Annons

Bildkritik urartar allt oftare

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Begränsa till två kommentarer då?
Njo, men man kan ju skriva två tramsiga och elaka kommentarer ändå. Det är bättre om den 'personangripne', kan trycka på en liten knapp bredvid kommentaren så ett meddelande skickas till admin. Är kommentaren onödigt elak så tar admin bort den och varnar användaren.
 

annika

Aktiv medlem
Jag håller med Mats.....jag brukar också tacka för en kommentar genom att gå in och kommentera någon av hans/hennes bilder. Det ger mycket mera tror jag och det finns oftast någon bild att säga några ord om. I alla fall blir jag väldigt glad när någon "tackar" mig på det sättet.:)
 

sagan

Avslutat medlemskap
annika skrev:
Jag håller med Mats.....jag brukar också tacka för en kommentar genom att gå in och kommentera någon av hans/hennes bilder. Det ger mycket mera tror jag och det finns oftast någon bild att säga några ord om. I alla fall blir jag väldigt glad när någon "tackar" mig på det sättet.:)
jag fattar inte varför man inte kan göra både och :confused: och åter igen..om personen inte har några bilder så faller ju det..
 

annika

Aktiv medlem
Kim...ingen regel utan undantag. Det passar mig bra att tacka på det sättet, att gå in och skriva några ord, men annars får jag väl tacka på det "vanliga" sättet. Man kan väl göra både och?
 

Besse

Aktiv medlem
David har helt rätt mycket skitsnack!

Javisst, snackas det ibland mycket skit, och det är ju synd, fotografen som kanske är nybörjare eller känslig tappar möjligen sugen, ge istället konstruktiv kritik som man kan ta lärdom av.
Sen tycker jag att man ibland är för generös med betygen, man har synpunkter på en bild men ger den likafullt 5 poäng, vad ger man då den superperfekta ? dem tar man dessutom inte varje dag.
 

Freguz

Aktiv medlem
Att ge andras bilder betyg är något subjetktivt...ingen kan väl säga åt mig hur JAG ska bedöma en bild. Det luktar ju fascism *sniff sniff* här.


Men det är svårt att ge ETT betyg åt en bild, hellre då några fler olika betyg som sagt....(se ovan)
 

Jalong

Aktiv medlem
Håller till 100% med Terje och Efwa en bit upp här i tråden. Begränsningar tar död på kreativiteten. Dö-snacket kan man väl filtrera bort i sin egen hjärna? Jag VILL läsa dialoger mellan fotografer och kritiker. Det är det mest givande av allt.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Akwilsyl skrev:
Håller till 100% med Terje och Efwa en bit upp här i tråden. Begränsningar tar död på kreativiteten. Dö-snacket kan man väl filtrera bort i sin egen hjärna? Jag VILL läsa dialoger mellan fotografer och kritiker. Det är det mest givande av allt.
håller oxå till 100% med :D

mvh/Kim
 

Åza

Aktiv medlem
Usch ingen begränsning

För att tala direkt från hjärtat. Fy katten för begränsning av kommentarerna!!! Det måste gå att lösa på annat sätt antingen genom att "hänga" dem som förstör eller genom att folk är mer självdiciplinerade. KOllektiva bestraffningar gillar jag inte....

Med risk för att göra bort mig så undrar jag om det verkligen stämmer att kommentarerna har blivit sämre som du säger David. Jag tycker allmänt sett att kommentarerna är för snälla (vilket naturligtvis är jättetrevligt för självförtroendet och absolut inte ska begränsas). Men väldigt få verkar vågar sätta låga betyg av rädsla för att fotografen ska ta illa upp.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Åsa, jag har väl inte påstått att de blivit sämre. Däremot så upplever jag att kommentarerna ofta tenderar till att handla om annat än vad min ursprungstanke var och att det förekommer mycket 'brus', men det är min personliga åsikt.

Därför ville jag veta vad ni tyckte.

Jag upprepar igen att är Ni nöjda så är Vi nöjda. Vad jag däremot personligen inte tycker om är kommentarer som inte driver diskussionen framåt, där medlemmen återkommer igen och igen utan att säga ngt som driver diskussionen framåt. Min personliga åsikt igen.

