Annons

24-105 återkallas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Damocles

Aktiv medlem
Det är olika objektiv för olika personer. Mitt 28-75/2.8 blev alltid liggande hemma för att jag prioreterade omfång istället för ljusstyrka oftast så det blev alltid 28-135an som fick följa med. Oftast då när man inte kunde byta objektiv eller på långa resor där jag bara kunde ta en glugg.

24-105/4L ersätter båda de objektiven för mig, i.a.f. så länge jag kör på en 1.6x kamera.

IS ersätter i viss mån en bättre ljusstyrka, iaf så att du kan använda F/4 med IS i lägre ljusnivåer än ett F/2.8 objektiv utan skakningsoskärpa, men plåtar man förelse spelar det ingen roll.

Visst går de 24-70 och 24-105 att jämföra, men om man inte vet vad man behöver så kanske man ska ta sig en funderare på hur man använder prylarna och bara tänka till lite. Båda är grymt bra gluggar överlag med sina respektive fördelar och nackdelar.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Precis.
Nær så det konkreta behovet utkristaliserar sig så ær det två helt "" olika gluggar. Ær man tvilande så ter de sig sækerligen mer lika, trots sina olikheter.

Mvh Niclas,
 

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Jag vet att jag behöver ljusstyrka och kort skärpedjup, men det handlar också om att 24-70 har ett högre pris. Hade jag haft en stor plånbok så skulle jag inte tvaka att skaffa 24-70.

Det handlar lite om vad man får mest för pengarna.
24-105 har en hel del optiska problem, medan 24-70 är näst intill optiskt perfekt för en zoom.
Samtidigt är 24-105 billigare och har IS.

Jag fotar mycket människor, medan andra kanske fotar landskap och natur. FÖr dessa kanske 24-105 är bra, men för någon som är intresserad av porträtt och modellfoto så undrar jag vilket som egentligen ger mig mest för pengarna. Hade de kostat lika, eller att 24-70 var billigare (som i utlandet) så skulle jag inte tveka att skaffa 24-70. Det är optik i förhållande till pris jag jämför.
 

niklasl

Aktiv medlem
Christoffer Glans skrev:
Jag fotar mycket människor, medan andra kanske fotar landskap och natur. FÖr dessa kanske 24-105 är bra, men för någon som är intresserad av porträtt och modellfoto så undrar jag vilket som egentligen ger mig mest för pengarna.
Personligen skulle jag känna mig tveksam till landskapsfoto med 24-105 - där gäller väl högpresterande fast optik? Tror du inte att 70 kan vara lite kort för porträtt (om du inte tänker använda en crop-kamera, förstås)?
 

Christoffer Glans

Aktiv medlem
24-70 är utmärkt för porträtt då det på en 1.6 kamera ger ca 112mm. Annars så är det också rent optiskt mycket bättre än 24-105, när det gäller distortion och vinjettering. Det är också skarpt som faen och det även vid 2.8.

24-70 och 24-105 har omvända priser från vad jag läst av amerikanska priser. Där är det 24-70 som kostar runt 10500 kr och 24-105 13000.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Stæller du de høgsta kraven så borde du ju gå før fasta objektiv. Jag æger idag ingen zoom utan gick tillbaka till fasta objektiv nær det blev som det blev med 24-105,an.


Glans, Eftersom du inte værdesætter det stora zoomomfånget så høgt som man enligt mig borde om man væljer DET (24-105) objektivet så kanske detta ær fasta objektiv enda rætta, egentligen??
Du sæger kort skærpedjup och skærpa samt bra egenskaper vad gæller vinj och dist..
Vælj då ett fast 50 1,8II + 85 1,8II, førlora den flexibiliteten som zoomen ger, spara mÅÅåånga kronor och tjæna allt det du ønskar optiskt!

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Jag har redan ett fast 50mm 1.8 som jag är mycket nöjd med, men jag behöver ett zoom då jag ibland inte har tid att byta fram och tillbaka.

Hade jag inga problem med detta så hade jag sitället valt ett 24mm och ett 85mm att komplettera det jag redan har.

Men jag känner att en zoom behövs.
Nu börjar jag överväga 17-40 istället. Men jag är inte säker.
 

Per Krook

Avslutat medlemskap
Valtteri, hos B&H i New York kostar 24-105 1250 dollar, medan 24-70 kostar 1160 dollar (minus 45 dollar i cashback för närvarande).
 

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Sa ju det... :-D

Varför har de sånna priser och vi har omvänt?
För en som hellre vill ha 24-70 så är det ju en dödsstöt för plånboken att köpa det här.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Så længe som du har væntat och funderat nu Christoffer så borde ju pengarna ha ræntat sig upp till rætt nivå vid det hær laget!! (hihi, kunde inte låta bli!:)

Kom ihåg att priset ett objektiv ær vært alltid står i relation till hur mycket och hur starkt behov man har før det! (Førutsatt att stålarna finns!)

Många hær på både fotosidan och foto.no går tydligen før tiden i teleobjkøp,tankar. Tillfællet har væl aldrig varit bættre.
Canons supertelen har existerat i samma tappning længe nu och har sjunkit rejælt i pris.
Samma utveckling tror jag sker med 24-105 och 24-70, det procentuella førhålandet de emellan tror jag væl dock inget om..

Jag køpte ett større tele før øver tre år sedan, hade jag væntat till idag så hade jag tjænat ca hiskeliga 30000 SEK, bara på att vænta. Men behovet var då och priset var som det var då.. som enskilld konsument så har man inte mycket makt, førutom att vælja av utbudet, vælja tillfælle och vælja handlare.
Men att vænta har aldrig varit min starka sida. Hade jag væntat før ca 4 år sedan om jag vetat det jag vet idag? Knappast med tanke på behovet då och de bilder jag skapat under ca fyra år!!

