Annons

AF konverter med MF objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

sångberg

Aktiv medlem
hej, läste följande på kenrockwell´s hemsida.
======================================================================
The mysterious Nikon TC-16A autofocusing teleconverter multiplies aperture and focal length by 1.6x, which makes this 300mm f/2.8 ED-IF into a 480mm f/4.5. I'll call this a 500mm f/4.5 for convenience.

The crazy part is that this converter has AF optics inside it, so when used on some AF cameras, will autofocus a manual-focus lens! That's why it is called an "autofocusing teleconverter!"

The TC-16A really does turn this old beater manual focus 300mm f/2.8 into an autofocusing 500mm f/4.5
======================================================================

så min fråga är, om jag införskaffar ett 300mm f/s.8 ED-IF & till exempel Nikon Konverter AF-S TC-20E III, får jag då AF ?

Kan nämnas att jag har en Nikon D300.

tacksam för svar på mina funderingar.

hälsningar Ola Sångberg
 
hej, läste följande på kenrockwell´s hemsida.
======================================================================
The mysterious Nikon TC-16A autofocusing teleconverter multiplies aperture and focal length by 1.6x, which makes this 300mm f/2.8 ED-IF into a 480mm f/4.5. I'll call this a 500mm f/4.5 for convenience.

The crazy part is that this converter has AF optics inside it, so when used on some AF cameras, will autofocus a manual-focus lens! That's why it is called an "autofocusing teleconverter!"

The TC-16A really does turn this old beater manual focus 300mm f/2.8 into an autofocusing 500mm f/4.5
======================================================================

så min fråga är, om jag införskaffar ett 300mm f/s.8 ED-IF & till exempel Nikon Konverter AF-S TC-20E III, får jag då AF ?

Kan nämnas att jag har en Nikon D300.

tacksam för svar på mina funderingar.

hälsningar Ola Sångberg


Nope!

TC-16 var en specialare som de hade ett tag för att ge autofokus till MF-objektiv. Kan nämnas att autofokusen blir extremt seg och inget vidare träffsäker. Och att TC-16-convertrarna inteblivit ihågkomna som de skarpaste i historien... Märk väl att detta var då de första AF-objektiven kom ut på marknaden, så då var det inte samma milsvidda skillnad på TC-16 och AF-optiken. Idag skulle nog ingen kalla den AF-converter utan att rodna.

Dagens AF-S-convertrar fungerar (om jag förstått det hela rätt) endast genom att föra över information mellan objektiv och hus. Det är fortfarande objektivet som måste fokusera. Och till dessa convertrar krävs alltså ett AF-S-objektiv för att fungera.

/peter
 
Nope!

TC-16 var en specialare som de hade ett tag för att ge autofokus till MF-objektiv. Kan nämnas att autofokusen blir extremt seg och inget vidare träffsäker. Och att TC-16-convertrarna inteblivit ihågkomna som de skarpaste i historien... Märk väl att detta var då de första AF-objektiven kom ut på marknaden, så då var det inte samma milsvidda skillnad på TC-16 och AF-optiken. Idag skulle nog ingen kalla den AF-converter utan att rodna.

Dagens AF-S-convertrar fungerar (om jag förstått det hela rätt) endast genom att föra över information mellan objektiv och hus. Det är fortfarande objektivet som måste fokusera. Och till dessa convertrar krävs alltså ett AF-S-objektiv för att fungera.

/peter

OK, tackar för ett utförligt svar.

Är det någon konverter du kan rekommendera till ett manuellt 300 objektiv ?

hälsningar Ola S
 
OK, tackar för ett utförligt svar.

Är det någon konverter du kan rekommendera till ett manuellt 300 objektiv ?

hälsningar Ola S

TC-14B är en 1,4ggrs converter som är kanonskarp till MF 300 f/2.8 IF ED, det vet jag av egen erfarenhet. Blända gärna ner ett steg.

Sen ska TC-301 vara en bra 2ggrs-converter som passar till samma glugg. Ska iofs vara bättre till MF 400 f/3.5 IF ED, men jag har aldrig kört detta objektiv ELLER den convertern. Denna är ju ganska dyr, så försök testa innan du köper hem en (dyker upp på ebay med jämna mellanrum)

Tar testat TC-201, eftersom den funnits i min ägo, men den gör sig bäst på kortare telen, så som den är tänkt att använda. Har även testat lite billiga Kenko-grejor med blandat resultat (en del bra) mitt tips är att höra dig för eller testa specifikt den objektiv-converterkombination du har i åtanke, för det finns risk att de inte "gifter sig". Testa först, köp sen, m a o.

