Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betygssättning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

marckus

Aktiv medlem
Jag har lagt upp en hel del bilder och första gången jag la upp bilder fick jag en hel del betyg och kommentarer men nu senaste bilderna så har jag inte fått direkt jätte mycket.. Okej .. jag är inte ute efter betygen utan mera kommentarer .. Med tanke på att jag är ny när det gäller fotografering så är kommentarer och förslag mycket välkomna .. oavsett om personen som kommentar inte håller på inom just det området!

För personen som kommenterar kan ju ge förslag på skärpan, vinklar och annat som är mer tekniskt och liknade.. och inte rent motiv inriktat..

Det var bara mitt inlägg här!
Mvh
Marcus
 

drapulv

Aktiv medlem
Svår fråga det här. För min del så är det också synpunkter på mina bilder som känns mest värdefullt. Idén om att bidra med bilder till "månadens bild" i kategorier skulle kanske göra att man fick mer uppmärksamhet och värdefulla kommentarer på sina bilder?
 

marckus

Aktiv medlem
Månadens bild låter väldigt mycket som Månadens tema faktiskt :) ..

Med tanke på att då kommer mycket folk just kolla på den bilden och ge kommentarer..

Mvh
Marcus
 

Mira

Aktiv medlem
Har funderat på en grej... kanske helknasigt, men i alla fall...
Jag skulle vilja ha en indelning av bilder i olika kategorier, som får varsin avdelning - alltså varsin Galleri-startsida.
Dom kategorier jag tänker mej är:
-svart/vitt
-färg
-datormanipulerade

Alltså får dessa tre varsin topp-lista, osv...
Förstår ni hur jag menar?

När man går via länken Galleri - Startsida så har man 3 alternativ att välja på - dom jag räknade upp ovan. Och varje sådan sida ser precis ut som den idag, men med BARA svart/vita, BARA färg, osv...
 

Maverick

Aktiv medlem
Känns som jag borde förklara mig lite. Nu är det ju inte så att jag letar rätt på alla macrobilder och sänker dessa. Jag gör väl som de flesta andra och låter bli rösta/kommentera. Det jag ville ha fram är egentligen att vissa motivområden är inte min grej och då är det svårt att ge ett bra betyg. Det blir kanske inte så högt betyg som det borde liksom. Anledningen till att jag inte gillar macro är att jag nästan alltid får kännslan att det där kunde jag lika gärna gjort själv. Rigga upp en kamera och trådutlösare och sedan sätta sig och vänta på första bästa insekt som sätter sig framför linsen. Så det enda som blir över för mig att kommentera blir tekniken, och då låter jag hellre andra ägna sig åt bedömning av dessa bilder.

Jag jämför mycket sällan bilder med varandra, utan känner snarare efter i magen om det finns något som tilltalar mig. Att jämföra med andra tycker jag är ett alldeles utmärkt sätt att fastna i sitt tänkande och att få utvecklingen att stå still. I synnerhet när det gäller min egen utveckling inom fotografi.

Slutligen, angående vilka som har rätt att bedömma bilder. Självklart har alla rätt att bedömma och lämna kommentarer. Nått slgas elitiskt snorkeri klarar vi oss utan. Den dagen det bara är "utbildade" som skulle ha rätt att bedömma bilder är fotografin som konstart utdöende. Vad är det värt att en "utbildad" människa tycker min bild är bra om tio "vanliga" inte tycker det. Som exempel kan man väl nämna Ingmar Bergman, där större delen av "kultureliten" hyllar honom. Personligen känner jag ingen som gillar hans filmer, mig inräknad. Den formen av idéer brukar bara leda till "klubbar för inbördes beundran".

Så jag hoppas att ingen är orolig för att jag skriver ner vederbörandes macrobilder. Det händer faktiskt att jag tar macro själv. Men inget som lär laddas upp nätet.

Mvh
Maverick
 

Anders R.

Medlem
Varför dessa löjliga betygssättningar som är typ: "på en skala, typ 1-10"

Däremot klart intressant att få kommentarer om sina bilder från andra, helt utan färdiga mallar eller tio-i-toppliste-stuket.

