Annons

Äger du en digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Äger du en digitalkamera?

  • Ja

    Röster: 1,626 74.5%
  • Nej

    Röster: 557 25.5%

  • Totala väljare
    2,183

Jenneli

Aktiv medlem
Först köpte jag en Minolta Dimage7,
sedan en Canon Ixus 50.
Har nu beställt en Canon Eos 5D.
Skall bli väldigt kul när den kommer;0)
 

Allis

Aktiv medlem
Har just slitit ut min andra digitalkamera. Har med mig min kamera överallt. Allfrån hästryggen till handväskan vid shoppingrundorna. Så därför är det viktigt att den får plats i fickan. Inga dunderkameror mao, men helt ok för mina behov - tills nu.

Inför "uppgraderingen" är jag förbryllad. Vet inte.vad jag skall välja. Jag vill kunna mer med min kamera och samtidigt behålla det smidiga formatet. Får ta och söka i forumet. Det måste vara fler än jag som stått inför samma problem.

Sorgen är kanske inte stor, men den känns. Att behöva överge min Olympus c-50 zoom (som på sin tid vann designpris och allt :) och som tjänat mig så väl. Försöker påminna mig om de brister som den trots allt har/hade.
 

aeke

Ny medlem
Seriös fotografering

Jag har precis skaffat mig en digital-kamera, och jag är så seriös man kan bli. Det är faktiskt en konst i sig att kunna ta bra bilder även med digitala kameror om jag får säga det själv..

det gäller bara att bestämma själv hur "jobbigt" man vill göra det, och det är ju roligare när det är lite "jobbigt" att ta bra bilder... eller hur?

Det går att bli proffsfotograf med digital-kamera, inget snack om saken:p

(en fråga bara) det är väldigt jobbigt att man inte kan lägga in bilder som är större än där gränsen går tycker jag..då kan jag inte lägga upp några=/) och jag vill inte ta några bilder på lägre kvalité än max såklart.. hur gör jag?
 

MagnusG

Aktiv medlem
Ja, jag har en digitalkamera, för mig ersatte de till slut pensel och kompaktkamera för att avbilda saker. En liten evolution:

Agfa, 0.3 Mpx från '99.

Minolta 2300, 2Mpx och Minneskort!

Olympus E-10, 4Mpx, optisk sökare, här förlorade man sig själv.

Kodak DCS-520, 2Mpx, pröva på en DSLR, blybatteri och två hårddiskplatser.
28-70/3.5-5.6, 35/2

Fujifilm S1, 3(6)Mpx, gillade bildkvalitén och det nätta formatet.
35/2, 28-70/2.8

Nikon D100, 6Mpx, en riktig kamera! Inga kompromisser på någonting och så liten den var.
90/2.8, 20/1.8, 80-200/2.8, 50/1.8, 17-35/2.8, 70-200/2.8, 2x, 10.5/2.8, 20/2.8, 500/8, 12-24/4

Nikon D70, 6Mpx, en reserv..

Och snart, när nu nikon kan leverera, kommer D200'an.
 

buddy_poor

Aktiv medlem
Nä!

Men jag har gjort det tidigare, först en Minolta A1 och därefter en Canon G2. Anledningen till att jag gjorde mig av med dessa är att dom är bedrövliga att använda.

Fokuserar på tok för långsamt, riktigt dåligt dynamiskt omfång (bilder tagna utomhus blev alldeles för ofta besvikelser, vart tog molnen vägen?), blixtexponeringen är lika säker som rysk roulett, brusigt vid högre iso än 100, etc.

Fördelen med var för mig, som ändå är att betrakta som en relativt färsk fotograf, att få den att få den direkta återkopplingen. Det är verkligen utvecklande att direkt få ett kvitto på hur förändringar av komposition och annan teknik påverkar upplevelsen av bilden.

Ska snart köpa en dslr men gruvar mig lite trots allt. Varför? Jo på grund av sökaren och brännvidsförlängningen! Eftersom jag redan har en EOS utrustning (en 1V hs) känns det lämpligt att köpa en begad 10D eller en 20D. Men då sökaren på dessa är så liten så liten, drar jag mig för att göra ett inköp. Funderar nästan på att vänta tills det kommer ett intressantare alternativ, eller köpa en begad 1Ds eller en 1D mkII, men då handlar det om helt andra köpesummor och det känns därför inte heller riktigt. I slutändan är det kanske ändå bra att jag velar på som jag gör, för dslr-husen blir ju bara billigare ju längre jag grubblar...

Anledningen till att jag ändå vill ha en digitalkamera är densamma som tidigare, jag tycker om att få den direkta återkopplingen som en digitalkamera ger, då är jag beredd att acceptera några av nackdelarna med att fota digitalt. För sen när jag ska fota på riktigt tar jag ju ändå fram en riktig kamera. En kamera med film i! ;)
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Började en gång i tiden (2002) intressera mig för foto genom en digitalkamera. Men det dröjde inte mer än två månader så hade jag intresserat mig för analog fotografi istället och på den vägen är det.

Skaffade nyligen återigen en digitalkamera (en av de mer prisvärda systemkamerorna på marknaden) för att med tätare mellanrum leverera bilder på dottern och nummer två som är i ugnen till mor- och farföräldrarna som bor en bit bort. Jag njuter inte alls på samma sätt när jag fotograferar Digitalt. När jag fotar för mitt eget nöjes skull väljer jag alltid min analoga manuella utrustning, antingen småbild eller storformat, där bildkvaliten är vida överstigande även de dyrare systemdigitalkamerorna även om det är en omständigare procedur att ta fram bilderna.
 

od_foto

Aktiv medlem
Började fotografera som barn, men på allvar när jag fick min första lön efter ett sommarjobb och köpte mig en systemkamera. Den har sedan hängt med världen runt, åkt skidor, varit på fototävling med mera. Men det har blivit så dyrt att framkalla, och jag vet att bra bilder oftast handlar om att fyra av och välja ut.

För några år sedan blev det en digital kompaktkamera, som sedan fått slita ganska mycket. Den älskade systemkameran blev mindre och mindre använd tyvärr. Men jag har hela tiden saknat den, och nu är äntligen världen ställd tillrätta igen, genom inköp av en begagnad digital systemkamera. Begagnat kändes som rätt ände att börja i. Ska bli mycket intressant att se vad den kan prestera framöver.

Det värsta är ju att jag hann skaffa flera gluggar och annat tillbehör till den analoga kameran, så nu måste jag börja om lite (den gamla är för gammal för att det ska funka att flytta över något, den var före autofokusens tid). Det kommer att ta ett tag att få ihop en ny i mina ögon komplett kameraväska.

PS Kommer inte att göra mig av med den gamla aanaloga i första taget dock. Den är från 80-talet, men det har varit ett (1) fel på den genom åren, och trotjänaren får gärna stanna. Dock blir det kanske lite mindre fotat med den nu en period. Därefter får det bli utvärdering.
 
Senast ändrad:
ANNONS