Annons

Bildkritik urartar allt oftare

Produkter
(logga in för att koppla)

theWitch

Medlem
Idén med att koppla ett personligt forum till varje bild (eller iaf varje medlem) är ju alldeles förträfflig! Under varje bild placeras en knapp till fotografens forum, och en knapp till fotografens mail.
På så sätt kan kommentarer under bilden komma att enbart handla om bilden, sett ur fotografisk synvinkel. Etiska diskussioner och ev. rallarsvingar får ta plats i forumet. ;)

Jag är ingen vän av censur, och anser därför inte att redaktionen skall radera inlägg (såvida det skrivna inte utgör ett rent lagbrott, vill säga). Sedan är det naturligtvis önskvärt att inläggen håller sig på en saklig och konstruktiv nivå, även om/när känslorna svallar. Där kan man väl bara lita på kritikernas sunda förnuft och att de förhoppningsvis är familjära med netikett. Om det går helt över styr kanske en varning från redaktionen kan vara på sin plats. Men censur - Nej tack!

Jag störs inte nämnvärt av alla "tack". Likväl som man svarar på en "mindre trevlig" kommentar, så vill man väl även svara på de trevliga! Det är ju enkelt att skrolla förbi dessa "tack", och de "försvinner" ju dessutom ganska snabbt i kommentarflödet.

Tack för mig!
 

pettersson

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Redaktionen noterara följande när det gäller bildkritikkommentarerna:

1. bildkritiken tenderar att ofta prata om helt andra saker än bilden
2. bildkritiken urartar ofta till personangrepp
3. bildkritik urartar ibland till hämdaktioner
4. många tack från fotografen till varje kommentar (vilket är belevad och artig gest) kan ibland bli tackande in absurdum.

Vi vill att bildkritikkommentarerna skall ha följande syfte:
5. diskutera enbart bildens och dess innehåll
6. utveckla fotograf och läsare genom konstruktiva kommentarer

7. Frågan är hur vi skall styra upp bildkommentarerna till att bli detta? Ett konkret förslag är att man endast kan kommentera en bild 1 gång. Detta skulle dock innebär att man inte kan försvara/förklara sin kommentar.


Vad tycker ni om detta och vad har ni för funderingar?
Jag har satt siffror framför punkterna för att lättare kunna besvara dom.

1. Gör mig inget, det ger bara en bättre gemenskapskänsla, det är kul med lite småprat.

2. Tragiskt. Återkommer om åtgärder.

3. Se 2.

4. Jobbigt!

5. Va inte så stela :)

6. Jo visst, men lite trevlig stämning mår man bara bra av.

7. Ert konkreta förslag är rent utsagt skitdåligt ;). Man blir inte av med person angrepp eller hämdauktiner. MEN man blir av med ett utvecklande resonemang kring bilden (+lite annat som jag redan sagt vad jag tycker om)

Någon tyckte att vi skulle ha någon typ av poliser här som man anmäler otrevligheter till. Det här tycker jag verkar perfekt. Tänkte först att man kunde skicka mail till er så kunde ni granska konkreta exempel och ge ut varningar vid "halvgrova" personangrepp (då mer än ett person angrepp) och stänga av medlem vid upprepade grova person angrepp. Men det kanske inte är så kul för er att skicka ut varningar, tycker person ligen att ni ska lägga ner arbete på att förbättra fotosidan. Men jag ställer gärna upp på att folk kan skicka mail till mig och klaga så att jag kan maila till "förövaren" och varna denne :).

Ang. tackandet kan man ju skriva "Tack allihopa!" i beskrivningen av bilden.

