Annons

Behandlas Sony sämre än andra tillverkare i tester?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Så om man vanligtvis var ointresserade av att testa Sony-kameror, hur kan det då finnas massor av exempel på hur de missgynnats av vinklade tester? :)
Genom att testerna ändå måste göras så att testare är mindre entusiastiska och gör ett sämre jobb. Jag utvecklade det nyss i ett annat inlägg.

Och: Om det nu verkligen finns "massor av exempel" (vilket jag är mycket skeptisk till), så borde du ju med lätthet kunna peka på 4-5-6 stycken, eller hur? Hittills har du gett ett exempel.
Jo, jag kan med lätthet göra det och ska göra det om ingen annan hjälper till innan. Jag har en del svårighet med det pga usel Internet just nu, så ha lite tålamod.

Som de flesta människor blir jag irriterad över att bli definierad av generaliseringar. I synnerhet sådana som jag inte ser några faktabelägg för.
Förlåt Martin. Uppriktigt! Jag är jätteledsen att jag skrev så. Det var dumt och fel av mig att generalisera och jag kan självklart inte veta vad du tänker och känner.

Har du någon åsikt om Kamera&Bilds test av Sony A550? Tycker du det är rättvisande och sakligt, eller håller du med om att det är slarvigt, har felaktigheter och är negativt vinklat?

Och nej, det är inte ett faktum att Sony särbehandlats i tester. Det är en åsikt hos en ganska liten men högljudd grupp människor.
Ja, det är en åsikt som är baserad på observationer. Jag får väl lägga fram fler exempel då för att andra ska se bilden också. Du frågade om det ens någonsin gjorts och det är väl klarlagt med exemplet jag gett hittills. Att visa på ett mönster kräver såklart fler exempel, så jag får väl göra det.

Då kan vi också vara överens om att det skulle vara en myt också är en åsikt och det skulle väl vara enkelt om det exemplet jag gett är ett undantag att plocka fram 5-6 icke-vinklade tester utan faktafel, eller hur? Säger till dig som till Erland, lycka till.

Jag återkommer med fler exempel eftersom det tydligen uppfattas som något udda med det testet av A550 i kamera och Bild.

Huruvida gruppen som upptäckt och tycker att Sony särbehandlats negativt är stor eller liten eller särskilt högljudd vet jag inte. Min uppfattning är snarare att vi som då använde Sony blev blassé på alla negativa skriverier och struntade i det och ryckte på axlarna och inte gjorde mycket väsen av det alls. Typ gilla läget och vara nöjd med kameran trots att majoriteten inte förstod sig på det.


/Mats
 

Krille

Aktiv medlem
Att du bara kan finna två möjliga alternativ gör ju inte på något sätt att det bara finns två alternativ, bara att du inte kan komma på något annat.

Nu ÄR det för det första inte så här, men det VAR så här. Det är en markant skillnad nu från för 4-7 år sedan och där ligger nog en del av förklaringen.

Konspiration tror nog ingen här på (även om vissa gång på gång tillskriver en sådan åsikt trots att man explicit uttryckt att man inte gör det), så jag tror vi kan utesluta det.

Sony gör väl en del saker som är sämre och en del saker som är bättre ibland. Det förklarar ändå inte felaktigheter eller uppenbart felaktigt vinklade uppgifter.


Det här är min teori.

1. Sony var inte intressant märke för testarna.
De som arbetar med detta har ett genuint intresse för foto och lång erfarenhet. De har då främst använt Canon och Nikon kameror eftersom Sony var nya på banan. De kan en massa historia, känner till systemet bättre hos C&N och uppskattar det och är nyfikna på nyheter. Sony var mer udda och inte lika etablerat så testare var inte lika entusiastiska att testa en Sony och därmed har en mer negativ grundinställning och gör inte ett lika noggrannt jobb.

2. Sony har inte varit lika skickliga på att hantera testare.
Bra leverantörer bygger upp en personlig relation med testare. Förser dem med information och blir kompisar. Kanske väljer att presentera ny utrustning i samband med en resa till något exotiskt ställe. Tack vare den personliga relationen kan de också vara interaktiva i testandet och fråga hur det går och om det är några frågor, "förklara" någon ny funktion och läsa testet innan det publiceras och komma med förslag osv. Det här är minerad mark och gränsar till korruption och förfäktas självklart med näbbar och klor av alla inblandade, men det kan vara väldigt subtilt. Att det finns inslag av detta har jag fått bekräftat personligen från inblandade personer.

