** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sydsvenskan lägger ner bildredaktionen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag som bor i Frankrike ser många skillnader mellan svensk och fransk media som kankse kan förklara en del:

Nån gång på nittiotalet så skulle alla svenska tidningar "göras om", en amerikansk designguru var inblandad vill jag minnas. Det skulle bli luftigt, med stora bilder. Förr i tiden kunde ett recept på blåmusslor rymmas på en yta inte större än ett spelkort. Idag handlar det om ett mittuppslag:
En stor bild som ligger över båda sidorna med en tallrik musslor och nån suddig skärgårdsidyll i bakgrunden, fotat med nån skum vitbalans så att allt ser extra blått ut.

Sen måste det finnas nån textsnutt där man förklarar hur trevligt det kan vara att äta musslor (annars kanske inte folk förstår..), gärna med stora bokstäver och något ovanligt typsnitt. Sen kommer receptet.
Franska tidningar har inte genomgått den typen av metamorfos. Istället är det mindre bilder, mycket text.
Innehållet går före formen helt enkelt.

(OT: Det här med att form går före innehåll i Sverige är också sant för restaurangerna. Det ska va designmöbler, vattenfall inomhus, extremt tillkrånglade och pretentiösa menyer - men maten glöms av...
Frågar du servitören om nån ingrediens så blir han svaret skyldig. När tallriken plockas bort efteråt ställs den obligatoriska frågan "smakadebra?". Tyvärr förväntar sig servitören inget svar, det är bara en standardfras. Franska restauranger ser ofta ut som sanatoriematsalar från femtiotalet. Anledningen är att förväntningarna på formen inte är så höga, det är innehållet som är viktigt).

Svenska tidningar är tillrättalagda för den texträdde som inte orkar läsa, den fantasilösa som måste stimuleras med ingresser och jättebilder. Jag får träningsvärk av att läsa GP, man får kramp i blädderfingret för tidningen är tom...
Svenska tidningar har troligtvis gjort en analys och kommit fram till att en tom luftig design skapar en illusion av modernitet och får läsaren att acceptera att innehållet försvunnit. Tyvärr funkar det inte.

Ett annat svenskt problem är att det bara finns ett fåtal miljoner potentiella läsare. Det säger sig självt att det är lättare att upprätthålla kvalitet om man skriver på ett såpass stort språk som franska.
 
Fast alla tidningar går dåligt i Frankrike, England, USA och Sverige, det handlar inte om att det är dålig journalistisk eller dåliga nyheter det handlar om ett regimskifte inom mediebranschen som tyvärr ingen av de som bestämmer inom dessa tidningar har fattat eller de börjar förstå detta nu när det är försent istället för att utvecklas åt det rätta håller måste de banta organisationerna.

Metro är ett sådant exempel på en tidning som är 1 gratis och har små nyheter och reklamfinansieras, Kinnevik var före sin tid i så många saker.

Någon klagade på att allt skall vara gratis, ja tyvärr går utvecklingen åt det hållet ialf inom nyheterna, Varje tidning som kom online var gratis och detta får de betala för idag, istället för att värdera den nya tekniken som en ny marknad såg man detta som en modefluga och man hade ingen aning om hur man skulle kunna göra detta bra.

1900 talets tidningsmakare i 2000 talets värld är ingen bra kombination, det finns inga visioner.
När Birgersson's stämma tystnade efter IT bubblans fall så trodde alla att det var tillbaka till den gamla ordningen, så fel de hade. Samma människor som skapade IT bubblan var de som inte fattade den nya tekniken, det var inte visionärerna som skapade Bubblan det var finansiärerna och riskkapitalisterna.

Egentligen är det ganska idiotisk att ha en lokal tidning i dag ialf på nätet när hela världen ligger tillgänglig för en??
 
Även om man har hela världen att tillgå så behövs faktiskt lokala medier också, för att man ska få rapportering av lokala händelser. Man får faktiskt inte glömma bort att det också behövs.
 
Även om man har hela världen att tillgå så behövs faktiskt lokala medier också, för att man ska få rapportering av lokala händelser. Man får faktiskt inte glömma bort att det också behövs.

Fast det ena utesluter inte det andra, jag kan inte se något speciellt hinder för att ha lokala nyheter i en global nyhetssait? Så har det iofs alltid varit på TV vi har rapport och så har vi lokala nyheter.
 
Fast det ena utesluter inte det andra, jag kan inte se något speciellt hinder för att ha lokala nyheter i en global nyhetssait?

Då har du förmodligen aldrig varit involverad i någon nyhetsvärdering. Många lokala nyheter skulle försvinna i ett nationellt eller internationellt nyhetsflöde. Tror jag.
"Jaså, har det lokala bankkontoret försvunnit? Det var väl inte så märkvärdigt, i Moore, Oklahoma, USA, försvann hela stan."

