Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)

jorgene

Aktiv medlem
Jag ser ut att "hamna på samma" nästa år...
(Är exclusive Brons idag, och har redan +2000 "credits" i år).

Nya systemet kan jag leva med, men det luriga är att ersättningsnivåerna (förmodligen) blir "flytande", från år till år (eftersom nivågränserna sätts på nytt en gång om året). DET känns som ett väldigt osäkert och otydligt koncept.
 

The Tor

Aktiv medlem
Du skulle inte kunna dra kort förändringarna som ska göras?
Kolla på din Stats flik. Där ser du hur många "Redeemed Credit" du har dragit in under året. Det värde som dina Redeemed Credits står på i slutet av året avgör hur mycket du kommer att tjäna i början av 2011 enligt den här tabellen:
http://www.istockphoto.com/article_view.php?ID=861

Själv börjar jag närma mig Diamond på iStock vilket innebär att jag skulle få 40% men det spelar inte längre någon roll längre. Nu kommer jag istället att få 30% som tack för allt hårt arbete under åren.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Kolla på din Stats flik. Där ser du hur många "Redeemed Credit" du har dragit in under året. Det värde som dina Redeemed Credits står på i slutet av året avgör hur mycket du kommer att tjäna i början av 2011 enligt den här tabellen:
http://www.istockphoto.com/article_view.php?ID=861

Själv börjar jag närma mig Diamond på iStock vilket innebär att jag skulle få 40% men det spelar inte längre någon roll längre. Nu kommer jag istället att få 30% som tack för allt hårt arbete under åren.
Har börjat förstå vad det handlar om när jag läste lite mer längre bak i tråden.

Jävligt trist för er som har varit där länge och jobbat hårt för att komma dit ni är. För mig som inte har någon försäljning att tala om spelar det ingen roll
 

iSolen.se

Guest
Kolla på din Stats flik. Där ser du hur många "Redeemed Credit" du har dragit in under året. Det värde som dina Redeemed Credits står på i slutet av året avgör hur mycket du kommer att tjäna i början av 2011 enligt den här tabellen:
http://www.istockphoto.com/article_view.php?ID=861

Själv börjar jag närma mig Diamond på iStock vilket innebär att jag skulle få 40% men det spelar inte längre någon roll längre. Nu kommer jag istället att få 30% som tack för allt hårt arbete under åren.
Sitter just och chattar med en annan i samma situation som dig, dvs har ett antal mkt bra bilder som säljer bra kontinuerligt. IS har alltid varit den sajten som varit mest bild-åldersneutrala. Försäljningen av gamla kommer inte påverkas men IS tar större %. Helt bakvänt eftersom IS redant tagit kostnaden för granskning mm.

Men hellre det är shutterstocks system där bilder äldre än några månader "dör" säljmässigt.

Just mig som ligger i en expansiv fas gynnas av det nya systemet, i värsta fall neutralt.
 

The Tor

Aktiv medlem
Just mig som ligger i en expansiv fas gynnas av det nya systemet, i värsta fall neutralt.
Är du säker på det?

Du är Silver på iStock i dag vilket ger 30% på alla bilder. För att inte förlora på det nya systemet måste du har över 40000 Redeem Credits i slutet av 2010. Då får du 35% på vanliga bilder och 26% på Vetta. Har du mellan 12500 och 40000 Redeem Credits så får du behålla dina 30% på vanliga bilder men sjunker till 24% på Vetta.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag som hade tänkt bli exklusive på Istock, men det känns inte värt längre. Kommer att satsa på att ladda mer på andra stocksidor nu.
 

The Tor

Aktiv medlem
Än så länge skulle jag inte göra något drastiskt. Det brukar gå till så här på iStock:
- Man annonserar stora förändringar.
- Medlemmarna blir galna och drar igång en 100 sidor lång klagotråd.
- iStock backar och genomför någon som inte är lika illa (men fortfarande en försämring)

Det stora problemet med iStock tycker jag är deras komplicerade modeller. Kolla på den här sidan och se hur komplexiteten vuxit genom åren:
http://www.istockphoto.com/rate_schedule.php
 

gunnargren

Aktiv medlem
Än så länge skulle jag inte göra något drastiskt. Det brukar gå till så här på iStock:
- Man annonserar stora förändringar.
- Medlemmarna blir galna och drar igång en 100 sidor lång klagotråd.
- iStock backar och genomför någon som inte är lika illa (men fortfarande en försämring)

Det stora problemet med iStock tycker jag är deras komplicerade modeller. Kolla på den här sidan och se hur komplexiteten vuxit genom åren:
http://www.istockphoto.com/rate_schedule.php
Nu spelar det ingen roll för mig, eftersom jag inte ens har det valet att bli exklusive då jag sålt för lite så jag får se den dagen den kommer. Kommer fortsätta att ladda upp på Istock, men lägga ner mer krut på att ladda upp på de andra också. Ju nu säljer Shutterstock överlägset bäst för mig, men då har jag varit rätt duktig på att ladda upp där.
 

iSolen.se

Guest
Är du säker på det?

