Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nokia 808 PureView med 41MP kamera(!)

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Hade en fråga angående filformatet på 808 då den verkar bara spara bilderna i jpeg.räcker det för att redigera bilderna? har förstått att varje gång man ändrar i en jpeg bild försämras den,eller kan man ändra t.e.x en 38mpix bild till ett annat format och kunna redigera bilden som man vill utan att förlora kvalité och när man är nöjd spara i jpeg?.vad tycker ni?
Det är faktiskt inte så illa, vi testade det i en annan tråd och försämring är otroligt liten. Det största problemet med JPG är den stora försämringen som sker vid första komprimeringen då stora mängder data försvinner som kan vara väldigt bra att ha i bildbearbetning. Så att spara om en JPG till t.ex. en TIF ger väldigt lite eftersom skadan redan är skedd.

Här är tråden som visar att det är väldigt liten försämring på att spara om JPG-filer och hur mycket information en JPG-fil saknar gentemot en RAW-fil.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=117701

/Karl
 
Senast ändrad:

Per

Aktiv medlem
.. sen finns det ju lite olika appar och moddar (åtminstone till N8, lär dyka upp till den här också) som gör att man kan ställa ner kamerans jpg-komprimering och få ut ännu 'renare' (och större) bildfiler. Men i praktiken tycker jag Nokia lyckast så pass bra med algoritmerna de använder att det inte tillfört särskilt mycket i de exempel jag sett.

Däremot hade det varit väldigt trevligt för oss som använder mobilkameran mycket och seriöst att kunna plocka ut raw-filer.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
.. sen finns det ju lite olika appar och moddar (åtminstone till N8, lär dyka upp till den här också) som gör att man kan ställa ner kamerans jpg-komprimering och få ut ännu 'renare' (och större)bildfiler. Men i praktiken tycker jag Nokia lyckast så pass bra med algoritmerna de använder att det inte tillfört särskilt mycket i de exempel jag sett.

Däremot hade det varit väldigt trevligt för oss som använder kameramobilen mycket och seriöst att kunna plocka ut råfiler.
Jag har svårt att se att det skulle vara ett tekniskt problem att lösa detta, en okomprimerad TIF-fil borde i alla fall vara möjligt.
Väntar spänt på att det skall dyka upp en Lumia-modell från Nokia med liknande kamera.

/Karl
 

Per

Aktiv medlem
När det gäller råformat är det förstås så att andelen användare som skulle uppskatta det är försvinnande liten jämfört med andelen som skulle bli förvirrade och förbannade av att plötsligt råka få en massa konstiga filer som bara bråkar med dem istf normala bilder..

Men lite synd är det ju att inte kunna köra 'hela kedjan' med bildfilerna, när man har en mobilkamera med så pass hög kapacitet.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
känner flera ägare av den nallen som säger ungefär samma sak, ovanlig ojämn kvalité på den verkar det som.
Jag känner ett tiotal personer som har den telefonen, mig själv inkluderat. Ingen av oss har några problem. Men på forum har jag läst om fler med samma bekymmer.

Däremot är det inte mer ojämn kvalitet på den modellen än någon annan high-end-modell från vilken tillverkare som helst.

En fabriksåterställning kan för övrigt hjälpa med just omstartsproblemet. Ett annat alternativ är att det är minneskortet som strular. Har man inget externt minneskort och fabriksåterställning inte hjälper så är det bara att lämna in den.
 

Falumas

Aktiv medlem
Vi har Samsung Galaxy S2 och iPhone4/4S på jobbet och bägge strular ungefär lika litet och ingen av dom berättar vad som är det egentliga problemet men bägge skickar nya på garantien.

Samsung Galaxy S2 bootar om

iPhone 4/4S slutar microfonen att fungera på eller så är det något annat i vilket fall så bara rasslar det när man pratar i dom.

Skulle tippa att vi har det på 5-10% av alla telefonerna . Samsung Galaxy S2-problemet brukar komma ganska tidigt om det kommer medans iPhone-problemet brukar komma smygandes 1-1,5år efter att man börjar använda dom.

/Karl
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
När det gäller råformat är det förstås så att andelen användare som skulle uppskatta det är försvinnande liten jämfört med andelen som skulle bli förvirrade och förbannade av att plötsligt råka få en massa konstiga filer som bara bråkar med dem istf normala bilder..

Men lite synd är det ju att inte kunna köra 'hela kedjan' med bildfilerna, när man har en mobilkamera med så pass hög kapacitet.
Man skulle kunna ha ett easter-egg som man sprider i fotoforum för att aktivera raw-formatet, då skulle det inte störa den stora massan och glädja oss fotonördar.

/Karl
 

Mesch

Aktiv medlem
Vi har Samsung Galaxy S2 och iPhone4/4S på jobbet och bägge strular ungefär lika litet och ingen av dom berättar vad som är det egentliga problemet men bägge skickar nya på garantien.

Samsung Galaxy S2 bootar om

iPhone 4/4S slutar microfonen att fungera på eller så är det något annat i vilket fall så bara rasslar det när man pratar i dom.

