Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsgivaren vill ha min hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Ja, man kan ju fundera på hur viktigt medarbetare man är om ens arbetsgivare tycker att man kan sätta sitt ordinarie arbete på paus nån dag för annat.
Något raljerande kommentar men med viss bäring😃. I mitt dåvarande jobb fanns det många tillfällen när jag var svår att ersätta. Iallafall för att fotografera istället. Däremot var vissa möten och samarbeten inte nödvändiga på samma vis. I överenskommelse med chefen så valde vi ut bra lägen där även kollegor hade lättare att gå ifrån en stund för att fotograferas.
Det lär se olika ut för olika arbetsplatser och i vissa fall är det säkert svårt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Slitage? Är det någon som tänker på det när de är ute och tar bilder på fritiden? Oj, idag nötte jag på kameran för 350 kronor. :)

Ok. Teoretisk (grovt förenklat). Kameran (slutaren) sägs hålla för 100 000 exponeringar. Den kostade 15 000 kr. Du tar 500 bilder åt din arbetsgivare. Du har slitit på kameran (slutaren) för 75 kronor. Men slutarbyte kostar bara 5 000 kr så egentligen är slitaget 25 kronor. Samtidigt betalar arbetsgivaren lön och arbetsgivaravgifter, kanske 300 kr per timme och du slipper göra dina vanliga (tråkiga?) arbetsuppgifter under tiden. 25 kronor,kom igen! :)
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Flera nämner slitage. Blir nyfiken på vilka summor ni krävt för det.

Senast jag gjorde en två minuter lång reklamfilm så krävdes det ca två timmars effektiv inspelningstid. På en kamera som idag är 12 år gammal. Vad uppskattar man det till? En femtiolapp? Eller har ni en annan kostnadsanalys som gör det värt att ta diskussionen?
Nej då blir det nog rätt krystat om du samtidigt tar ut ett högt timpris. Det blir lite lättare när man gör tusentals exponeringar och även har flera blixtar och annan utrustning inblandade. Vilken beställaren är avgör nog mycket hur en fotograf väljer att specifisera fakturan.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är mest en skillnad för dig. För din arbetsgivare spelar det mindre roll.
Precis, så för företagets fortlevnad spelar det ingen roll om jag inte får något vettigt gjort där eller här under några timmar.

Senast jag gjorde film fördröjde det det vanliga arbetet med två dagar. Just då var det ingen annan som kom någon vart med det heller utan att jag var med. Det var "tidskostnaden" för att göra filmjobbet.
Samtidigt så ansåg andra i företaget att filmen var väsentlig för att vi skulle få sälja maskiner, i första skedet för någon miljon men med ev. framtida potential för ytterligare några miljoner, om vi kunde lura på dem den första omgången.
Det var bakgrunden till att det blev filmat den gången.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ingen är oersättlig. 😉
Den arbetsplats där det finns sådana har stora problem. Man måste i princip alltid räkna med att vem som helst jobbade sin sista dag. Har haft en kollega som blivit överkörd av en spårvagn och en som dött i en lavin. Bägge var väldigt duktiga, kompetenta och uppskattade medarbetare, men i bägge fallen kunde verksamheten rulla vidare efter div rockader. Att vara beroende av en person är en oerhörd risk för vilket företag som helst.
Dessutom har väl alla varit med om att medarbetare sagt upp sig även om det oftast ger en viss tid för överlämning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En bra arbetsplats, tycker jag, är ett ställe där vi delar mer än bara det anletets svetten. Vi delar även tårar och skratt.
Om någon tar med sig hembakta bullar till fikat, eller bjuder hem avdelningen på grillkväll ibland är det berikande för arbetsklimatet.
Inför den stundande julen avdelas några från ekonomiavdelningen att införskaffa en julgran till foajén och att sätta upp adventsljusstakarna som ligger i städskrubben.
Om någon får lämna svarven en vecka för att följa med chefen på maskinmässa i Frankfurt så får någon kollega svarva lite mer den veckan.
Om någon blir tillfrågad att lägga kostymen åt sidan för att ägna en dag eller två att producera en reklamfilm med sin privata utrustning gör han gärna det, så länge han får tjugofem kronor för slitaget. De missade leverantörsbesöken får han jobba ikapp under följande veckor.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hej

Min arbetsgivare vill ha min hjälp med att filma en liten reklamfilm åt företaget, jag har inget emot att ta tiden jag gör det med min arbetstid men är lite kluven med hur jag ska tänka med min utrustning.
Ska jag hyra ut den till jobbet? Vad är rimligt att ta?

Hur hade ni tänkt?
Hur jag har tänkt kanske du har läst. Men nu tänker jag utöka resonemanget lite mer runt formalia.

Om din arbetsgivare ska betala hyra för utrustningen så behöver de få en faktura av dig. Har du ingen firma så kan du lösa det via exempelvis frilansfinans.
Och som jag skrev här ovan. Hyr du ut din utrustning så gäller nog inte hemförsäkringen ifall något händer.
Tänker du ändå ta betalt är det väl rakast att ta ledigt från jobbet och fakturera arbetsgivaren för uppdraget (inte bara hyra).
Registrera din verksamhet och betala moms, så kan du även dra momsen när du köper nya prylar.

Ett sådant resonemang köper nog din arbetsgivare. Klart han vill stötta din hobby så att du kan handla momsfritt.
 

snap01

Aktiv medlem
Men arbetsgivaren tycker väl kanske att han redan betalt för den tiden och han ser kanske inte helt kopplingen till någon prislista med rekommenderade priser för yrkesfotografer om killen som ska göra jobbet nu inte är det. Han kanske bara tycker att det blir mindre strul med att använda en resurs han tycker sig redan ha än att blanda in en yrkesfotograf. Med oklara förutsättningar ska man inte bli förvånad att man blir av med hela handen om man bjussar på avtryckarfingret. Jag kan tänka mig många sätt ett sånt här arrangemang kan spåra fel och skava.

Annars kan ju dessa "jobb" bli en eller flera erfarenheter som ger just erfarenhet, om nu den detta gäller kanske hellre vill vara fotograf än syssla med det han för tillfället gör. Då är det väl snarast arbetsgivaren som riskerar att bli utnyttjad. :) Man måste nog hur som helst bestämma sig för vad man faktiskt vill eller inte vill som anställd och fotograf.
Beror på vad han har i lön. Oftast inbringar fotografering mer i lön än ett standard jobb om vi ser till timpris.
Arbetsgivaren betalar för kunskapen för fotograferingen.
Om j
Ser du inte möjligheten så skall du inte acceptera jobbet. -det finns säkert någon annan som kan utnyttja chansen.

utnyttja chansen till noll ersättning?
jag har själv vart i samma sits för länge sedan innan jag började som yrkesfotograf. Jag gjorde fotoarbetet på fritid o tog skäligt betalt för det.
Vanliga arbetet hade jag ändå åkt på att göra.
 

Falumas

Aktiv medlem
Enklast är helt klart att ta betalt i extra semester om man inte redan har en firma. Annan möjlighet är att få en fotokurs eller kunna sätta fotoprogramvara på utläggsrapporten, behöver firman fotografering borde det ligga i företagets intresse.
 
Senast ändrad:
ANNONS