Annons

Att handla på B&H Photo (New york)

Crumpler skrev:
Beställde två gluggar och ett motljusskydd från B&H Photo för ett par veckor sedan och tjänade på affären trots tull och momsavgifter.

Fick grejerna redan efter 3 dagar!

Dock måste du skicka in en bild på både baksidan och framsidan av ditt VISA kort innan affären kan gå igenom vilket jag inte gillade.

Har handlat där själv över nätet några gånger och det har funkat jättebra. Gillade inte heller deras policy att kräva foton på VISA-kortet men det har funkat och inte ställt till nåt elände än i alla fall (2 år sen sista affären). Man får väl hoppas att de är ortodoxa i sin etik också :) och inte bara har "kippan" på huvet för syns skull. I de fall jag handlat har jag tjänat c:a 20% efter frakt, tull och moms. Har inte handlat för at spara pengar primärt utan enbart för att de ofta haft det på lager som svenska handlare saknat när jag velat handla.
 
PMD skrev:
Men nu handlade det om B&H Photo. Använder de en krypterad förbindelse när man skickar över bilden på kortet? Jag minns inte.

Jag har mailat mina bilder i två separata mail direkt till deras "Verification Department". Aldrig varit nåt problem med att det skulle hamna på villovägar.

Nu är det bra också att man kan använda sig av PayPal, då slipper man skicka bilder på sitt kreditkort. PayPal har ju en smart grej där man får en kod på sitt kontoutdrag som man ska knappa in för att verifiera att man är den man utger sig för att vara och rättmätig ägare av kortet.

Annars är "Verified by VISA" och "MasterCard SecureCode" riktigt bra att använda sig av för verifiering. Går betydligt snabbare än ovanstående.

Kan tillägga att jag har aldrig (peppar peppar) råkat ut för tråkigheter när det kommer till att handla på nätet. Har gjort det i tio års tid.
Har handlat mycket från B&H i NYC och från UR Galaxy i HongKong.
 
Arne S skrev:
Besökte deras butik för nästan exakt en månad sedan, en upplevelse för en fotointresserad. En intressant detalj var att samtliga i personalen verkar vara judar. Alla, jag menar alla, bar kalott på huvudet. Och vi pratar inte 10 personer...

/Arne

New York är ju judarnas internationella huvudstad. 12% av befolkningen i stan är judar. Det handlar om 2 miljoner i stor New York.
 
Betalar man först 7% tull på objektivet ut ur USA och sedan hur mkt när den kommer till Sv?

Vad kostar frakten till Sverige?
Kan ha missat det i tråden men har läst igen om den..
 
V.Svanström skrev:
Betalar man först 7% tull på objektivet ut ur USA och sedan hur mkt när den kommer till Sv?

Vad kostar frakten till Sverige?
Kan ha missat det i tråden men har läst igen om den..

Om du köper objektivet på plats hos B&H betalar du för NY sales tax på 8,357%.

När du kommer till Sverige ska du först betala tull på nånstans kring 6% av totalbeloppet - pris i USA med eventuell sales tax, plus frakt (om du inte själv burit hem objektivet). Sedan tillkommer 25% moms på hela alltet.

Exempel för privatimport (när butiken skickar objektivet till Sverige):

Du köper ett objektiv som kostar 1000 dollar
Du slipper NY Sales Tax eftersom det levereras till utlandet.

Du måste betala fraktkostnad: säg 100 dollar med diverse avgifter (förmodligen lågt räknat). Fraktbolaget brukar ta extra betalt för all hantering kring tullen, och det debiteras inte alltid samtidigt som frakten.

Du måste betala tull för 1100 dollar (runt 6%)
Nu är du uppe i 1166 dollar.

Du måste betala 25% moms på totalbeloppet = 291,50 dollar - du är nu uppe i ungefär 1450 dollar.

Du får förmodligen dålig växelkurs på de dollar du betalt med kort, och hamnar slutligen på en totalkostnad som är ungefär 50% högre än det pris du hittade på Internet.

Att privatimportera lönar sig i allmänhet alltså inte (när du jämför med priserna hos de svenska näthandlarna), om du inte köper prylar som är ordentligt mycket billigare i NY. En fördel är dock att de stora butikerna där har prylar i lager som man kan få vänta månader på i Sverige.

Om själv köper prylen på plats slipper du givetvis alla fraktkostnader, men åker i stället på 8,93% sales tax i NY och sedan tull om moms på allt om du gör allt enligt reglerna.

