Annons

Problem med automatblixten på 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Igår gick det helt plötsligt inte att stänga igen automatblixtluckan. Kan det vara något som är trasigt eller har jag lyckats göra någon inställning? Tyvärr är instruktionsboken 25 mil bort, så därifrån får jag ingen hjälp.
 
hej!
skicka mig din mailadress så kan du få manualen (engelsk dock) och en sprängskiss på kamrean. det kanske kan hjälpa dig...

MVH Jan
 
jag testade på min 10D. Om man trycker ner den för mjukt så stannar den i halv-läge. Ge den ett bestämt tryck!

Eller - går den inte alls att röra neråt?
 
Hur ser den ut på en 10D? Sitter det hakar på den rörliga delen, hakar som ska gå ner i slitsar i kameran, eller är det tvärtom?
 
Jaså. Jag trodde i min enfald att du hade kameran till hands, när du försökte stänga blixten?? Så att du kunde titta på den, menar jag.
 
Jaså. Jag trodde i min enfald att du hade kameran till hands, när du försökte stänga blixten?? Så att du kunde titta på den, menar jag.

Ja, men jag ser inte hur den är konstruerad bara genom att titta på den. Annars hade jag kanske räknat ut själv vad som är fel ;) Jag ser alltså inte vilken stänganordning blixten har.
 
Okej. Går det att laga?

Om det är det felet som jag tror att det är så går det att laga, och bör ej heller vara speciellt dyrt. Jag är inte helt säker på att jag har rätt att det är/var ett standardproblem, men såvitt jag kan minnas var det så.

Är det som jag tror så är det bara en liten liten del som behöver bytas ut.
 
Om det är det felet som jag tror att det är så går det att laga, och bör ej heller vara speciellt dyrt. Jag är inte helt säker på att jag har rätt att det är/var ett standardproblem, men såvitt jag kan minnas var det så.

Är det som jag tror så är det bara en liten liten del som behöver bytas ut.

Okej! tack så mycket för hjälpen :) Köpte kameran på tradera för 2 veckor sedan och det känns tråkigt att det redan är ett fel på den :/ Men om det går laga för en billig slant är det ju bra :)
 
Bara man går till rätt verkstad så ska det inte vara så kostsamt. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med vilken verkstad som är rätt, eftersom jag har haft turen att varken min 10D eller 5D har behövt verkstadsbesök än så länge.

Tills vidare är jag rätt säker på att du kan tejpa ner blixten, d.v.s. om du behöver använda kameran innan du hinner lämna in den. Som jag har förstått det så sitter det en liten sensor som känner av om blixten verkligen är nere eller inte, vilket medför att om du tejpar ner den så kommer kameran förstå att den är nedfälld och därmed exponera korrekt och ej lösa ut blixten. Om det stämmer eller inte märker du direkt om du testar att hålla ner blixten och ta en bild. Slår blixten ändå så kommer du dels se att det blixtrar ut genom springorna, men framförallt så kommer du att höra det. Men jag tror soom sagt att så ej är fallet, jag är ganska säker på att du kan använda kameran precis som vanligt om du tejpar ner blixten.

Edit: Trist att det har blivit fel så snabbt efter att du har köpt den. Tyvärr tror jag att det är slumpen. Men hur som helst så är det i grunden en bra kamera du har köpt. Den må anses vara föråldrad, men den är faktiskt inte det minsta sämre än den var när den lanserades. Håller man sig bara på lågt ISO och exponerar ordenligt så tar den riktigt fina bilder! Jag har fortfarande kvar min :)
 
ANNONS