Annons

Hjälp! Jättemörka/svarta bilder med A/Av-inställning på Nikon, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Elvira-

Ny medlem
Hjälp! Jättemörka/svarta bilder med A/Av-inställning på Nikon, vad göra?

Hej,

Jag arbetar som lärare och har ett antal kameror att arbeta med. Vissa av dem går det knappt att fota med, bilderna blir mörka, nästan svarta. Jag upptäckte probelemet när eleverna skulle fota med olika skärpedjup, dvs med A/Av-inställningen (men vissa kameror har den här problematiken även i helt automatiskt läg. Iaf, jag har återställt alla inställningar och formaterat om minneskorten och provat att fota i olika ljus och med olika iso. Men det blir samma sak ändå. Bilderna blir så mörka att de är nästan svarta. De blir något bättre med blixt, men det är som att något i kameran äter upp ljuset?

Någon som varit med om detta eller har tips på vad jag ska göra?

Tack på förhand.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Hej,

Jag arbetar som lärare och har ett antal kameror att arbeta med. Vissa av dem går det knappt att fota med, bilderna blir mörka, nästan svarta. Jag upptäckte probelemet när eleverna skulle fota med olika skärpedjup, dvs med A/Av-inställningen (men vissa kameror har den här problematiken även i helt automatiskt läg. Iaf, jag har återställt alla inställningar och formaterat om minneskorten och provat att fota i olika ljus och med olika iso. Men det blir samma sak ändå. Bilderna blir så mörka att de är nästan svarta. De blir något bättre med blixt, men det är som att något i kameran äter upp ljuset?

Någon som varit med om detta eller har tips på vad jag ska göra?

Tack på förhand.
Har du provat med manuella inställningar? Kan det vara trasiga ljusmätare eller liknande som gör att du får fel exponering?

Ta ett exempel - t.ex vid foto inomhus i normal belysning (jaja, jag vet att det inte finns). Vad får du för bländare, slutare vid säg, iso 800?
 

perstromgren

Aktiv medlem