det enkelt att se, för då vill den inte styra den interna blixten, med hänvisning till att det sitter en extern blixt ovanpå, och inte heller den externa, för den kan inte kommunicera med den, eftersom den faktiskt inte är där.
 
Kollar på menyn > blixtstyrning, Funktionsinst. inbyggd blixt, kollar där och då står det att det är ej möjligt iom en extern blixt är ansluten, vilket det inte är.
 
Sök runt lite här på fotosidan. Jag har sett gamla trådar som handlar om att kameran tror att en extern blixt är ansluten.

/Hannes
 
Det är inte så att du har monterat ett blixtsko-"skydd" i blixtskon?

Då trycks givaren ned, kameran tror att det sitter en extern blixt i skon. Således fäller den då inte upp blixten.
 
Jag hade samma problem tills jag i desperation tog bort blixtskoskyddet, sen funkade den klockrent igen, lite pinsamt men det är ju ingen som får veta...;)
 
Givaren sitter under en av bladfjädrarna i blixtskon. Det är lite olika exakt hur, beroende på kameramodell. Lite petande med spetsen på en knappnål brukar få loss den.
 
När jag kollar på menyn för blixten, funktionsinställningar, står det: "Den här menyn kan inte visas. Extern blixt ansluten." men, det finns ingen extern blixt ansluten... Om jag ansluter min blixt 430 EX II så fungerar den helt OK. Kameran är köpt 16 april 2010 så jag får väl testa garantin!
 
Ja, det är ju det vi skriver här hela tiden. Under en av bladfjädrarna som sitter i blixtskon är avkännaren för monterad blixt installerad. Stick in spetsen på en knappnål eller något liknande och peta upp avkännaren, så fungerar det sen.

Har du bara lokaliserat den minimala givaren är det vanligtvis fixat på några sekunder.
 
Mera var exakt ska den nålen tryckas in? Vid den undre gula pilen eller den övre?
 

Bilagor

  • blixtsko2.jpg
    blixtsko2.jpg
    18.7 KB · Visningar: 1,059
Stort tack till alla som har hört av sig om den envisa icke uppfällbara Canonblixten! Problemet är nu löst genom tipset jag fick att med en knappnål dra tillbaka spärren på höger sida, alldeles under den blanka delen. Se bilden med röda pilen ovanför! En än gång, TACK, vad skulle man göra utan alla fina tips på Fotosidan?
 
Detta är underbart!! Hade precis samma problem, googlade och kom hit till kära fotosidan. Självklart fanns lösningen här! Jag tackar även jag för alla bra svar. Tack!
 
Jag fick som sagt stor hjälp av FS läsare att avhjälpa felet med den inbyggda blixten på min Canon 550D. Åkte också in till Rajala där jag köpte kameran och fick direkt bra hjälp att fixa detta för gott genom att varje gång tänka på att när en extern blixt sätts på kameran, gör gärna rent vid bilxtskon på blixten i första hand. Nu funkar allt som det ska. Återigen, tack alla tipsare!
 
ANNONS