Andreas.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Tyvärr blir det nog så att både mängden kommentarer och tillgängligheten minskar om man måste klicka sig bort från bilden för att kunna kommentera den.
 

theWitch

Medlem
LeadHead skrev:
Tyvärr blir det nog så att både mängden kommentarer och tillgängligheten minskar om man måste klicka sig bort från bilden för att kunna kommentera den.
Jag håller inte med. Enl. det system jag förespråkar ovan fortsätter bildkommentarer att hamna under bilden, och man behöver inte klicka sig bort för att kommentera. "Sidokommentarer" hamnar där de hör hemma; Vid sidan om :p
På så sätt skulle jag vilja säga att tillgängligheten snarare ökar.
 

sagan

Avslutat medlemskap
thewitch skrev:


Jag håller inte med. Enl. det system jag förespråkar ovan fortsätter bildkommentarer att hamna under bilden, och man behöver inte klicka sig bort för att kommentera. "Sidokommentarer" hamnar där de hör hemma; Vid sidan om :p
På så sätt skulle jag vilja säga att tillgängligheten snarare ökar.
ja, vad säger du David om mitt förslag?

mvh/Kim
 

pettersson

Aktiv medlem
För övrigt kan det vara trevligt med lite tack innimellan, men inte efter varje komentar. Typ var 3-5:e är kanske lagom.

Andreas.
 

sagan

Avslutat medlemskap
pettersson skrev:
För övrigt kan det vara trevligt med lite tack innimellan, men inte efter varje komentar. Typ var 3-5:e är kanske lagom.

Andreas.
tja..men om man bara får en kommentar i månaden per bild då? :D
 

pettersson

Aktiv medlem
Jo, okej men då kan man väl tacka efter varje komentar, man blir ju så glad när man väl får komentarer när man brukar få dom sällan men om man har fått 134 komenarer och tackar efter varje är det kanske lite väl, men om det är en komentar som man tycker ger en speciellt mycket så är det helt ok att tacka för just den komentaren. Annars brukar jag försöka komentera den medlem som komenterat min bild.

Andreas.
 

janf

Aktiv medlem
kim99x skrev:
Tycker det är bra som det är :D
annars skulle man,

Jag håller med. Visst förekommer det onödiga påhopp, men jag tycker faktiskt att det oskicket har minskat - och webmästaren kan ju alltid ingripa när han så vill.

Det är ganska trevligt att kunna kommentera fram och tillbaka några gånger. Är det verkligen så farligt. Den som tycker att en bild fått för mycket "blaj" går väl bara vidare utan att läsa.
 

xxx

Guest
Detta med tackandet...

Jim H föreslog en gång att egna kommentarer inte skulle synas på listan med "Läs senaste kommentarer". Då han föreslog det förra gången var jag emot det hela men har nog svängt nu. Syns inte egna kommentarer under "Läs senaste kommentarer" så kan ju inte tackandet irritera/besvära någon? Eller har jag fel? Vad tror ni?

Detta med att begränsa till en kommentar per person och bild tror jag inte alls på. Då försvinner ju diskussionerna om fotografierna helt (och därmed mycket av det som är bra med fotosidan).

/ Fredrik
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
Hej fotovänner.

Skulle man inte kunna ha det som det är i dag MEN med den ändringen att man gör en censur knapp. Jag menar att OM fotografen känner sig kränkt eller påhoppad av någon som skriver en komentar så skulle han kunna trycka på censurknappen och då blir den som skrivit inlägget censurerad tills dess att dom rett ut orsaken. detta sker då via privat mailkontakt.
jag tror då att vi som skriver inlägg skulle försöka vara tydligare och mer försiktiga med vad vi skriver...

fota mycke o ha kul nu så vi får se mer fina bilder här..Lars-Åke
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Re: Detta med tackandet...

joker skrev:
Har inte Fredrik (och Jim) presenterat den slutgiltiga lösningen?
Jag har för mig att jag svängde i den frågan redan förra gången det diskuterades. Jag tror att det skulle ta död på de intressanta diskussionerna också eftersom det skulle innebära att man måste gå in på varje bild flera gånger för att se om man har fått svar på en fråga. Och jo, jag tycker att frågorna till fotografen är av allmänt intresse.

