Annons

Behöver lite synpunkter på Nikon D500...

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Du kan ju med funktionen i Z-kamerorna utgå från en bild du tog för 3år sedan på en annan kontinent.

Du kan väja valfri NEF (kanske måste den ha tagit med samma kamera) att utgå ifrån när du startar multiexponering.
Det var ju inte det jag menade, det är inte om man gör det i kameran eller i datorn utan att man tar sin bilder i serie och inom några sekunder och att man i kameran centrar bild 2 såsom den ska ligga i bilden. Hur man sedan skapar sin bild i kameran eller datorn är underordnad
 

Terje H

Aktiv medlem
Då har jag min första D500. Imorgon blir första dagen att verkligen se vad den går för. Tack så hjärtligt för de fina synpunkter jag fått här i tråden. Uppskattas! :)

mvh Terje
 

pdahlen

Aktiv medlem
Då har jag min första D500. Imorgon blir första dagen att verkligen se vad den går för. Tack så hjärtligt för de fina synpunkter jag fått här i tråden. Uppskattas! :)

mvh Terje
Det är en fantastisk kamera så du blir säkert nöjd, nu väntar jag bara på en liknade i Z
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är en fantastisk kamera så du blir säkert nöjd, nu väntar jag bara på en liknade i Z
Jo, Z50 känns inte premium. Stillbild/Video-switchen vågar man knappt titta på och Z50 är väl inte helt vädertätad. Men om man bortser från det så är Z50 en mycket trevlig liten och lätt sak och dom få Nikons Z DX-objektiv som finns är riktigt trevliga.
 

Terje H

Aktiv medlem
Har nu gjort uppåt 2500 exponeringar med kameran och några detaljer har jag blivit riktigt förtjust i:
- Den är riktigt snabb, blir längre bildserier där guldkornet sitter som en fläskläpp!
- Älskar multiexponering/serie, vilket gör att jag kan göra många multiexponeringar efter varandra utan att ta ögonen från sökaren. Har jobbat mycket med älg och rådjur med denna funktion!
- 40 000 ISO ser ut som 800 ISO med D200, utmärkt för fotografering sent i skymningen - även fast det är så mörkt att det är svårt att få in skärpan.

Däremot låter den mer än D200 som var klart tystare, något djuren också registrerat...

Det blir att köpa in 1-2 st D500 till framöver, så jag kan fotografera parallellt med 3 olika objektiv utan att byta.

25948_2024.jpg
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har nu gjort uppåt 2500 exponeringar med kameran och några detaljer har jag blivit riktigt förtjust i:
- Den är riktigt snabb, blir längre bildserier där guldkornet sitter som en fläskläpp!
- Älskar multiexponering/serie, vilket gör att jag kan göra många multiexponeringar efter varandra utan att ta ögonen från sökaren. Har jobbat mycket med älg och rådjur med denna funktion!
- 40 000 ISO ser ut som 800 ISO med D200, utmärkt för fotografering sent i skymningen - även fast det är så mörkt att det är svårt att få in skärpan.

Däremot låter den mer än D200 som var klart tystare, något djuren också registrerat...

Det blir att köpa in 1-2 st D500 till framöver, så jag kan fotografera parallellt med 3 olika objektiv utan att byta.

Visa bilaga 174311
Kul att du är nöjd, jo D500 är en fantastisk kamera. Har väl haft nästan alla Nikon från D80 till D850 och det var först vid D500 som man riktigt kände lyftet.
 

Terje H

Aktiv medlem
Kul att du är nöjd, jo D500 är en fantastisk kamera. Har väl haft nästan alla Nikon från D80 till D850 och det var först vid D500 som man riktigt kände lyftet.
Kan inte säga att jag har någon erfarenhet av många olika modeller bland Nikons digitala. Började med D100, men redan året efter kompletterade jag med D200 som var snabbare och kunde multiexponera. Dessutom hade jag även 100 ISO som lägsta värde. Har sedan använt D200 efter det, de har fungerat bra - även fast den mekaniska kvaliteten inte är jämförbar med Nikons analoga modeller som F3, F4 och F5. Hoppas D500 har en bättre mekanisk kvalitet och är mer stryktålig än D200, i såfall har jag dessa i minst 15 år framöver.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan inte säga att jag har någon erfarenhet av många olika modeller bland Nikons digitala. Började med D100, men redan året efter kompletterade jag med D200 som var snabbare och kunde multiexponera. Dessutom hade jag även 100 ISO som lägsta värde. Har sedan använt D200 efter det, de har fungerat bra - även fast den mekaniska kvaliteten inte är jämförbar med Nikons analoga modeller som F3, F4 och F5. Hoppas D500 har en bättre mekanisk kvalitet och är mer stryktålig än D200, i såfall har jag dessa i minst 15 år framöver.
Har ingen erfarenhet av ålder, bytte tidigare typ varannat år. Köpte en ett år gammal begagnad och sålde dem två år senare, det var inget större prisras. Min D500 hade jag kanske i fyra år, men sålde den när det gått över 200000 exponeringar. Har nu en D850 istället, den är som en D500 fast i fullformat, ganska lika i antal pixlar om man sätter den i APS-C läge. D850 har ytterligare ett antal finesser jämfört med D500 och fortfarande med spegel. Vill du köra din kamera lite tystare så finns det nog ett tyst läge, kommer Inte ihåg vilka begränsningar det läget har.Helt tyst är ju de spegelfria, men är inte säker på hur tydlig sökaren är när man fotograferar i skymning, om det blir för brusigt.
 

