Annons

Offset tryck från jpg bild

Produkter
(logga in för att koppla)

O.Olsson

Aktiv medlem
Har ett problem med att man säger att bilder faller sönder när man skall trycka en klubb tidning..
Min fråga är - bör inte en jpg bilder som klarar att skrivas ut i 260-300 dpi på A4format i photokvalite på en epson 1290 kunna skrivas ut med offsettryck (om man omvandlar den) utan att falla sönder om man skall trycka i A4 storlek.


mvh
O.Olsson
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Säger tryckaren att kvaliteten inte är fullgod så är det nog så. När de väl ryter till så har de oftast fog för det.

Men jag uppfattar det som om du är kunden som beställer tidningen? Då är det väl du som sätter ribban för kvalitet och säger "kör ändå" om det är vad du tycker?
 

mrsandin

Aktiv medlem
varför köra dem som Jpeg.... spara dem som Adobe EPS eller som tiff när du ska trycka, jag jobbar på en tidning å vi kör alltid ovanstående format. scannar direkt till dessa format eller plockar från digitalkamera i tiff format. har du bara tillgång till jpeg-bild så gör om den i photoshop till EPS eller TIFF.. då blir det rätt hyfsat ändå. Vet det av erfarenhet...
 

pej

Aktiv medlem
Jag är helt enig med Jim. Om det nu inte är tryckeriet som har sagt ifrån så är det en helt annan sak. Då är ofta 300 dpi (med hänseende på utskriftsstorleken) ett riktmärke så gott som något.

När det gäller JPEG kontra TIFF så är givetvis TIFF bättre. Samtidigt ska man komma ihåg att JPEG utvecklades för precis det här ändamålet. Det är en bra kompromiss om man har begränsade resurser.
 

haze

Aktiv medlem
Hur stor är bilden egentligen? Du måste kolla både det faktiska storleksformatet(cm) och upplösningen. Är jpegbilden i 300 px/tum och så stor som du uppger,skall du bara spara om den till tif i photoshop. Då räcker den gott till en fackpresstidning 150 linjer. Eps går också bra men används vanligast till vektoriserade bilder från Illustrator etc. Vissa enklare rippar klarar dock inte alltid ekvationen med alla kurvor i eps (postscript), pga av minnesbrist. så jag rekommenderar .tif om vi pratar färgbild.
Sedan är offset ett trycksätt med olika upplösningar så du måste fråga vilka linjetäthet som används i just din trycksak.
Offset trycks i SMYK dvs de fyra grundfägerna, så det kan också hända att bilden skall smyk delas, vilket kommer att påverka dina bilder i färgen vid konvertering från RGB. Så det hänger lite på din repro/tryckeri och vad de har för grejjor.
Lycka till..
 

O.Olsson

Aktiv medlem
Tack för svaren

Bilderna som skall användas tog jag till en privat person och de levererades i jpg som överenskommelsen var (en storlek för webb och en fullsize). Bilderna är tagna med en D30 så till A4 bör det räcka till - om jag kan printa bilder i A4 och i vissa fall upp till A3 med fotokvalite så borde det gå att göra en konvertiering till ex eps och få bibehållen kvalitet. Jag har inga kopior kvar på bilderna då de inte är av intresse för mig och de fått orginalen.
När jag frågade om de inte hade något program som konvertera jpg bilder till ett format som de kunde använda så visste de inga sådana program. När de frågade om jag inte hade bilderna i EPS format så förslog jag dem att använda photoshop för konverteringen.
Då det även är de som även håller i layout delen av tidningen om jag förstått det rätt så tycker jag att det ligger hos dem kunna göra detta. Sedan har jag ett eget intresse av att få bilderna att se så bra ut som möjligt och få den här stackars privat personens bilder att bli så bra som möjligt i klubbtidningen.
Men det kanske av någon anledning inte går att konvertera bilderna från jpg till det som de behöver med bibehållen bildkvalite.
Tycker personligen att det känns som att de faktiskt inte vet hur man gör detta samt att jag tror att en stordel av problemet de har med kvaliten är att bilderna är tagna digitalt dvs i färg och skall tryckas svartvitt och att det faktiskt är svårt att få stuns i sådana bilder.

Tack för alla svar - tror jag måste ta och mig en diskution med något tryckeri och testa ut det här. Så att jag iallafall kan vara säker på hur man bör göra.

mvh
O.Olsson
 

wikman

Aktiv medlem
De tryckerier jag varit i kontakt med vill alltid ha bilderna i CMYK & TIFF (från PC, från MAC även EPS). Se som sagt till att bilderna håller 300dpi i rätt storlek när du skickar dem till tryck så skall det fungera.

