Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsgivaren vill ha min hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
En del beror också på vad man har för relation till sin arbetsgivare, är det någon som alltid är tillmötesgående så kan man väl vara tillmötesgående själv. Hur mycket goodwill vinner man på uppdraget ?

Och som Peter skrev, det finns inte ETT klart svar om alla kan ställa sig bakom
Om relationen med arbetsgivaren vore frostig skulle situationen aldrig uppstå med gratistjänster. Då skulle man, som Karl var inne på, istället byta arbetsgivare.
Att fota en chefs ansikte kan vara minst lika utmanande som en blomma i skogen. :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag tog inte betalt för det jobb jag gjorde under arbetstid men däremot fick arbetsgivaren betala övertid för efterarbete. I mitt fall tog jag även betalt för papper och bläck. Genom att lägga lite marginal på bägge posterna fick jag betalt för även slitage. På bonussida gav det även några nya uppdrag.

Som företag är det bra att specificera vad kunden betalar för så summan kan berättigas. Det blir lite mer krystat gentemot egna arbetsgivaren och då går det nog att hitta andra vägar att få betalt ändå.

Svårare var det med kollegor som tyckte dom skulle få gratis studiobilder på fil. Min arbetsgivare ägde själva fotot på papper vilket den anställda fick när dom slutade om så önskades. Jag erbjöd dom att köpa filen för 100kr lite tillfixad för större utskrift eller som profilbild tror jag. Det var några som muttrade kring det men oftast är det muttrarna som är mest näriga åt andra hållet så det störde mig bara lite😉
 

Falumas

Aktiv medlem
Min deal var att jag tog risken och dom betalade per bild dom ville ha och lät mig göra fotograferingen på arbetstid en eftermiddag. Resulterade i 10 sålda bilder á 350, vilket finanserade en Nikon D800 som då var precis utkommen. Editeringen gjorde jag hemma på fritiden, först en groveditering som underlag för urvalsprocessen och så lite extra på dom 10 som valdes ut. Bägge tyckte att vi gjort en bra deal efteråt.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Min deal var att jag tog risken och dom betalade per bild dom ville ha och lät mig göra fotograferingen på arbetstid en eftermiddag. Resulterade i 10 sålda bilder á 350, vilket finanserade en Nikon D800 som då var precis utkommen. Editeringen gjorde jag hemma på fritiden, först en groveditering som underlag för urvalsprocessen och så lite extra på dom 10 som valdes ut. Bägge tyckte att vi gjort en bra deal efteråt.
Det är inte dumt att få hålla på med sitt intresse på jobbtid och få extra betalt😃
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Lägg av! Gör jobbet så bra du kan och gnata inte om ersättning för din utrustning. Den tar inte skada av att luftas för det den här möjligheten. Se det som en möjlighet att visa vad du kan och blir resultatet bra så har du ett bra läge inför kommande löneförhandling.
Di arbetsgivare har tydligen ett bra förtroende för dig. Sabba inte den möjligheten!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Spontant så tycker jag väl som Sven. Det finns ju en uppsida i detta för dig. Jag undrar dock mest kring vad som händer om det skulle ske en olycka och dina grejer blir kvaddade på ett eller annat sätt. Har man inget formellt sagt om arbetsvillkoren så finns väl inget om sånt heller. Det är väl ingen bra situation när det inte bara är din arbetsgivare som är i beroendeställning till dig, för händer något sådant, så kommer de rollerna snabbt att bli omkastade.

Det har ju stor betydelse om detta händer någon gång ibland mot om det blir regel och underförstått att du ska stå för grejorna också. Då känns det som att du blir utnyttjad.
 

Falumas

Aktiv medlem
Lägg av! Gör jobbet så bra du kan och gnata inte om ersättning för din utrustning. Den tar inte skada av att luftas för det den här möjligheten. Se det som en möjlighet att visa vad du kan och blir resultatet bra så har du ett bra läge inför kommande löneförhandling.
Di arbetsgivare har tydligen ett bra förtroende för dig. Sabba inte den möjligheten!
Vad menar du är möjligheten? Den som tror att det kommer vara ett ess i rockärmen när det kommer till löneförhandling får nog ett bättre liv om denne tror att jorden är platt istället.
 

snap01

Aktiv medlem
Det låter lite konstigt när du ställer frågan här istället för att prata med arbetsgivaren. Det här med att ta betalt för slitage låter löjligt i mina ögon. Det är bättre att du räknar ut hur lång tid det tar att göra jobbet begär kompensation för dina fotokunskaper.
Säg att det tar en dag med redigering o allt o prislappen för en dag enligt blf eller liknande är 8000 kr (som exempel)
Då kan du tex begära ex antal extra semesterdagar som kompensation eller någon annan slags kompensation.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det låter lite konstigt när du ställer frågan här istället för att prata med arbetsgivaren. Det här med att ta betalt för slitage låter löjligt i mina ögon. Det är bättre att du räknar ut hur lång tid det tar att göra jobbet begär kompensation för dina fotokunskaper.
Säg att det tar en dag med redigering o allt o prislappen för en dag enligt blf eller liknande är 8000 kr (som exempel)
Då kan du tex begära ex antal extra semesterdagar som kompensation eller någon annan slags kompensation.
Men arbetsgivaren tycker väl kanske att han redan betalt för den tiden och han ser kanske inte helt kopplingen till någon prislista med rekommenderade priser för yrkesfotografer om killen som ska göra jobbet nu inte är det. Han kanske bara tycker att det blir mindre strul med att använda en resurs han tycker sig redan ha än att blanda in en yrkesfotograf. Med oklara förutsättningar ska man inte bli förvånad att man blir av med hela handen om man bjussar på avtryckarfingret. Jag kan tänka mig många sätt ett sånt här arrangemang kan spåra fel och skava.

