Annons

29:- för ett fisheye!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det märkliga är att kantskärpan blir så dålig. Jag tror det har att göra med att sensor och objektiv och allt på kameran är så mycket större, så man måste lysa ut en väldigt stor yta i förhållande till dörrkikarens format. En snubbe jag har kontakt med via ett annat forum provade med en kompaktdigital, och där blev inte kantskärpan lika kass. När man tittar med ögat genom dörrkikaren är kantskärpan i princip lika bra som den i mitten. Det har heller ingen nämnvärd betydelse om man flyttar den bakre linsen i förhållande till objektivet, så strålarna är väl tämligen parallella ut ur dörrkikaren. Det som händer är att man får ännu lite mer distortion, alltså större skillnad i brännvidd mellan kant och mitt när man flyttar den längre bort från objektivets lins.
Det vore intressant om trådskaparen kunde redogöra för skillnaderna när man zoomar med det objektiv han använt. Jag provade på min 24:a också, men då får man bara en ytterst liten bild i mitten, och kantskärpan är lika dålig där.

ste skrev:
Som låssmed kan jag tipsa om att det finns dörrkikar med större diameter. Vi säljer tex ett som är 24mm i diameter istället för din fjuttiga 12:a eller vad det kan ha varit. Det du, ett 24mm fisheye, den händige objektivbyggarens våta dröm!
Vad kostar ett sånt, och var får man tag på det? ;-) Ska självklart testas! :-D

Skaplig närgräns må jag säga! Ungefär noll. Här ligger frontlinsen mot skärmen! :-D
 

Bilagor

  • _dsc1904.jpg
    _dsc1904.jpg
    56 KB · Visningar: 4,305
-------------------------------------------------
Calle Slättengren skrev:

Lars Borgkvist:
Tråkig attityd.
-------------------------------------------------

Vadå, tråkig attityd?
Absolut, helt seriöst, jag har nu prövat, med fiskögat på min ytterdörr, bar med mig dörren, eftersom fiskögat var hårt monterat, gick inte att montera av, monterade allt på objektivet 1,7/50mm (K-M 5D), måste säga, inte var det praktiskt, otympligt och tungt, passade inte min typ av fotografering.
Coolt, ja!
Mängder av fritid, nej!
 
Jaja, jag antar att du var ironisk från början Lars, men det syns inte så bra på nätet;-)

Ytterligare en fundering kring detta; finns det "lock" som har filtergänga? Objektivlocken sitter ju nämligen inte särskilt rakt, så det vore bättre med nåt stabilare fundament som man kunde skruva fast direkt i filtergängan.

Ska försöka leta upp en sån där lite större dörrkikare i veckan så får vi se hur det blir:)
 
larsborg skrev:
Inget motljusskydd eller väska ingår, svagt!
Det kan man ju bara instämma i, lyckligtvis löste det sig på bästa sätt som vi kan läsa i nästa inlägg.
Lysande ide, bättre motljusskydd är det svårt att tänka sig till ett rundtecknande fisheye, (jag utgår naturligtvis från att det målades mattsvart på insidan, d v s dörrens utsida).

Åter till allvaret.

Angående den dåliga kantskärpan så misstänker jag att den till stor del beror på bildfältskrökning, d v s om du ställer in skärpan på en detalj i hörnet så blir den detaljen skarp medan mittskärpan försvinner. I så fall hjälper det med kraftig nedbländning, prova med f/22.

Att vi inte märker av någon dålig kantskärpa när vi ser in i kikaren med blotta ögat beror på att vår blixtsnabba autofokusmekanism ser till att skärpan hela tiden blir inställd på just den detalj vi för ögonblicket riktar uppmärksamheten mot.

Objektivlock med filtergänga har Kaffebrus, de kallas "Stack caps" och är egentligen avsedda för att kunna skruva ihop ett antal filter och sedan skydda dem med ett lock i var ände.
 
Pupillen skrev:
Angående den dåliga kantskärpan så misstänker jag att den till stor del beror på bildfältskrökning, d v s om du ställer in skärpan på en detalj i hörnet så blir den detaljen skarp medan mittskärpan försvinner. I så fall hjälper det med kraftig nedbländning, prova med f/22.

Att vi inte märker av någon dålig kantskärpa när vi ser in i kikaren med blotta ögat beror på att vår blixtsnabba autofokusmekanism ser till att skärpan hela tiden blir inställd på just den detalj vi för ögonblicket riktar uppmärksamheten mot..
Mycket riktigt, kantskärpan blev väldigt mycket bättre vid f/22! :) Tyvärr sitter dörrkikaren tydligen aningen snett, för skärpan blir kass på ena sidan, men inte den andra, hehe.

Objektivlock med filtergänga har Kaffebrus, de kallas "Stack caps" och är egentligen avsedda för att kunna skruva ihop ett antal filter och sedan skydda dem med ett lock i var ände.
Utmärkt! Då bör man kunna få till en grunka som är rak och fin. Man får väl limma och greja med lite distanser och sånt för att få det stabilt.
Ett problem är att borra hålet exakt i mitten utan pelarborr, vilket jag inte har.

Edit: Fast om man ska börja köpa massa grunkor för att få till det kan man ju lika gärna köpa en Lomo Fisheye för 350:- och slakta antar jag...
 
Makten skrev:
lika gärna köpa en Lomo Fisheye för 350:- och slakta antar jag...
Fast det objektivet blir nog knepigare att använda eftersom det inte har något okular som gör att du kan sätta det framför ett annat objektiv. Och ensam montering lär nog förhindras av spegeln. Tar du bort spegeln ;) så lär du få rackig kantskärpa eftersom optiken är konstruerad för välvd filmbana.
 
Det är en kul idè, men inte första gången jag ser den, läste på en tips sida i en fototidning från början på 70-talet där de hade gjort precis samma sak, monterat dörrkikare i objektivlock. Lite större utmaning när man inte direkt ser hur det blir ;)
 
STÖRRE dörrkik

24mm dörrkik borde finnas hos de flesta låssmeder. Finns du strax norr om stockholm ska jag fixa en åt dig! Vi tar ordinarie pris 160 inkl moms. Men ska den användas till ett så ädelt syfte måste man ju såklart ha lite rabatt...
 
Re: STÖRRE dörrkik

ste skrev:
24mm dörrkik borde finnas hos de flesta låssmeder. Finns du strax norr om stockholm ska jag fixa en åt dig! Vi tar ordinarie pris 160 inkl moms. Men ska den användas till ett så ädelt syfte måste man ju såklart ha lite rabatt...
Här är en för 109:-.
http://www.larmtorget.se/?contentPage=/ViewProduct.aspx?id=370&source=c
Den ser lustigt smal ut, men det kanske är för att den är väldigt lång? 200 graders vidvinkel står det, men det är ju lite svårt att tro när frontlinsen är så liten.

Edit: Här var en lustig manick förresten!
http://www.covertcams.com/190DV.htm
 
Hehe, läste denna tråden precis innan jag stack ut idag och bestämde mig för att prova. Dock hann jag inte med att köpa ett objektivlock att slakta, men jag sprang ändå runt med dörrkikaren mot ett öga och tyckte det var grymt häftigt med fisheye-effekten, även utan kamera :p


Ska bli kul att få på den på kameran - Tack för ett riktigt gött tips också! :)
 
531 skrev:
Dock hann jag inte med att köpa ett objektivlock att slakta, men jag sprang ändå runt med dörrkikaren mot ett öga och tyckte det var grymt häftigt med fisheye-effekten, även utan kamera :p

Haha! Var likadant för mig innan den var monterad ;)
 
Senast ändrad:
ANNONS