Du är Silver på iStock i dag vilket ger 30% på alla bilder. För att inte förlora på det nya systemet måste du har över 40000 Redeem Credits i slutet av 2010. Då får du 35% på vanliga bilder och 26% på Vetta. Har du mellan 12500 och 40000 Redeem Credits så får du behålla dina 30% på vanliga bilder men sjunker till 24% på Vetta.
Jo jag kommer troligen nå 40 redeem credists. man tar dagens cred, multiplicerar med 50%, hösten är ju bäst samt att jag håller på att expandera min portfölj rätt aggressivt så då blir det en höjning från 30 till 35%. Missar jag målet ligger jag kvar på 30%.

Edit: Vetta säljer jag rätt lite av. Den sänkningen dock är ingen vidare på sikt. Men det kanske är nödvändigt för att IS ska klara sig?
 
Senast ändrad:

gunnargren

Aktiv medlem
Har just varit på semester på Mallorca och kom hem därifrån med en mängd bilder. Bland annat dom här på poolområdet på natten, bilderna är tagna med stativ och fjärrutlösare. Men alla blev underkända på Shutterstock, pga
Poor Lighting--Poor or uneven lighting, or shadows. White balance may be incorrect
Är det värt att ladda upp dom på Istock eller kommer jag få samma besked där? Bilderna är inte högupplösta men ni kanske kan få en uppfattning alla fall.

http://farm5.static.flickr.com/4085/5022773380_6b69c3c41d_z.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4092/5022163181_5c0d43ffd1_z.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4149/5022162623_7fd67c5bcc_z.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4112/5022769518_4005a491dc_z.jpg
 

iSolen.se

Guest
Har just varit på semester på Mallorca och kom hem därifrån med en mängd bilder. Bland annat dom här på poolområdet på natten, bilderna är tagna med stativ och fjärrutlösare. Men alla blev underkända på Shutterstock, pga Är det värt att ladda upp dom på Istock eller kommer jag få samma besked där? Bilderna är inte högupplösta men ni kanske kan få en uppfattning alla fall.

http://farm5.static.flickr.com/4085/5022773380_6b69c3c41d_z.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4092/5022163181_5c0d43ffd1_z.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4149/5022162623_7fd67c5bcc_z.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4112/5022769518_4005a491dc_z.jpg
Häng inte upp dig för mkt på exakt vad deras refuseringsorsak är men i detta fall håller jag med granskaren.

Ladda upp kan du väl göra ändå, kostar ju inget.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Häng inte upp dig för mkt på exakt vad deras refuseringsorsak är men i detta fall håller jag med granskaren.

Ladda upp kan du väl göra ändå, kostar ju inget.
Är det pga av att högdragarna är utbrända, eller något annat? Har svårt att se det ska begränsa användningsområdet för bilden, men jag vet ju att dom är rätt kinkiga på den biten.

Sen har jag för låg acceptensrate på Istock, och försöker få upp den så jag vill kolla av lite innan jag laddar upp.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Är det pga av att högdragarna är utbrända, eller något annat? Har svårt att se det ska begränsa användningsområdet för bilden, men jag vet ju att dom är rätt kinkiga på den biten.

Sen har jag för låg acceptensrate på Istock, och försöker få upp den så jag vill kolla av lite innan jag laddar upp.
Utbrända ljusa partier (om de nu är det) samtidigt som mycket är mörkt brukar inte vara så bra. Du skulle nog kört HDR eller fusk-HDR om bilderna tål det brus- och artifaktmässigt.
 

Zyxx

Aktiv medlem
Shutterstock brukar inte vara så svåra att ladda upp bilder till men Istock är lite hårdare i hanteringen av bilder men som andra skriver det kostar så lite att skicka upp dem så prova.

Jag har bilder som SS inte har velat ha men IS tog dem så det är värt ett försök.

Tyvärr så är ju IS så söliga med att granska bilder så det tar evighet att få upp dem där så jag brukar endast ta med dem bilder som jag absolut tror på : )
 

iSolen.se

Guest
Shutterstock brukar inte vara så svåra att ladda upp bilder till men Istock är lite hårdare i hanteringen av bilder men som andra skriver det kostar så lite att skicka upp dem så prova.

Jag har bilder som SS inte har velat ha men IS tog dem så det är värt ett försök.

Tyvärr så är ju IS så söliga med att granska bilder så det tar evighet att få upp dem där så jag brukar endast ta med dem bilder som jag absolut tror på : )
Söligheten är medveten; till för att skilja exclusiva från nonexclusiva medlemmar. IS har utökat sin inspektionspersonal enormt. Jag är exklusiv och gårdagens bilder är redan rejectade. Nonexklusiva måste vänta en vecka till och någon dag för att få sina bilder rejectade.