Alla dessa är manuella, by the way...

Såg i din profil att du inte registrerat något sådant objektiv. Värt att nämna är ju att tekniken gått framåt och att gamla teleconvertrar i de allra flesta fall ger en påtaglig förlust i bildkvalitet, särskilt med gammla objektiv (gammalt glas), även om objektiven (t ex 300 f/2.8) kan vara knivskarpa ensamt. Så vill du få ett ordentligt tel så kan det vara idé att titta på 400 f/3.5 eller 600 f/5.6 (400 f/3.5 skall vara kalas med TC-301 enligt utsago). Själv tycker jag att 300 f/2.8 funkar kanon som den är, eller med ordentliga mellanringar, men man kan känna sig en aning begränsad vid fågel- och djurfoto (så då får ofta TC-14B sitta på, och även detta ger endast strax över 400f/5.6 med nedbländning)
 
Senast ändrad:
Såg i din profil att du inte registrerat något sådant objektiv. Värt att nämna är ju att tekniken gått framåt och att gamla teleconvertrar i de allra flesta fall ger en påtaglig förlust i bildkvalitet, särskilt med gammla objektiv (gammalt glas), även om objektiven (t ex 300 f/2.8) kan vara knivskarpa ensamt. Så vill du få ett ordentligt tel så kan det vara idé att titta på 400 f/3.5 eller 600 f/5.6 (400 f/3.5 skall vara kalas med TC-301 enligt utsago). Själv tycker jag att 300 f/2.8 funkar kanon som den är, eller med ordentliga mellanringar, men man kan känna sig en aning begränsad vid fågel- och djurfoto (så då får ofta TC-14B sitta på, och även detta ger endast strax över 400f/5.6 med nedbländning)[/QUOTE]

tja, tack för riktigt bra svar.

Har inget bra objektiv för tillfället men letar som en galning bland alla annonser efter en fet glugg.
400 f/3,5 tror jag inte jag sett annonseras under 1-2 år som jag kollat.
Vet att det finns ett 600 till salu, men skulle helst vilja ha ett som man kan smyga runt med, typ 300 + konverter, vi får se vad det blir, ska som du säger provas innan köp.

tack återigen.

hälsningar Ola Sångberg
 
...skulle helst vilja ha ett som man kan smyga runt med, typ 300 + konverter, vi får se vad det blir,

Hehehe... ja, jag rekommenderar att du klämmer och känner innan köp. 300an är ingen liten glasbit. Tillsammans med en TC-301 och en ordentlig kamera landar du nog runt 4 kg och den sticker ut som ett kanonrör med 301-an på (dålig balans, m a o), så räkna inte med att det är ett paket som man smyyyger med...
 
Hehehe... ja, jag rekommenderar att du klämmer och känner innan köp. 300an är ingen liten glasbit. Tillsammans med en TC-301 och en ordentlig kamera landar du nog runt 4 kg och den sticker ut som ett kanonrör med 301-an på (dålig balans, m a o), så räkna inte med att det är ett paket som man smyyyger med...

det har du helt rätt i, har provat Nikon D80 + 300 + 2X en heldag ute på Sandemar förra året, och det kändes ok, visst någon attacksoldat blir man ju inte, men det fungerar.

har faktiskt hittat en annons nu på en 400/3,5, tyvärr i Japan, så vi får se.

hälsningar Ola S
 
det har du helt rätt i, har provat Nikon D80 + 300 + 2X en heldag ute på Sandemar förra året, och det kändes ok, visst någon attacksoldat blir man ju inte, men det fungerar.

har faktiskt hittat en annons nu på en 400/3,5, tyvärr i Japan, så vi får se.

hälsningar Ola S

Se i så fall till att lägga några tussar på en TC-301. Det är tydligen en av de bästa objektiv-converterkombinationerna (bättre optiskt än 400 f/3.5 ihop med TC-14b och absolut bättre än 300 f/2.8 med TC-301). Kan inte för mitt liv tänka mig att en tredjepartstillverkare har en bättre converter just till detta objektiv... Lycka till! Berätta vad du fick det för och hur det funkar (jag kommer över och testkör...
;-) )

TC-301an är en riktig strut (vet inte om det var den du testade förra året) men skall som sagt vara ruggig med 400an (inte så bra med 400f/2.8orna enligt rykte, men vad vet jag... dessa blir ju ändå en alltför otymplig kombo. 400f/3.5 är ungefär lika stor/liten som 300f/2.8, så det är ju bra...)

Lycka till! Jag är lite avundsjuk (småkär i de gamla manuella plåtrören)

/Peter
 
Senast ändrad:
ANNONS