Men för att återgå till ursprungsfrågan: Att det är dyrt med personal är förstås ingen hemlighet. Å andra sidan är det ju personalen som gör tidningen, det finns inte så många andra vägar att gå. Dessutom får ju redaktionerna i dag med sin oftast slimmade bemanning inte så mycket utrymme till att göra ett bra jobb, och på det sättet får försvara sitt existensberättigande.
 
Rationalisering och optimering i all ära... Jag tycker det här är irriterande. Jag må vara gammalmodig men jag gillar en papperstidning, med bra bilder, vid frukosten.
En bra tidning kräver som sagt tid och omsorg, ingredienser som är sällsynta idag.
Alla tidningar ska göra vinst, självklart. Vinsten ska sen i vanlig ordning öka med x antal % varje år. Samtidigt slåss tidningarna hårt med det digitala nyhetsflödet. Det är det gamla vanliga.

Många nyheter finns självklart online men som någon skrev innan, det lokala har en förmåga att försvinna på något sätt.
De lokala nyheter man hittar är ofta tunna. Man har lagt väldigt lite tid på utformningen, korthuggen text och kanske finns en bild om man har tur.

Jag undrar lite hur man tänker sig sina artiklar framöver...
Ska det bli mer/mindre text och färre bilder? Ska man återanvända bilder (bild köps av en bildbyrå som säljer samma bild till alla andra)?
 
Ursäkta min arrogans men mycket som sägs här är kvalificerad bullshit. Problem är att världen blivit mindre och vi vet när någon släpper en fis fel i Uganda i samma stund som de gör det, denna bedrift tog åtskilliga journalisttimmar förr men idag går det nästa av sig själv och därför blir tidningar som inte är med i 2000 talets spel totalt värdelösa.

Ni kan snacka om artiklar, journalister, bättre/sämre utbildningar och ni har alla fel, det tidningsmakare gör idag är de jävligt bra på, bara synd att de befinner sig i fel århundrade!


Tidningen är död länge leve nyheterna.
 
Ursäkta min arrogans men mycket som sägs här är kvalificerad bullshit. Problem är att världen blivit mindre och vi vet när någon släpper en fis fel i Uganda i samma stund som de gör det, denna bedrift tog åtskilliga journalisttimmar förr men idag går det nästa av sig själv och därför blir tidningar som inte är med i 2000 talets spel totalt värdelösa.

Ni kan snacka om artiklar, journalister, bättre/sämre utbildningar och ni har alla fel, det tidningsmakare gör idag är de jävligt bra på, bara synd att de befinner sig i fel århundrade!


Tidningen är död länge leve nyheterna.

Vad ska vi med nyheter utan sammanhang? Det skapar ju bara fullständig förvirring om ingen längre har tillstymmelse till ambition att sätta saker i sitt sammanhang och skapa forum för diskussion. Då menar jag inte någon twitterdiskussion utan en diskussion där det finns mer kvalitet än så.

Det är tur att DN fortfarande håller ihop hyfsat och åtminstone försöker och att vi har public service TV som givit oss bl.a. Kunskapskanalen. Tyvärr kan TV aldrig ersätta en djupare tidningsjournalistik. Räddningen finns fortfarande i böckerna, men marknaden för böcker som berör samhällsutvecklingen pressas förmodligen också den av den minskade funktionella läskunnigheten inte minst hos den manliga delen av befolkningen.

Världen blir alltmer komplicerad och vi tycker inte att vi längre kan kosta på oss att hålla oss med media av ens rudimentär kvalitet. Istället är det klapp och klang och lekprogram för både politiker och allmänhet för nästan hela pengen eller reklamfinansierad smörja som ingen vettig människa lägger tid på.

Tyvärr avspeglar väl detta bara den utveckling skolan tagit.
Framtiden ser verkligen nedslående ut både för människor och media om inget radikalt händer med både skola och människors inställning till kunskap.
 
Vad ska vi med nyheter utan sammanhang? Det skapar ju bara fullständig förvirring om ingen längre har tillstymmelse till ambition att sätta saker i sitt sammanhang och skapa forum för diskussion. Då menar jag inte någon twitterdiskussion utan en diskussion där det finns mer kvalitet än så.

Det är tur att DN fortfarande håller ihop hyfsat och åtminstone försöker och att vi har public service TV som givit oss bl.a. Kunskapskanalen. Tyvärr kan TV aldrig ersätta en djupare tidningsjournalistik. Räddningen finns fortfarande i böckerna, men marknaden för böcker som berör samhällsutvecklingen pressas förmodligen också den av den minskade funktionella läskunnigheten inte minst hos den manliga delen av befolkningen.

Världen blir alltmer komplicerad och vi tycker inte att vi längre kan kosta på oss att hålla oss med media av ens rudimentär kvalitet. Istället är det klapp och klang och lekprogram för både politiker och allmänhet för nästan hela pengen eller reklamfinansierad smörja som ingen vettig människa lägger tid på.

