Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behandlas Sony sämre än andra tillverkare i tester?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Nej, det gjorde han inte. Martin skrev:


Att du har hittat EN text som möjligen innehåller felaktiga uppgifter är inget stöd för påståendet att Sony skulle ha särbehandlats. Tidningsartiklar som innehåller felaktigheter och misstag publiceras dagligen. Orsaken till misstagen är oftast tidspress, ytterst sällan konspirationer och illvillighet.
Jo, det gjorde han ju visst. Du citerade själv detta.

Kan du eller någon annan visa någon slags uppgift som stödjer den saken?...
... ser man på publicerade tester (svenska eller på engelska) kan i alla fall inte jag se någonting som tyder på att Sony skulle särbehandlas negativt. Eller någonsin ha gjort det.
Jag tycker att det exemplet jag gett är ganska bra, också för att det är en person som Martin själv känner väl som skrivit det.

Det är som sagt ett exempel och det finns många liknande. Jag har gett exempel på ett till (A55 från K&B) och Sten-Åke har hänvisat till exempel om A700, men det går enkelt att leta rätt på fler. Har dock just nu usel Internet-förbindelse så jag tror faktiskt inte jag kan just nu och vet inte heller om jag har lust och tid. Det här är ett känt faktum bland de som följt Sonys kamerautveckling och man ska gräva ner huvudet långt ner i sanden för att inte se det. Därför blev jag förvånad när Martin Agfors som själv är testare beskriver det som att det skulle vara en myt, så därför gav jag ett tydligt exempel som är enkelt att verifiera eftersom det ligger kvar publicerat. Om du går in och läser i tråden om A550 här på FS så kan du se fler citat från det testet som sedan ändrades. Först så stod det att A550 i likhet med alla andra Sony-kameror har högt brus, men det ändrades sedan.

Varför skriver du "möjligen innehåller felaktiga uppgifter"?
Påstår du att det inte är klarlagt att det finns några fel, eller vaddå?

Det här är ju uppenbart flagranta fel som står svart på vitt att det skulle vara samma sensor osv., trots att det är CCD i A380 och CMOS i A550. Det här var början på den våg av mycket bra CMOS-sensorer från Sony där den 16-megapixlare som kom efter den här i A580 verkligen gjorde skillnad.

Det allvarliga är dock inte faktafelen i sig, utan den negativa vinklingen som finns i behandlingen av i stort sett varje funktion. Att kalla 5,5 fps med följande fokus och 7 fps i burst med låst fokus som "påhitt för att få häftiga specar och kanske kan lura någon" t.ex. är totalt missvisande. Kameran jämförs med D90 som klarar 4,5 som max och 50D som klarar 6,3. Canon 50D var dock en betydligt dyrare och mer påkostad kamera. Den naturliga modellen från Canon att jämföra med vore istället 500D som också var aktuell och i samma prisklass. Den saknar en hel del funktioner som A550 har och klarar bara 4,3 fps och har högre brus än Sony A550, samt inte heller någon vinklingsbar display.

LiveView i A550 är precis lika som på dessa andra kameror, men Sony har också den i sammanhanget unika lösningen med Quick-LiveView som ger fullständig PDAF och full hastighet med skärmsökare. En knapp växlar enkelt mellan de olika LV-lägena. Detta får Fröderberg i sin slutsats till något negativt och beskriver det som omständigt (fast felstavat) och att det skulle vara lappande och lagande av en kritiserad omodern funktion.

Den negativa attityden går igen genom testet. A550 hade en inbyggd HDR-funktion som fungerade fantastiskt bra. Den sågas också med hänvisning till att det finns någon annan kamera som också har det fast med 3 bilder. I efterföljaren A580 la Sony in tre bilder, men jag tycker faktiskt att den i A550 var bättre då det minskade risken för ghosting med dubbelexponering och skakoskärpa och gick fortare och resultatet blev väldigt bra. Detta var något som inte fanns i någon av de konkurrerande kamerorna från Canon eller Nikon. Nikon införde det långt senare i en annan modell.

Bildstabilisering inbyggt i kamerahuset är ett kännetecken från Sony som innebär en enorm fördel jämfört med Canon och Nikon och gör att man får stabilisering med alla objektiv, även ljusstarka objektiv som inte finns stabiliserade varianter av. Att utelämna att överhuvudtaget nämna det är också en kraftig negativ vinkling anser jag. Klart att en sådan sak ska vara med i ett test och jämförelse.

Fanns andra fördelar också med Sony, framförallt i jämförelse med Canon med t.ex. blixtsystemet med trådlös TTL-styrning och avståndsmätning.

Priset på A550 var inte högt när den lanserades. Den kom på hösten och jag köpte mitt exemplar på en REA hos Rajala vid jul och då var den lite billigare, men det var inte alls som Fröderberg skrev att den inte var prisvärd och skulle sjunka kraftigt i pris. Den kostade mindre än Nikon D90 och avsevärt mindre än Canon 50D. Jag vet för att jag valde mellan A550 och Nikon D90. Canon 500D låg också på samma nivå,men den var aldrig intressant för mig.