Kanske væcker det ngr tankar om pris, tid, behov och værde..


MVH Niclas,
 

Gadget

Aktiv medlem
17-40/4L, 24-70/2,8L och 24-105/4L IS är ju 3 olika objektiv som har sina för- och nackdelar.

17-40 är väldigt trevlig, men för mig är det lite tråkigt zoomomfång (1,6 kamera)för det mesta.
Jag hade den gluggen i c:a 1 år och gillade den till det jag fotograferade med den.
Gruppbilder och natur blev det mest och när jag ville ha med mycket av bakgrunden.

24-70 är väldigt bra av alla de bilder jag har sett, men tyckte att den var alldeles för stor och tung, så pass mycket att det skulle bli problem att använda den som "allround-glugg".
Fast den kändes väldigt stabil och rejäl..
Zoomomfånget är för litet för min del, även på 1,6 kamera.
Vet inte om jag tycker den är "jätteskarp" vid 2,8, det blir i alla fall bättre när man bländar ner, men det blir det ju med alla gluggar..
24-70/2,8L har aldrig varit ett alternativ för mig och det har inte spelat någon roll om den kostat 8000kr eller
12 000kr! Det skulle blivit DYRT i alla fall om jag ser till behov och användning.
Den kanske är optiskt bättre än 24-105:an, vad vet jag..skulle nog inte märka det.
Jag är petig och har stora krav, men försöker ändå vara förnuftig. :)

24-105 är vad jag väntade på vad det gäller zoomomfång och byggkvalitet, även bildkvalitet med tanke på att det är en zoom. Den är "lagom" i storlek och tyngd också.
Allt från gruppbilder, natur och till porträtt + en hel del annat med samma glugg!
Perfekt? Nä, det är få prylar som är det, speciellt i fall det skall prestera inom ett bredare användningsområde,
men 24-105:an är mer än tillräckligt bra för det jag har behov av.

Jag har testat Canon 85/1,2L också och den kändes nog "HELT PERFEKT" vad det gäller ALLTING som har med porträtt att göra. Den är tung, men inte så besvärande stor. Priset är väl enda nackdelen!
Om jag får den i julklapp skulle jag ju inte bli ledsen..men skulle jag handla själv så räcker 85/1,8 för mig.

Jag är övertygad om att i de flesta fall vad det gäller skärpa så hänger det mer på snubben bakom kameran om hur bra det blir.
Skillnaden mellan de nämnda zoom-objektiven är nog hårfin..
Det är i alla fall så likvärdigt att jag inte bekymrar mig för det och istället har det zoomomfånget jag tycker mig har användning för och objektiv/kamera som inte gör sig väldigt påmint att hålla i och släpa omkring på.

Lite flummigt och helt OT..
Jag har stött på folk med olika prylar som egentligen är långt över deras behov och krav, men de har köpt det bara för att de har råd till det. Sedan vet jag de som verkligen skulle behöva det och har användning för det, men som aldrig skulle ha råd.. Det är fantastiskt att se hur de utnyttjar prylarna och brinner man för något så blir det bra oavsett om kvaliteten inte är den allra bästa..
Man kan bara konstatera att det skulle varit till fördel med tekniskt bättre prylar, men deras förmåga att skapa ger ett resultat som imponerar mer, på mig i alla fall!

Jag är fortfarande glad över att jag valde 24-105:an, fast det hade ju varit en fördel om den dyker upp snart..!

Ber om ursäkt över att det här inlägget blev något långt.. :)

/Benny
 

afe

Aktiv medlem
OT, men visst går effekten att få även med 17-40L

Åtminstone om någon leker med en laserpekare (och nej, jag tittade inte i sökaren).
 

Bilagor

AlfaGTV

Aktiv medlem
Re: OT, men visst går effekten att få även med 17-40L

AFE skrev:
Åtminstone om någon leker med en laserpekare (och nej, jag tittade inte i sökaren).
Ojda! Det var vågat, jag skulle definitivt aldrig öppna slutaren på min kamera med en laserstråle rakt på sensorn!
Är du säker på att ingen skada skedde? ;)

MVH /Micke
 

afe

Aktiv medlem
Re: Re: OT, men visst går effekten att få även med 17-40L

AlfaGTV skrev:
Ojda! Det var vågat, jag skulle definitivt aldrig öppna slutaren på min kamera med en laserstråle rakt på sensorn!
Är du säker på att ingen skada skedde? ;)

MVH /Micke
Jag har inte sett någon skada ännu, men om döda pixlar plötsligt uppstår kanske jag bör undvika att nämna experimentet ;)

Jag tror inte det är någon fara på 1/10s jämfört med att ha med solen i bild - den har ju något mer effekt än en laserpekare från Clas i sjön. Lasern är inte riktad mitt i objektivet, vilket kanske inte framgår av bilden.

Men visst, liknande experiment sker på egen risk :D
 

afe

Aktiv medlem
Den här tog jag lite drygt en minut efter den förra, och hur jag än skärskådar den ser den frisk ut (bortsett från vitbalansen som här är justerad ungefär efter ansiktet i bakgrunden).

Jag kanske ska tillägga att jag inte hade någon som helst tanke på att framkalla några optiska "fel", och att det förekom både öl och glögg vid fotograferingstillfället ;)
 

Bilagor

ANNONS