Tyvärr avspeglar väl detta bara den utveckling skolan tagit.
Framtiden ser verkligen nedslående ut både för människor och media om inget radikalt händer med både skola och människors inställning till kunskap.
DN kan börja med en djup artikel om motivet till att befordra en knivdråpare till redaktör.
 
När Birgersson's stämma tystnade efter IT bubblans fall så trodde alla att det var tillbaka till den gamla ordningen, så fel de hade. Samma människor som skapade IT bubblan var de som inte fattade den nya tekniken, det var inte visionärerna som skapade Bubblan det var finansiärerna och riskkapitalisterna.
Visionärerna och teknikerna skapade bubblan, men det var finansiärerna som blåste upp den.

Jag var med på ett möte där ett IT-företag förklarade för sina finansiärer hur de planerade att ge 2,5 miljoner kronor i vinst nästa år. De begärde bara 500 000 kronor för att genomföra planen. Tror någon att de fick 500 000? Nej, de fick fem miljoner. Sedan förväntade sig ägarna 25 miljoner i vinst....
 
DN kan börja med en djup artikel om motivet till att befordra en knivdråpare till redaktör.

Jag är inte insatt i det fallet (och det är förmodligen få här om ingen vid sidan av dig), så jag kan tyvärr inte bemöta det men det är väl i sig inget som hindrar att även en knivdråpare skulle kunna besitta den kunskap och de färdigheter den tjänsten kräver. Så jag vet inte om jag tycker ditt inlägg är speciellt relevant överhuvudtaget när det gäller det som diskuteras här. Bara ett sätt av många för att försöka flytta fokus och döda en diskussion som tar vägar man själv inte gillar.
 
Visionärerna och teknikerna skapade bubblan, men det var finansiärerna som blåste upp den.

Jag var med på ett möte där ett IT-företag förklarade för sina finansiärer hur de planerade att ge 2,5 miljoner kronor i vinst nästa år. De begärde bara 500 000 kronor för att genomföra planen. Tror någon att de fick 500 000? Nej, de fick fem miljoner. Sedan förväntade sig ägarna 25 miljoner i vinst....

Okej du var med på ett möte, jag höll i några möten och jag raggade finansiärer. Jag har jobbat med de flesta stora bubblan företag på den tiden som IT konsult och en sak säger jag bara ingen av finansiärerna fattade poängen, de satte samma krav på IT företag som på vilken 1800 tals fabrik dvs de krävde avkastning och vinst inom den och den tiden. Google föddes inte på en dag samma med Microsoft och Apple. Apple var en av de företag som gick sämst under hela 90 och början av 2000 talet. Min poäng är att ingen fattade IT branschen, det var bara visionärerna som fattade den men de fick hela tiden kämpa i motvind. Man satte in VD'ar från gamla hederliga svenska företag och lät 70% av dessa IT bolag självdö eller rationaliseras bort pga av att man inte förstod kompetensen som fanns i IT företag.

Sedan var det rätt att många bolag dog för i en våg av många så självdör en hel del, det är bara de starkaste som överlever men om vi går tillbaka till tidningar så är det än så länge mig veterligen ingen tidning som tagit IT till den nivå som de borde göra. De gör fortfarande papperstidningar i elektroniskt format. Läsarna vill inte ha det så, det är som att ersätta kaffe med en bild på kaffe.

Jag är inte den som skall påstå att jag vet hur de skall göra men jag vet att de inte skall göra som de gör nu.
 
IT-bubblor är intressanta, och ta gärna upp dem i en egen tråd om ni känner för att diskutera dem. Håll den här tråden till tidningsvärlden, tack :)

/Mod
 
Sedan var det rätt att många bolag dog för i en våg av många så självdör en hel del, det är bara de starkaste som överlever men om vi går tillbaka till tidningar så är det än så länge mig veterligen ingen tidning som tagit IT till den nivå som de borde göra. De gör fortfarande papperstidningar i elektroniskt format. Läsarna vill inte ha det så, det är som att ersätta kaffe med en bild på kaffe.

Jag är inte den som skall påstå att jag vet hur de skall göra men jag vet att de inte skall göra som de gör nu.

Tror du har en liten poäng. Sedan blir vi i dagsläget bombarderade med nyheter i radio, tv, Internet och i appar och analyser i bloggar att förmodligen få vill betala för att få ännu mer nyheter och analyser.

/Karl
 
Hur var det nu med att hålla inläggen till ämnet?

Tror du det är höga kvalitetskrav som får tidningarna att lägga ner bilredaktioner och ta bort fotograferna?
Det hela beror enligt mig på att dom kan få tag på bilder som visar det dom vill även om dom är dåliga näst intill gratis och väljer den vägen istället. Sista spiken i kistan för dom traditionella tidningarna när dom tar bort kvaliteten.

Problemet är att dom inte lyckats anpassa sig efter dagens kunder. Musikindustrin hann i tid, men frågan är om det finns någon produkt kvar att sälja när tidningarna anpassar sig.

/Karl
 
ANNONS