Annons

Äntligen Nikon D800

phool

Aktiv medlem
Ser att du bor i sthlm, bara kuta in i nån fotobutik och slå näven i bordet och säga ge mig "en stor stark" tror att dom tar fram en D800:a åt dig automatiskt då =D Hoppas du får tag på en iaf. Håller tummarna!
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Ser att du bor i sthlm, bara kuta in i nån fotobutik och slå näven i bordet och säga ge mig "en stor stark" tror att dom tar fram en D800:a åt dig automatiskt då =D Hoppas du får tag på en iaf. Håller tummarna!
Detta med att förboka en D800E är ju ett måste om man ska få den snabbt men priset har väl sats högre iam att dom inte vill göra en förlust affär om priset bara är preliminär.
Men är man inte ute i god tid kanske det kan dröja innan fler skeppas hit.
Jag vill helst köpa till en normalzoom för FX med F/2.8 och stabilistering och där är det visst endast Tamron som har en pågång som enligt uppgift inte kommer hit föränn om 2 månader så jag funderar på Nikkor 24-120 F/4 VR ED men känner inte till detta objektiv så är det någon som kan berätta lite vad ni tycker ?

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 

Mesch

Aktiv medlem
Ser att du bor i sthlm, bara kuta in i nån fotobutik och slå näven i bordet och säga ge mig "en stor stark" tror att dom tar fram en D800:a åt dig automatiskt då =D Hoppas du får tag på en iaf. Håller tummarna!
Jag jobbar några hundra meter från kameradoktorn, ska nog gå förbi och kolla hur deras kö ser ut :)
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
En stilla undran..........

Blev förbluffad över dom otroliga bilderna från D800, men sen började jag undra om det inte krävs en riktigt bra dator med riktigt bra internminne/grafik/brännare och slutligen skrivare för att få ut all den data som den här kameran producerar................En del av dom som beställt denna "superkamera" kanske blir besvikna när deras dator inte hänger med.........................
 

Tell

Aktiv medlem
Blev förbluffad över dom otroliga bilderna från D800, men sen började jag undra om det inte krävs en riktigt bra dator med riktigt bra internminne/grafik/brännare och slutligen skrivare för att få ut all den data som den här kameran producerar................En del av dom som beställt denna "superkamera" kanske blir besvikna när deras dator inte hänger med.........................
En 10 år gammal datorn kan nog lyckas få ut finfina D800-bilder, bara det att man nog får vänta en rätt bra stund på att den ska tänka. Så datorn i sig är nog inget problem för nån sålänge man inte har alltför bråttom.
 

Benjamin83

Aktiv medlem
En 10 år gammal datorn kan nog lyckas få ut finfina D800-bilder, bara det att man nog får vänta en rätt bra stund på att den ska tänka. Så datorn i sig är nog inget problem för nån sålänge man inte har alltför bråttom.
Mja, alltså.. visst lär det fungera med en 10 år gammal dator, men om man jobbar med foto(inte mitt fall) så måste man ju kunna få fram grejerna relativt snabbt, då tid är pengar. Jag tycker att min ganska gamla (4-5år) dator med Q6600 CPU och med 4GB ram börjar bli väldigt trött för att arbeta med råfiler från D7000, så när jag köper D800 måste en uppgradering av stationära datorn göras samtidigt, annars blir det väldigt tungrott. Det kanske egentligen bara är en SSD till systemdisk som behövs för att få den att vakna, men det känns som det är dags att uppgradera allt ändå.

Ang. skrotografens undran så tror jag en SSD som systemdisk och mycket RAM är det som borde göra mest skillnad på hanteringen av bilderna, problemet är att man inte kan slänga på hur mycket RAM och hur snabba diskar som helst på en gammal dator. Sen kan bilderna ju lagras undan på NAS samt DVD eller liknande media.

