Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sälja Hasselblad 500C?

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Tjenare!
Jo jag tänkte hjälpa min far att sälja sin Hasselblad 500C med lite extra lincer och tillbehör.. men inte en aning vad man kan ta för en sådan nu? den är ca 25år, inte använd på många år nu och tyvärr har oljan till slutaren hängt sig i lincen så att en lins sitter som berget i kameran nu och enligt hasselbad själva skulle en service kosta 4.000? så vad kan man begära för en sådan kamera idag ungefär?

//Mvh Peter

hej, för service på kameran kan jag rekommendera

PRO CAMERA SERVICE
115 LANDVETTER 031-91 94 03
David Knappman

och för priserna så kolla http://www.fotobutiken.nu/hasselblad.htm och dra av kanske 30-50% procent för vad du får om du säljer det till affär, dra av lite mindre om du har tid och säljer det privat, men då är det svårt att sälja allt på en gång.

undrar du över något annat typ ålder/modell så fråga igen!

MVH Joachim (som var på studiebesök på Hasselblad i onsdags)

Hej
Har du kollat så att det inte är så enkelt att objektivet inte går att lossa för att slutaren inte är spänd, för att kunna byta objektiv så måste kameran vara "redo" att avfyras,dvs om du kan se genom sökaren så är allt OK och och då skall du kunna losa på objektivet, annars så vrid på frammatningsratten tills det tar stopp.
låter för mej lite osannolikt att objektivet skulle sitta som berget av lång tids vila.

för service så bör du nog hellre kontakta
Pro-Kamera Service i Landvetter, dom har fasta priser för service av gamla Hasselbladare och har visst köpt upp hela lagret med gamla delar.
och firman drivs av gamla tekniker från Hasselblad så det är kunniga killar också.

Värdet på din Bladare kan du ju gissa dej till på ett ungefär genom att kolla annonser på liknande prylar då det är svårt att säga rakt av vad en bladare är värd utan att veta vad som ingår...
Varför inte börja använda den själv??? :)

Hoppas det blir till någon hjälp
mvh
Göran Forsberg

Tack för alla svar!
Ska skika på servicen i landvetter inte så långt från mig heller så de e ju bra!

hehe.. jag skulle aldrig ha råd och framkalla bilderna, och köpa film :) sen tycker jag de e så smidigt med digitalt.. ska köpa en EOS300D snart och uppgradera mig från min Canon G3 tänkte jag.

Jag tror min far försökt få loss det, men de så att slutaren är uppvriden men oljan till den har härsknat så den går inte att låsta alltså är den spänd och går inte och lösa ut :(

Fan vill oxå på studie besök till Hasselblad! va det med skolan eller privat?

//Mvh Peter

man kan råka sätta på ett objektiv som inte är "uppdraget" på en kamera som är det, vet inte hur det är på 500C (har den inte här) men på 500CM så kan man då ta av magasinet, försiktigt öppna luckslutaren (den som är som en stor dörr baktill och då ser man en liten utstickande skruv inne i kameran precis nedanför objektivet, den vrider man på ett halvt varv ca tror jag, så är objektivet ok att ta av.

dom har flyttat fabriken över älven, så det var inbjudan till dom som prenumurerar på tidningen Hasselblad Forum, kungen var där förra veckan och invigde, så det var helt privat, men när jag var 15 år så prya jag där, satt och monterade delar som skulle sitta i SWC/M som jag tror den hette på den tiden!

Jag var också på besök i Hasselblads nya lokaler igår! Det var jättekul (var där med skolan)! Har dock insett vilken "gubbdominaerad" värld jag har gett mig in i! :) Det var typ bara gubbar där och tittade...

Gör dig INTE av med Hasselbladaren! Även om du gillar digitalt idag, så kommer du säkert att vilja exprimentera med bladaren nån dag (jag skulle döda för en bladare...närrå ;-). En 25 år gammal bladare är ju fortfarande en bra kamera och så får den ett antikt värde med tiden. Försök att få den att fungera istället, det är mitt råd.

Lycka till!

