Annons

Arbetsgivaren vill ha min hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Lashis

Medlem
Hej

Min arbetsgivare vill ha min hjälp med att filma en liten reklamfilm åt företaget, jag har inget emot att ta tiden jag gör det med min arbetstid men är lite kluven med hur jag ska tänka med min utrustning.
Ska jag hyra ut den till jobbet? Vad är rimligt att ta?

Hur hade ni tänkt?
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag ställde samma fråga för en tid sedan men blev då mer eller mindre idiotförklarad för att jag ens tänkte tanken på att begära ersättning för mitt arbete med foto med min egna utrustning på en arbetsplats där det till och med normalt råder fotoförbud och som alltså inte har någon egen företagsfotoutrustning.

Det skall bli intressant att följa utvecklingen av denna tråd.
Spännande att se hur den allmänna meningen i detta låter denna gång. Förra gången var det fördel kräva ersättning för utrustning medan det gången dessförinnan som sagt var var otänkbart och jag blev som citerat idiotförklarad. Åren går och den allmänna opinionen svänger fram och åter.
 

Ventures

Aktiv medlem
Arbetsgivaren utgår från att du använder din egen utrustning gratis, om han inte håller med den själv.
Eftersom inte en professionell filmare anlitats för uppdraget får man anta att budgeten är begränsad. :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag hade velat ha betalt för utrustningen, men aperssons850s förslag om betalt med "extra semester" hade jag föredragit framför pengar som i vilket fall någon annan kommer roffa åt sig av.
 

taz_k

Aktiv medlem
Jag har tidigare hjälpt till på jobbet med lite fotografering. Jag gör det inte längre då jag inte tyckte det var särskilt kul.

Antingen tackar man ja för att göra jobbet en tjänst eller så tackar man nej om det inte känns kul.

Tackar man ja blir det en lite ovanlig arbetsuppgift som man förhoppningsvis gillar. Ta med egen utrustning och strunta i ersättning (att försöka hyra ut utrustningen är komplicerat och du framstår som snål och omständig). Det lär inte vara många hundralappar du går miste om. Ibland är det smart att göra en tjänst och framstå som lite smidig.

Jag såg att andra föreslagit att ta ledigt några timmar som kompensation. Låter som en bra och enkel lösning.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jag tar inte betalt för att jag använder min utrustning på jobbet. Inte i kronor och ören.
Går kanske hem tidigare någon dag istället.
Arbetstid är inte alltid korrelerat med prestation. För den som inte har ett arbete där all arbetstid är lika produktiv (som t.ex. någon med ett kreativt yrke som systemdesigner eller programmerare) behövs kanske någon annan slags kompensation än minskad arbetstid.

Om TS vill ha "betalt" i någon form för att använda sin egen utrustning bör han förhandla med sin arbetsgivare om lämplig kompensation. Det kan bli en överraskning för arbetsgivaren. Jag gissar att många reagerar med att "de där grejerna har du ju redan köpt", eller liknande.
 

apersson850

Aktiv medlem
Så kan det vara. Men även om jag inte får något gjort på jobbet är jag i alla fall där, inte någon annanstans och gör ingenting på min egen tid.
Så någon skillnad är det ändå.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag gjorde en del fotouppdrag hos en tidigare arbetsgivare. Ingen extra kompensation förutom att de var på betald arbetstid. Så man kunde betrakta det som att jag fick betalt för att utöva min hobby. Egen utrustning användes eftersom arbetsgivaren hade Canonprylar som ju blir lite bakvänt för en inbiten Nikonanvändare. Uppdragen var ofta intressanta och roliga. Videouppdragen gjordes däremot av en professionell byrå eftersom det förutom kunskapen hade krävts utrustning för 100.000 till.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har, mest på skoj, påpekat att arbetsgivaren skulle skaffa något i kameraväg. Visst, men då blir det inte på den nivån, menade man. Bortsett från den kamera vi har som tar 2000 bilder i sekunden, då, men den är av ett helt annat slag.
Vi har också lejt in folk för videoproduktion, men då var det så omfattande att det tog en dryg vecka med inspelning och redigering. Mina projekt brukar vara avklarade på 2-3 dagar.
 

Falumas

Aktiv medlem
Om TS vill ha "betalt" i någon form för att använda sin egen utrustning bör han förhandla med sin arbetsgivare om lämplig kompensation. Det kan bli en överraskning för arbetsgivaren. Jag gissar att många reagerar med att "de där grejerna har du ju redan köpt", eller liknande.
Jag har alltid påvisat slitage, enda anledningen att inte vilja ha ersättning är ju att man är redo att betala för att slippa göra sitt vanliga jobb. Är man beredd att betala för att slippa göra sitt vanliga jobb så har man rätt stora problem som borde tas hand om.

Det hela gäller för vanliga jobb. Inom startups med stora möjliga framtida bonusar brukar förväntningarna vara att man jobbar hårt, länge och till låg lön och förmodligen att man ställer sina privata ägodelar till förfogande.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har alltid påvisat slitage, enda anledningen att inte vilja ha ersättning är ju att man är redo att betala för att slippa göra sitt vanliga jobb. Är man beredd att betala för att slippa göra sitt vanliga jobb så har man rätt stora problem som borde tas hand om.