Microstocksajterna har lite olika inriktingar, IS som har så hårda krav på artifakter, CA, brus mm, kräver inte större bilder än 2mp så man kan alltid sampla ner bilden och komma förbi tekniska hinder och ladda upp igen. Dvs inga ursäkter.

SS har lägre krav men jag avskyr deras sökmotor som gör att man får se en bra bild dö efter bara några månader i konkurrensen av betydligt sämre men nyare bilder. Men det är fart på den sajten så jag rekommenderar alla att prova SS ett tag.

De (IS m fl) har en tendens att skylla på tekniska brister när de egentligen tycker bilden suger men att de vill inte säga det rakt ut. Dålig CA/artifacts/noise: bilden suger men vi skyller på nåt tekniskt. Poor contrast/forcus/light = dito.

Är ni med?

Det svider och ger fjärilar i magen och ångest om vartannat.

Photoshoppa-om bilder, tvätta eller vad ni gör, gör det bara för uppenbara fall. Waste of time.
 

Zyxx

Aktiv medlem
Jag tar det lättare att dom inte tycker att bilden har något värde för dem än att behöva köra bilden i PS en gång till och det inte hjälper.. jag har några bilder som IS inte ville ha och som säljer som bara den på SS... Men det hade varit bättre om de hade sålt som bara den på IS : )

Mellan 7 och 10 dagar brukar det ta att få upp bilder på IS för mig.. sen suger det verkligen att jag bara kan ladda upp 18 bilder på 168 timmar så det kvittar hur jag än gör för det tar lång tid att få dem dit jag vill. : )
 

iSolen.se

Guest
Keywording tool är uppe igen, tack för påpekandena. Shutter hade ändrat i sin html som vanligt.

Nu visas dessutom 150 bilder.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Ola, du som inte allt för länge sen blev exclusive på Istock, hur besvärligt var det att säga upp dom andra stocksajterna som du jobbade med? Mitt mål är att bli exclusive på istock, mest pga av slippa ladda upp på flera ställen. Även om jag inte är där än, så tänkte jag börja förbereda mig så gott det går. Egentligen är Shutterstock enda stället, förutom Istock, som jag säljer några bilder på och som jag helst säger upp sist. Men har konton, och bilder på Fotolia, Dreamstime, Big Stock, 123rf och crestock.
 

iSolen.se

Guest
Ola, du som inte allt för länge sen blev exclusive på Istock, hur besvärligt var det att säga upp dom andra stocksajterna som du jobbade med? Mitt mål är att bli exclusive på istock, mest pga av slippa ladda upp på flera ställen. Även om jag inte är där än, så tänkte jag börja förbereda mig så gott det går. Egentligen är Shutterstock enda stället, förutom Istock, som jag säljer några bilder på och som jag helst säger upp sist. Men har konton, och bilder på Fotolia, Dreamstime, Big Stock, 123rf och crestock.
Det tog mig några veckor. Svårast var dreamstime som ville låsa in bilderna i ett halvår men jag hittade en bugg som lät mig plocka bort bilderna i förtid. Vad du än gör med dem så kontakta inte customer service utan plocka bara bort bilderna utan att säga något, då kommer du runt strulet med 6-månadersregeln.

En del av sajterna har lite dåligt GUI för att plocka bort bilderna och i några fall fick jag be kundtjänsten, som man alltså helst ska undvika, plocka bort några enstaka bilder som fastnat elelr var låsta av olika skäl.

En del av sajterna har inte ens en deletefunktion för bilderna...

Smart att du förbereder, det räcker med en enda bild någonstans för att istock inte ska släppa in dig i exklusiviteten.

Edit: Stäng alltså inte några konton, om du skulle ha en bild i lås någonstans kommer du inte åt den om du stängt kontot. Vänta med att stänga kontona tills du är exklusiv.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Det tog mig några veckor. Svårast var dreamstime som ville låsa in bilderna i ett halvår men jag hittade en bugg som lät mig plocka bort bilderna i förtid. Vad du än gör med dem så kontakta inte customer service utan plocka bara bort bilderna utan att säga något, då kommer du runt strulet med 6-månadersregeln.

En del av sajterna har lite dåligt GUI för att plocka bort bilderna och i några fall fick jag be kundtjänsten, som man alltså helst ska undvika, plocka bort några enstaka bilder som fastnat elelr var låsta av olika skäl.

En del av sajterna har inte ens en deletefunktion för bilderna...

Smart att du förbereder, det räcker med en enda bild någonstans för att istock inte ska släppa in dig i exklusiviteten.

Edit: Stäng alltså inte några konton, om du skulle ha en bild i lås någonstans kommer du inte åt den om du stängt kontot. Vänta med att stänga kontona tills du är exklusiv.
Hur var Shutterstock? Har överlägset mest bilder där. Hur gjorde du med eventuella pengar som du hade innestående, rör sig inte om några större summor. Har ca 30$ på Dreamstime, sen är det obetydligt på dom andra.

Men man plockar alltså bort bilderna först, och sen säger man att man vill avsluta kontot?
 
ANNONS