Annons
Annons
Gammal 2012-02-27, 23:00   #31

Vad spelar det för roll att den har en stor och kanske bra sensor, när operativsystemet telefonen kör är helt värdelöst? Bättre att skaffa sig en bra kompaktkamera och en vettig mobil.

Senast redigerad av ebermark den 2012-02-27 klockan 23:05.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-27, 23:05   #32

Bilderna ser f.ö riktigt, riktigt bra ut även i 100% 36MP... :-) Men då ser man objektivets svagheter ut mot hörnen - men minst halva bildytan är faktiskt riktigt skarp.

Karl: 1:4 är den minsta vettiga bin-storleken som finns för D800, eftersom objektiven är alldeles för skarpa. Men om man binnar 1:4 blir resultatet så här på ISO6400.
https://lh5.googleusercontent.com/-Q...75_1_4_bin.jpg

Absolut noll brusreducering, det enda som lagts ovanpå råvärdena är färgkorrigering och kontrastkurva.

Senast redigerad av The_SuedeII den 2012-02-27 klockan 23:25.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-27, 23:10   #33

Symbian
kode skrev: Jag behöver inte vara iphone-ägare för att dödförklara den här kameran. Symbian? När de väl sagt att de helhjärtat ska kasta sig över ett annat dödsdömt telefon-OS, windows phone. Eventuell bildkvalitet ur en mobiltelefon kan inte överväga de stora brister som symbian dessvärre dras med. Utifrån ter sig Nokias affärsbeslut som dåliga, och då är ju frågan kanske hur de ser ut inifrån. Jag tror själv inte att vi ser några återvunna marknadsandelar från det här eländet.
Vilka är bristerna i Symbian? Hade iPhone 4 i en månad sen skickade jag tillbaks den till IT. Är själv mycket nöjd med Symbian. Att använda iPone är som att fota med enbart programinställningar. Tacka vet jag manuell inställning och valmöjlighet. Men har man inte testat så vet man ju inte.

/pl
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-27, 23:26   #34

perlin skrev: Vilka är bristerna i Symbian? Hade iPhone 4 i en månad sen skickade jag tillbaks den till IT. Är själv mycket nöjd med Symbian. Att använda iPone är som att fota med enbart programinställningar. Tacka vet jag manuell inställning och valmöjlighet. Men har man inte testat så vet man ju inte.

/pl
Största bristen är att iOS och framför allt Android är så sjukt mycket bättre och kommer alltid att vara det.
Sen finns det andra viktiga detaljer som att utbudet av appar är i princip noll (åtminstone jämfört med de två stora) och att det aldrig kommer bli nåt utbud att tala om heller, då det är alldeles för få som kör operativsystemet överhuvudtaget.

Har man noll behov av att faktiskt använda den som en smartphone, utan mest ringer med den så kanske det kan funka. Då har man ju nåt att ringa med som dessutom har en okej kamera.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-27, 23:26   #35

The_SuedeII skrev: Bilderna ser f.ö riktigt, riktigt bra ut även i 100% 26MP... :-) Men då ser man objektivets svagheter ut mot hörnen - men minst halva bildytan är faktiskt riktigt skarp.

Karl: 1:4 är den minsta vettiga bin-storleken som finns för D800, eftersom objektiven är alldeles för skarpa. Men om man binnar 1:4 blir resultatet så här på ISO6400.

Absolut noll brusreducering, det enda som lagts ovanpå råvärdena är färgkorrigering och kontrastkurva.
Jag antar att du menar 1:40? Så liten kan inte en 1:4 bild från en 36MPixel-sensor bli.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-27, 23:31   #36

perlin skrev: Vilka är bristerna i Symbian? Hade iPhone 4 i en månad sen skickade jag tillbaks den till IT. Är själv mycket nöjd med Symbian. Att använda iPone är som att fota med enbart programinställningar. Tacka vet jag manuell inställning och valmöjlighet. Men har man inte testat så vet man ju inte.

