Annons

Hjälp! Jättemörka/svarta bilder med A/Av-inställning på Nikon, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Elvira-

Ny medlem
Hjälp! Jättemörka/svarta bilder med A/Av-inställning på Nikon, vad göra?

Hej,

Jag arbetar som lärare och har ett antal kameror att arbeta med. Vissa av dem går det knappt att fota med, bilderna blir mörka, nästan svarta. Jag upptäckte probelemet när eleverna skulle fota med olika skärpedjup, dvs med A/Av-inställningen (men vissa kameror har den här problematiken även i helt automatiskt läg. Iaf, jag har återställt alla inställningar och formaterat om minneskorten och provat att fota i olika ljus och med olika iso. Men det blir samma sak ändå. Bilderna blir så mörka att de är nästan svarta. De blir något bättre med blixt, men det är som att något i kameran äter upp ljuset?

Någon som varit med om detta eller har tips på vad jag ska göra?

Tack på förhand.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Hej,

Jag arbetar som lärare och har ett antal kameror att arbeta med. Vissa av dem går det knappt att fota med, bilderna blir mörka, nästan svarta. Jag upptäckte probelemet när eleverna skulle fota med olika skärpedjup, dvs med A/Av-inställningen (men vissa kameror har den här problematiken även i helt automatiskt läg. Iaf, jag har återställt alla inställningar och formaterat om minneskorten och provat att fota i olika ljus och med olika iso. Men det blir samma sak ändå. Bilderna blir så mörka att de är nästan svarta. De blir något bättre med blixt, men det är som att något i kameran äter upp ljuset?

Någon som varit med om detta eller har tips på vad jag ska göra?

Tack på förhand.
Har du provat med manuella inställningar? Kan det vara trasiga ljusmätare eller liknande som gör att du får fel exponering?

Ta ett exempel - t.ex vid foto inomhus i normal belysning (jaja, jag vet att det inte finns). Vad får du för bländare, slutare vid säg, iso 800?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Berätta vad du får för bländare och slutartid, så kan vi kanske hjälpa dig mer.

Om du ställer kameran på "grön ruta"-inställningen, hur blir exponeringen då? Vilken bländare, slutartid och ISO-känslighet får du då?

Per.

PS. Nikon-kameror har en bra återställningfunktion: håll ner två knappar med en liten grön prick. Prova det också, om du inte redan gjort det. DS
 

-Elvira-

Ny medlem
Har du provat med manuella inställningar? Kan det vara trasiga ljusmätare eller liknande som gör att du får fel exponering?

Ta ett exempel - t.ex vid foto inomhus i normal belysning (jaja, jag vet att det inte finns). Vad får du för bländare, slutare vid säg, iso 800?
Tack för att du tar dig tid :) Iso 800:

f 4 - 1/2500
f 13 - 1/320

Det första fotot blir mörkt, sånär som på de ljusa punkterna i rummet. Det senare fotot blir helt kolsvart.

Vad kan det vara? Även bilderna utomhus med iso 100-200 blir mörka.
 

-Elvira-

Ny medlem
Berätta vad du får för bländare och slutartid, så kan vi kanske hjälpa dig mer.

Om du ställer kameran på "grön ruta"-inställningen, hur blir exponeringen då? Vilken bländare, slutartid och ISO-känslighet får du då?

Per.

PS. Nikon-kameror har en bra återställningfunktion: håll ner två knappar med en liten grön prick. Prova det också, om du inte redan gjort det. DS
Fantastiskt bra tips, de två gröna prickarna funkade! Kameran började ta normala bilder igen. Vad kan det ha varit som var problemet då, tro? Jag återställde kamerans inställningar i menyn tidigare, utan resultat. Men de här två gröna knapparna gör alltså något annat?
 

JazzBass

Aktiv medlem
Fantastiskt bra tips, de två gröna prickarna funkade! Kameran började ta normala bilder igen. Vad kan det ha varit som var problemet då, tro? Jag återställde kamerans inställningar i menyn tidigare, utan resultat. Men de här två gröna knapparna gör alltså något annat?
Du råkade inte ha exponeringskompensationen inställd på -5,0 eller nåt?

f/13 och 1/320 kan bara inte funka i vanlig inomhusmiljö enligt min begränsade erfarenhet. Vet inte hur nån utan stativ ens klarar sig med f/4 inomhus utan att pressa upp iso rätt högt eller använda blixt....

E: de två gröna prickarna nollställer åtminstone exponeringskompensation (->0), bildstorlek (->L) och -kvalitet (->jpeg normal), vitbalans (->auto), ljusmätningsmetod (->matrix) och iso (-> grundiso). Men det kan hända att jag glömt nåt....
 
Senast ändrad:

Walle

Aktiv medlem
Kan det vara så enkelt att ljusmätaren stod inställd på spotmätning och du siktade rakt mot en lampa?

f/13 och 1/320 s vid ISO 200 motsvarar väl ungefär någonstans runt EV 16-17, vilket borde ge en ganska bra exponering för ljusa saker, som en ljus sandstrand, i fullt solljus.
 

perstromgren

Aktiv medlem
E: de två gröna prickarna nollställer åtminstone exponeringskompensation (->0), bildstorlek (->L) och -kvalitet (->jpeg normal), vitbalans (->auto), ljusmätningsmetod (->matrix) och iso (-> grundiso). Men det kan hända att jag glömt nåt....
Den kompletta listan finns i handboken, men jag tror att du fick med det viktigaste där.

Kul att det ordnade sig! Jag tror också att någon hållit ned +/- - knappen och snurrat på tumhjulet i tron att ställa in något, men inte insett att exponeringskompensationen blev justerad. Gravt. Hur är det med de mindre Nikon, ställer man inte in bländaren på ett liknande sätt? Kan det vara fel knapp, helt enkelt?

Per.
 
ANNONS