Annars kan ju dessa "jobb" bli en eller flera erfarenheter som ger just erfarenhet, om nu den detta gäller kanske hellre vill vara fotograf än syssla med det han för tillfället gör. Då är det väl snarast arbetsgivaren som riskerar att bli utnyttjad. :) Man måste nog hur som helst bestämma sig för vad man faktiskt vill eller inte vill som anställd och fotograf.
 

HåG

Aktiv medlem
Jag skulle göra det om jag fick använda min arbetstid. Eventuellt förbrukningsmaterial vill jag nog ha betalt för. Största risken för många är nog att man inte hinner med sitt vanliga jobb samtidigt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, det kan jag skriva under på. Det gäller att tydligt förklara att det tar kanske en dag att filma och sen tar det en dag till att klippa ihop filmen.
Under den tiden blir inget annat gjort.
 

Ventures

Aktiv medlem
För en yrkesfotograf är det självklart att ta betalt för att täcka för mat på bordet och slitage på utrustning. För en amatör/hobbyfotograf är det å andra sidan en förmån att få utöva sin hobby på arbetstid. Mat på bordet och pengar till utrustning får ju den senare ändå i form av månadslön. Jag tror inte en arbetsgivare varken kan tvinga eller har tvingat sina anställda hobbyfotografer att med egen utrustning ta på sig fotouppdrag utan det sker av fri vilja. Ett nej är inte arbetsvägran om man inte är anställd som fotograf.
Men det kan vara bra att skriva ett avtal med arbetsgivaren om äganderätten och användningen av resultatet om man väljer att ställa upp.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag var tillsammans med chefen på tjänsteresa i Paris. Under en promenad mellan två kundbesök stannade han till. Du, kan du ta en bild av mig här med Eiffeltornet i bakgrunden.
Jovisst. Jag halade upp min privata mobil eftersom jobbmobilen har en rätt så kass kamera. Jag dirigerade honom så att det blev en bra pose och bra komposition med tornet bakom. Tog väl fem sex bilder. Slangade över den bästa till honom som han genast slangade vidare upp både på sin privata och på firmans LinkedIn.

Borde jag kanske först ha diskuterat ersättning och nyttjanderätt?
Inte jag. Ställer gärna upp med egen utrustning om jag känner för att fotografera.
Storyn ovan är hitte-på. Men inte mitt resonemang. Jag har utrustning för kanske 200 000. Jag åker bil till och betalar inträde på fotbollsmatcher. Alla bilder jag tar delar jag nästan förbehållsfritt till vem som helst. För mig är fotograferandet och delandet själva glädjen i det jag gör.
Men visst tackar jag nej ibland. Någon förälder som vill ha specialbevakning av sin dotter och är beredd att betala för det. Nej tack, jag jobbar inte så. Jag betalar själv för min hobby, och styr över den helt själv

Men vi har olika intressen. Att få in slantar är definitivt en hobby för många.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag hade inte heller tagit betalt för den bilden vid eifeltornet.
Förväntningarna är helt annorlunda om du tar dig an ett riktigt fotojobb, där kan du inte bara göra det roliga där skall du bildbehandla inkl färgkorrigering etc. Hade någon sagt ta 10 bilder och ge oss det som kom ur kameran hade jag inte knurrat.

Det jag har tagit betalt för var hundratals bilder som sedan blev nergallrat till 10 bilder.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle göra det om jag fick använda min arbetstid. Eventuellt förbrukningsmaterial vill jag nog ha betalt för. Största risken för många är nog att man inte hinner med sitt vanliga jobb samtidigt.
Ja, man kan ju fundera på hur viktigt medarbetare man är om ens arbetsgivare tycker att man kan sätta sitt ordinarie arbete på paus nån dag för annat.
 

netstorm

Aktiv medlem
Flera nämner slitage. Blir nyfiken på vilka summor ni krävt för det.

Senast jag gjorde en två minuter lång reklamfilm så krävdes det ca två timmars effektiv inspelningstid. På en kamera som idag är 12 år gammal. Vad uppskattar man det till? En femtiolapp? Eller har ni en annan kostnadsanalys som gör det värt att ta diskussionen?
 

Falumas

Aktiv medlem
Flera nämner slitage. Blir nyfiken på vilka summor ni krävt för det.

Senast jag gjorde en två minuter lång reklamfilm så krävdes det ca två timmars effektiv inspelningstid. På en kamera som idag är 12 år gammal. Vad uppskattar man det till? En femtiolapp? Eller har ni en annan kostnadsanalys som gör det värt att ta diskussionen?
En tolv år gammal kamera är avskriven, dvs från värdet noll tappar den inte mycket.

Om det är värt att ta diskussionen beror på hur bra du är på att förhandla och hur roligt du tycker det är att förhandla.
 
ANNONS