/pl
iOS, Android och Windows Phone har nog inte sina största styrkor på fotosidan. Däremot så är utbudet av appar som ger dig allsköns information om det ena och det andra betydligt större på främst iOS och Android-sidan.
Jag kan däremot förstå till viss del att dom använder symbian till denna telefonen, för det är ett OS som Nokia har 100% kontroll över, men det är nog många (mig inklusive) som inte kommer köpa telefonen mest för att den har symbian som operativ. Jag väntar dock spänt på att Nokia kommer implementera denna tekonologien i en Windows Phone, vilket dom inte kommer göra för tillfället då Windows Phone än så länge bara stödjer 720p-filmning.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-27, 23:53   #37

Falumas skrev: Jag antar att du menar 1:40? Så liten kan inte en 1:4 bild från en 36MPixel-sensor bli.

/Karl
1:4 angett i sidmått, alltså 1:16 pixelantal.
Och jo, då blir den så liten. Det är därför en D800 har alldeles för få MP...! :-)

(att försöka binna 1:3 eller 1:2 är fullständigt meningslöst, man förlorar mycket mer på att göra så än vad man gör på att först Bayer-interpolera bilden och sedan skala ner den)

En 3x3 bin innehåller i varannan bin bara en pixel av antingen grönt eller rött. Detta påverkar bruskraften väldigt märkbart. Och försöker man gå utanför bin-storleken för att hämta stöd ser bilderna ut som f-n i den röda och den gröna kanalen. Så suddiga att binningen var meningslös.

ANLEDNINGEN till att Nokia gjort så här (ang kameran) är just att man vill ha hög informationskvalitet i varje pixel. Det absolut lättaste och säkraste sättet att göra detta är att ha mer upplösning i orginalet än vad man tänker ha i presentationsbilden.

Titta på D800-bilden så ser man att detaljeringen per pixel är extremt god, trots att det finns en del brus i bilden. Detta är omöjligt att uppnå direkt 1:1 från en Bayer-baserad sensor.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-27, 23:55   #38

Falumas skrev: Jag antar att du menar 1:40? Så liten kan inte en 1:4 bild från en 36MPixel-sensor bli.

/Karl
Han länkade lite fel, här är en bättre:

Joakim: Jag har inte riktigt förstått vad binning går ut på o varför det kan vara bra. Förstår inte riktigt skillnaden mellan det o att skala ner bilden 50% i efterhand med t ex Photoshop. Lust med en liten förklaring? :)
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-28, 00:25   #39

Är det nån här som använder Symbian idag (dagligen?) och kan jämföra med android eller iOS? Är det nåt speciellt man kan göra/inte göra med symbian? Är det bara antal appar som skiljer eller är det nåt annat? Snälla inget fanboy-snack... :)

Har idag en android men använder inte så värst många appar. GPS + maps, kamera, kalender, musikspelare, FTP-program, ficklampa-app som kontrollerar LED-lampan... Alla känns ganska basic och borde väl finnas.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-28, 00:45   #40

Tell skrev: Han länkade lite fel, här är en bättre:

Joakim: Jag har inte riktigt förstått vad binning går ut på o varför det kan vara bra. Förstår inte riktigt skillnaden mellan det o att skala ner bilden 50% i efterhand med t ex Photoshop. Lust med en liten förklaring? :)
*host*... ojdå. :) Glömde ändra "s0"-siffran i länken... :) första bilden var som sagt 144-pixel tumnagel till bilden jag egentligen TÄNKTE länka till! hehe.

Det är egentligen ingen äkta hårdvaru-binning vi pratar om i den här sensorn, utan en mjukvaru-binning. Hårdvarubinning kopplar ihop pixlar rent elektriskt, så att laddningarna från samtliga kopplade pixlar går till EN laddningspunkt. Detta ger fördelen att man bara får läsbruset en gång, men laddningen blir (binstorlek) gånger större.

Fördelen i denna situationen - man läser ut hela upplösningen, och lägger ihop värdena i efterhand - är att allt sker innan färgomvandlingar osv. Dessutom är det inte så att man får 8ggr så mycket bruskraft av att lägga ihop 8st pixlar i råformat, gör man det innan råkonverteringen får man bara roten av åtta = 2.8ggr mer elektronikbrus - trots att signalen blivit 8ggr starkare.

