Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Proxar eller mellanring?

Produkter
(logga in för att koppla)

aleklint

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill få en lite bättre närgräns på min Hasselbladare, jag har en Planar 80mm. Ska man satsa på en proxar f=0.5 meter eller en mellanring? Jag kan tänka mig att det blir bättre resultat med en mellanring eftersom det inte blir en glasbit till men hur stor är skillnaden?

För att få en närgräns på 0,5 m hur stor mellanring behövs då?

/Mats

Skippa glasbiten. Skaffa mellanring är mitt generella råd.
Vad tänkte du plåta?

Det finns en variabel mellanring med "vridzoom" (minns inte vad den heter) att få tag på (minns inte vad den kostar heller).

brännvidder över 100 och kort mellanring blir en toppenfin kombination för täta ansiktsporträtt.

Tjena Johan!

Nja lite allt möjligt, främst porträtt och diverse idé bilder. Känner att man skulle vilja kunna plåta på typ 0.5 m avstånd, gör det mycket med min småbildsutrustning.

Men en kort mellanring menar du typ 10 eller 21 mm då eller? Jag har en 55 mm mellanring nu men med den hamnar man ju på ca 20-25 cm närgräns.

Jag tyckte att Planar 80 var knepig även med 16mm mellanring för porträtt. Men med en 10mm eller kortare så kanske du hittar din lösning där.

Närgränsen är väl 0,9 från början om jag inte missminner mig.

Den där variabla mellanringen låg kanske på 40-60mm eller något sådant så den är nog inte aktuell.

Hur ser prisläget ut bland begagnade 120/150mm? Där hittar du trevlig porträttoptik, gärna med kort mellanring som tidigare skrivet.

Ja, nåt nytt objektiv blir det nog inte tal om, har tyvärr inga pengar till det för tillfället..
:( Iofs kan man väl få en sonnar 150 för 4-5 tusen. Men det bränner hårt i en studentbudget..

Men jag ska ta och prova en 10mm mellanring.

ANNONS
Götaplatsens Foto