Annons

åsikter om videvinkel köp!

Produkter
(logga in för att koppla)

lacrits68

Aktiv medlem
hejs!

För att undvika "felköp", fårgar jag: vilken "vidvinkel" kan man ha för att bli nöjd! Det fins att välja på: Nikon 12-24, Sigma 10-20, tamron 11-18 mm, mm....!

Vilka har ni erfarenhet om, vilka är OK och vilka ska man undvika?


--J--
 
Tokina 12-24/4 är mycket bra. Enl. många fullt i klass med Nikons egen 12-24 eller tom bättre.
Sigma 10-20 samt Tamron 11-18 är ju rätt nya (finns de ute på marknaden ännu) och det är väl inte så många som har erfarenheter av dem... Sigman är klart intressant om den presterar bra.
Sigmas 12-14 verkar inte få lika bra omdömen som Nikkorn och Tokinan. De bilder jag sett har inte heller sett något vidare ut.
 
Hej Robert och Jan!
Sigman (10-20) skall enligt uppgift dyka upp i Sverige i början av nästa vecka, åtminstone den med Canonfattning.
Hör av mig när jag vet mer och har testat den.
mvh Mattias
 
hej Mattias!

nyfiken att veta hur kvaliten på 110-20 är......!

Hoppas en bra glugg till vettig pris!

Har någon hört några "skvaller" eller andra viska förhands infon?


--J--
 
Hej igen!
Har beställt en sådan glugg och enligt leverantören skulle han få in dem i början av nästa vecka.

Jag lovar lägga ut lite tester när jag fått den.
mvh Mattias
 
Jag är väldigt nöjd med mitt Nikon 12-24. Jättebra lins! Tokinan lär vara bra, men på dpreview var det någon som klagade på mycket kromatisk aborration.
Köpte min från bhphotovideo.com i New York och då blev det inte så mycket dyrare än en taskig Sigma i Sverige.
 
Jag är också i samma köpartankar och har hört en hel del gott om Tokinan.

Ser dock med spänning fram emot att se lite tester och omdömen på Sigma och Tamron, så om någon hittar en recension eller liknande, kanske vi kan använda denna tråd till att posta länkar till dessa tester.

Här är en intressant länk som jämför Tokina 12-24 och Sigma 12-24:

http://www.zedler-online.com/nikon-foto/templates/stuff/test/tokina_sigma_12-24.html
 
Senast ändrad:
Finns en review av Tamron 11-18 på photo.net. Kolla en liten bit ner i listan över nya artiklar i högerkanten på startsidan. Verkar helt OK.

/Pontus
 
sigma 10-20 mm

Nu får fan sigma 10-20 mm komm adet kliar. Jag mailade Tura.se som har hand om dist. för sigma numera. DOM SÄGER TROLIGEN SLUTET AV JULI!!! huhuhu..

Jaja man får hålla ut o mer hemligt objektiv får man leta efter alldeles för lite info på nätet med.

Håll oss uppdaterade om nån vet mer

Mvh d.wall
 
Får revidera mig lite.
Sigman har försenats gång på gång och eftersom jag vill kunna använda ett vidvinkel under semestern så avbeställde jag det till förmån för ett Tokina ATX Pro 12-24.

Återkommer snart med en recension när jag testat lite mer.
Hitills har jag inte ångrat mig....

mvh Mattias
 
Mattias, har du fått ditt Tokina objektiv ännu? Vore intressant att höra lite synpunkter på det.
 
Hej Göran!
Har inte hunnit med några djupare tester under semestern, men intrycket så här långt är något blandat.

Positivt
-Byggkvaliten är mycket god. Känns gedigen och välbyggd.
-Distortionen verkar inte vara störande.
-Den kromatiska aborrationen har varit mindre än befarat.
-Autofokushastigheten är nästan i USM-klass.

Negativt
-Hade väntat mig bättre skärpa av objektivet. Har inte bestämt mig för om skärpan är vad vad man kan förvänta sig i den här prisklassen eller om jag har fått ett måndagsexemplar. Kommentera gärna den optiska kvaliten i dessa tre testbilder som jag tagit med 12 mm.
OBS! Bilderna är på över 1 MB/styck och "framkallade" i DPP med parameter 3 i skärpa.
http://hem.bredband.net/mattiaslundkvist/tokina/_MG_0052_ut.jpg
http://hem.bredband.net/mattiaslundkvist/tokina/_MG_0267_ut.jpg
http://hem.bredband.net/mattiaslundkvist/tokina/_MG_0636_ut.jpg

En subjektiv bedömning är att det är roligt att fotografera med så stor vidvinkel. Blir en helt annan typ av bilder än vad jag är van vid. Placerar man en person långt ute i ett hörn ser de ganska deformerade ut...

mvh Mattias
 
Bilderna ser inte alls tokiga ut, skulle varit intressant att se en bild före och efter att du skärpat upp den lite.

Har du hunnit testat gluggen lite mer nu? Jag är väldigt nära att slå till på den efter allt positivt jag läst om den. Dock lite sugen att vänta på Sigmas 10-20 och se lite tester på den. Ingen som läst något om den ännu?
 
Mattias Lundkvist skrev:
Hej Göran!
Har inte hunnit med några djupare tester under semestern, men intrycket så här långt är något blandat.

Positivt
-Byggkvaliten är mycket god. Känns gedigen och välbyggd.
-Distortionen verkar inte vara störande.
-Den kromatiska aborrationen har varit mindre än befarat.
-Autofokushastigheten är nästan i USM-klass.


Ser ju fint ut skärpemässigt. En del CA i första exemplet men den är kanske tagen på max bländare?

Det är nog ingen stor skillnad mot Nikon 12-24 så Tokinan verkar mycket prisvärd.
 
Har precis beställt ett Sigma 10-20 objektiv från Cyperphoto. Förhoppningsvis tar jag mig ut i helgen och testar det på lite höstmotiv nu när höstens färger kommit till våra trakter.
 
ANNONS