Jo det är nog sannt att man kanske kommer vilja prova lite.. men det är ändå som min far säger, han har inte tid och framkalla och sånt längre så det känns som en skam att den ska bara ligga i en väska i 10 år utan att någon använder den.. enligt hasselblad en rulle i veckan så räcker den livet ut :)

Men jag tror nog digital fotografering är mer för mig och skulle det bli så att jag vill börja med "rikig" fotografering kan man ju alltid köpa någon annas hasselbladare :)

Btw Camilla såg du studerade fotto i göteborg? Har du några tips på kurser eller liknande man kan ta? jag studerar inne istan nämligen men skulle gärna villja ta nån kurs eller så i fotografering alltid roligt och bra o ha :)

Har hittils inte hittat en kamera som får mitt hjärta att klappa som en bladare... sigh... säger bara det. Tygnden, ljudet, formatet, bilderna... Det är ett nöje att fota med om helt enkelt! Det måste provas!

visningarna var i onsdag och torsdags, så detta skeppet har gått, men det står på Hasselbladsförsäljarnas sida att det ev. kan bli fler då intresset var så stort, och att man kan anmäla sig där för att i så fall få information om det i framtiden.
Jo, nog är det något visst med en hasselbladare, har nu en från 1966, har haft en från 1986, och vill ha en H1, jag anser att sökaren är väldigt viktig för en bra bild (gillar inte att beskära i mörkrummet) och H1:ans sökare är nog det bästa jag sätt, så ljusstark, den är optisk istället för prismor.

Hasselblad

Håller med en av de andra som skrev på sidan.

Sälj inte din Hasselblad, du får max 10-15000 för den och det är det inte värt. Säljer du den som kommer du med all sannorlighet inte prioritera att köpa en bladare i framtiden. Mao är det bättre att behålal den.

Håkan
Som också var på Hasselblad i onsdags kl.14.00

Problem som ofta uppstår med 30-åriga bladare är två: det ena är att magasinen drar fram ojämt så man kan få överlappade bilder och att gummit som spelgeln ligger på i nerfält läge har torkat så det ligger i fel läge=fel läge för att ställa in skärpan.

Andra problem som att slutan och bländaren måste ha ny olja och att det kommer in ljus i magasinen för att tyget i spärren lossnat är standard, och spegel bör man byta i gamla kameror så dom blir ljusare (är ganska mörka annars) är mer standard än undantag!

Men allt går att fixa (även ofrivillga bad) och vad gör man inte för att ha en svensk kamera :))) Skämt och sider, det går att bevisa med kurver och statistik att många kameror är bättre, men känslan är speciell!

Håller med alla som försöker få dej att behålla den gamla guldklimpen, en bladare är alltid en bladare och när du redan har en "även om det är din fars" så är det värt att serva upp den o behålla den för framtida bruk, att köpa en senare är alltid lätt att såga men när man skall slanta upp så blir det en annan sak, Här talar jag av personlig erfarenhet då jag ägt ett par stycken en 500C/M som jag köpte ny då jag gick fotoskolan 1972 och senare en 2000FCW i nyskick som jag köpte på en auktion, Tyvärr är dom inte kvar i min ägo och visst saknar jag dom, har tänkt köpa en igen men det är alltid en massa annat man behöver.
Jag förstår at du känner nu att det är så kul med digitalfoto men när du har tittat på ett välexponeratDia i storlek 6x6 så blir du garanterat lyrisk.

Så nu har jag dragit mitt strå till stacken för att göra dej konfunderad:)
ha de gott
Göran

Har just fått tag på en Hasselbladutrustning (500C) med 3 objektiv & ganska så mycket tillbehör & känner mig ganska så vilsen...
Köpte den för en symbolisk summa av ett verkstadsföretag som nån gång i tiden hade en anställd fotograf som nyttjade utrustningen.

Nu är grejorna gamla & slitna & kamerahuset har låst sig på nåt sätt med spegeln i uppfällt läge, antar att det är service som gäller men eftersom jag grejat en del med gamla kameror så funderar jag på om det finns nåt jag kan göra?

Slutarna i 50:an & 150:an verkar fungera, exaktheten har jag dock ingen aning om. 80:ans slutare verkar däremot inte gå att spänna, har testat slutarna genom att spänna dom med skruven på bajonetten.

Har någon något råd i första hand ang. kamerahuset & i andra hand 80:an?

Larsa

vänd dig till pro kamera service.
David Knapman, han är aukt. och tar 2995 för att totalrenovera hus, magasin samt obj upp till 250mm.(inkl moms och delar och allt)
Billigt för en sådan finfin kamera.
Adressen såg du tidigare i länken...

Hmm, 2995 per del eller?

Jag har 1 hus, 3 objektiv (50, 80 & 150), 2 magasin samt 1 prismasökare med ljusmätare.

Antar att det mesta måste ses över samt åtminstone huset samt 80:an renoveras...

ANNONS
Götaplatsens Foto