Men det kanske kunde lösas med en finurlig bevakningsfunktion? En kryssruta vid kommentarsfältet - "Meddele mig när upphovsmannen kommenterat sin bild nästa gång" - och en speciell lista (inga e-brev!) man kan gå in på för att se de bilder där detta har inträffat.
 

xxx

Guest
Tack Jim! :D

Bra att du påminde mig. Jag kommer nu ihåg att du svängde i frågan. Men jag tycker fortfarande att det är vettigt, i varje fall betydligt vettigare än att begränsa antalet kommentarer per person och bild (som definitivt skulle ta död på alla diskussioner).

Det där med bevakningsfunktionen låter dock inte som någon dum idé. Kanske går det att fixa. Vad tror ni andra om Jims idé?

/ Fredrik (som också betackar sig för mekaniskt tackande då det "förstör" en av fotosidans bästa funktioner - dvs. Läs senaste kommentarer)
 

Maxell

Aktiv medlem
Jag tror egentligen inte att man löser detta genom att programmera sig runt problemet. Problemet är ju egentligen ganska diminutivt och löses nog bäst genom att, som nu, föra frågan på tal och genom att uppmana folk att vara konstruktiva i sina inlägg.

Vad som är konstruktiv kritik och hur man formulerar sina kommentarer kan kanske vara ett ämne för en ny tråd. Någon som vill ta upp den (eller den kanske redan finns)?
 

NiklasK

Aktiv medlem
Tycker mest att den urartar allt FORTARE nu. I stort sett alla disskussioner urartar nån gång:D
 

Anne

Ny medlem
Håller med helt.Detta är vad precis vad jag har tänk om "kommentarerna" den senaste tiden.Det tenderar att bli en klubb för inbördes beundran och liknar mer en chat-sida än konstruktiv kritik.
 

Agogo

Aktiv medlem
Suck!

Vill ni Chatta!? Spray har en chat-sida! Gå in på den.

Är det här en FOTO-sida!? Svar: Ja. Då ska man prata (skriva) om foto, eller?

Gnälla är meningslöst, så det är inte det Jag gör. Men jag tror många blir less då vissa diskussioner är interna/privata forum som ingen annan så gott som får plats på Och då man får personangrepp eller tackar för mycket..

Är man moderat tror man säkert att en massa regler och avstängningar löser sådana "problem" men det gör de inte. Jag litar fullständigt på webmaster David och han får väl stänga av dem han tycker ska bli avstängda.

Till er som gnäller.. fota instället för att sitta här och vara störobjekt.

Vänligen (?)
Oscar
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hmm. Lurigt det här.

En sak är säker och det är att vi på redaktionen inte hinner med att läsa kommentarer.

Om jag summerar diskussionen för att se om jag fattat vad ni tycker:

- de flesta tycker att det fungerar bra idag, det är bra att kunna diskutera och man måste kunna lägga flera inlägg.
- vissa tycker dock att det är jobbigt när det blir mer chat än bildkritik (och det är min personliga åsikt också)
- Alla verkar vara överens om att det är bilden man skall diskutera om
- ni tycker att vi på redaktionen kan censurera/kolla medlemmar som inte håller sig i skinnet.

Har jag fattat rätt?
 

NiklasK

Aktiv medlem
Det låter som du har hajat rätt..

Jag tycker det är synd att bilddisk. och även vanliga inlägg spårar ur ganska fort.. Man börjar disskutera saker som inte har med saken att göra.

Tycker det är förjävligt när det går till personangrepposv.

Likadant med vanliga disskussioner i forumen;

Det kanske är smågrejermen me när någon tex undrar vilken svartvit Kodakfilm man skall välja så kan disskussionen sluta med att Canon D60 jämförs med Nikons motsvarighet osv...
Ju längre disskussionen blir ju mer urartar det!

SÅg en sådan tråd för ett bra tag sedan!
 
ANNONS