Du antyder dels att det inte förekom någon negativ särbehandling av Sony och sedan att det beror på tidspress och inte konspiration eller illvilja...

Vad det beror på är rätt ointressant egentligen, men det är ett faktum att det var så, vilket det här omnämnda A550-testet är ett bevis på. Det som jag hänvisat till är ett konkret exempel, men det finns fler och det var faktiskt snarare regel än undantag. Tror det är svårt att hitta ett sakligt unbiased test av någon Sony-kamera från den tiden 2007-2010 faktiskt, så att leta rätt på fler är inte svårt.

Någon konspiration har det inte varit, vilket jag också framhållit.Säkerligen inte heller någon uttalad illvilja (annat än undantagsvis av personer som Ken Rockwell t.ex.) , men däremot inte alls samma välvilja att det ska vara rätt som med Canon och Nikon där det aktivt bevakades och hjälptes till från leverantörerna. Det togs helt enkelt inte på lika stort allvar att verifiera fakta och väga sina ord när det gäller Sony som vid tester av Canon och Nikon.

Så Erland, vad är syftet med ditt påhopp på mig och din insinuation att det bara "möjligen" skulle finnas fel i testet och att det är en isolerad företeelse?

Menar du att du tycker det här testet av Sony A550 är representativt och rakryggat och inte ger en totalt felaktig bild av kameran?

Menar du att det inte var en tydlig trend att Sony särbehandlades negativt?

Det är du som nu påstår det och därför kan vi istället vända på bevisbördan.

Försök leta fram ett endaste exempel på en test i en tidning eller website av en Sony systemkamera mellan 2007-2010 som inte innehåller fel eller är negativt vinklad. Lycka till!

Tror du får svårt att finna någon enda sådan! Jag känner till ett par tester av Sony A900 som (med uttryckt förvåning) hyllar kameran, är sakliga och välskrivna, men förutom det så var det en tydlig trend att Sony särbehandlades negativt varenda eviga gång.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Korrigering av ovanstående innan PMD hoppar på mig.

1.
SSS ger inte stabilisering med ALLA objektiv. Det finns undantag med några få helmanuella objektiv som inte kommunicerar med kameran och där kameran inte känner av att det sitter ett objektiv monterat och kan veta brännvidden.

2.
Inte stabilisering med ljusstarka objektiv. Vissa kallar F/2,8 för ljusstarkt (jag gör det inte) och där fanns det även då något enstaka macro-objektiv från Nikon med stabilisering. Numera finns också fler 2,8or från bl.a. Sigma med stabilisering. 70-200/2,8 ,300/2,8 och 400/2,8 tycker jag också är ljusstarka och där finns det stabiliserade objektiv att tillgå.


/Mats
 

Znutt

Aktiv medlem
Jag tror inte att någon tror på en konspiration, det skulle väl rent tekniskt kräva att de har bestämt något tillsammans. Det känns ju rätt befängt.

Tror mer det rör sig om okunnighet och lathet ( snällt kallat "tidsbrist") etc som det påpekats tidigare Som vanligt är ett främmande interface inte lika lätt att ta sig an än som ett känt. Är man van vid ett märke är det svårt att ta till sig funktioner som är nya under en kort tid.

Tycker dessa diskussioner även förekom på 80-90 talet. Råkade välja en minolta xg1 då jag endast hade sommarjobbs pengar. Denna var ju inte så bra som Canon, nikon eller Pentax. Men det jag var ute efter var den riktigt prisvärd på. Bra sökare, TTL och bra ljusmätning . Dock förekom dessa diskussioner öga mot öga och urartade sällan i en kaskad av missförstånd och ordförvrängningar. Känns som sagt passé idag .

Dock kan dessa diskussioner vara rätt underhållande. Lite som ett docusåpa program på FS.
Måste ge Mats en eloge att han letade upp och visade ett exempel ( jag hade inte tagit mig den tiden även om det regnar som nu , hatten av) Sedan kan man tycka vad man vill om exemplet. Bästa motförsvar borde vara då att visa en artikel som motoponenten tycker är annorlunda och bevisar tvärt om. Annars blir det mer som politik att försöka söndra någons åsikter med icke sakliga argument och påstående. Det är svårt att ha sakliga diskussioner, speciellt på nätet.

Verkar som regnet slutat och frukosten borstats bort.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
INFO: Av hela Canons kameraserie av mycket lyckade modeller från D300 fram till dagens D700, så var modellen D500 den som fick mest kritik av många testare, det var lite ovanligt en version som inte var så bra på flera vis, Canon rättade till hela när dom släppte D550 som var och är en betydligt bättre modell.

D50 är ju en semipromodell som också fick en klart bättre skärm med 920k, D40 hade en äldre typ av skärm där Canon hade missat lite, årsbarnen D300 och A700 hade dock bägge en 920k skärm.


Vad som för övrigt kan ställa till det för mig ock andra som bara i stort sett har använt en typ av modell i den digitala starten, ( analoga tiden har jag använt Canon och Konica och Minolta )- är ju att man inte kan veta fullt ut hur bra tex en C/N verkligen är, för mig tar det nog klart längre tid att bli riktigt bekant med en modell då jag sällan fotar precis varje dag utan i perioder.