Det är fullständigt omöjligt att beställa från en seriös butik i USA och undgå tull och moms, genom att t.ex. ange att det skulle vara en gåva, såvitt jag vet.
 
Anders,

Du har överdrivit en del när du skriver vad det kostar. Allting är något billigare än du skrev. Speciellt frakten som är nästan 50% av din summa.
Ett stort och ganska tungt objektiv som Canon 70-200/2,8 kostar 57 dollar i frakt med snabb UPS frakt. Och inga diverse avgifter kommer till frakten. Ett normal stort objektiv kostar under 50 dollar. Och den största delen av den summan hade du ändå fått i frakt om du köpt det i Sverige hos Cyberphoto eller Scandinavian tex.
Den dåliga dollar kursen som du skriver man får är inte så hemskt dålig heller. Jag fick 6,48 på mitt Visa kort när jag beställde från B&H i förra veckan.
Även med en sammanlagd summa som blir kanske drygt 35% mer än den du ser på deras websida så ligger du i regel ganska långt under de svenska priserna
 
Tack för jätte bra svar både Lars och Anders.
Det verkar som så att det inte är lönar att köpa lite billigare objektiv typ som Nikon 70-300VR?
 
Hur funkar det med avdrag (företagare) med saker köpta på plats i USA? Någon som blivit synad av skatteverket i den frågan? Sedan lönar sig det mer ju dyrare saker man köper, iaf om det är små lätta dyra saker.

Jag har köpt flera saker (på eBay) av seriösa handlare som skrivit "Gift" och maxvärdet på 90USD. Dvs det fastnar inte i tullen. Men jag skulle nog inte göra så på 10000 kr-objektiv, eftersom det är svårt att få ersättning om fraktbolaget fipplar bort det.

Men ju mer dollarkursen faller, senast i dag hörde jag att den kanske faller under 6 kr, ju större fråga kommer detta att bli.
 
V.Svanström skrev:
Betalar man först 7% tull på objektivet ut ur USA och sedan hur mkt när den kommer till Sv?

Vad kostar frakten till Sverige?
Kan ha missat det i tråden men har läst igen om den..
För ett par veckor sedan så beställde jag ett Canon 70-200 f2.8L IS, en Canon extender och några filter. Jag handlade för $ 2013,85 + frakt $ 70.55 (UPS) och då blev tullen 431kr, expeditionsavgiften 148kr och momsen 3517kr. Beställde en onsdag och fick paketet hemkört på fredag fm., snabbt och smidigt.
 
Se till att beställa lite småprylar som tex filter och dyligt samtidigt med ett dyrt objektiv, då går paket iväg som fotoutrustning, och då blir tullen bara runt 3%.

Jag har köpt 4st objektiv från B&H och har alltid köpt med filter och annat småkrafs, och jag har aldrig behövt betala mer än ca:3% i tull, och alla paketen har varit märkta som photoequipment, och tullen för det är ca:3% och inte 7% som för objektiv.

Något att tänka på kanske.

/kent
 
toppen

i lördags beställde jag ett nikon 70-200vr + ett b&w uv filter från b&h photo new york fick paketet kl 10 idag betalde 14200 kr en skön besparing
 
Ska till USA (Raleigh, NC) i januari. Där finns det en Ritz camera-affär som jag spanat in på nätet. Är de seriösa? Funderar på en Nikon 24-85 mm f/2.8-4.0 D Internal Focus Autofocus Lens för $679.99 plus lite lulllull. Förutom den lokala skatten, är det något extra jag ska uppge när man åker hem, tull/moms?

Blir det nån påföljd om man inte anger att man har införskaffat tex utrustning objektiv, (filter mm) för 7000SEK?
 
tompalarsson skrev:
Blir det nån påföljd om man inte anger att man har införskaffat tex utrustning objektiv, (filter mm) för 7000SEK?
Man riskerar åtal för varusmuggling, vilket kan ge böter (eller fängelse om brottet anses grovt, vilket jag tror att det inte skulle göra). Dessutom kan varorna tas i beslag.
 
PMD skrev:
Man riskerar åtal för varusmuggling, vilket kan ge böter (eller fängelse om brottet anses grovt, vilket jag tror att det inte skulle göra). Dessutom kan varorna tas i beslag.

Ok, har för mig att summan för varor som man får ta in har höjts men men. Tackar!
 
ANNONS