...

Har också hört historier om att testare skulle ha möjlighet att testa under längre tid och få personlig tillgång till dyr utrustning... Nu är vi inne på mutor - också extremkänsligt, men det behöver inte vara så tydligt och uppenbart.

Det finns nog helt enkelt en, tom. omedveten, motvilja att skriva nåt negativt om utrustning man fått personligen levererad av en sympatisk person som man känner väl än något som kommer i ett paket med posten..

...

Och så vidare - bla bla bla bla bla - ännu mer bla bla och bla bla bla

...

...

Listan kan säkert göras betydligt längre.

/Mats
Här finns så många absurda insinuationer och beskyllningar att jag som yrkesman blir illamående. Det skvallrar om en total brist på insikt om förhållandet mellan fackpressen och de olika tillverkarna. Löjligt är det snällaste ord jag kan komma på.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Vanligtvis? Verkligen? :)

Du ger ett (1) exempel på vad du upplever som ett dåligt test vilket till mycket stor del verkar handla om att du och testaren helt enkelt tycker olika saker. Visst innehåller den faktafel, men det gör - tyvärr - tester då och då.
Till stor del handlar om att jag och testaren tycker olika?

Jag anser inte riktigt att det är så. Exempel igen.

Att Sony i sin kamera har samma LV-funktion som de den jämförs med och DESSUTOM har Quick-LV som möjliggör PDAF och snabb serietagning med skärmsökare beskriver testaren som negativt och lappande och lagande av omodern teknik och omständ(l)igt.

A550 är snabb och klarar 5,5 fps med följande fokus. Jämförelsekamerorna D90 klarar 4,5 och 50D klarar 6,3 (och den mer naturliga jämförelsekameran 500D klarar 4,3). Utöver det finns ett burstläge med 7 fps som är riktigt användbart ibland och kameran klarar det också i LiveView.

Detta kallar testaren för lurendrejeri och ett trick för att få häftiga specar i sin slutsats(!)

En väldigt viktig egenskap är bildstabiliseringen och att inte nämna den i ett sådant test är snedvridande.

Innan texten ändrades så stod det "precis som alla tidigare Sony så brusar den förfärligt" (eller "har den kraftigt brus" eller något. Minns inte exakt, men kommer ihåg att det fanns med ett nedlåtande ord). Senare korrigerades texten.

Faktafelen om CCD kontra CMOS sensorer och att det var "typ samma kamera" som A380 är inga småfel, utan väldigt grova faktafel.

Det var ett dåligt test och jag förstår inte riktigt hur du menar att "handlar om att jag och testaren helt enkelt tycker olika saker".


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Här finns så många absurda insinuationer och beskyllningar att jag som yrkesman blir illamående. Det skvallrar om en total brist på insikt om förhållandet mellan fackpressen och de olika tillverkarna. Löjligt är det snällaste ord jag kan komma på.
Det finns väl både och i mitt inlägg. En samling samverkande faktorer där jag förstår att du uppfattar en del av dem som absurda och beskyllande. Allt stämmer säkert inte, men en del och listan kan göras längre. Tycker Sten-Åke skrev på ett mycket bättre sätt än jag gjorde.

Min insikt om detta är inte från den här branschen, utan IT-branschen där jag varit med mycket länge och sett väldigt mycket både som leverantör och recenscent.


Krya på dig!

/Mats
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jo, jag kan med lätthet göra det och ska göra det om ingen annan hjälper till innan. Jag har en del svårighet med det pga usel Internet just nu, så ha lite tålamod.
Jag ser fram emot detta :)

Förlåt Martin. Uppriktigt! Jag är jätteledsen att jag skrev så. Det var dumt och fel av mig att generalisera och jag kan självklart inte veta vad du tänker och känner.
Ingen fara, jag kände mig ärligt talat inte speciellt träffad :) Det jag nog stör mig på är den allmänna tendensen, i synnerhet i forum, att göra svepande generaliseringar "ingen gillar ju xxx", "yyy är den bästa lösningen" eller "alla som tycker/säger si eller så har fel". En av många sådana generaliseringar är att i alla journalister är slarviga och arbetar enligt någon slags hemlig agenda. Slarv ser jag då och då, men det beror nog oftast på tidspress (typ att du får låna en testkamera i tre dagar) och några tydliga agendor ... Nej, faktiskt inte.