Det hela gäller för vanliga jobb. Inom startups med stora möjliga framtida bonusar brukar förväntningarna vara att man jobbar hårt, länge och till låg lön och förmodligen att man ställer sina privata ägodelar till förfogande.
Hm. Jag tror jag har högre månadslön än många hårt kämpande yrkesfotofrafer i landet och tycker faktiskt foto är roligt, så lite "slitage" kan jag bjuda på. :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Hm. Jag tror jag har högre månadslön än många hårt kämpande yrkesfotofrafer i landet och tycker faktiskt foto är roligt, så lite "slitage" kan jag bjuda på. :)
Jag hade nog börjat fundera över firmans ekonomiska situation om dom inte haft råd/viljan att betala för det. Då hade jag nog börjat titta efter var gräset var grönare.

Sedan gör du kanske inte situationen jättemycket bättre för dom hårt kämpande yrkesfotograferna genom att konkurrera ut dom med nollpris.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Vid tiden före digitalkamerornas intrång har jag vid flera tillfällen ställt upp med egen kamera och kringutrustning i arbetet mot att arbetsgivaren bekostat film, framkallning och fortsatt framställning av bilder från negativen. Kopior och förstoringar som varit av intresse för min egen del har jag alltid kunnat behålla utan kostnad. Negativen har företaget fått behålla. Förfarandet har setts som "god anda" mellan företag och anställda och några fördjupade diskussioner om "särskild ersättning för användande av privat utrustning i tjänst" kan jag inte minnas mig har förts överhuvud taget. Det har väl heller inte känts rimligt att för min del att ta betalt för fotandet då jag inte varit anställd som yrkesfotograf, utan istället tagit dessa tillfällen i akt för att praktisera och utveckla min foto-hobby på arbetstid. Jag tyckte det var ett utmärkt tillfälle till både förkovran i konsten att fånga bilder och att visa bredd i kunnande utanför den ordinarie yrkesramen!

Men det kan ju tänkas att många tycker det är annorlunda med dagens högteknologiska, digitala fotoutrustning, som är både dyrbarare och känsligare än den jag ställde upp med på den tiden (senast var det Canon AE1 med några olika objektiv m.m.). Men känslan är att om jag fortfarande varit i tjänst i dagsläget (jag är pensionerad sedan en tid) skulle jag faktiskt göra detsamma, även med den moderna digitala utrustning som jag nu äger. Men, det är klart, att om förhållandet mellan en arbetsgivare och dennes anställde är lite frostigt kan ju saken komma i en annan dager..... Då kanske det är läge att åberopa en jämförelse med att t.ex. använda egen bil i tjänsten, eller något liknande.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Jag hade nog börjat fundera över firmans ekonomiska situation om dom inte haft råd/viljan att betala för det. Då hade jag nog börjat titta efter var gräset var grönare.

Sedan gör du kanske inte situationen jättemycket bättre för dom hårt kämpande yrkesfotograferna genom att konkurrera ut dom med nollpris.
"Firman Sverige" har det ganska gott ställt och jag har inga direkta planer på att emigrera. :)
Kan lägga till att det blev ett väldans liv i media när man tidigare hade en anställd som också var dedikerad fotograf och samtidigt betalade en extern fotograf för ett uppdrag.
Hur man än vänder sig...
 

Falumas

Aktiv medlem
Så bra ställt kan det inte vara då dom inte har råd att betala för sig.
Det är väl samma firma som köper kassa frysar vilket också visade sig vara obra i slutänden.
Det många har svårt att förstå numera är att bara för att en artikel publicerats så är inte majoriteten av den åsikten.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Genomförde en processanalys med min värmekamera (typ 125.000 i inköp) på mitt ordinarie arbete. Utför termografering via enskild firma med F-skatt.
Fakturerade instrumenthyra för utrustningen, arbetet utfördes på ordinarie tid.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag är på Snuddas linje.

Är du yrkesfotograf så måste du få in slantar genom de uppdrag du åtar dig.
Som amatör är det ett tillfälle att göra något du älskar att göra - men nu på betald arbetstid.
Det finns någon sorts mellanting av dessa två, nämligen hobbyfotografen. Inte helt säker att han likt amatören fotograferar för att det är något han älskar att göra. Kanske snarare älskar han att tjäna pengar.

Jag tror att flera här i tråden i grunden har olika syn på detta sin egen hållning till situationen och sin gen roll och att det aldrig kommer att dyka upp ett svar som alla ställer sig bakom.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
En del beror också på vad man har för relation till sin arbetsgivare, är det någon som alltid är tillmötesgående så kan man väl vara tillmötesgående själv. Hur mycket goodwill vinner man på uppdraget ?

Och som Peter skrev, det finns inte ETT klart svar som alla kan ställa sig bakom.
 
ANNONS