Vad gäller konvertering till s/v så är det nog bara att söka i forumet efter tips om det, jag är lat och brukar använda dessa filter:

nik multimedia

Speciellt när man själv inte tagit bilderna är det smidigt att kunna göra konverteringen på ett enkelt sätt, i praktiken väljer man bara vilket filter man skulle velat haft på kameran om man fotat bilden s/v.
Även s/v bilder skall vara CMYK till tryck.
 

Liax

Aktiv medlem
dpi &ppi

Inte för att jag vill verka stöddig eller så, men man måste verkligen skilja på dpi och ppi.

ppi står för "pixels per inch" och definierar den digitala bildens upplösning i antal pixlar per längdenhet, i detta fall med måttenheten "tum".

dpi står för "dots per inch" och definierar en skrivares utskriftsupplösning i antal punkter per längdenhet, även här med måttenheten tum.

lpi i sin tur står för "lines per inch" och definierar den rastertäthet som används när man ska trycka bilden.

För att få ett klart besked om hur hög upplösning en bild bör ha i ppi ska man därför fråga tryckeriet vad de använder för rastertäthet. När man väl vet det kan man lätt räkna ut den digitala bildens optimala upplösning.

Och som flera redan nämnt bör upplösningen vara dubbelt så hög som rastertätheten. Så om tryckeriet tex använder 150 lpi så ska bilden alltså hålla en upplösning på 300 ppi för att bli så bra som möjligt.

För övrigt är det absolut bäst om man leverera bilden i filformatet TIFF och i färgläget CMYK. Men om man tex mejlar bilden kan man leverera den som Jpeg och RGB för att få en mindre bildfil. En okomprimerad Jpeg förstör bildfilen ytterst lite och du kan inte se någon skillnad mellan den och en TIFF med blotta ögat. Och när det gäller färgläget så kan tryckeriet själva omvandla bilden från RGB till CMYK, men som sagt, de föredrar oftast att få en tryckfärdig bild.
 

mipert

Aktiv medlem
Att skicka en fil som jpg som sedan sparas om till EPS eller TIFF fungerar utmärkt.

Välj bara hög kvalitet så ordnar det sig bra.
Tänk på alla dessa miljoner bilder som ligger som JPG i bildarkiv och trycks utan att någon har problem med detta. Efter att ha sparats om som EPS/TIFF alltså.

Även JPG skall fungera bra att skicka för tryck, i teorin, problemet är att många ”rippar” (det som skapar rasterpunkterna) inte klarar av JPG.

Men, tryckerierna borde göra som alla datoranvändare, uppdatera utrustning och kompetens. Aj, den var under bältet ;-)

Men, det låter som kunden skulle behöva utbildning.
Jag hamnar ibland i det läget att jag kör en halvdagskurs hos de som köper mina fotograftjänster.
 

haze

Aktiv medlem
Re: dpi &ppi

Liax skrev:
Inte för att jag vill verka stöddig eller så, men man måste verkligen skilja på dpi och ppi..

...För övrigt är det absolut bäst om man leverera bilden i filformatet TIFF och i färgläget CMYK. Men om man tex mejlar bilden kan man leverera den som Jpeg och RGB för att få en mindre bildfil.
Sant som sagts, det mesta på sidan. Liten notfot bara då det gäller SMYK bilder. Dessa kan i vissa layoutprogram få "tuppjuck" och visa färgskalor från en helt annan värld när de monteras. Så var vaksamma på detta och be om en "croma" innan ni godkänner trycket.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
En stilla fundering.
CMYK är ju en vedertagen standard på en färgrymd.
Men vad är SMYK?
En försvenskning på en engelsk förkortning eller en ny färgrymd?
 

mipert

Aktiv medlem
wikman skrev:


Då skulle jag nog vilja säga att detta skiljer från tryckeri till tryckeri...
Jo då, det är mycket som skiljer sig från olika tryckerier.
Men, att skicka en gråskalebild som CMYK finns det bara skäl för om man vill ha en färgton i bilden, svagt kall ton för en industriinteriör eller nått annat klyschigt.

Med tanke på större filstorlek, längre ripptid, risk för misspass och smetning samt en del annat så verkar det inte vara ett råd enligt regelboken.

Och skall man trycka ett visitkort med svart text och gråskalebild i CMYK så blir det mer färg/film/plåt och dyrare.

