Annons

Tamron SP 150-600mm VC

En sittande fågel blev det. Handhållet på kanske 15 meter, har beskurit bilden riktigt hårt, en lite ruta i mitten på bilden. Måste säga att jag är grymt imponerad av denna zoom.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/164531/3111982.htm
Hej och tack för den Magnus!
Roligt att se en blid tagen med 60D vilket besvarar mina funderingar kring Tamron och 7D.
Ser ju riktigt lovande ut. Och när jag har läst testerna som länkades här tidigare så ser man ju att även med APS-C sensor så håller ju Tamron samma optiska kvalitet som EF 100-400L vilket är gott nock för mig. Ja det blir till att testa och i bästa fall köpa när Scandinavian har på lager.
 

akterspegel

Aktiv medlem
Månen är bra som referensmotiv, alla är lika långt bort ifrån den.. Hur mycket detaljer går det att få ur den? bättre än med 100-400`an?

Jag har 420mm som längst nu men suktar efter något längre men det måste det vara skarpt annars kan jag likväl croppa i en 420mm bild.

Det låter för bra för att vara sant med en såpass billig hyperzoom som är bra optiskt!! Sorry för min sketism, den går nog över snart ;o)
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Månen är bra som referensmotiv, alla är lika långt bort ifrån den.. Hur mycket detaljer går det att få ur den? bättre än med 100-400`an?

Jag har 420mm som längst nu men suktar efter något längre men det måste det vara skarpt annars kan jag likväl croppa i en 420mm bild.

Det låter för bra för att vara sant med en såpass billig hyperzoom som är bra optiskt!! Sorry för min sketism, den går nog över snart ;o)

Har fotat månen med 100-400 + canon 1,4x conv. Tyckte jag fick snarlikt resultat med tamronet.
 

mustanggt

Aktiv medlem
70-300 cropp

Har fotat månen med 100-400 + canon 1,4x conv. Tyckte jag fick snarlikt resultat med tamronet.

Hejsan.

Intressant objektiv och jag är nyfiken på hur stor skärpeförlust de egentligen är mellan den o Canon 100-400. Finns det någon som har båda objektiven och kan köra en direkt jämförelse på samma motiv med bländare 5.6 och 8.0 på 400 och 600mm

Följande månbild är med ett 70-300L
http://www.flickr.com/photos/skatteberga/8437080805/

och frågan är går det att få en likvärdig bild med Tamron på 600 mm..
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Månen är inget jättebra testobjektiv enligt mig.. även om du har objektiven riktade samtidigt på två olika stativ.

Atmosfäriska störningar av alla möjliga slag gör att detaljåtergivningen, oavsett optik, varierar högst hastigt.. inte minst är störningarna små och inte synliga för ögat men stora nog för att upptäckas av optiken&sensorn.

En pengasedel i dagsljus på typ 8 meter avstånd tycker då jag är långt bättre.

/N
 

mustanggt

Aktiv medlem
Tappar bränvidd

Känns som fullformat är det som gäller för att få bra bilder med detta objektiv (IQ).. och då vinner man inte något i brännvid mot en canon 100-400 på ett crop hus..med bibehållen IQ på bilderna.

På en crop kamera är alla bränvidder mer eller mindre "dåliga" .


Crop + Canon 400*1.6 = 640
FF + Tamron 600 =600
 

Bilagor

mustanggt

Aktiv medlem
Känns som fullformat är det som gäller för att få bra bilder med detta objektiv (IQ).. och då vinner man inte något i brännvid mot en canon 100-400 på ett crop hus..med bibehållen IQ på bilderna.

På en crop kamera är alla bränvidder mer eller mindre "dåliga" .


Crop + Canon 400*1.6 = 640
FF + Tamron 600 =600

Ännu en bild på objektiven och skärpa på 400 mm eller mer. På ett crop hus ser det inte så bra ut över 400 mm avsett F tal. En uppskalad Canon bild ligger nog inte långt efter.
 

Bilagor

mustanggt

Aktiv medlem
Ännu en bild på objektiven och skärpa på 400 mm eller mer. På ett crop hus ser det inte så bra ut över 400 mm avsett F tal. En uppskalad Canon bild ligger nog inte långt efter.

