Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnad system kamera för dottern födelsedag.

Produkter
(logga in för att koppla)
Min son 10år har min gamla D700, men han tar sällan med den när vi går ut eftersom han tycker den är för tung. Själv var en av anledningarna för mig när jag skaffade min Z6:a (som jag är väldigt nöjd med) just att få en lättare kamera än vad D800 är.

Nu flyger det förbi glador, ormvråkar och bivråkar mindre än 20m från vårat hus i princip dagligen så han fotograferar dom friskt med D700 hemmifrån.

Jag har också börjat titta på D7(0/1/2)00 till honom, så att han kan få en lite lättare att ha med sig ut.
 
Min son 10år har min gamla D700, men han tar sällan med den när vi går ut eftersom han tycker den är för tung. Själv var en av anledningarna för mig när jag skaffade min Z6:a (som jag är väldigt nöjd med) just att få en lättare kamera än vad D800 är.

Nu flyger det förbi glador, ormvråkar och bivråkar mindre än 20m från vårat hus i princip dagligen så han fotograferar dom friskt med D700 hemmifrån.

Jag har också börjat titta på D7(0/1/2)00 till honom, så att han kan få en lite lättare att ha med sig ut.
Ja den största nackdelen med en D700 är verkligen tyngden :( det var en av anledningarna till at jag sålde min egen flera år sedan och skaffade en Df och Fuji ett tag. Märkligt nog saknade jag storleken och gick som jag skrev tillbaka till tyngre hus i en D4a igen. cirkeln är sluten ;) jag hade dock sådana förhoppningar om Z serien innan den kom, hoppades på att kunna använda mina F gluggar direkt( utan den dryga adaptern) och att huset skulle ha lite mer lik ergonomi som DSLR husen fast bara lättare och något mindre. Istället blev det inte alls som jag hoppades och det ända som eventuellt lockar i framtiden när mina D4or dör är en D4s eller en D850.
 
Låt mig bara ge lite bakgrund först, för jag vet att det oftast blir ett hett ämne när det gäller utrustning och vad som passar vem etc ;)
Hon gillar att fotografera, har en Fuji X-T10 idag och en annan äldre kompakt. Hon har sett mig använda kameror och ta kort på henne sedan hon föddes och har alltid varit intresserad att lära sig mer.
Så min tanke var nu att hon ska få en "riktig" kamera att verkligen lära sig från men som samtidigt kan använda sig av mina Nikon gluggar etc i framtiden och få min hjälp bäst genom att jag själv använder och kan Nikon bäst.
De kameror jag kollar på är D300, D700 och D90. jag vill inte lägga mer än ca 3000 och har hittat lite olika kit med objektiv jag iof inte behöver men ändå något att börja med för henne( billigare zoom etc).
Jag tänker att det är kameror utan för mycket fluff i utan bra rattar och reglage att lära sig det man behöver och samtidigt vara tåliga nog att kunna ta lite stryk så hon inte behöver vara för pedant med den utan verkligen plåta på.
Jag vet att D700 är överlägsen de båda andra, men med tanke på att hon inte har mycket att jämföra med tidigare när det gäller Af eller IQ så tror jag att det för henne mer spelar roll hur kameran känns och att det går att ta bra bilder, och det gör dom alla 3 med rätt förutsättningar. Hon kommer inte behöva ta sportfoton, eller i nästan inget ljus etc( då får hon använda blixten) så behöver inga otroliga ISO egenskaper heller.
Så är bara efter lite egna erfarenheter där och vad era tankar är?:) mest bara för att bolla lite.
/Martin.

Har man en Fujifilm X-T10 känns nog Nikon D90 och D300 som solklara nedbyten. Borde väl gå att hitta någon adapter så att hon kan använda dina Nikon objektiv på X-T10:an.

Det blir nog dessutom svårt att hitta en vettig D700 inom budget, och det blir inget över till optik så hon måste alltid låna dina objektiv vilket kan vara påfrestande i längden.

Med så låg budget är det nog tveksamt att skaffa någon annan kamera. Tror att egen dator och bildredigeringsprogram skulle vara mera utvecklande för bildseende och kreativitet.
 
Jo jag vet att det är en bra deal, men är inte ett fan av de större bildfilerna och upplevde D800 lite "slöare" än D700an? och lite softare i skärpan etc. vet inte om det stämmer men det var därför jag hopade över den för D810 när de begav sig.
hursomhelst räcker D700 bra med det den har och bildfiler etc är lättare och snabbare att jobba med. Blir trots allt jag som får ladda ned hennes bilder och jobba med dom eftersom hon inte har någon dator själv ;)
Men förstår vad du menar om man är ute efter lite nyare teknik.
Kanske är det mer en dator hon behöver?
 
Jag hade inte köpt en d300 för den levererar fula färger, d700 är billig och bra, borde vara perfekt om den inte är för stor.
 