Vi på redaktionen är väldigt hörsamma och kommer oftast att lyssna på vad ni säger.
 

Åza

Aktiv medlem
Ok, ville bara uttrycka min åsikt

Nu kommer jag ifrån ämnet men ni på redaktionen är verkligen hur underbara som helst. Ni visar verkligen att ni är lyhörda. Fortsätt så!!
 

Hassan

Aktiv medlem
Åza skrev:

Nu kommer jag ifrån ämnet men ni på redaktionen är verkligen hur underbara som helst. Ni visar verkligen att ni är lyhörda. Fortsätt så!!
Håller verkligen med om ovanstående.
Fotosidan är fantastisk!
Och en av anledningarna är att det är en levande dialog igång ständigt. Ibland går det snett men rätar ut sig efter ett tag. Att begränsa dialogen kanske inte är rätt väg.
Kanske räcker det med att vi vid behov får feedback från admin, som i den här tråden.


Mvh / Hasse
 

acke

Avslutat medlemskap
Calle S skrev:
...Men en idé är väl att ha en "snabbknapp" till "kommenterarens" mail så man inte behöver gå omvägen till respektive persons profil. Då det blir enklare att tacka direkt. Och ett mail känns ju ännu mer personligt än ett tack under upphovsmannens egens bild.
Calles förslag om en tack-knapp direkt vid varje bildkommentar är ju strålande bra. Måste erkänna att floden av tack-kommentarer ofta tråkar ut mig och gör mig mindre intresserad av att delta i bildkommenterandet.

Visst ska man tacka, men gör det privat. Tacket angår ju bara mottagaren - ingen annan är intresserad. Vi övriga 6252 medlemmar vill hellre läsa kloka och konstruktiva kommentarer om bilden i fråga, kommentarer som vi kan lära oss något av. Konsten att tacka kan vi redan. Rätta mig om jag har fel...:)
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Jag skall lägga korten på bordet. Jag får allt oftare mail från medlemmar som tycker att jag skall säga till andra medlemmar att skärpa sig. Jag tycker att det är ett jättetråkigt jobb och vill försöka slippa det. Det är naturligtvis ofrånkomligt att jag som redaktör måste ta hand om sådana problem men jag skulle vilja miminera det.
Hur vore det om man hade några frivilliga medlemmar som ställde upp som någon sorts "ordningsvakter" och tog en del av bördan från er administratörer. Alltså, man mailar först en sådan som kan säga till den syndande och sen om inte det hjälper går man vidare till er...
 

gunte

Aktiv medlem
Rör inte till det mer med en massa regler,jag störs inte av tack-kommentarerna och håller på Efwa-Terje linjen...Snart måste man vara akademiker för att klara av alla funktioner som dyker upp från alla håll...

Det är betydligt mer störande att forum-trådar ofta spårar ur från originaltråden och handlar helt plötsligt om allt annat..
mvh/gunte..
 

avslut11

Aktiv medlem
Jag undrar över detta med att tacka över mejl, det har jag gjort tidigare, till varje som kommenterade skickade jag tackmejl, ibland fick man respons och ibland inte.

En del kanske har en mailadress som de inte tittar på så ofta, då kanske det inte är så lyckat att skicka tackmejl... Bara en tanke jag fick, att kanske en del har flera mejlkonton och det som de har här på fotosidan kanske inte används så ofta så att säga.

Tack tack...
:)
 

Joker

Aktiv medlem
gunte skrev:
... ur från originaltråden och handlar helt plötsligt om allt annat..
mvh/gunte..
Gunte har en poäng när han påpekar att trådar som spårar ur är värre men är helt poänglös då han säger att man måste vara akademiker för att hantera en webbplats som begränsar tacktennis.
Problemen kontra nödvändigheten med tackandet har redan diskuterats i denna tråd; http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=1851 och det är glasklart att det inte finns någon samsyn bland Fotosidans medlemmar men jag tycker ändå att antal kommentarer per bild bör begränsas till en per medlem. All vidare kommunikation bör ske med mail.
/Mats
 
ANNONS