Med tiden vänjer man sig också vid från början lite taskiga menyer och knepigare hantering och andra olater, man vet inget annat utan kör på och fotar och det går hyggligt bra.


Vänligen.
//Bengt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jo, det gjorde han ju visst. Du citerade själv detta.
Nej, det gjorde han inte. Han bad inte om ett exempel på en negativ recension, utan om "någon slags uppgift som stödjer" påståendet att det är "sällan Sonykameror blir toppklassade eller ens rekommenderade".

Jag hoppas att du förstår skillnaden. Fast med tanke på att du uppfattar alla inlägg som inte håller med dig som "påhopp" så är jag inte så säker.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Nej, det gjorde han inte. Han bad inte om ett exempel på en negativ recension, utan om "någon slags uppgift som stödjer" påståendet att det är "sällan Sonykameror blir toppklassade eller ens rekommenderade".

Jag hoppas att du förstår skillnaden. Fast med tanke på att du uppfattar alla inlägg som inte håller med dig som "påhopp" så är jag inte så säker.
Så här skrev han:
Jag har frågat om det förut och frågar igen: Kan du eller någon annan visa någon slags uppgift som stödjer den saken? Jag vet att det länge varit en spridd uppfattning hos en liten klick Sony-entusiaster, men ser man på publicerade tester (svenska eller på engelska) kan i alla fall inte jag se någonting som tyder på att Sony skulle särbehandlas negativt. Eller någonsin ha gjort det.
Ok, det är en marginell skillnad, fast jag anser den betydelselös. Det ÄR en uppgift som DEFINITIVT stödjer påståendet att Sony negativt särbehandlades negativt. Eller någonsin ha gjort det.

Det anmärkningsvärda är istället att han kallar det en "myt som är svår att slå hål på". Det är ett påstående som framförs som om det vore fakta, men inte är det och som i så fall ska bevisas. Får uppfattningen att du också verkar tro att det är någon myt, men det är det inte. Finns otaliga exempel och jag ska se om jag kan leta upp något tiotal till eller så, men jag har som sagt tekniska problem där jag befinner mig så jag kan nog inte göra det genast.

Det jag menade med påhopp var att peka på en marginell skillnad i "exempel" respektive "något som stödjer" osv., och därmed runda själva sakframställningen. Det var fel ord att beskriva det som påhopp. Kan ju knappast vara intressant denna semantiska diskussion i sammanhanget som du hänger upp dig på istället för själva sakfrågan.

Du skrev att jag "har hittat EN text som möjligen innehåller felaktiga uppgifter". Nej, jag harhittat MASSOR av texter som har felaktigheter, negativa vinklingar och ordval som gör att Sonys kameror framstod som sämre i konkurrensen än de egentligen var. Av dessa tog jag upp en sådan som exempel, men jag kanske letar rätt på fler.

Så påhoppad var fel ord. Tycker bara det är trist att hänga upp sig på bagateller i periferin när det finns en massa kött i centrum.

Du skrev att texten "möjligen" innehåller fel. Vad menar du med det? Har du inte läst testet eller?
Vad är det för något som jag skrivit som inte är 100% klarlagt när jag påpekat felen?

Det är inte fel och "misstag" det handlar om. Det är formulerade slutsatser och ordval som är helt uppåt väggarna och kraftigt negativa för Sony. Inga misstag här inte.

Du duckar för frågorna du fick genom att hänga upp dig på semantik och ordalydelser i vad Martin Agfors frågade efter. Ganska oväsentlig detalj i sammanhanget faktiskt. Så jag upprepar frågorna.

Så Erland, vad är syftet med ditt påhopp på mig och din insinuation att det bara "möjligen" skulle finnas fel i testet och att det är en isolerad företeelse?

Menar du att du tycker det här testet av Sony A550 är representativt och rakryggat och inte ger en totalt felaktig bild av kameran?

Menar du att det inte var en tydlig trend att Sony särbehandlades negativt?

Kan du ge ett enda exempel på en test av en Sony systemkamera 2007-2010 (förutom A900) som inte har felaktigheter och snedvridna negativa slutsatser?
Det sista borde ju inte vara så svårt om nu det här testet jag hänvisade till skulle vara en isolerad företeelse, eller hur? Googla runt ett tag så får du se och upptäcker kanske något du inte visste.

Det är ingen myt att Sony särbehandlades negativ i kameratester jämfört med Canon och Nikon, utan det är ett faktum. Kan finnas något undantag, men tyvärr inte många.

Som bra är så är det inte så längre. Nu är Sony etablerat på ett annat sätt och de spegellösa kamerorna framförallt hanteras seriöst av tidningar och testsiter, så jag skulle inte säga att det är sant nu längre att Sony negativt särbehandlas, men de gjorde det definitivt förr.