Skippa tävlandet! Foto klarar sig utmärkt utan denna rest från fotoklubbsvärlden tycker en foto och filmintresserad ordf. i en fotoklubb.
 

acke

Avslutat medlemskap
Anders R. skrev:
Varför dessa löjliga betygssättningar som är typ: "på en skala, typ 1-10"

Däremot klart intressant att få kommentarer om sina bilder från andra, helt utan färdiga mallar eller tio-i-toppliste-stuket.

Skippa tävlandet! Foto klarar sig utmärkt utan denna rest från fotoklubbsvärlden tycker en foto och filmintresserad ordf. i en fotoklubb.

En del gillar betyg, andra inte. Varför inte tillfredsställa båda grupperna?

Fixa följande valmöjligheter under "Personliga inställningar":
1. Röstning på mina bilder ska tillåtas/ska ej tillåtas.
2. Jag vill se/vill inte se hur folk har röstat när jag tittar på bilder i galleriet.
Då borde väl alla bli glada och nöjda...?

Åsså mina åsikter om Miras befogade frågor:

1. Ska man låta bli att rösta på bilder man inte gillar?
Nä, då skulle det ju bara bli betygen 3-5 på alla bilder. Jag brukar rösta om jag känner att jag har ett underlag att jämföra med. Annars avstår jag röstning och kommenterar bara.

2. Hur ska man ge konstruktiv kritik utan att folk uppfattar en som negativ?
Ett tips kan vara att försöka hitta både något positivt och något negativt om bilden. De flesta har lättare att ta en snyting om de samtidigt får lite beröm. Och nåt positivt brukar det alltid finnas.

3. Vad får påverka ens röstning?
Så gott som allt får påverka. Dock (som jag har sagt tidigare) brukar jag försöka bortse från mina personliga motivintressen. Jag försöker också bedöma utifrån de intentioner jag tror att fotografen har haft. Allt i syfte att försöka hjälpa fotografen att ta bättre bilder på det motiv som fotografen vill ta bilder på.

4. Får man inte bedöma om man är ny i ämnet?
Självklart får man det. Vem är ny förresten och vem är inte ny? En del personer går från noll till proffsnivå på ett år, andra kan fotografera på en blygsam nivå i ett helt liv. Beroende på ambitioner, lust, tid,... Men bilder berör oss alla och alla har vi rätt att tycka.

5. Får man inte kritisera andras bilder om man tar dåliga bilder själv?
Jodå. Vem avgör vad som är dåligt? Vad är det som säger att det samlade tyckandet på fotosidan bildar en allsmäktig norm för rätt och fel? Trots allt är fotosidans medlemmar en ganska obetydlig del av jordens befolkning...

6. Ska antalet bedömningar matcha antalet inlagda foton?
Nej, jag ser inga orsaker till detta. Ett sånt system skulle säkert missbrukas. Antalet nonsenskommentarer skulle öka ännu mer.

Personligt tyckande signerat
Acke
 
Orginalitet... vad är det

Jag har inte varit medlem särskilt länge men har efter att tittat runt på andras sidor, upptäckt att det verkar som om de flesta inte vet vad ordet "Orginalitet" betyder. Jag har sett jättefina nyskapande bilder som har blivit sågade i orginalitet just på grund av att den röstande inte har tyckt om självaste bilden. Samma sak är det åt andra hållet. Fina men vanliga bilder får höga poäng i orginalitet. Kanske ska skriva med fetstil ordets betydelse. Personligen är jag mer intresserad av att få kommentarer och konstruktiv kritik på mina bilder.
 

tosafora

Medlem
Antagligen bara ett sårat ego...

... men när man ger ett album, och därmed alla bilderna i det, betyget 1 i originalitet och 1 i estetik med kommentaren "Möjligen intressant för dom närmast sörjande.." då tycker jag att man missat poängen med utbyte av utvecklande kritik.

