** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ångra i Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Zimsson_1

Aktiv medlem
Var finns funktionen "Ångra åtgärd" i Camera Raw 4.2?

När jag gör något tok så får jag kasta bilden och börja om från början...
 
Okej, det funkar bra, tack.

Nästa fråga:

Om jag inte vill spara mina ändringar i bilden och trycker avbryt så blir dom sparade iaf. Så nästa gång jag öppnar bilden i Camera Raw så är bilden som jag inte ville ha den.

Öppnar jag bilden med något annat program än Adobe så är bilden ej sparad...

Tips...
 
Ingen som har något svar?

Vet att det kanske är en nybörjarfråga, men jag har kollat och sökt och det står inte så mycket om Camera Raw på FS.
 
Varför det blir sparat trots att du trycker avbryt vet jag ej, men de ändringar du gör i Camera raw syns inte i andra RAW-program.
Anledningen är helt enkelt att du aldrig gör några ändringar i själva RAW-datat, utan alla ändringar sparas som programinställningar i en separat fil vid sidan av, alternativt i RAW-filen (tror jag?).
Därför kan bara Camera RAW känna igen de ändringar du gjort i det programmet medan ändringar du gjort i tex Canon DPP inte kan tolkas av andra än just DPP.
Fördelen med detta är givetvis att du egentligen aldrig gör några förändringar i själva orginalbilden utan kan alltid komma tillbaka till noll närhelst du vill.
Som det stod längre upp, så kan du få fram en resetknapp och återställa filen till orginal igen om du vill, dvs ta bort de inställningar du gjort i Camera RAW. Detsamma går att göra i tex DPP.
Hoppas jag inte surrade till det för mycket på morgonkvisten ;-)

/Thomas
 
det är som Thomas säger...

Öppna filen och håll ner "alt" tryck på återställ och sen är allt som från börja igen...
 
Nu har jag upptäckt att det går att avbryta med återställ.
Fast öppnar jag bilden i CS3 och gör lite åtgärder och sen ångrar mig då blir bilden sparad af.

Tillägg: Jag öppnar JPEG-bilder i Camera Raw, kan det vara det som ställer till det?
 
Om du öppnar bilden genom Camera RAW så är de ändringar du gjort i Camera RAW redan sparade när du kommer in i CS3.

Ändringarna sparas i en fil med samma namn som bilden men med ändelsen xmp.
 
Precis, och vill jag inte ha de nya förändringarna då kastar jag bara XMP-filen.
Men i JPEG så blir det ingen extra fil utan då blir det resultatet sparat fast jag använder spara som.
PS Jag öppnar JPEG i Bridge med snabb menyn "Camera Raw" och det är där bilden syns med förändringarna.DS

När jag öppnat bilden i Camera Raw kan jag trycka på Auto och då verkar bilden bli hyggligt återställd.

Jaja jag kanske inte ska öppna JPEG i Camera Raw ändå.
 
Underligt, jag kör i och för sig bara Elements men jag provade precis att öppna en jpg som Camera RAW.
Fick upp den i Camera RAW och gjorde en del uppenbara ändringar sedan öppnade jag den till elements och stängde den sedan utan att spara och ursprungsfilen ser ut som innan jag öppnade den.
 
Hur öppnar jag en jpg i Camera Raw. Precis som Peter har jag Elements (5) och jag har försökt tidigare och försökte nu igen, utan resultat.

Så det här med att spara och ångra i Raw. Vore tacksam om någon vänlig skäl kunde förklara "Inställningar för Camera Raw":

Spara bildinställningar i: ".xmp" alternativt "Camera Raw". Vilket är "bäst"?

Under "Standardinställningar" finns 3 kryssrutor, och under "DNG-filhantering" finns 2 rutor att kryssa i.

Jag ser ju vad som står men fattar inte. Jag vill att Raw initialt ska öppna med inställningar liknande dem jag ställt in i kameran (endast NX gör det korrekt, har jag förstått). Vilka värden är "standardvärden"? Och vad innebär alternativet "... specifika för kamerans serienummer". Och vilket är alternativet för "Gör standardvärdena specifika för kamerans ISO-inställning" i rutan under?

Antagligen har jag missförstått det mesta.
Kort sagt; min dumma fråga är: Vilka alternativ är "bäst"?
 
För att öppna ifrån elements väljer du Arkiv/Öppna som...

Droppar ner Filformat comboboxen och väljer Camera RAW, då kan du öppna dina jpegs med camera raw.
Observera att om du väljer Öppna isf Öppna som så verkar man inte kunna välja sina jpegs.

Jag har valt att spara bildinställningarna i xmp filer men på de övriga frågorna så har jag inget bra svar.
 
Tack Peter, nu kan jag öppna jpg som Raw.

Har någon kunnig person svar på mina andra frågor om kryssrutorna i "Inställningar för Camera Raw" så blir jag glad. Hur man ska kryssa i för olika resultat. Jag ska också studera Elements "hjälp" på nytt, men jag tror inte jag blev klokare sist

Annars får jag starta en ny diskussion i ämnet.
 
ANNONS