Det kanske är dumt men jag skriver ut via fotolabb i stället för att skriva ut själv, då jag skriver ut så få bilder ändå så det blir väldigt dyrt per bild när bläckpatroner torkar ihop mellan användningarna o.s.v. + att jag kan välja fritt bland storlekar som de erbjuder.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Mja, alltså.. visst lär det fungera med en 10 år gammal dator, men om man jobbar med foto(inte mitt fall) så måste man ju kunna få fram grejerna relativt snabbt, då tid är pengar. Jag tycker att min ganska gamla (4-5år) dator med Q6600 CPU och med 4GB ram börjar bli väldigt trött för att arbeta med råfiler från D7000, så när jag köper D800 måste en uppgradering av stationära datorn göras samtidigt, annars blir det väldigt tungrott. Det kanske egentligen bara är en SSD till systemdisk som behövs för att få den att vakna, men det känns som det är dags att uppgradera allt ändå.

Ang. skrotografens undran så tror jag en SSD som systemdisk och mycket RAM är det som borde göra mest skillnad på hanteringen av bilderna, problemet är att man inte kan slänga på hur mycket RAM och hur snabba diskar som helst på en gammal dator. Sen kan bilderna ju lagras undan på NAS samt DVD eller liknande media.

Det kanske är dumt men jag skriver ut via fotolabb i stället för att skriva ut själv, då jag skriver ut så få bilder ändå så det blir väldigt dyrt per bild när bläckpatroner torkar ihop mellan användningarna o.s.v. + att jag kan välja fritt bland storlekar som de erbjuder.
Tack för bra information! Nu ångrar jag inte att jag valde D700 (kommer nästa vecka) har inte den vassaste datorutrustningen direkt..........
 

Benjamin83

Aktiv medlem
Tack för bra information! Nu ångrar jag inte att jag valde D700 (kommer nästa vecka) har inte den vassaste datorutrustningen direkt..........
Jag är avis, hehe, D700 fyller egentligen de flesta behov jag har, men det är alltid kul med nytt och förhoppningsvis något bättre resultat.. jag hoppas bara att D800 ger minst lika bra bilder vid hög-ISO som D700, jämförda i samma storlek, men det verkar ju bli så. Sen ska man ju ha råd till bra objektiv också.. det väger mellan 24-70/2,8 som alla lovordar och 24-120/4 VR som det råder lite mer delade meningar om. Även sugen på 16-35/4 VR, så man kan använda filter och VR blir bra till handhållet.
 

microo

Aktiv medlem
Jag är avis, hehe, D700 fyller egentligen de flesta behov jag har, men det är alltid kul med nytt och förhoppningsvis något bättre resultat.. jag hoppas bara att D800 ger minst lika bra bilder vid hög-ISO som D700, jämförda i samma storlek, men det verkar ju bli så. Sen ska man ju ha råd till bra objektiv också.. det väger mellan 24-70/2,8 som alla lovordar och 24-120/4 VR som det råder lite mer delade meningar om. Även sugen på 16-35/4 VR, så man kan använda filter och VR blir bra till handhållet.
Var hos Scandinanphoto idag och klämde på D800 med och utan e idag och ha begäret blev gigantiskt! låg precis rätt i min hand, så en D800 blir det!
 

Janne B

Aktiv medlem
Hm?

Så du skiter i vad den som gjorde bilderna ville uppnå? Eller att du inte ens är säker på vilka kameror som faktiskt använts? Eller om ISO-markeringarna i texten stämmer? Och att du inte får någon som helst hint om hur detaljeringen ser ut, eller vilka brusreduceringar som använts?

Jag väntar hellre lite med såna uttalanden, men jag har ett antal råfiler som jag ANTAR är högst verkliga exempel - men tills vidare får jag ju "anta".

Men pixelprestandan är enligt vad man kan se nu ganska exakt motsvarande den man får från D7000. Det är tillräckligt bra för mig, om det finns 36 miljoner av dem i stället för 16...
Ha ha, nej nu var det inte riktigt så jag menade. Jag menade att alla anklagelser att jämförelsen med D700 skulle vara "fusk" på något sätt är för mig fullständigt ointressant i det här fallet. Om man lyckas få så bra bilder på det tekniska planet med D800 så köper jag helt oreserverat detta. Hur dom framställts skiter jag i, det var det jag menade, för så bra bilder på sådana höga ISO har jag aldrig tidigare sett från D700.
JB
 

helto

Aktiv medlem
Var det någon mer som kände på D800:an?

Var hos Scandinanphoto idag och klämde på D800 med och utan e idag och ha begäret blev gigantiskt! låg precis rätt i min hand, så en D800 blir det!