Tänk på att den vanligaste orsaken att vi inte tar med en viss kamera (som passat bra in) i ett jämförande test helt enkelt är att vi inte fått tillgång till den. Antingen för att tillverkare inte vill vara med (vilket i sin tur ofta är ett tecken på att den modellen är på väg att ersättas) eller att de av olika skäl inte kan få fram testeexemplar. Jag håller just nu på med ett objektivtest där jag gärna hade lånat en A99, men Sony har ingen att låna ut. Sånt händer.

Jag har ju sedan många år följt ett stort antal forum på Dpreview, och där är mönstret ganska tydligt: I Canon-forumen upplever man att Dpreview och testare i allmänhet gynnar Nikon. I Nikon-forumen upplever man att Dpreview och testare i allmänhet gynnar Canon. I Olympus/Pentax/Sony-forumen upplever man att Dpreview och testare i allmänhet gynnar "Canikon". Anhängare av spegelfria kameror har en tendens att tycka att tester tjatar för mycket om autofokus- och sökarprestanda. Anhängare av spegelreflexer tycker det är ett himla tjat om ointressanta spegelfria. Och så vidare ...

Så länge alla olika grupper verkar känna sig ungefär lika missgynnade misstänker jag att vi journalister antagligen inte är så fel ute :)

Har du någon åsikt om Kamera&Bilds test av Sony A550? Tycker du det är rättvisande och sakligt, eller håller du med om att det är slarvigt, har felaktigheter och är negativt vinklat?
Jag har ju bara sett dina citat och skulle nog helst vilja läsa hela testet (även vad som skrevs om andra kameror) och jag skulle gärna veta utifrån vilka kriterier man testat. (Hm, skall jag nu börja testa tester ... :)

Om det här med vinkling: Saken är ju att resultatet blir ganska olika beroende på vilken fråga ett test är avsett att besvara. Testar man "vilken av de här testkamerorna är den bästa för förstagångsköpare" blir ju svaret ett annat än om man testar "vilken av de här testkamerorna är den bästa för fotoentusiaster". Jag upplever att många som kritiserar testresultat ofta missar den saken. Det finns de som läser ett test av en yrkeskamera och sedan är upprörda över att vi missat att den saknar både panoramafunktion och motivprogram (jodå, ett konkret exempel från ett läsarmejl :)

När man gör ett test får man i varierande grad reaktioner. En del hör av sig och påpekar faktafel (vilket är lysande med onlineartiklar där man kan korrigera), andra kommer med kritik mot upplägget ("varför testade ni just de här kamerorna") eller mot slutsatserna. Det är inte ovanligt att de som är missnöjda med resultatet ofta har läst testet med vad jag upplever som ganska färgade glasögon - minsta påpekande om att en funktion är lite avig eller att något går långsamt leder till reaktioner som "ni avskyr Xxx".

Ja, det är en åsikt som är baserad på observationer. Jag får väl lägga fram fler exempel då för att andra ska se bilden också. Du frågade om det ens någonsin gjorts och det är väl klarlagt med exemplet jag gett hittills. Att visa på ett mönster kräver såklart fler exempel, så jag får väl göra det.
Det jag frågade efter var just något som stödde tesen att "sällan Sonykameror blir toppklassade eller ens rekommenderade" - ett enda exempel är just bara ett enda exempel. Jag ifrågasätter inte att det någonsin inträffat att en Sony-kamera inte blivit topplassad eller rekommenderad - det jag ifrågasätter är om det verkligen är eller har varit ett tydligt mönster att det ständigt eller ens ofta varit så.

Då kan vi också vara överens om att det skulle vara en myt också är en åsikt och det skulle väl vara enkelt om det exemplet jag gett är ett undantag att plocka fram 5-6 icke-vinklade tester utan faktafel, eller hur? Säger till dig som till Erland, lycka till.
Tester helt utan faktafel är nog svårt att hitta, men jag skulle nog hävda att de drabbar alla ungefär lika.

