Annons

Äger du en digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Äger du en digitalkamera?

  • Ja

    Röster: 1,626 74.5%
  • Nej

    Röster: 557 25.5%

  • Totala väljare
    2,183

Nikonfan

Aktiv medlem
Röstade ja, får svara nej iaf.
Sålde precis min D70 innan priset kanske går ner efter Photokina, hoppas på en liknande modell eller bättre som har stöd för vertikalgrepp och är aningen snabbare i sekvenstagning.
 

Atlonim

Avslutat medlemskap
Jodå....

Fick en av min fabror, dock en billig Olympus C-130. Fungerar bra, blir fina bilder, men batterierna räcker inte länge. Inte bra att använda displayen för mycket.
 

photosmart

Ny medlem
Om batterier: Bara man tar med sig ordentligt med "ammunition" (uppladdningsbara batterier) brukar inte batterierna vara något större bekymmer med digitalkameror. Min nuvarande kamera (Fuji FinePix A403) går på två vanliga R6 och jag har alltid minst 8-10 batterier med mig. Vanligen brukar jag köra slut på 2 eller 4 på några timmar. Om inga batterier och laddare medföljer när man köper digitalkamera, får man köpa en laddare och minst 8 batterier (kostar några hundralappar). Vanliga Duracell man inte kan ladda upp är bara en dyr nödlösning, och min erfarenhet är att uppladdningsbara räcker längre också.
 

ekemannen

Aktiv medlem
Jag köpte en Canon EOS 300D första halvan av juli (2004) och är väldigt nöjd. pris ca. 12000kr (med både sigma 18-55 och sigma 55-200) på Expert.Det är ju en del pengar men man får ju vad man betalar för.
MVH och GOD JUL Erik !
 

Picture

Aktiv medlem
Jag har tydligen redan svarat nej på den här frågan. Och hur gör man då när man skaffat digitalkamera efter att man svarade? Jag vill inte framstå som förbisprungen och antikverad, med bägge fötterna kvar och ordentligt cementerade i den nu på till gränsen utdöda analoga tekniken...

Undrar vem som utdelar den första snytingen för mitt verbala ordbajseri...
 

NiklasB

Ny medlem
Yepp, strömförsörjningen dog i min Konica FC-1 i våras, så jag blev tvungen.

Och vilket lyckokast det visade sig bli! Min Fuji FinePix S5000 gjorde mig och alla andra häpna på min Gorillaresa till Uganda i december. Raynox objektivet på 1,54x gjorde förstås sitt till den också.
 

qzr68l

Medlem
Ja Jag har hunnit avverka tre st redan om man räknar de leksaker som kom ut i början.
Min senaste är en Ixus 500 och jag går och trånar efter en Cannon 20D som jag hoppas skaffa inom ett halvår eller så när jag hittat pengarna.
Anledningarna till att att jag lämnat det analoga stadiet är många. Först slipper man slabbet i mörkrummet som jag aldrig riktigt lärde mig behärska med prickar och annat otyg på papperskopiorna som följd. Nu kan man jobba med bilden på PC till den blir så perfekt som orgiginalet tillåter. Det andra är omtanken om miljön som for illa av alla giftiga och obehagliga ämnen man använde. Det tredje är att man slipper väntetiden för att vänta tills filmen var full och sedan tiden att framkalla och kopiera.
Synd bara att de digitala systemkamerorna skall vara så svindyra.
 

buffe

Medlem
digital cannon 300D

jag tror att digital systemkamera anväds myck ofta till profsfoto
fotar både analog o digitalt
Mvh:Janne
 

blixt gordon

Aktiv medlem
är helt ny innom fotograferandet och har fått en ny kompis i min digitala kamera.
den är det bästa som hänt mig på länge. jag kan inte gå någon stanns utan att ta den med. lätt att ha i fickan och lätt att titta på det man har plåtat. en fördel är ju att man kan ta bilder fast man är från stenåldern....
tack för inlägget mvh johanna
 

Danyael_X

Aktiv medlem
Minolta DiImage 2330

Jupp en som är 4 år gammal.
3.2Mpixlar och inbyggd blixt. Äter batteri så in i fanderns och det tar ca 4-6 sekunder för den att ta en bild. två sekunder efter det att jag tryckt på avtryckaren så tas bilden, och sedan surrar den i 2-4 sekunder till för att lagra bilden på ett CF-kort.

Suger fett.

Har använd moderna DSLR kameror och anser att de är kul om man bara ska testa lite lattjo idéer som man inte vill lägga film på, menjag Litar inte ett dugg på deras framtidakompabilitet samt det digitala mediumets arkivsäkerhet.

Tacka vet jag filmremsor som jag kan hålla i handen och se ett fysisk resultat av, inget logiskt abstrakt tramms. Jag är uppväxt med datorer (haft en dator sedanjag gick i fjärde klass) så jag vet hur det är med framåtkombabilitet och arkivsäkerhet, den finns men är jobbig och full med besivkelser och fungerar på en bra dag nästan sådär.

Nope I'm going old school. Celluoid love forever!

CDX
 

tuulikki

Medlem
Javisst, en ganska ny Dynax 5D.
Äntligen kan man göra fel och det kostar inte skjortan! Hur skall man annars lära sig om man inte övar? Nu är det roligt att fota igen när inte "räkneverket" (filmkostnaden) snurrar i bakhuvudet hela tiden.
 

Bilbo2

Aktiv medlem
En 7D...skönt att slippa den uråldriga, korniga analoga tekniken. Nej alldeles för många timmar framför stoppbad m.m., numera är allt såååå mycket smidigare = mer tid till BILDEN mindre tid till "lekande" i mörkrummet, för bilden är viktigare än leken i mörkrummet. Micke som aldrig går tillbaka till den gamla tiden.
 

ekemannen

Aktiv medlem
Re: digital cannon 300D

buffe skrev:
jag tror att digital systemkamera anväds myck ofta till profsfoto
Mvh:Janne
Nej då, vi är ganska många amatörer som är stolta ägare till digitala systemkameror. Det kostar på men som det gamla talesättet "man får vad man betalar för".

/ Erik
 

BoJohan

Aktiv medlem
Är, sedan någon vecka drygt, lycklig ägare till en toppenfin begagnad EOS 10D. Underbar kamera.

Har också en trasig Dimage XT (pajar ovanligt många av Minoltas digitalkompakter? tycker det verkar så...)
 
ANNONS