Var det någon mer som var och kände på den? Berätta om vad ni tyckte. Något om brusprestandan?
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Kraft!

Är 100% övertygad om att D800 ger bättre eller mycket bättre bilder än D700, men se till att ha ett rikiktigt skarpt objektiv och en kraftfull dator oxå............................:).
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Lägg nu noga märke till att du antagligen aldrig någonsin sett en framkallning med så här lite brusreducering - detta är verkligen RAKT AV från råfil.

Program som t.ex Lightroom och Capture NX brusreducerar MYCKET mer än detta, även om du ställer "brusreduceringsreglaget" i programmet på "noll". Så när du kör råfilerna i ett lite mer avancerat program än det jag använt kommer det se mycket bättre ut.

Dessa bilderna publicerade jag mest för att de som vet hur en råfil egentligen ser ut ska kunna bilda sig en uppfattning om bildkvaliten i en helt opåverkad fil. De har inte mycket gemensamt med en "normalbehandlad" bild du kör själv.
 

helto

Aktiv medlem
Ser lovande ut

Med dessa brusegenskaper direkt från "raw" är jag rätt impad av. Min bedömning är att t.ex. Lightroom kommer att reducera bruset på ett mycket bra sätt. Säkert är det ännu lite bättre brusprestanda i den "släppta" produkten. Sedan att det är 36 härliga megapixlar som borde göra att detaljnivån överstiger t.ex. D700 vid samma skalning/print.

När jag tittar på min fotografering så är 80-90% under ISO 800. Nästan inget under 1600. Så i de allra flesta fall i min typ av fotografering får man bättre detaljer. Dessutom bättre dynamiskt omfång som det ser ut på låga ISO. Jag har testat att dra upp skuggorna i exempelbilderna och det är helt otroligt hur lite brus och hur mycket detaljer man får fram (ändå från jpeg). Det är man inte van med (kör Canon idag).

Jag är inte så orolig över storleken på filer etc. Har testat exempelfilerna i lightroom och det funkade bra. Dock har jag bara testat jpeg så det blir ju säkert tyngre med raw. Dock kanske man blir noggrannare när man fotar att man inte är så "trigger happy". Det tror jag bara är utvecklande för fotograferandet.

Jag har en D800 på beställning och byter system. Även innan D800 hade jag funderingar på att byta system efter många år med Canon. Jag gillar Nikons idé att inte kompromissa med D700/D800 modellerna i autofokus, mätsystem mm till bra pris.
 

microo

Aktiv medlem
Var det någon mer som var och kände på den? Berätta om vad ni tyckte. Något om brusprestandan?
Svårt att få någon uppfattning om bruset, några personer försökte fotografera på egna minneskort med D800 och D900E men då blev nikons politruker galna, de höll för övrigt järnkoll på kamrorna ville ville väll ej ha en kopia av englandsfadäsen.

Var en del folk när jag var där men inte fler en att det gick att komma åt att klämma och känna

Nikons representanter var däremot ganska klara över att de såg D800 som den normala kamran och D800E endast för särskilda tilämpningar, de påstog sig se Moare problem på sina provbilder och att det då krävde en del efterarbete, samt att filmning med E var att betekna som döfött!

Diskutionen om datakapasitet tidigare i tråden kan då med andra ord vara tillämplig på E

Micke
 

Janne B

Aktiv medlem
Lägg nu noga märke till att du antagligen aldrig någonsin sett en framkallning med så här lite brusreducering - detta är verkligen RAKT AV från råfil.

Program som t.ex Lightroom och Capture NX brusreducerar MYCKET mer än detta, även om du ställer "brusreduceringsreglaget" i programmet på "noll". Så när du kör råfilerna i ett lite mer avancerat program än det jag använt kommer det se mycket bättre ut.

Dessa bilderna publicerade jag mest för att de som vet hur en råfil egentligen ser ut ska kunna bilda sig en uppfattning om bildkvaliten i en helt opåverkad fil. De har inte mycket gemensamt med en "normalbehandlad" bild du kör själv.
Kanonintressant. Jag upplever dessutom bruset, det lilla som är finkornigare än ex D3s viket jag tyckte gjorde att bilderna runt 3 200 så där faktiskt såg bättre ut. Kan det vara möjligt?
JB
 
ANNONS