Huruvida gruppen som upptäckt och tycker att Sony särbehandlats negativt är stor eller liten eller särskilt högljudd vet jag inte. Min uppfattning är snarare att vi som då använde Sony blev blassé på alla negativa skriverier och struntade i det och ryckte på axlarna och inte gjorde mycket väsen av det alls. Typ gilla läget och vara nöjd med kameran trots att majoriteten inte förstod sig på det.
Jag skulle säga att det (som jag nämnde tidigare) finns en tendens hos alla grupper av kameraentusiaster att se sig själva som missgynnade av media. Och i perioder har i alla fall jag uppfattat vissa grupper som mer högljudda i proportion till sina antal än andra.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag har ju bara sett dina citat och skulle nog helst vilja läsa hela testet (även vad som skrevs om andra kameror) och jag skulle gärna veta utifrån vilka kriterier man testat. (Hm, skall jag nu börja testa tester ... :)
Testet finns fortfarande publicerat
http://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-sony-a500-och-a550

Länken var med i mitt ursprungliga inlägg.

Om det här med vinkling: Saken är ju att resultatet blir ganska olika beroende på vilken fråga ett test är avsett att besvara. Testar man "vilken av de här testkamerorna är den bästa för förstagångsköpare" blir ju svaret ett annat än om man testar "vilken av de här testkamerorna är den bästa för fotoentusiaster". Jag upplever att många som kritiserar testresultat ofta missar den saken. Det finns de som läser ett test av en yrkeskamera och sedan är upprörda över att vi missat att den saknar både panoramafunktion och motivprogram (jodå, ett konkret exempel från ett läsarmejl :)
Jojo, såklart. Men nu talar vi om lite andra saker anser jag.

Att hävda att det är lurendrejeri att kameran är snabb för att den klarar 7fps med låst fokus blir ju lite missvisande då man inte nämner att den också klarar 5,5 fps vid följande fokus när en kamera den jämförs med, D90, bara klarar 4,5 fps. Att då framhålla snabbheten som bluff är visst vinkling.

Eller att klaga på att den är sämre för att skärmvinklingen bara kan göras uppåt/nedåt och inte åt sidan när jämförelsekamerorna har fasta displayer. Eller att klaga på att HDR-funktionen bara tar två bilder när Pentax minsann tar tre (och måsteanvända stativ). Det kan liksom aldrig bli negativt i jämförelsen när de kameror den jämförs med inte har någon sådan funktion alls.

Eller att LV skulle på något sätt vara sämre när den har exakt samma funktion, men OCKSÅ ett annat läge som ger PDAF och full serietagning.

Eller att "glömma" att ens nämna en särskiljande huvudfunktion som IBIS.


Det jag frågade efter var just något som stödde tesen att "sällan Sonykameror blir toppklassade eller ens rekommenderade" - ett enda exempel är just bara ett enda exempel. Jag ifrågasätter inte att det någonsin inträffat att en Sony-kamera inte blivit topplassad eller rekommenderad - det jag ifrågasätter är om det verkligen är eller har varit ett tydligt mönster att det ständigt eller ens ofta varit så.
Nja, du ifrågasatte faktiskt också att det någonsin gjorts det att Sony särbehandlats negativt i tester och för att besvara det behövs bara ett exempel. Men du ska få fler, håll ut bara (jag börjar låta som Gunnar märker jag, men jag lovar att återkomma inom inte alltför lång tid).

Tester helt utan faktafel är nog svårt att hitta, men jag skulle nog hävda att de drabbar alla ungefär lika.
Kan verka så vid första anblicken så, men så var det inte förr. Sony hade så många nya grejer som testare inte begrep sig på helt enkelt. Finns massor av tester där testaren inte begripit sig på hur SLT funkar t.ex. Canon och Nikon har inte haft så många förändringar och innovationer. Det gör att Sony blivit klart överrepresenterade.

Jag skulle säga att det (som jag nämnde tidigare) finns en tendens hos alla grupper av kameraentusiaster att se sig själva som missgynnade av media. Och i perioder har i alla fall jag uppfattat vissa grupper som mer högljudda i proportion till sina antal än andra.
Så är det och det är inte konstigt. Man kan sina egna grejer bäst och märker direkt felaktigheter, vilket man inte lika lätt gör när det är andra saker. Det är samma sak när man läser i en tidning om något annat som man själv behärskar att man märker massa fel. Om jag läser en artikel om rugby med fel i så märker jag nog inte dem, men om det är en artikel om karate eller dykning så ser jag dem direkt. Med tanke på att det allltid finns fel i sådana skriverier så kan det vara en bra tankeställare att inte ta för givet att det man läser är sant.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Såna här trådar tycker jag är så underbara!

Jag hoppas ingen blir stött och tar på sig offerkoftan så att tråden stängs eller blir borttagen framöver.