Om man jämnför alla gemensamma brännvidder på ett crop hus så verkar Canon vara skarpare i centrum medan Tamron har en jämnare skärpa över hela bildytan. Över 400 är resultaten nog närmare detsamma som en 100-400 + 1.4. Vilket inte är så lockande. Känns spontant inte som det är ett super objektiv på crop hus. Priset, brännvidden och nyare VC är dock ett stor plus.

Får hem ett Tamron imorgon och det blir intressant och se om "teoretiska siffror " är det samma i verkligheten. Brännvidd som inte ger bra bilder är det samma som ett objektiv som inte är användbart på största öppning...dvs lite onödigt.
 
Senast ändrad:

akterspegel

Aktiv medlem
Månen är inget jättebra testobjektiv enligt mig.. även om du har objektiven riktade samtidigt på två olika stativ.

Atmosfäriska störningar av alla möjliga slag gör att detaljåtergivningen, oavsett optik, varierar högst hastigt.. inte minst är störningarna små och inte synliga för ögat men stora nog för att upptäckas av optiken&sensorn.

En pengasedel i dagsljus på typ 8 meter avstånd tycker då jag är långt bättre.

/N
Det lät förnuftigt!
Sagt och gjort, den största sedeln jag hade hemma var en 20`a.
Jag tejpade fast den bak på min telefon och backade ca:8m
Detta är fotat med D800 och Nikkor 300/4 samt TC14e monterat vilket ger 420mm f5,6 och kortet är såklart taget med största bländare.
Detta är det skarpaste som jag kan komma på till nikon för rimliga pengar och om jag ska köpa tamron så behöver den visa märkbart fler detaljer!

Först en förminskad helhetsbild som även visar min dörr, lite lera och en blixt.
Sedan en 100%crop på selma.

Edit: urklippet är 808x679 pixlar stort
 

Bilagor

Johan.76

Aktiv medlem
Så om jag förstått saken rätt så är detta objektivet ingen direkt höjdare med en crop kamera?
Själv har jag en Canon 70 D (som är en crop kamera va? ) och blev väldigt nyfiken på detta objektiv
men om det inte blir så bra så kanske man ska vänta med ett köp eller satsa på ett annat objektiv?
 

mustanggt

Aktiv medlem
Prisvärt

Så om jag förstått saken rätt så är detta objektivet ingen direkt höjdare med en crop kamera?
Själv har jag en Canon 70 D (som är en crop kamera va? ) och blev väldigt nyfiken på detta objektiv
men om det inte blir så bra så kanske man ska vänta med ett köp eller satsa på ett annat objektiv?
Det verkar vara ett väldigt prisvärt objektiv, alternativen (om man är ute efter 600mm) är mångdubbelt så dyra och det verkar vara många som är jätte nöjda. Jag tror det beror på vad man är ute efter och vad man har för behov/krav. Tester visar att det kanske inte är super skarpt över 400 mm men det betyder ju absolut inte att objektivet är "dåligt" för alla användningsområden.

Tittar man på tester så verkar det vara relativt likvärdigt med Canon 100-400, vilket dock är 200mm kortare o dyrare.
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Så om jag förstått saken rätt så är detta objektivet ingen direkt höjdare med en crop kamera?
Själv har jag en Canon 70 D (som är en crop kamera va? ) och blev väldigt nyfiken på detta objektiv
men om det inte blir så bra så kanske man ska vänta med ett köp eller satsa på ett annat objektiv?
Mina erfarenheter säger att alla objektiv är sämre på crop jmf med fullformat. Detta är en av anledningarna till att jag numera helt har gått ifrån crop.
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Så om jag förstått saken rätt så är detta objektivet ingen direkt höjdare med en crop kamera?
Själv har jag en Canon 70 D (som är en crop kamera va? ) och blev väldigt nyfiken på detta objektiv
men om det inte blir så bra så kanske man ska vänta med ett köp eller satsa på ett annat objektiv?
Det beror ju helt på vilka förväntningar man har. Jag har haft 100-400 till min 60d och jag tycker inte tamronet verkar sämre än 100-400 på crop. Du kan ju kolla i mitt portfolioalbum djur där nästan alla är tagna med crop och 100-400.

Har man fotat med canon 500/4 L så kanske man inte tycker tamron är ett lyft. Jag tycker tamronet är ett lyft för mig då jag fått 200 extra mm, som faktiskt på 600mm ser rätt bra ut även på crop, men det är ju vad jag tycker. Återigen tillbaks till förväntingar och referensramar.
 
ANNONS