Har man en Fujifilm X-T10 känns nog Nikon D90 och D300 som solklara nedbyten. Borde väl gå att hitta någon adapter så att hon kan använda dina Nikon objektiv på X-T10:an.

Det blir nog dessutom svårt att hitta en vettig D700 inom budget, och det blir inget över till optik så hon måste alltid låna dina objektiv vilket kan vara påfrestande i längden.

Med så låg budget är det nog tveksamt att skaffa någon annan kamera. Tror att egen dator och bildredigeringsprogram skulle vara mera utvecklande för bildseende och kreativitet.
Har hittat både D300 och D700 under och runt budget, men D700 som du säger utan objektiv. Har en med ett till men för runt 4000 vilket egentligen är för mycket just denna månad...har även födelsedag för sonen...blir en fattig månad!
Och nej dator blir det nog ingen...om det skulle vara inom budget vet jag inte riktigt vad det skulle vara och som dessutom skulle kunna redigera bilder. Vet inte men då snackar vi runt 10 k minst? eller iaf allra minst 7000. Kollade för något inte allt för bra till min styvson för några år sedan och inte ens med stationär hamnar man under 6000 typ.
Om du inte tänker dig begagnad, men det vet jag faktiskt inte om jag köper längre...har inte så bra erfarenhet när det gäller begagnade datorer.
 
hehe njaaa....den djungeln vill jag inte ens fundera på nu...eller budgeten. Men kanske om några år. Nä det blir antingen något nytt objektiv och laddare till hennes X-T10 eller en billigare system kamera som ändå är kompetent:)
Ett begagnat objektiv till T10 kanske är klokare än att byta system till något klumpigare, min dotter fick ett makro som första objektiv, det skapade väldigt mycket kreativitet från det objektivet.
 
Ett begagnat objektiv till T10 kanske är klokare än att byta system till något klumpigare, min dotter fick ett makro som första objektiv, det skapade väldigt mycket kreativitet från det objektivet.
Kollade runt lite faktiskt efter ett nytt, men fanns inte mycket ute under 3 tusen runt stockholm just nu tyvärr, har lagt ut annons också men inget napp ännu där. Annars vore det ett alternativ. Skulle kunna tänka mig antingen den lilla kit zoomen eller ett fast 23 eller 35 för henne. Gillar verkligen inte den kit zoomen...men jag tror hon skulle tycka den var kul Hon har den "sämre" kitzoomen på just nu. Sedan saknar jag en laddare och har letat efter en ersättare till den gamla men dom ligger också på runt 500 därför jag tvekar lite där.
 
Fula färger haha...på vilket sätt?:) har sett en del bilder och det har ju varit en super populär kamera så det låter märkligt. men nyfiken på vad du menar.
Tror de bytte processor modell från d200 till en ny typ på d300 som var billigare att tillverka senare gav den bra färger tex d700 men väldigt ofta när man tittar på bilder av d300 slås man av att den ger fula färger.
 
Nikon D300/ D300S duger gott.

Visst duger D300/D300S, men bildkvaliteten når inte upp till vad tösens X-T10 redan presterar och är därmed pengar i sjön. Dessutom är de ganska tunga och klumpiga risken är nog uppenbar att de blir kvar i bokhyllan medan existerande X-T10 får följa med ut i handväskan/jackfickan
 
D700 är en perfekt kamera för äldre objektiv. Den har en hyfsat snabb skruvdragare i sig och jag har givit min son mina äldre objektiv som i vilket fall mest stod och samlade damm. D7x00 har en betydligt sämre skruvdragare i sig, men den har en så AF fungerar på äldre objektiv men långsamt.
Nikons 70-210f4 hittar man ofta otroligt billigt på nätet och det fungerar perfekt ihop med D700. Dom äldre skruvfokusobjektiven är oftast otroligt billiga begagnat.
På min D800 så blir bilderna visserligen bättre än från D700 med 70-210f4, men på D800 ser jag också att kameran kan mer än objektivet och det störde mig så pass att det blev inköp av nytt objektiv.

Bilderna från min D700 kan jag heller inte se speciellt stor skillnad på bildkvaliteten mellan nya och äldre objektiv, den har trots allt inte så hög upplösning. Så om vikten är ok så är D700 en perfekt kamera att börja med.
Filerna från en D700 är heller inte så jobbiga för en dator att bearbeta så min gamla duger gott för det.
 
D700 är en perfekt kamera för äldre objektiv. Den har en hyfsat snabb skruvdragare i sig och jag har givit min son mina äldre objektiv som i vilket fall mest stod och samlade damm. D7x00 har en betydligt sämre skruvdragare i sig, men den har en så AF fungerar på äldre objektiv men långsamt.
Nikons 70-210f4 hittar man ofta otroligt billigt på nätet och det fungerar perfekt ihop med D700. Dom äldre skruvfokusobjektiven är oftast otroligt billiga begagnat.
På min D800 så blir bilderna visserligen bättre än från D700 med 70-210f4, men på D800 ser jag också att kameran kan mer än objektivet och det störde mig så pass att det blev inköp av nytt objektiv.