Michael - Retorik är en konstform det med -
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Detta verkar vara en tråd som engagerar.

Nyfiken fråga - varför är detta så viktigt för er? Spelar det någon roll för er, ni verkar ju bättre pålästa på kamerorna än många testare och verkar ju inte behöva att något ska vara "toppklass"-stämplat för att ni ska köpa det? Är det en prestigefråga eller något annat?
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Noterar även att ingen av er som starkt förespråkar Sony har bemödat er om att skriva en recension på någon Sony-produkt här på Fotosidan (Sten-Åke undantaget som har skrivit en). Märkligt när det verkar ligga så varmt om hjärtat att lyfta fram märket och modellerna, och ni verkar ha massor av erfarenhet av dem?
 

Bengf

Aktiv medlem
När jag nämnde i första inlägget att A77 II fått toppklassutmärkelse av Kamera & Bild vilket jag tyckte var kul, och sedan sade att det sällan som Sony får toppklass eller blir rekommenderade så skrev jag också att det även händer andra märken, dessa rader blev tydligen aldrig lästa, i detta stadium var aldrig tanken att starta ett missnöje över felaktiga tester, utan bara ett enkelt konstaterande att så är fallet, fullt medveten om att många andra kameramärken inte eller får dessa utmärkelser.

Alla kameror som inte får rekommendationer betyder ju inte att dom är dåliga i sig, men kan givetvis ge utrymme för kommentarer i trådarna, det är därför fotosidan finns till.


//Bengt.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Noterar även att ingen av er som starkt förespråkar Sony har bemödat er om att skriva en recension på någon Sony-produkt här på Fotosidan (Sten-Åke undantaget som har skrivit en). Märkligt när det verkar ligga så varmt om hjärtat att lyfta fram märket och modellerna, och ni verkar ha massor av erfarenhet av dem?
Jag förespråkar inte starkt Sony. Har visserligen två Sony-kameror som jag är nöjd med, NEX-5N och A6000. Reagerade bara på att någon skrev att det var en myt att Sony behandlades sämre än andra märken i tester, för att jag ser det absolut inte som en myt utan att det faktiskt var så tidigare. Kan dock inte säga att det gäller nu.

Lyfte fram ett exempel på det för att visa, men kunde inte ana att tog skruv så till den milda grad. Ska återkomma med mer för att visa att det visst finns ett mönster.

Det blir tyvärr lite tråkigt av flera anledningar. Dels för att testet råkade vara skrivet av Fröderberg som jag annars har mycket stort förtroende för, men även han kan tydligen ha dåliga dagar precis som vi andra. Det andra är att det väcker så mycket känslor vid spekulationer om orsaken då vissa här har detta som sin yrkesroll.

Personligen bryr jag mig inte så mycket om ena eller andra märket baktalas eller upphöjs och om det påverkar någon försäljning eller så.

Däremot när någon säger nåt som jag uppfattar som felaktigt, att det skulle vara en myt, ville jag visa att det inte alls var så och påvisa att den åsikten att det är en myt är fel, så då får man väl göra det, vilket innebär lite jobb som jag inte hade väntat mig i början, men säger man A får man väl säga B :).

Kalla det en hobby diskutera på nätet, lliksom foto är en annan hobby bland flera.

Angående recensioner så har jag gett åtskilliga detaljerade synpunkter på massor av utrustning, fast inte skrivit dem i form av snuttiga recensioner utan inne i diskussioner.

Läs t.ex. genom den här tråden
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120410

Den är bara på 3679 inlägg, men innehåller nog vad jag skulle klassa som fotosidans bästa läsning :)


/Mats
 

Michael f8

Aktiv medlem
Noterar även att ingen av er som starkt förespråkar Sony har bemödat er om att skriva en recension på någon Sony-produkt här på Fotosidan (Sten-Åke undantaget som har skrivit en). Märkligt när det verkar ligga så varmt om hjärtat att lyfta fram märket och modellerna, och ni verkar ha massor av erfarenhet av dem?
Om du vill ha större chans att få svar på dina frågor är det bra om du citerar den eller dem du vänder dig till.

Jag uppfattar fortfarande att tråden handlar om konstiga testförfaranden och inte att ett varumärke är _bättre_ än annat märke. Men visst tråden kan snabbt ändra fokus och riktning, det kan man inte bestämma själv.