Skulle tippa att vi har det på 5-10% av alla telefonerna . Samsung Galaxy S2-problemet brukar komma ganska tidigt om det kommer medans iPhone-problemet brukar komma smygandes 1-1,5år efter att man börjar använda dom.

/Karl
Jasså, det enda Iphone-problemet jag sett är spräckta glas, fast de har jag sett desto fler av å andra sidan.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jasså, det enda Iphone-problemet jag sett är spräckta glas, fast de har jag sett desto fler av å andra sidan.
Det har vi också, men det är ju inte riktigt iPhonens fel. Folk är så dumma så att dom tror att en glastelefon skall hålla lika bra som en vanlig telefon.

/Karl
 

ztenlund

Aktiv medlem
känner flera ägare av den nallen som säger ungefär samma sak, ovanlig ojämn kvalité på den verkar det som.
Min erfarenhet av Samsungprodukter gör att jag inte är helt förvånad. Just någon av deras telefoner har jag ingen erfarenhet av dock, men en del andra produkter ger vid handen att kvalitet och support inte är en prioriterad punkt. Några saker fungerar felfritt, men det är en skrämmande hög andel som i ett eller annat avseende lämnar övrigt att önska. En gång, ingen gång kan man ju säga, men Samsung har för min del passerat en gång med råge. ;)
 

Falumas

Aktiv medlem
Min erfarenhet av Samsungprodukter gör att jag inte är helt förvånad. Just någon av deras telefoner har jag ingen erfarenhet av dock, men en del andra produkter ger vid handen att kvalitet och support inte är en prioriterad punkt. Några saker fungerar felfritt, men det är en skrämmande hög andel som i ett eller annat avseende lämnar övrigt att önska. En gång, ingen gång kan man ju säga, men Samsung har för min del passerat en gång med råge. ;)
Enligt min erfarenhet ligger Samsung i topp just nu möjligtvis tillsammans med Apple. Nokia har också hög kvalitet men deras symbianlurar är ganska tråkiga och jag har tyvärr inte kunnat testa någon av deras Windows Phones än.

/Karl
 

Skatan69

Aktiv medlem
känner flera ägare av den nallen som säger ungefär samma sak, ovanlig ojämn kvalité på den verkar det som.
har testat att fabriksåterställa telefonen och formaterat minneskortet och även ha utan minneskort,Samsung supporten stoppar huvudet i sanden och säger att det har man inte hört talas om.Strulet började när jag uppdaterade till 2.3.4 och blev ännu värre med 2.3.5,en kompis har 2.3.3 och har inget omstart problem men lika dåligt ljud vid samtal.Kan inte vara utan telefon i flera veckor så jag har vant mig vid att titta lite då och då om den är på.Tittar man på swedroids forum så är det massor som har samma problem.Blir det inte bättre efter 2.3.6 eller 4.0 så får det bli en annan telefon.Samsung håller jag mig borta ifrån nu efter haft lika mycket strul med en lcd tv..alltid haft Nokia innan och aldrig något problem.ser framemot att få köpa denna när den släpps.
 

Iwa

Aktiv medlem
Jag har funderat lite kring vad som är kärnan i den nya kameran. Det har givits intryck att genom ett nytt sätt att nedsampla skulle man signifikant kunna minska bruset. Ur statistisk synvinkel spelar det emellertid ingen roll om man styckar upp ett datamaterial och sedan lägger ihop det, eller om man räknar på hela materialet från början. Det enda som betyder nåt är hur många observationer (fotoner) man har. Det är möjligt att upp- och nedsampling kan göra skillnad när tekniska mäteffekter påverkar, men min gissning är att dessa effekter på det hela taget är ganska små.

Det som istället betyder något är att Nokia har satt en sensor i kameran som är 8 ggr större än den i andra mobiltelefoner, men med samma pixeldensitet som i dessa. Detta gör att kameran kommer att ha 3 steg bättre ljusegenskaper än dessa kameror. Och det ger möjlighet att zooma digitalt och ändå få samma bildkvalité som andra mobiler i icke-zoomat läge. I förhållande till kompaktkameror har kameran bättre bildkvalité i grundläge och är dessutom mycket smidigare än dessa kamerors teknik med små sensorer + mekanisk optisk zoomning.

Så hemligheten bakom kameran är den stora sensorn. Om man är nöjd med att plåta jpeg är det en smidig lösning. Är detta framtidens kompakt?
 

Per

Aktiv medlem
Är detta framtidens kompakt?
Det är väl mycket möjligt att tekniken sprider sig till andra typer av kameror, inte minst kompaktkameror som vill hålla måtten nere, men som redan nämnts så är det ju en möjlig framtid även för systemkameror som vill hålla brusprestandan på topp. Det är ju rätt häftigt - om Nokia kunde sägas vara i kapp kompaktkamerorna i mångt och mycket i och med N8 så driver man faktiskt en del av kamerautvecklingen nu.
 
ANNONS