Dessutom blir effekten lite som Foveon-sensorn var menad att fungera - man får full färginformation i varje bildpunkt. I en Bayer-baserad sensor får man ju inte det, utan man får efterkonstruera två färger per punkt. Detta sänker naturligtvis detaljeringen per pixel, dvs kvaliten på pixelinformationen.

En bra tumregel är:
1) Om objektivets upplösning är så dålig (eller sensorns upplösning så hög) att ingen linje objektivet kan projicera på sensorn kan bli mindre än 2.5 pixlar bred, hur tunn den än är framför objektivet - då funkar mjukvarubinning direkt från full upplösning. Detta ger steglös bin.

2) Om objektivet klarar att nästan ge pixelskarpa bilder på sensorn är det alldeles för stor risk för att smådetaljer "trillar imellan" pixlarna, och då försvinner dessa detaljer helt från bilden - om man inte kör en Bayer-interpolering innan nerskalningen.

Kom ihåg att det i både rött och blått mäts bara på var fjärde position, dvs det är minst en pixelbredds mellanrum mellan två valfria röda eller två valfria blå mätpunkter. Så länge objektivet klarar att lägga in information i detta "gap" kan också information försvinna från mätningen (bilden). Bayerinterpoleringen förstärker färgbruset, men kan också hämta hem lite av denna "förlorade" information.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-28, 03:02   #41

Tummen ner
usilusk skrev: Är det nån här som använder Symbian idag (dagligen?) och kan jämföra med android eller iOS? Är det nåt speciellt man kan göra/inte göra med symbian? Är det bara antal appar som skiljer eller är det nåt annat? Snälla inget fanboy-snack... :)

Har idag en android men använder inte så värst många appar. GPS + maps, kamera, kalender, musikspelare, FTP-program, ficklampa-app som kontrollerar LED-lampan... Alla känns ganska basic och borde väl finnas.
Vet inte hur Symbian fungerar idag, men för ett par år sedan var det skit som smartphone-OS betraktat. Det var döende redan då och började lukta illa. Fungerade ytterst sällan med att installera tilläggsprogram (appar) och så fanns det förinstallerade program som var rent lurendrejeri. Som gammal Trogen Nokiaanvändare fick jag ändå inse att framtiden var körd för Nokia och fick byta..

Men att ringa var den bra på.

Varför någon skulle lägga pengar på något så värdelöst som en Symbianlur som smartphone övergår mitt förstånd.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-28, 08:11   #42

Leo S skrev: Vet inte hur Symbian fungerar idag, men för ett par år sedan var det skit som smartphone-OS betraktat. Det var döende redan då och började lukta illa. Fungerade ytterst sällan med att installera tilläggsprogram (appar) och så fanns det förinstallerade program som var rent lurendrejeri. Som gammal Trogen Nokiaanvändare fick jag ändå inse att framtiden var körd för Nokia och fick byta..

Men att ringa var den bra på.

Varför någon skulle lägga pengar på något så värdelöst som en Symbianlur som smartphone övergår mitt förstånd.
Så dåligt är inte symbian, jag skulle säga att det är app-sidan som är svagheten. Ska du resa någonstans kan du alltid hämta hem lokaltrafiktabellerna till android, ios och förmodligen också till Windows phone, att du däremot skulle hitta det till din symbian telefon är högst osannolikt. Det samma gäller din favorittidning och din restaurantguide etc.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-28, 08:57   #43
Per

usilusk skrev: Är det nån här som använder Symbian idag (dagligen?) och kan jämföra med android eller iOS? Är det nåt speciellt man kan göra/inte göra med symbian? Är det bara antal appar som skiljer eller är det nåt annat?
Falumas skrev: Så dåligt är inte symbian, jag skulle säga att det är app-sidan som är svagheten.
Sant, det finns definitivt appar som man kan sakna till Symbian. Samtidigt är ju Symbian inte utformat på samma sätt som ffa ios för att i första hand vara en effektiv app-försäljningsplattform. Det erbjuder mycket bredare funktionalitet out-of the box, utan att minst en ny app ska laddas ner (och ofta betalas) för varje funktion och användningsområde. Det märks också på gränssninttet, som mer handlar om att direkt få den information och de funktioner man vill ha på startskärmarnas widgetar och på skärmsläckaren, än att framhäva och starta olika appar. (där är det väl egentligen ios som är föråldrat jämfört med alla andra mobil-os, även om Symbian är ensamt om att kontinuerligt presentera information på skärmsläckaren?)