Michael - Som sitter lugnt i båten -
 
Senast ändrad:

Sven Blomquist

Aktiv medlem
+ 1

Kameratester är inte en vetenskap eller något som ska prövas i en domstol. Det finns inget absolut rätt eller fel i kameratesterna utan slutsatserna är till stor del ett tyckande från testaren/skribenten. Samtidigt filtreras det genom testarens/skribentens okunnighet och lathet som "Znutt" redan påpekat ovan.

Man får helt enkelt läsa kameratester för vad de är, dvs subjektiva, ofullständiga och felaktiga betraktelser som testaren/skribenten ofta försöker framställa som objektiva sanningar som är underbyggda av mätbara och absoluta storheter.
En test i en kameratidning är vanligtvis gjord på ett enstaka hus med ett objektiv och av en journalist som tycker och tänker på sitt sätt. Den skall läsas som underhållning och absolut inte som fakta.
 

PMD

Aktiv medlem
Så länge alla olika grupper verkar känna sig ungefär lika missgynnade misstänker jag att vi journalister antagligen inte är så fel ute :)
Ja, jag vet inte riktigt hur det är med er andra, men om jag läser ett kameratest som jag tycker är dåligt genomfört så är inte den omedelbara reaktionen att jag känner mig missgynnad. Det är nog snarare så att jag avfärdar testet som ointressant och försöker hitta ett test som är bättre.

Med "bättre" menar jag då inte ett test som ger min nyinköpta kamera bra betyg. Att läsa tester av en kamera man redan köpt känns ganska meningslöst. Vid det laget har man väl redan läst många tester och försökt bilda sig en uppfattning om vilken kamera som passar en bäst?

Med "bättre" menar jag alltså ett test som är sakligt, vetenskapligt och grundligt. Sen går det förstås inte att undvika att testarens personliga preferenser spelar en viss roll, men en bra testare är tydligt med när det handlar om tycke och smak, och när det handlar om objektiva mätresultat.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Läs t.ex. genom den här tråden
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120410

Den är bara på 3679 inlägg, men innehåller nog vad jag skulle klassa som fotosidans bästa läsning :)
Intressant länk, som förstås ger dig ytterligare vatten på din kvarn. Nu kan vi se att det inte bara är yrkesverksamma kameratestare som ingår i sammansvärjningen som ständigt nedvärderar Sonyprodukter – även helt vanliga kameraentusiaster med skrivklåda tycks höra till samma krets. Här förekommer en hel del osakliga påhopp på Sonyprodukter och Sonys varumärke, t ex detta:

... det saknas det där "extra" i bildkvalitén ...

Planen var annars att vänta in nästa generation fullformatare med LV och Video och bättre ISO-prestanda, men Sony dröjer ju så förbaskat ...

... en leksak med en pytteliten mörk suddig sökare ... (om A550)

Dessutom skriver någon som kallar sig "Mats Lillnor" (tydligen har någon illvillig "lånat" ditt namn) direkta osanningar, nämligen (angående Sony A850):

Testet i tidningen anger förresten priset till 23 500 kr. och ger betyget "Rekommenderas" ocfh "Mycket prisvärd"

Vi vet ju alla numera att vid denna tiden blev Sonyprodukter konsekvent negativt särbehandlade i kameratidningarnas recensioner och rekommenderades aldrig.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Vi vet ju alla numera att vid denna tiden blev Sonyprodukter konsekvent negativt särbehandlade i kameratidningarnas recensioner och rekommenderades aldrig.
Just det är det ingen som påstått. Försök att hålla argumenten sakliga så slipper vi allt för mycket pajkastning.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Just det är det ingen som påstått. Försök att hålla argumenten sakliga så slipper vi allt för mycket pajkastning.
Nja, Mats Lillnor har skrivit inlägg som jag har svårt att tolka på något annat sätt, t ex:

Vill man hitta fler exempel kan man gå in och läsa trådar här på FS om äldre Sony-modeller. I princip varenda modell på den tiden,både kameror och optik mm, som testades hade exempel på snedvridna testrapporter ...
 

afe

Aktiv medlem
Exempel på snedvridna testrapporter är långt från samma sak som konsekvent negativ särbehandling. Jag förstår hur du tänker, men den typen av argumentation kommer bara leda till att tråden spårar ur totalt ...

Exempel på knasiga tester tror jag för övrigt finns för alla kameror oavsett tillverkare ;)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS