Annons

Svartvitt, hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Nordström

Aktiv medlem
Hej!
Har börjat bli otroligt förtjust i sv bilder, tänkte höra med er hur ni ställer in eran gråskala.. Antar att det finns mer än ett sätt =)

Mitt sätt: Blanda kanaler, kryssa i monochrom(?), sedan dra i spakarna... Ni som gör så, har ni några speciella värden ni brukar gå efter?

Vore kul att lära sig lite mer!
Mvh //Fred
 

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag brukar göra på ett annorlunda sätt:

1. Jag börjar med att göra om bilden från RGB till Lab Color (har engelsk version)
2. Går därefter in i Kanalerna (Channels).
3. Markerar kanalen ljus (Lightness)
4. Gör om bilden till Gråskala
5. Bryr mig inte om frågan/varningen om jag vill Kasta (Discard) övriga lager utan svarar här OK.
6. Kopierar sedan lagret och ställer därefter in egenskapen "Multiply" för det nya lagret.
7. Drar därefter ner opaciteten i det nya lagret tills jag får den bild som jag vill ha.

Kanske lite omständigare än vad du och andra gör i dag, men det funkar bra :)

Mvh
Bosse
 

lottawe

Aktiv medlem
Kanske jag som är helt "fel" ute:)
Värden för batchar ligger på 65,30,5.

Fast sanningen ä att jag oftast tittar på bilden när jag drar i spakarna och struntar i siffrorna. Struntar i om summan är 100 eller inte också. Siffrorna finns i macrot för massbatcharna bara..

Sen kurvor och svärta..
 

Liax

Aktiv medlem
Måste bara få fråga varför just 24,68,8?

Är det inte bättre att anpassa efter bilden med tanke på vilka färger den innehåller och om det är porträtt eller ej?

/Joakim
 

Estethia

Aktiv medlem
det stämmer att det färdiga makrot i ps använder 24, 68, 8.
det är ett generellt värde som funkar på många olika slags motiv.
det gör rött lite mörkare grå än vanlig desaturate (noll färgmättnad) vilket stämmer in på mycket av de fotografiska s/v material som finns (som ofta är mindre känsligt för röda färger).
på porträtt där personen inte har mörkt läppstift brukar jag ibland dra lite extra i den röda kanalen för att läpptonerna inte ska bli för lika hudtonerna.

det sägs att det sammanlagda värdet på kanalerna ska bli 100 för att det ska se bra ut.
det stämmer ofta, men om bilden är underexponerad kan man plussa på lite extra för mer tryck eller för att få en rättexponerad bild direkt efter blanda kanaler, så man slipper pilla med kurvor eller nivåer.
det är en smaksak hur man vill göra, men personligen tycker jag det funkar väldigt bra.
 

ph0tech

Aktiv medlem
Jag brukar välja att visa histogrampaletten på sidan om när jag blandar svartvitt. Då ser man enklare om man råkar "överexponera" tycker jag.
 

hansen2

Aktiv medlem
För hårda bilder kan du med fördel ligga riktigt högt i den röda och gula kanalen och på negativa värden i den blå och "ljusintenstitetskanalen" (den fjärde längst ned).

/Johan
 

PärPersson

Aktiv medlem
tre justeringslager

Vet inte om jag har en bra teknik men den funkar för mig:
1) Skapa tre justeringlager med effekten "Nyans/mättnad" ovanpå bilden du vill konvertera till svart-vitt.
2) Det översta lagret drar du ned mättnaden helt och hållet på. Behåll blandningsläget "normal".
3) Det mellersta lagret ändrar du blandningsläget till "täcka över". Det här lagret styr du kontrasten i bilden med genom att reglera opaciteten för lagret.
4) Det understa lagret ändrar du blandningsläget till "färg". Genom att sedan dra i reglaget "nyans" kan du få önskad ton i den svart-vita bilden.
När din bild är klar - tryck Ctrl+Shift+E för att lägga samman lagren.
 

mipert

Aktiv medlem
Jag använder tre olika metoder för att skapa svartvita bilder.

1. När jag snabbt skall få fram svartvitt, kanske på en större mängd bilder för en kund att välja mellan, använder jag tunna ut (desaturate).

2. För mer kontroll använder jag blanda kanaler. Startvärde för porträtt (som är vanligast när jag gör bilder svartvita är 60 - 40 - 00 vilket gör hudtoner lite ljusare, ungefär som att använda ett gulfilter vid svartvit fotografering. Särskilt kvinnor gillar att få lite mer lyster i huden...
Men självklart anpassar jag inställningar efter varje bilds karaktär.

3. Någon enstaka gång när jag saknar det verkliga finliret använder jag den metod som PärPersson beskriver. Då kan jag verkligen styra olika färgnyansers ljushet.

I en äldre tråd har jag visat lite om skillnaderna mellan olika metoder.
 

Hedlunda

Aktiv medlem
Såvitt jag förstår finns inte möjligheten att använda kanalmixern i PS Elements 4. Hur gör man bäst där? Att bara ändra till gråskala ger ganska tråkiga bilder tycker jag. Jag har också provat mättnad i justeringslager men det blir samma resultat såvitt jag kan se.

Msåte jag köpa "stora" PS?

//Patrik
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Oj vad jag snokar. Ska skriva en artikel för Kamera & Bild om detta till januarinumret. Här kommer det säkert dyka upp nåt nytt guldkorn (som man förstås får cred för om jag plankar rätt av)
 

Anden

Aktiv medlem
Denna lista kan kanske vara intressant. Kopierat från ett amerikanskt forum.

Värden i channelmixer för den som inte förstår.


Agfa 200X: 18,41,41
Agfapan 25: 25,39,36
Agfapan 100: 21,40,39
Agfapan 400: 20,41,39

Ilford Delta 100: 21,42,37
Ilford Delta 400: 22,42,36
Ilford Delta 400 Pro: 31,36,33
& 3200

Ilford FP4: 28,41,31
Ilford HP5: 23,37,40
Ilford Pan F: 33,36,31
Ilford SFX: 36,31,33
Ilford XP2 Super: 21,42,37

Kodak Tmax 100: 24,37,39
Kodak Tmax 400: 27,36,37
Kodak Tri-X: 25,35,40


Ha det så kul :)
 
ANNONS