Avsteget från appförsäljningsfokuset märks inte minst inom fotoområdet, där Nokia/Symbian (det är helheten som är intressant) ligger i topp inte bara på hårdvarusidan, utan också när det gäller att leverera kameramobiler med kompletta inställningsmöjligheter och fullfjädrade bild- och videoredigerare. Den öppna filhanteringen tillsammans med USB-otg gör det också suveränt smidigt att t.ex. använda mobilen för att hantera bildfiler från en systemkamera under en resa, utan att vara beroende av dator.

På samma vis har Symbianmobiler starka kort när det gäller att agera navigator och mediaspelare, där få andra mobiler kan jämföra sig med det man får out-of-the-box från kombinationen hårdvara/mjukvara. En del av det ärvs av Windows Phone, men tyvärr inte allt. Och det finns drösvis med småfinesser i Symbian som gör att det skulle kännas motigt att byta OS, men alla system har sina highlights naturligtvis. Symbian har kanske varit valet för de som vill ha en sann allt-i-ett-maskin, som har kapaciteten att på allvar ersätta kompaktkameran, navigatorn, mediaspelaren, och i mångt och mycket en bärbar dator.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-28, 11:25   #44

Falumas skrev: Så dåligt är inte symbian, jag skulle säga att det är app-sidan som är svagheten. Ska du resa någonstans kan du alltid hämta hem lokaltrafiktabellerna till android, ios och förmodligen också till Windows phone, att du däremot skulle hitta det till din symbian telefon är högst osannolikt. Det samma gäller din favorittidning och din restaurantguide etc.

/Karl

Per skrev: Sant, det finns definitivt appar som man kan sakna till Symbian. Samtidigt är ju Symbian inte utformat på samma sätt...

Avsteget från appförsäljningsfokuset märks inte minst inom ...

På samma vis har Symbianmobiler starka kort när det gäller....
Tack för svaren, det var precis det här jag letade efter. Jag har en tanke att det mesta ändå finns på nätet och när HTML5 kommer på allvar blir det ännu mer så. HTML5 är utformat för att minska behovet av lokala appar och program på klientdatorn och istället köra mer avancerade saker direkt från en server. Dvs Symbian (som på senare tid fått en hel del uppdateringar) borde klara sig rätt bra bara med en schysst webbläsare (Opera mobile?). Visst kommer det finnas spel och andra tyngre program som saknas men det är inte hela världen.

Som Falumas säger, såna appar lär inte finnas. Men visst är det rätt onödigt med t.ex Aftonbladet app när man lika gärna kan gå in på deras utmärkta mobilsida? I värsta fall deras vanliga hemsida.

Jag funderar på om man kan tåla ett visst tapp i programutbud om man istället får en så här bra kamera.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-28, 11:40   #45
Iwa

Jag är ingen expert men hur användbart är egentligen detta våldsamma upp- och nedsamplande? Det allt överskuggande som avgör bildkvalitén är sensorns storlek. Att hålla på och stycka upp bildrutan för att sedan slå ihop den känns lite grann som att försöka trolla med knäna. Det är möjligt att det kan åstadkomma någonting, men är det inte i så fall på marginalen? Nokia har tidigare uttalat att man tänker göra den dedikerade systemkameran överflödig. Men jag undrar om det inte i praktiken mest är ett desperat försök att lyfta sig i håret. Mer avgörande för bildkvalitén är snarare den stora sensorn som Nokia har lagt in.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
kameratelefon, mobiltelefon, nokia, nokia 808 pureview

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:49.

Aifo AB - Elinchrom D-Lite RX ONE Studioblixt