Annons

29:- för ett fisheye!

Produkter
(logga in för att koppla)
blpssmed skrev:
en till:
Snyggt! Du verkar få till något bättre mittskärpa än vad jag kör. Vid vilken brännvidd fotar du med zoomen? Jag kör på mitt fasta 50mm, och då fylls bildrutan upp ganska bra, men skärpedjupet blir lite märkligt nog kass. Som tur är funkar autofokus och allting.
Bilderna tål knappt att dras upp mer än till 400x400. Här i tunnelbanan idag, ISO 1600, f/6,3.
 

Bilagor

  • _dsc1930.jpg
    _dsc1930.jpg
    56 KB · Visningar: 3,283
Såg att det va någon som hade tänkt korta av dörrkikaren men slutade för att det fanns en förstoringslins. Bad bad boy. Den täcker väl inte hela röret? Borde bli bättre täckning om man förkortar så mkt som går. Fram med bågfilen och svetsen!
 
chrullo skrev:
Såg att det va någon som hade tänkt korta av dörrkikaren men slutade för att det fanns en förstoringslins. Bad bad boy. Den täcker väl inte hela röret? Borde bli bättre täckning om man förkortar så mkt som går. Fram med bågfilen och svetsen!
Näe, linsens styrka och avstånd är förstås uträknat för att de utgående strålarna ska vara parallella, det vill säga så att man med ögat (eller objektivet) kan fokusera dem. Om man ska förkorta avståndet behövs en annan lins, och det blir nog bökigt. Fakumet att det inte verkar göra nån större skillnad hur långt från objektivets frontlins man flyttar dörrkikaren gör att man nog får anta att det inte är nån idé att försöka förbättra det på det viset. Det man skulle önska är en större dörrkikare med större glasytor som ger "större bländare" också.
 
Makten skrev:
Snyggt! Du verkar få till något bättre mittskärpa än vad jag kör. Vid vilken brännvidd fotar du med zoomen? Jag kör på mitt fasta 50mm, och då fylls bildrutan upp ganska bra, men skärpedjupet blir lite märkligt nog kass. Som tur är funkar autofokus och allting.
Bilderna tål knappt att dras upp mer än till 400x400. Här i tunnelbanan idag, ISO 1600, f/6,3.

Kör på 55mm med 18-55an och manuell fokus. Här på f/20:
 

Bilagor

  • vinter.jpg
    vinter.jpg
    57.7 KB · Visningar: 3,168
hmmms... jag är nog kite kluven till detta...

Visst rolig idee och fiffigt värre.. men jag är av den typen att finnes ingen praktisk användning så är det inte värt det...

Detta påminner mig direkt om när jag var 14 år. Jag gjorde en tratt av ett A4 papper, heltenkelt virade ihop det till en tratt, stoppade en knappnål genom trattens smala del och höll det mot spåret på min LP spelare/skiva. Lät det något? jajjamensan, lät det bra? verkligen inte, men man hörde helt klart vad som spelades! Rolig grej som stannade vid det... jag spelade inte direkt många skivor på detta sättet...

Nu vill ajg inte ta glädjen från er, lek på ni bara... men jag själv kommer aldrig göra en liknande optik, just av den enkla anledningen att jag inte kan använda det till något vettigt... :)
 
Kalle_B skrev:
... men jag själv kommer aldrig göra en liknande optik, just av den enkla anledningen att jag inte kan använda det till något vettigt... :)

Jag kom just på något "vettigt", kanske lite smalt användningsområde men ändock. Webbsidesknappar, för den som vill göra en "retro-sida", ungefär som så många amatörmäsiga hemsidor såg ut för några år sen. Iden plppade upp från länken som Henrik Johansson postade:
http://www.flickr.com/photos/modrak/sets/72057594112430154/

Skulle kanske även kunna funka som skrivbordsikoner om man fotar "rätt" motiv, själv har jag redan ikoner på "skrivbordet" som på sätt o vis liknar dessa fisheye-bilder. (se mitt nästa)
 
Senast ändrad:
haha..ja.....varför ine...men endå...näee... men jag gläds med er istället... sedan är jag ganska dålig meckare... allt ska ligga klart i en kartong för att kag ska vara intresserad... :)
 
Här kommer en ikon (gjort bakgrund svart, de är egentligen lite halv-transparenta, men webbläsare hanterar opacitet dåligt, eller inte alls).
 

Bilagor

  • l33t_gra_gimp.png
    l33t_gra_gimp.png
    3.6 KB · Visningar: 2,983
Någon som provat att montera det på en digital kamera?

Ska prova måste bara hitta ett lock eller något
att montera den i.
Vill inte borra sönder mitt lock finns inte att
köpa nytt (inte billigt iallafall)

41007548.FP2800_Basic_FO.jpg


Så ser min ut bara att trycka på ett lock, på den främre delen. Den rör sig inte när man zoomar heler.

Ska kolla på alla våra spryflaskor Hårspry m,m
 
Sjukt bra tips!

Jag ska minsann in och köpa mig ett idag och greja! Jag gillar verkligen sån här kreativitet. DIY photography <3
 
Makten skrev:

Edit: Fast om man ska börja köpa massa grunkor för att få till det kan man ju lika gärna köpa en Lomo Fisheye för 350:- och slakta antar jag...

Jag har slaktat en. Optiken består av en liten plastbit närmast kameran, sedan följer tre glasbitar. Den lilla plastbiten använder jag inte, men de tre resterande har jag tejpat till en konstruktion som ger hyfsad vidvinkel. Jag håller den för hand framför Contaxens lilla lins.

Observera att Lomon är ett helvete att få isär och att få ihop något vettigt av glasbitarna är inte helt lätt.
 
Nu har jag införskaffat en dörrkikare från clas ohlsson och ett objektivlock att sätta fast det på. Jag bara undrar vilken typ av borr ni har använt och hur ni har gjort för att få hålet exakt i mitten? (för det måste väl bli bäst resultat så?)
 
Kan man borra i ett filter? De flesta har väl ett gammalt repigt UV-filter hemma som man kan tejpa över med eltejp eller måla svart. Så får man ju ett gratis lock med filtergänga.

/Pontus
 
Pongu skrev:
Kan man borra i ett filter? De flesta har väl ett gammalt repigt UV-filter hemma som man kan tejpa över med eltejp eller måla svart. Så får man ju ett gratis lock med filtergänga.

/Pontus

Varför borra? Det går ju att tejpa eller limma dit dörrkikaren.
Måste den sitta i mitten....

JL
 
666 skrev:
Varför borra? Det går ju att tejpa eller limma dit dörrkikaren.
Måste den sitta i mitten....
JL
Ja, den bör sitta i mitten... ;-)
Men det går kanske att epoxylimma dit den och måla allt runtomkring med svart!

/Pontus
 
Varför inte korta av själva linsen så man slipper det där svarta runt om...Tyckte iden var kul då den inte kostar flis...men som sagt korta ner själva röret då måste det bli bättre än då. eller vad tror ni ?
 
Haha, kul idé! Trist att ingen tillverkare kommit på idén att tillverka särskilda "fisheye-lock".

Ingen här som provat Lomos superbilliga fisheye-adapter, på tal om billiga fisheyelinser? Här är en länk

Jag funderar på att köpa på vinst och förlust. Är kvaliteten skit är det bara att slänga ut den på Blocket. Ordet "fisheye" lär ju knappast göra den svårsåld. Den passar nog bättre till ögonblicks- och partybilder än seriösa montage eller konsertbilder.
 
ANNONS