Jag skulle fråga tryckeriet varför de vill ha filer i CMYK.
Och lägg gärna ut svaret här.
 

mipert

Aktiv medlem
Det finns faktiskt ett skäl till, man kan få en upplevelse av djupare svärta och nyansrikare bild, precis som när man gör om en gråskalebild till RGB och skriver ut den på sin skrivare.

Men, det är ändå ett udda val att skicka som CMYK.
 

haze

Aktiv medlem
CMYK är helt enkelt de fyra grund tryckfärger som fínns i en offsetpress.
Cyan=ljusblå, Magenta=djupröd nästan lila,Yellow=ren gul, samt svart som kallas Key på grund av att många andra färger börjar på B. Blue, brown etc.
Cyan magenta och gul täcker i stort hela färgskalan och svart används för att få stuns i det hela.
I mindre tvåfärgspressar brukar man även köra PMS färger, som är en färdigblandad nyans om man vill ha något utanför cmyk skalan.
Idag har man även pressar som klarar bortåt 7 färger så det beror som sagt på vem som kör trycket. Ett av stockholms bästa tryckerier är www.skottetryck.com på gästrikegatan i vasastan som idag även kör helt digitalt, dvs från dator rakt in i pressen..
 

Lelle70

Aktiv medlem
Re: Tack för svaren

O.Olsson skrev:
Bilderna som skall användas tog jag till en privat person och de levererades i jpg som överenskommelsen var (en storlek för webb och en fullsize). Bilderna är tagna med en D30 så till A4 bör det räcka till - om jag kan printa bilder i A4 och i vissa fall upp till A3 med fotokvalite så borde det gå att göra en konvertiering till ex eps och få bibehållen kvalitet. Jag har inga kopior kvar på bilderna då de inte är av intresse för mig och de fått orginalen.
När jag frågade om de inte hade något program som konvertera jpg bilder till ett format som de kunde använda så visste de inga sådana program. När de frågade om jag inte hade bilderna i EPS format så förslog jag dem att använda photoshop för konverteringen.
Då det även är de som även håller i layout delen av tidningen om jag förstått det rätt så tycker jag att det ligger hos dem kunna göra detta. Sedan har jag ett eget intresse av att få bilderna att se så bra ut som möjligt och få den här stackars privat personens bilder att bli så bra som möjligt i klubbtidningen.
Men det kanske av någon anledning inte går att konvertera bilderna från jpg till det som de behöver med bibehållen bildkvalite.
Tycker personligen att det känns som att de faktiskt inte vet hur man gör detta samt att jag tror att en stordel av problemet de har med kvaliten är att bilderna är tagna digitalt dvs i färg och skall tryckas svartvitt och att det faktiskt är svårt att få stuns i sådana bilder.

Tack för alla svar - tror jag måste ta och mig en diskution med något tryckeri och testa ut det här. Så att jag iallafall kan vara säker på hur man bör göra.

mvh
O.Olsson
Hej Odd!
Om du skall ge dig på att spara om en J-peg bild så ändra ALDRIG upplösningen från 72 eller 180 dpi som D30´n sparar fotona i. När jag gjorde detta ringde min tidning upp mig och jag fick höra......
Om jag skulle göra om bilderna skulle det vara till Tiff då jag "förstör" J-peg bilden varje gång jag skall använda den annars.
I Tiff är det då möjligt att utföra arbetet som du behöver innan du sparar den.
D30´n klarar av fotoutskrifter från framkallning till större än A3 om filen är bra.
Har själv fått ut den i 50x70.
Lelle
 

StefanH

Medlem
Kände bara för att svara på vi på ett tryckeri skulle vilja ha, ska bilden tryckas så vill vi först och främst ha formaten eps eller tiff utan komprimeringar, jpeg är ett förstörande bildformat men har man fotat och fått en jpeg så är det inte svårare än att man sparar om den till eps eller tiff.
Sedan om den ska tryckas i sv/v så ska den givetvis skickas i gråskala, ska den däremot tryckas i 4-färg så rekomenderar vi nu för tiden att vi konverterar RGB bilden till CMYK då vi har uppmätta kurvor för detta (ICC profiler) där även den maximala färgmängden i de mörka partierna begränsas för olika typer av papper för att undvika "smetning" tex. Det är bra mycket mer man ska kunna än att klicka på CMYK i PS för att det ska vara OK ivartfall.
Upplösningen ska för enkelhetens skull vara 300dpi för offsettryck.
 
ANNONS