Bilderna från min D700 kan jag heller inte se speciellt stor skillnad på bildkvaliteten mellan nya och äldre objektiv, den har trots allt inte så hög upplösning. Så om vikten är ok så är D700 en perfekt kamera att börja med.
Filerna från en D700 är heller inte så jobbiga för en dator att bearbeta så min gamla duger gott för det.
Det blev en D700 med ett 50mm F1,4 till att börja med😊👍
 
Om hon inte behöver nån jättebra AF eller kommer fota på höga ISO så lär det ju ge mer att köpa nåt bättre objektiv eller två.
Bra detaljer och argument för eller emot igen Martin:) ja det blir inte helt lätt det där. lite lustigt vad många val av kamera hus det är just nu haha. Känns som jag borde koncentrera mig på att hitta rätt till min egen dotter nu till slut. har iaf fått lite erbjudanden om allt från D90 till D700 till D300 och alla ligger runt 3000 med olika objektiv eller bara hus. Så nu måste jag sätta mig och snabbt bestämma mig eftersom jag har imorgon och några dagar framåt på mig att bestämma mig...suck ;)

Med tanke på att det du väljer mellan är långt ifrån idealiska val som kommer att innebära många kompromisser. Det är ju faktiskt bara D700 som eventuellt är en liten aning bättre än den nuvarande kameran vad det gäller brus på bekostnad av möjligheten att göra stora utskrifter eller att göra kraftiga beskärningar. Kanske bästa lösningen är att låta dottern välja om sämre bildkvalitet är värt aningen bättre ergonomi. Det är ju faktiskt bara hon som kan avgöra om grepp och reglage känns bättre än X-T10an eller om vikten känns rätt. PÅ så sätt slipper du att bli anklagad för att ha valt fel. Hon kan ju då dessutom välja att skjuta fram köpet tills hon kanske haft något sommarjobb, och därmed en rimligare budget
 
Med tanke på att det du väljer mellan är långt ifrån idealiska val som kommer att innebära många kompromisser. Det är ju faktiskt bara D700 som eventuellt är en liten aning bättre än den nuvarande kameran vad det gäller brus på bekostnad av möjligheten att göra stora utskrifter eller att göra kraftiga beskärningar. Kanske bästa lösningen är att låta dottern välja om sämre bildkvalitet är värt aningen bättre ergonomi. Det är ju faktiskt bara hon som kan avgöra om grepp och reglage känns bättre än X-T10an eller om vikten känns rätt. PÅ så sätt slipper du att bli anklagad för att ha valt fel. Hon kan ju då dessutom välja att skjuta fram köpet tills hon kanske haft något sommarjobb, och därmed en rimligare budget
Det är de 4 MP som skiljer mellan D700 och X-T10 som ska möjliggöra dessa "stora utskrifter" och "kraftiga beskärningar"? Förhållandet är samma mellan min gamla D700 och Ricoh GR och jag har svårt att förstå vad du pratar om.
 
Med tanke på att det du väljer mellan är långt ifrån idealiska val som kommer att innebära många kompromisser. Det är ju faktiskt bara D700 som eventuellt är en liten aning bättre än den nuvarande kameran vad det gäller brus på bekostnad av möjligheten att göra stora utskrifter eller att göra kraftiga beskärningar. Kanske bästa lösningen är att låta dottern välja om sämre bildkvalitet är värt aningen bättre ergonomi. Det är ju faktiskt bara hon som kan avgöra om grepp och reglage känns bättre än X-T10an eller om vikten känns rätt. PÅ så sätt slipper du att bli anklagad för att ha valt fel. Hon kan ju då dessutom välja att skjuta fram köpet tills hon kanske haft något sommarjobb, och därmed en rimligare budget
Vad gäller stora utskrifter etc är jag inte det minsta orolig över vad D700 presterar . Har proffsen använt den under alla år och klarar sig med utskrifter etc tror jag att min dotter som inte gjort en utskrift i hela sitt liv och inte har en susning om vad eller hur många pixlar som är bra för vad eller hur en ”bra ”bild är med tanke på brusnivå. Däremot är tyngd, grepp och övrig ergonomi något som är viktigare och för att stilla allas ”oro” testade hon kameran när jag tog med den hem, gillade den mycket och framförallt med det lite mindre objektivet jag fick med, plus att hon fortfarande har sin Fuji X-t10 kvar om hon vill gå runt med en lättare kamera någon dag. Så, best of both worlds 😊👍
 
Den här bilden är tagen med en kamera som har samma sensor som D700, och den har suttit på sex meter breda reklamtavlor runt om i världen ;)

9678441097_b18409d4e3_k.jpg
 
ANNONS