Visst förstår jag att alla inte kan tycka om det jag gör men ett sådant betyg känns orättvist när jag tycker mig presentera i alla fall relativt originella och estetiskt genomarbetade bilder. Ska betyg och kommentarer bara vara uttryck för vad man känner så tycker jag vi kan slopa hela idén med utbyte av omdömen!

Ursäkta om jag hänger ut mitt sårade jag men just nu känner jag mig inte så konstruktivt bemött.

/R.
 

Svante

Ny medlem
Hej på er! Jag tänkte vara med och diskutera lite.

Betyg är betyg vare sig de liknar de vi fick i skolan eller om det är vita och svarta kameler. För att betyg från många individer skall ge ett rättvisande resultat måste varje betygsättande individ sätta dessa med samma omdöme. Det måste alltså finnas ett väl definierat regelverk och alla måste kunna detta.

Jag skulle vilja påstå att det är omöjligt i ett sådant här forum. Ni som hållt på länge har säkert koll på hur ni brukar rösta från gång till gång men vi som är nya i gemet har inte ordning på rutinerna. Dessutom differensieras vi ganska mycket i kompetens på området och alla är inte lika duktiga på att bedöma andras bilder heller.

Antingen slopar vi betygen eller så får en "expertpanel" sätta dessa. Det kan ni ju fundera på.

Problemet här är att de som figurerar ofta och mycket i våra forum hellere diskuterar varandra. Jag tycker det är synd för ni verkar duktiga, engagerade och fulla av idéer. Det verkar ibland som om nakna människor eller delar därav är intressantare än konst och teknik. Jag är övertygad om att det finns andra föreningar på nätet som är bättre lämpade för dessa intressen.

Betyg är som sagt betyg men betyder således olika mycket beroende på vem som avger dem. Kan vi inte kontrollera det är inte betyg av något större värde.

Däremot kan en kommentar om vad som är rätt och fel vägas samman med vad man tycker själv och betyda mycket mer än alla betyg i världen.

Jag minns när jag fyllde 6 år och fick ett metspö av min pappa och hur stolt jag var, och pappa också tror jag, när jag fick min första mört. Då hade vår katt bättre förstånd än jag och ratade mörten men jag var fortfarande lika stolt. Nu blir jag mest förbannad om jag får en mört.
 

Mira

Aktiv medlem
Det var väldigt bra skrivet av dej, Svante!
Jag håller med om att det blivit för mycket tjafs om saker som inte har med bilden att göra (även jag har fallit dit ibland) - men jag tycker fortfarande att man kan tillåta en debatt kring bilden.

Sedan känns betygen ganska onödiga - eller åtminstone blir det för mycket tävlan i det - och det är oftast samma personer som hamnar på topplistorna...
Någon föreslog tidigare att Mest kommenterade-listan skulle baseras på hur många enskilda kommentarer en bild fått - det låter vettigt!

Ett förslag är att man på första sidan byter ut högsta betygs-listan mot en lista som varje dag slumpar fram kanske 25 bilder - och därmed kan även äldre bilder få en ny chans att få kommentarer...

Och Rickard:
...du vet att du gör bra bilder - du får ju bra betyg på många enskilda bilder !
Och såna kommentarer tycker jag man kan hålla för sej själv - som du säger, det finns inget som helst användbart i det uttalandet (möjligtvis ett erkännande av avundsjuka?)
Däremot kan jag förstå att man kan ha svårt för vissa av dina bilder - men det går ju att skriva det på ett trevligare sätt i såfall... ;)
 

barba

Aktiv medlem
Konstig betygsättning

Jag har en längre tid bevakat Finlands motsvarighet till fotosidan.se, aukea.net/valokuvaus, och blev nyligen medlem här. Vad som slår mig på denhar sajten är vilka enormt höga betyg som delas ut. Vid en första anblick verkar det vara mest fyror, treor och femmor. Den bild som fått mest poäng (av alla bilder) på aukea.net/valokuvaus har fått i medeltal 3.71. Jag har alltid trott att betygen borde sättas i stil med:

1 - Nåja.
2 - Helt okej
3 - en BRA bild
4 - Bättre än bra
5 - En av de tio bästa bilder jag någonsin sett.