/Mats
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ok, det är en marginell skillnad, fast jag anser den betydelselös. Det ÄR en uppgift som stödjer påståendet att Sony negativt särbehandlades negativt.
Det var tråkigt att du inte förstår skillnaden, och därmed blir det nog meningslöst att fortsätta den här diskussionen. Du är uppenbarligen övertygad om att det finns en konspiration bland dem som skriver om kameror som gör att Sonys produkter alltid behandlas sämre än de förtjänar.

Jag tror det inte.

Däremot finns det uppenbarligen skribenter på FS som helt perspektivlöst försvarar sina egna kameror mot all kritik, på ett sätt som skulle få folk att undra även om det handlade om ett efterlängtat kärleksbarn och inte en kortlivad elektronisk pryl. Jag tror dock inte att det heller är en konspiration.

(En negativ och eventuellt felaktig artikel är inte samma sak som en uppgift som stöder påståendet att Sony systematiskt särbehandlas negativt.)
 

NikonFX

Aktiv medlem
Kameratester är inte en vetenskap eller något som ska prövas i en domstol. Det finns inget absolut rätt eller fel i kameratesterna utan slutsatserna är till stor del ett tyckande från testaren/skribenten. Samtidigt filtreras det genom testarens/skribentens okunnighet och lathet som "Znutt" redan påpekat ovan.

Man får helt enkelt läsa kameratester för vad de är, dvs subjektiva, ofullständiga och felaktiga betraktelser som testaren/skribenten ofta försöker framställa som objektiva sanningar som är underbyggda av mätbara och absoluta storheter.
 

Znutt

Aktiv medlem
Det var tråkigt att du inte förstår skillnaden, och därmed blir det nog meningslöst att fortsätta den här diskussionen. Du är uppenbarligen övertygad om att det finns en konspiration bland dem som skriver om kameror som gör att Sonys produkter alltid behandlas sämre än de förtjänar.

Jag tror det inte.
Som påpekat innan tror jag inte det finns någon sammanslutning av testare som har kontakt med varandra för att tro på en konspirationsteori. Tror du är fel ute som tror att den finns även om den inte då skulle drabba Sony, frågan är då vem och varför. Vet ej heller vem du påstår som tror att den finns ?
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det var tråkigt att du inte förstår skillnaden, och därmed blir det nog meningslöst att fortsätta den här diskussionen. Du är uppenbarligen övertygad om att det finns en konspiration bland dem som skriver om kameror som gör att Sonys produkter alltid behandlas sämre än de förtjänar.

Jag tror det inte.

Däremot finns det uppenbarligen skribenter på FS som helt perspektivlöst försvarar sina egna kameror mot all kritik, på ett sätt som skulle få folk att undra även om det handlade om ett efterlängtat kärleksbarn och inte en kortlivad elektronisk pryl. Jag tror dock inte att det heller är en konspiration.

(En negativ och eventuellt felaktig artikel är inte samma sak som en uppgift som stöder påståendet att Sony systematiskt särbehandlas negativt.)
Håller du fortfarande på att älta vad Martin frågade efter?
DET är faktiskt INTE det viktiga i den här diskussionen.

(En negativ och eventuellt felaktig artikel är inte samma sak som en uppgift som stöder påståendet att Sony systematiskt särbehandlas negativt.
Du råkade glömma att han också skrev: "Eller någonsin ha gjort det."


Och nu skriver du "eventuellt felaktig artikel". ??? Varför i hela friden skriver du så? Menar du att det inte är fullständigt klarlagt att den är felaktig och är negativ på ett snedvridande sätt, eller?

Jag förstår skillnaden i fråga från Martin, men tycker inte det är viktigt i sammanhanget. Han får själv förtydliga sin fråga om han tycker att jag svarat på fel sak.

Snälla, sluta nu att hänga upp dig på ordalydelsen i Martins fråga. Jo, jag ser att det är en liten skillnad från att jag skrev att han frågade efter ett exempel. So what????

Det finns som sagt mycket mer och ett par andra har redovisats av mig och Sten-Åke. Ska se om jag får möjlighet att leta rätt på mer, men det är så att det var regelmässigt så, så att det tom. är svårt att hitta någon text som inte är vinklad faktiskt.

Hur kan du få det till att jag uppenbarligen tror på någon konspiration när jag uttryckligen skrivit att jag inte tror det? Du som nyss var så petnoga om en ovidkommande sak och ordalydelse, hur läser du egentligen vad jag skriver?

Du fick några frågor från mig. Har du möjlighet att besvara dem?

Uppseendeväckande att du pratar om nåt helt annat och säger att det inte är någon idé att diskutera och skriver eventuellt istället och möjligen när det är alldeles glasklart, eller du kanske inte anser det?

/Mats
 

Michael f8

Aktiv medlem
Det var tråkigt att du inte förstår skillnaden, och därmed blir det nog meningslöst att fortsätta den här diskussionen. Du är uppenbarligen övertygad om att det finns en konspiration bland dem som skriver om kameror som gör att Sonys produkter alltid behandlas sämre än de förtjänar.

Jag tror det inte.
Vad jag vet, så har heller ingen annan påstått att så är fallet.

