Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komposition och fasta vs. zoom-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

mille

Aktiv medlem
Jag har märkt att när jag använder mitt fasta 50 mm objektiv så arbetar jag mycket mer med bilden än när jag använder något av mina zoom-objektiv (28-135 och 70-200). Så även om zoom-objektiven absolut har sina fördelar (ett mer allround objektiv än 28-135 kan jag inte tänka mig) så verkar det för mig som att jag blir lat när jag använder dem.

"OK, bilden passar inte riktigt den brännvidd jag tänkt mig, bästa att jag zoomar lite, klick, där satt den" istället för att fundera på varför inte bilden passar och hur jag kan komponera om för att det ska bli bra. Jag tror jag blir lite lat helt enkelt.

Är det fler som har samma erfarenhet eller är det bara jag som har en av många återkommande back-to-basic-nojor?
 
Jo -- jag känner också att man lätt blir lat med ett zoom. Jag har ett zoom man jag har inte rört det på något år...
 
Jag märker när jag använder min manuella olympus att bilderna blir helt annorlunda med fasta obkjektiv. Jag blir liksom mer tvingad att tänka för att få till det. Dessutom väger olympusen mindre än EOS-kameran. Jag har inte använt min canon sedan jag köpte OM10'an i Maj.
 
ANNONS