Terje H

Aktiv medlem
Har ingen erfarenhet av ålder, bytte tidigare typ varannat år. Köpte en ett år gammal begagnad och sålde dem två år senare, det var inget större prisras. Min D500 hade jag kanske i fyra år, men sålde den när det gått över 200000 exponeringar. Har nu en D850 istället, den är som en D500 fast i fullformat, ganska lika i antal pixlar om man sätter den i APS-C läge. D850 har ytterligare ett antal finesser jämfört med D500 och fortfarande med spegel. Vill du köra din kamera lite tystare så finns det nog ett tyst läge, kommer Inte ihåg vilka begränsningar det läget har.Helt tyst är ju de spegelfria, men är inte säker på hur tydlig sökaren är när man fotograferar i skymning, om det blir för brusigt.
Testade Z9 men gillade inte sökarbilden, dessutom var den inte tillräckligt distinkt när jag fokuserade. Säkert bra om man använder autofokus, men det gör ju inte jag. Kollade även motsvarande i Sony och Olympus, med samma resultat. Än så länge motsvarar inte de spegellösa mina krav i förhållande till min fotografering. Detta var i dagsljus, tror inte det då skulle vara bättre när det är riktigt mörkt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Testade Z9 men gillade inte sökarbilden, dessutom var den inte tillräckligt distinkt när jag fokuserade. Säkert bra om man använder autofokus, men det gör ju inte jag. Kollade även motsvarande i Sony och Olympus, med samma resultat. Än så länge motsvarar inte de spegellösa mina krav i förhållande till min fotografering. Detta var i dagsljus, tror inte det då skulle vara bättre när det är riktigt mörkt.
Skulle faktiskt säga att det är tvärs om, jag använder alltid min Z6ii när jag använder manuella objektiv. Fokus markeras med en färg och med tex ett vidvinkel så har man en zon med färg så man ser väldigt tydligt var fokus ligger i bilden. Utöver det så har jag en knapp programmerad som ger 10x förstoring i sökaren, vilket såklart underlättar. Kan hålla med dig om att jag ibland upplever sökaren i en DSLR som mer levande än den TV bild man får i den spegellösa, det finns fördelar och nackdelar med båda systemen .
 

Terje H

Aktiv medlem
Skulle faktiskt säga att det är tvärs om, jag använder alltid min Z6ii när jag använder manuella objektiv. Fokus markeras med en färg och med tex ett vidvinkel så har man en zon med färg så man ser väldigt tydligt var fokus ligger i bilden. Utöver det så har jag en knapp programmerad som ger 10x förstoring i sökaren, vilket såklart underlättar. Kan hålla med dig om att jag ibland upplever sökaren i en DSLR som mer levande än den TV bild man får i den spegellösa, det finns fördelar och nackdelar med båda systemen .
Det är nog möjligen en vanesak, som jag nog inte är mogen för ännu. Är ju annars mycket visuell i mitt sätt att bedöma skärpan, använde exempelvis aldrig snittbilden som hjälpmedel på den analoga tiden och i Nikon F3 bytte jag snabbt till en mattskiva utan snittbild.
 

Terje H

Aktiv medlem
Peter: En snabb fråga om något helt annat. Nästa helg blir det Skåneresa och ska återuppleva Hovs hallar, Dagshög och Gröthögarna med kameran. Möjligen blir det även en tur inom Utvälinge/Sandön som också var ett kärt smultronställe under alla år jag bodde i Ängelholm. Hur ser det ut med skäggmes och vitstjärnig blåhake där numera? Det var ju inget man såg när jag bodde där (1987-2002).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Skulle faktiskt säga att det är tvärs om, jag använder alltid min Z6ii när jag använder manuella objektiv. Fokus markeras med en färg och med tex ett vidvinkel så har man en zon med färg så man ser väldigt tydligt var fokus ligger i bilden. Utöver det så har jag en knapp programmerad som ger 10x förstoring i sökaren, vilket såklart underlättar. Kan hålla med dig om att jag ibland upplever sökaren i en DSLR som mer levande än den TV bild man får i den spegellösa, men det finns fördelar och nackdelar med båda systemen .
Kan ju vara med Z-objektiv, särskilt med standardinställningen som väl är att fokuseringen rör sig olika beroende på hur snabbt man vrider. Det blir bättre om man sätter lagom fast antal grader istället, men det är fortfarande ingen fysisk kontakt mellan fokusringen och linserna som rör sig. Detta är ju i allmänhet så AF-objektiv till spegellösa är konstruerade. Å andra sidan är en hel del AF-objektiv för spegelreflexer ganska slappa i fokusringen, vilket inte är så bra heller.

Red: correct av autocorrect...
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Har ingen erfarenhet av ålder, bytte tidigare typ varannat år. Köpte en ett år gammal begagnad och sålde dem två år senare, det var inget större prisras. Min D500 hade jag kanske i fyra år, men sålde den när det gått över 200000 exponeringar. Har nu en D850 istället, den är som en D500 fast i fullformat, ganska lika i antal pixlar om man sätter den i APS-C läge. D850 har ytterligare ett antal finesser jämfört med D500 och fortfarande med spegel. Vill du köra din kamera lite tystare så finns det nog ett tyst läge, kommer Inte ihåg vilka begränsningar det läget har.Helt tyst är ju de spegelfria, men är inte säker på hur tydlig sökaren är när man fotograferar i skymning, om det blir för brusigt.
Iaf på D850 så blir ljudet mjukare i Q och Qc, även om det inte kan kallas direkt tyst. I Q håller den upp spegeln efter att bilden har tagits tills man släpper avtryckaren så att man kan välja när det ljudet kommer. I Qc går det långsammare än vanlig serietagning, tror det är 3 bilder/sek och samma på D500.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan ju vara med Z-objektiv, särskilt med standardinställningen som väl är att fokuseringen rör sig olika beroende på hur snabbt man vrider. Det blir bättre om man sätter lagom fast atal grader istället, men det är fortfarande ingen fysisk kontakt mellan fokuseringen och linserna som rör sig. Detta är ju i allmänhet så AF-objektiv till spegellösa är konstruerade. Å andra sidan är en hel del AF-objektiv för spegelreflexer ganska slappa i fokusringen, vilket inte är så bra heller.
Intressant, ska se vad jag ställde in för AF mode, vet att jag var där och pillade men kommer inte ihåg vad jag valde. Jag låter oftast AF objektiven jobba i AF och istället fokusera på lite olika istället. Det är i huvudsak mina manuella Samyang där jag väljer Z6ii för jag tycker att det är svårare med D850 att se korrekt fokus särskilt på största öppning
 

pdahlen

Aktiv medlem
Peter: En snabb fråga om något helt annat. Nästa helg blir det Skåneresa och ska återuppleva Hovs hallar, Dagshög och Gröthögarna med kameran. Möjligen blir det även en tur inom Utvälinge/Sandön som också var ett kärt smultronställe under alla år jag bodde i Ängelholm. Hur ser det ut med skäggmes och vitstjärnig blåhake där numera? Det var ju inget man såg när jag bodde där (1987-2002).
Skäggmesar finns där, så är det bara en fråga om de vill visa sig. Oftast bäst en solig och kall vinterdag, men jag fotograferade en i veckan som behagade sig klättra upp i ett vasstrå på Sandön.

Blåhaken vet jag att den blivit rapporterad i vassen nedanför flaggstången, dvs sista vägen till vänster innan man kommer ner till parkeringen till Sandön. Den har också blivit rapport i Farhultsviken, vid plattformen där. Titta i Artportalen efter aktuell status.

Trevlig resa
 

Terje H

Aktiv medlem
Skäggmesar finns där, så är det bara en fråga om de vill visa sig. Oftast bäst en solig och kall vinterdag, men jag fotograferade en i veckan som behagade sig klättra upp i ett vasstrå på Sandön.

Blåhaken vet jag att den blivit rapporterad i vassen nedanför flaggstången, dvs sista vägen till vänster innan man kommer ner till parkeringen till Sandön. Den har också blivit rapport i Farhultsviken, vid plattformen där. Titta i Artportalen efter aktuell status.

Trevlig resa
Tack så mycket Peter! Återkommer med rapport från resan.
 

apersson850

Aktiv medlem
Tycker du behöver gå en charmkurs för att sluta vara så bufflig och otrevlig. Gör annat än att häcka i denna forumtråd.
Det är inte lätt att ta sig ur djupa hjulspår.
Får hjälpa dig på traven på samma sätt och rekommendera en kurs i kreativt tänkande, så kanske du inser att om man ska utvärdera om något är bäst måste man jämföra med alternativen.
 
ANNONS