Det är det som blir så tråkigt med dessa diskussioner, se tidigare exempel där jag skriver, "mening för mening" blir citerat som, "ord för ord", skulle jag inte stoppa där så skulle jag kunna bli citerad som att jag har påstådd man ska ta "bokstav för bokstav" och där någon eventuellt tolkar in en ett felaktigt av mig, dubbelt mellanslag, och påstår att det finns ett ord där.

[/QUOTE]

Däremot finns det uppenbarligen skribenter på FS som helt perspektivlöst försvarar sina egna kameror mot all kritik, på ett sätt som skulle få folk att undra även om det handlade om ett efterlängtat kärleksbarn och inte en kortlivad elektronisk pryl. Jag tror dock inte att det heller är en konspiration.
Ja, och det vet de flesta som hänger på fotosidans forum, men om du vill diskutera den saken är det bara att du starta en tråd om det, problem solved, eller?

(En negativ och eventuellt felaktig artikel är inte samma sak som en uppgift som stöder påståendet att Sony systematiskt särbehandlas negativt.)
En eventuell felaktig artikel... Hmm... Först vill jag säga att, skriver man många artiklar måste det bli fel någon gång, ju fler artiklar man skriver ju närmare en miss kommer man, det är helt mänskligt och kommer att ske flera gånger samt att det är bara den som skriver artiklar som kan skriva dem fel, jag skriver inga testartiklar, alltså skriver jag inga felaktiga artiklar, det gör mig lite ödmjuk inför andras författande.

Men om man inte inom två minuter kan finna felaktigheter i det aktuella testet så kan man nog inte heller bedöma mönster över tid i testutföranden eller vilka kriterier som gäller, man saknar kanske intresse och det är helt OK.



Michael - Som krattar och skriver -
 

Krille

Aktiv medlem
En intressant slutsats kan man dra av inläggen i den här tråden.
Om det är så att Sony överlag får sämre kritik än andra tillverkares produkter (främst Canons och Nikons), inte bara i en tidning/webbsida utan hos en majoritet, så beror det antingen på att:

1. Det finns en konspiration - många av världens testare har gaddat ihop sig och bestämt sig för att Sony inte ska komma och tro att de kan bygga bättre fotoprylar än Canon och Nikon. För självklart har alla testare Canon och Nikon. Förmodligen träffas de testansvariga på ett slott i de franska skogarna där de iklädda masker håller hemliga ritualer och beslutar om vilka produkter som ska sågas.

Men flera skribenter i forumet hävdar bestämt att konspirationsteorin är nonsens. I så fall måste ju slutsatsen bli, i alla fall om det verkligen stämmer att Sony konsekvent får sämre testresultat, att:

2. Sony tillverkar sämre fotoprylar än Canon och Nikon. Och alltså inte förtjänar bättre utmärkelser.

Att alla testare skulle skriva illa om Sony av en ren slump verkar ju ganska osannolikt. Alltså måste det finnas någon slags tyst överenskommelse över hela världen.

Det är svårt att veta hur det verkligen förhåller sig eftersom testare är en speciell skara som aldrig blandar sig med vanligt folk.
 

Michael f8

Aktiv medlem
En intressant slutsats kan man dra av inläggen i den här tråden.
Om det är så att Sony överlag får sämre kritik än andra tillverkares produkter (främst Canons och Nikons), inte bara i en tidning/webbsida utan hos en majoritet, så beror det antingen på att:

1. Det finns en konspiration - många av världens testare har gaddat ihop sig och bestämt sig för att Sony inte ska komma och tro att de kan bygga bättre fotoprylar än Canon och Nikon. För självklart har alla testare Canon och Nikon. Förmodligen träffas de testansvariga på ett slott i de franska skogarna där de iklädda masker håller hemliga ritualer och beslutar om vilka produkter som ska sågas.

Men flera skribenter i forumet hävdar bestämt att konspirationsteorin är nonsens. I så fall måste ju slutsatsen bli, i alla fall om det verkligen stämmer att Sony konsekvent får sämre testresultat, att:

2. Sony tillverkar sämre fotoprylar än Canon och Nikon. Och alltså inte förtjänar bättre utmärkelser.

Att alla testare skulle skriva illa om Sony av en ren slump verkar ju ganska osannolikt. Alltså måste det finnas någon slags tyst överenskommelse över hela världen.

Det är svårt att veta hur det verkligen förhåller sig eftersom testare är en speciell skara som aldrig blandar sig med vanligt folk.

Rotera här finns inget att se!

Njut av det fina vädret och återkom sedan om ni kan hitta en märklig test eller synsätt från en testare.

Journalistiska slutsatser kan man göra när man kommit ungefär minst tio sidor med information och länkar från olika tyckare. Så snälla vänta med att dra för tidiga slutsatser eller sammanfattningar hur det kan se ut.

En bra journalist samlar information tills det stannar av eller sinar, innan man tittar på mönster eller vad som är bra eller sämre, kanske man kan hitta en brist eller lär sig något.

Ingen är väl intresserad av att 'döda' tråden om någon annan tros sig se något konstigt mönster?
Jag lovar att tråden självdör om det inte finns något att intressera sig för.