Det är åtminstone betygsgrunderna som jag använder, å andra sidan känns det som om det inte är tillämpbart här då det "haglar" ;) av fyror och femmor.
 

pettersson

Aktiv medlem
I diskutinonen nämns olika röst-kategorier, det finns det väll inte nu?
Jag tycker att bara 1-5betygen är ganska meningslösa. med betygs kategorier skulle det vara mycket lättare att kritisera en bild om man inte kommer på något bra att skriva. Jag försöker själv att inte bara ge en röst utan även en komentar och att hålla mig i från betygen så mycket som möjligt.

Frågan om även nybörjare ska få kritisera kom upp i diskutinen och det tycker jag är självklart att även vi ska få rösta.

Andreas.
 

barret

Aktiv medlem
Skulle inte en tregradig skala underlätta. Eftersom både färska och icke färska fotografer sätter betyg, så är det bra om man drar ner på exaktheten på betygen.

1 - Inte så bra
2 - bra
3 - Jättebra

Jag tycker det skulle vara lättare att betygsätta och ge kommentarerna större signifikans. Mina betyg är bara en indikation på hur jag spontant uppfattar bilden.

Framförallt så blir systemet med betyg kvar utan att kännas som en belastning för den som blir kritiserad.

Ha det!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
barret skrev:
Skulle inte en tregradig skala underlätta. Eftersom både färska och icke färska fotografer sätter betyg, så är det bra om man drar ner på exaktheten på betygen.
1 - Inte så bra
2 - bra
3 - Jättebra
Hmm.. Spontant känns det som ett rätt bra förslag. Då blir det knappast någon risk för delade meningar om kriterierna. Man bör nog dessutom skriva ut definitionerna intill rutorna för extra tydlighet.

Nackdelen med ovanstående skala är nog att det inte utgör något vidare underlag för sökningar. Om man vill hitta toppbilder och söker på 3 så är nog en minoritet av dessa toppbilder. Men jag tror ändå fördelarna uppväger nackdelarna.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag tror att det bästa vore att definera betygen ordentligt. T.ex.
1) Inte så lyckad alls...
2) Ok.
3) Bra!
4) Mycket bra!
5) Extremt/Super-/Toppenbra!!!

Det var efter dessa kriterier jag började betygsätta här på fotosidan. Detta resulterade i en hel drös med tvåor. Jag får för mig att medelbetygen har dragits upp sen starten.

En faktor kan vara att man sedan en tid tillbaka kan se bilderna som en översikt och då välja ut de man vill kommentera. Då är det lätt att titta mer på de bra bilderna...
 

pettersson

Aktiv medlem
Så länge alla vet vad betygen betyder så spellar det väll ingen större roll hur många steg mn har 3 eller 5, vissa sätter en 3:a och skriver att bilden är jätte bra, andra sätter en 3:a och skriver att bilden är mindre lyckad. Men jag tycker ändå att betygs kategorier vore underbart. Det skulle bli mer vägledande + lättare att uttrycka vad man tycker. Jag tycker att dom kattegorie som är nämnda (känsla, estetik, teknik e.t.c.) verkar bra.
Snälla David Elmfeldt, kan vi int få det???

Andreas.
 

barret

Aktiv medlem
:) Det spelar inte så stor roll vad betygen betyder eftersom vi alla har olika uppfattningar om vad som är jättebra eller superbra. Eftersom många som jag ogärna sätter 5 eller 1 så borde det räcka att man uttrycker superlativen med ord istället.

Med en mindre noggrann skala borde det bli enklare att t.ex hitta bilder som är bättre än genomsnittet. D.v.s. alla 3or...

Om man skall ha tre olika betyg. Estetik, orginalitet och teknik eller vad som nu är aktuellt, så blir det också lättare att hantera fler betyg om man har färre variabler att hantera.

(Man slipper också att folk tappar suget :mad: om dom råkar ut för ettor t.ex. En etta idag känns nog onödigt svidande)

Min uppfattning är att betyget bara skall vara vägledande. Det är kritiken/tipsen som är viktiga.
 
ANNONS