Ni som redan vet allt och har totalkoll på allt och inte vill veta mer, kan gå vidare och njuta i en annan tråd.


Michael - Lite fascinerad faktiskt-
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Att du har hittat EN text som möjligen innehåller felaktiga uppgifter är inget stöd för påståendet att Sony skulle ha särbehandlats. Tidningsartiklar som innehåller felaktigheter och misstag publiceras dagligen. Orsaken till misstagen är oftast tidspress, ytterst sällan konspirationer och illvillighet.
Du polemiserar mot Mats och påstår att han förfäktar att det finns en konspiration att skriva ner Sony-kameror och det tror jag faktiskt inte han menar. Så läser inte jag vad han skriver. Däremot så lyfter han ju fram att testarna inte begriper sig på vad de har i händerna och misslyckas med att ställa det i relation till konkurrenternas produkter och uppskatta det unika för sina förtjänster i de fall det finns sådant.

Dagens kameror är till förvillning väldigt lika men KM och Sony har faktiskt infört mängder av ny teknik och nya tekniska lösningar som i många fall varit unika och förtjänat viss uppmärksamhet för detta. Canon och Nikon har inte alls haft samma innovationstakt.

- KM införde som först atillverkare antiskak i D7D.
- KM införde ett läge där massor av kameradata lades ut på bakdisplayen när andra bara hade den för preview och istället hade pluttiga topdisplayer som enda alternativ.
- Eye sensor infördes tidigt för att snabbaktivera fokuseringen men används idag för sömlös övergång mellan Live View och EVF i de modeller som har det.
- Den vinklingsbara displayen var unik för Sony DSLR:er
- Tillsammans med den snabba Live View med dedikerad AF-sensor så kunde A3xx och A5xx seriernas kameror ha följande AF även i Live View
- Sony införde som första tillverkare ett antal "multiexponeringsfunktioner" i A5xx-serien samt ansiktsigenkänning vilket idag utvecklats till exv. Eye-focus (pupillfokusering) i A7-modellerna
- A55 första SLT-kamera med fast halvgenomskinlig spegel samt EVF
- A55 kunde därigenom ha snabb seriebildtagning utan spegelfladder och följande AF även under filmning
- A55 fick inbyggd GPS som bara funnits som tillbehör till Canons och Nikons mer seriösa modeller.
- Sony revolutionerade sensorerna genom ändrad utläsningsteknik och vann två hela steg i DR (något Canon inte lyckats kontra ännu efter 3 år vilket är en enorm tid i sammanhanget
- Sony har dessutom tagit fram svängda sensorer
- Spegellösa NEX öppnade möjligheter att skruva på nästan vilka objektiv som helst genom sitt korta registeravstånd. Den verkliga crossoverplattformen idag som är ensam om FF-stöd.
- Sony är med A7 -serien den enda tillverkare som idag erbjuder FF i spegellösa små system.

Med reservation för det jag missat.

Personligen tror jag inte alls på några konspirationer utan jag tror helt enkelt att det är så enkelt att det handlar om stresstester och att man inte riktigt varit vana vid att Sony ibland gör saker på annat sätt än Canon och Nikon och det har testarna inte riktigt förstått ibland. Så vi kan kalla det perspektivlöshet som ju är det ord du brukar använda i andra sammanhang.

Jag vet inte om det är värst att ha perspektiv som testare eller inte men något av det mest förbluffade jag läst var ju när någon (säg inte att det var Fröderberg) testade A55 mot Canons värstingmodell. A55 som ju var helt banbrytande när den kom utmanade t.o.m. Canons värsting med lika snabb seriebildtagning, rörlig AF i både Live View och filmning, inbyggd GPS och massor med andra finesser till priset av 7-8000 på sin tid.

Slutsatsen testaren fokuserade på var att A55 i alla fall inte kunde mäta sig med Canons värsting vid studioarbete eftersom blixtstyrningen inte var helt till belåtenhet för det. Jag kommer ihåg att jag tänkte att något måste gått väldigt fel här om testaren trott att det var det användningsområdet Sony designat A55 för.

Så nej, jag har svårt att se konspiration utan ser bara stor okunnighet bland den yrkesgrupp som ska upplysa oss och det är pinsamt så det räcker. Om jag jämför deras nivå med den exv. Gary Friedman stadigt haft i sina "friendly manuals" så är det häpnadsväckande. Jag har läst många av Garys manualer och köper alltid dessa till alla mina nya Sony-kameror och kan konstatera att man alltid lär sig en hel del om kamerornas funktioner som gör att man kan utnyttja dem bättre än om man saknat den kunskapen. Ty det räcker inte med "trial and error" som många testare uppenbarligen tillämpat och tillämpar.

Sony har också den egenheten att en hel del nyckelfunktioner (så har det varit i varenda modell hittills) måste slås på i menyerna för att bli tillgängliga. Jag vet inte varför de gör på det viset men så är det och den listan kan göras hyfsat lång. Läser man då aldrig en bok (vilket 1/3 av dagens svenska män enligt DN tydligen inte gör), så är det inte konstigt att det blir helt fel ofta. Så "Read the fucking Friedman Manuals" borde väl vara en uppmaning som även kan riktas till testare för ibland har det verkligen varit svårt pinsamt att uthärda dravlet och det tror jag säkert du förstår också om du tar ett steg tillbaka så du får lite perspektiv du också. Jag kan bara hoppas att Canons och Nikons användare sluppit det värsta dravlet som vi tidigare varit utsatta för.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det har dock ingen betydelse ifall Sony var först eller inte med detta och om det funnits i någon Olympus kompaktkamera eller inte. Jämförelsen var med DSLR systemkameror från Canon och Nikon och dessa hade inte någon sådan lösning som Quick-LiveView. Däremot sensorbaserad LiveLiew, vilket Sony nu alltså också införde i A550. Sony-kameran i det här fallet hade alltså samma funktion som den jämförs med, men med denna speciella LV-lösning som ger PDAF också utöver det.
Som sagt: Sony var tvåa på bollen där. Sony var inte först med den lösningen i en systemkamera av spegelreflextyp.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
En intressant slutsats kan man dra av inläggen i den här tråden.
Om det är så att Sony överlag får sämre kritik än andra tillverkares produkter (främst Canons och Nikons), inte bara i en tidning/webbsida utan hos en majoritet, så beror det antingen på att:

1. Det finns en konspiration - många av världens testare har gaddat ihop sig och bestämt sig för att Sony inte ska komma och tro att de kan bygga bättre fotoprylar än Canon och Nikon. För självklart har alla testare Canon och Nikon. Förmodligen träffas de testansvariga på ett slott i de franska skogarna där de iklädda masker håller hemliga ritualer och beslutar om vilka produkter som ska sågas.

Men flera skribenter i forumet hävdar bestämt att konspirationsteorin är nonsens. I så fall måste ju slutsatsen bli, i alla fall om det verkligen stämmer att Sony konsekvent får sämre testresultat, att:

2. Sony tillverkar sämre fotoprylar än Canon och Nikon. Och alltså inte förtjänar bättre utmärkelser.

Att alla testare skulle skriva illa om Sony av en ren slump verkar ju ganska osannolikt. Alltså måste det finnas någon slags tyst överenskommelse över hela världen.

Det är svårt att veta hur det verkligen förhåller sig eftersom testare är en speciell skara som aldrig blandar sig med vanligt folk.
Att du bara kan finna två möjliga alternativ gör ju inte på något sätt att det bara finns två alternativ, bara att du inte kan komma på något annat.

Nu ÄR det för det första inte så här, men det VAR så här. Det är en markant skillnad nu från för 4-7 år sedan och där ligger nog en del av förklaringen.

Konspiration tror nog ingen här på (även om vissa gång på gång tillskriver en sådan åsikt trots att man explicit uttryckt att man inte gör det), så jag tror vi kan utesluta det.

Sony gör väl en del saker som är sämre och en del saker som är bättre ibland. Det förklarar ändå inte felaktigheter eller uppenbart felaktigt vinklade uppgifter.


Det här är min teori.

1. Sony var inte intressant märke för testarna.
De som arbetar med detta har ett genuint intresse för foto och lång erfarenhet. De har då främst använt Canon och Nikon kameror eftersom Sony var nya på banan. De kan en massa historia, känner till systemet bättre hos C&N och uppskattar det och är nyfikna på nyheter. Sony var mer udda och inte lika etablerat så testare var inte lika entusiastiska att testa en Sony och därmed har en mer negativ grundinställning och gör inte ett lika noggrannt jobb.

2. Sony har inte varit lika skickliga på att hantera testare.
Bra leverantörer bygger upp en personlig relation med testare. Förser dem med information och blir kompisar. Kanske väljer att presentera ny utrustning i samband med en resa till något exotiskt ställe. Tack vare den personliga relationen kan de också vara interaktiva i testandet och fråga hur det går och om det är några frågor, "förklara" någon ny funktion och läsa testet innan det publiceras och komma med förslag osv. Det här är minerad mark och gränsar till korruption och förfäktas självklart med näbbar och klor av alla inblandade, men det kan vara väldigt subtilt. Att det finns inslag av detta har jag fått bekräftat personligen från inblandade personer.

En annan sak är att leverantören är noga. När jag var ute med Agfors och han testade A77 II så hade han en lånekamera från Sony och jag hade min egen. Han påpekade en sak med att avtrycket inte kändes distinkt för att hitta mellanläget och vi jämförde kamerorna. Det var skillnad och mitt exemplar var mycket bättre. Tydligen var det en kamera som skickades runt till alla som ville testa den utan att Sony kontrollerade den mer noga. Jag har svårt att tänka mig att t.ex. Nikon skulle skicka iväg en kamera som inte var genomgången till 100% och verifierad att det var ett perfekt exemplar, då skulle de plocka fram en annan.

Har också hört historier om att testare skulle ha möjlighet att testa under längre tid och få personlig tillgång till dyr utrustning... Nu är vi inne på mutor - också extremkänsligt, men det behöver inte vara så tydligt och uppenbart.

Det finns nog helt enkelt en, tom. omedveten, motvilja att skriva nåt negativt om utrustning man fått personligen levererad av en sympatisk person som man känner väl än något som kommer i ett paket med posten.

Genom att framhålla en funktion i förväg tillsammans med positiva signaler kan leverantören bygga upp en förväntan hos testaren som får detta bekräftat.

Sony har varit usla på att marknadsföra sådana riktigt bra saker som särskilt dem från Canon och Nikon, t.ex. Quick-LiveView och bildstabilisering.


3. Det man vant sig vid och funkar bra upplevs som bättre än något som i sig kan vara lika bra eller bättre men kräver en del tillvänjning.

De flesta testare är väl inkörda på Canon och Nikons kameror som dessutom varit konsekventa och ändras relativt lite jämfört med Sony som kan ha en del ovanliga, men inte för det sämre, lösningar.


4. Det man inte har erfarenhet av är inte så lätt att uppskatta, jämfört med om man saknar något man är van vid.

C&N har t.ex. inte bildstabilisering. Kan då enkelt förbises och inte uppskattas om man inte förstår hur bra det är. Avsaknad av en funktion som kanske inte är jätteviktig, som t.ex. top-display, kan få ett större negativt genomslag än rimligt.


5. Man är mån om att behålla en bra relation med leverantören som t.ex. köper annonsplats mm.
Också inom mut-kategorin och självklart svär sig alla fria från att det skulle vara inblandat, men jag tror ändå att det spelar in ganska ofta.


Listan kan säkert göras betydligt längre.

Det är en klar skillnad nuförtiden jämfört med hur det var förr. Det kan mycket väl hänga ihop med att Sony är mer etablerat idag, att Sony blivit skickligare på att hantera testare, samt att den nya generationens spegellösa kameror har skilt sig så mycket från traditionella systemkameror att förutfattade meningar undvikits.


/Mats
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tja, det är väl bara att läsa en del tester av Sony-kameror. De var vanligtvis fulla av sakfel
Vanligtvis? Verkligen? :)

Du ger ett (1) exempel på vad du upplever som ett dåligt test vilket till mycket stor del verkar handla om att du och testaren helt enkelt tycker olika saker. Visst innehåller den faktafel, men det gör - tyvärr - tester då och då. Och det drabbar inte bara Sony. Senast fick jag gräl av en helt annan tillverkare ;)

Ur ett efterföljande inlägg:

Det var ganska typiskt att testare var ointresserade av att testa Sony-kameror ...

Testet av A550 ... är ett sådant typexempel, men det finns många fler.

Så nog var det vinklat alltid. Finns massor exempel på sådant, men nuförtiden är det bättre.
Så om man vanligtvis var ointresserade av att testa Sony-kameror, hur kan det då finnas massor av exempel på hur de missgynnats av vinklade tester? :)

Och: Om det nu verkligen finns "massor av exempel" (vilket jag är mycket skeptisk till), så borde du ju med lätthet kunna peka på 4-5-6 stycken, eller hur? Hittills har du gett ett exempel.

Förstår Martin att du vill försvara ditt eget yrke och att ni är opartiska osv. Dina kolleger i branschen har dock inte alltid varit så exemplariska som du och tidigare så var det ett faktum att Sony särbehandlades negativt i tidningarnas tester. Kan dock inte se att det är så nu längre.
Som de flesta människor blir jag irriterad över att bli definierad av generaliseringar. I synnerhet sådana som jag inte ser några faktabelägg för. Och nej, det är inte ett faktum att Sony särbehandlats i tester. Det är en åsikt hos en ganska liten men högljudd grupp människor.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Som sagt: Sony var tvåa på bollen där. Sony var inte först med den lösningen i en systemkamera av spegelreflextyp.
Som sagt, vi vet det och det är utan betydelse. Ingen har pratat om "först" alls, utan grejen är att det i jämförelsen mellan Sony och Nikons och Canons DSLR så fanns detta enbart hos Sony och inte de andra. I det här fallet fanns det också utöver den lösnng som C & N hade, vilket var en skillnad. Tidigare Sony-kameror hade enbart QLV, men i A550 tillkom sensorbaserad LV också.

/Mats
 

PMD

Aktiv medlem
Gör du? Kan du ge ett exempel där någon uttalar att att de tror att Canon skulle särbehandlas negativt?
Det kan jag kanske, men det är inte tillräckligt viktigt för att lägga ner en massa tid på att leta rätt på sådana exempel.

Jag har aldrig hört talas om det, men eftersom du sett sådant mest i Sony-trådar menar du implicit att du sett sådant i Canon-trådar också fast inte lika ofta, eller?
Jag läser mer i Sonytrådarna eftersom de är roligare, så även om konspirationsteoriskriverierna vore jämnt fördelat mellan trådarna så skulle jag se fler som handlar om Sony.

Jag tycker inte det framförs alls nuförtiden, just därför att det inte är så längre.
Det håller jag nog i stort sett med om.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS