Annons

Bildkritik urartar allt oftare

Produkter
(logga in för att koppla)

Agogo

Aktiv medlem
David är kung! (Jag slickar inte arsle!)

Du har fattat rätt tror jag. Eller..
Jag är ju också partisk, men det du sammanfattat är för mig de rätta lösningarna.

Känslor ska inte styra en kritiskt forum (kritik kan både vara poitiv & negativ).

Oscar
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Bildkommenterandet har höjts en nivå senaste tiden tycker jag.

Tex så är det inte alls många "Tack, Tack, Tack"-kommentarer i Senaste Kommentarer.
Nu går det bra att skumma där utan att störas av Tacken.
 

urbano

Aktiv medlem
Uj,uj,uj. Det var många kommentarer om hur man bör kommentera. Kanske ska vi koppla in Socialstyrelsen eller Riksrevisionsverket eller Standardiseringskommissionen för att skapa lite ordning:D
Oj, nu blev det en kommentar till
:cool:
 

Malinka

Ny medlem
Tjenixen ;)

Hmmm...blev lite förvånad av diskussionen här. Jag upplever ej kommentarerna som skrivs till bildera som störande eller jobbiga. Oftast finner jag stämmningen mycket trevlig och lite personlig. Det är ju det som jag gillar med fotsidan.

Personangrepp eller dylikt skall naturligtvis inte tillåtas. Men man måste ju kunna ta kritik. Det är åtminstone därför jag lägger ut mina bilder, för att få kritik och tips på hur jag kunde ha gjort det bättre. Den som inte kan tåla kritik skall ej ge sig in i leken!!

Själva tackandet använder jag mig själv av. Mest för att visa att jag har läst kommentaren och att jag tycker det är trevligt att någon tar sig tid att skriva något om min bild. Är jag inne och tittar på en bild och ger kommentar, och jag sedan återvänder så är det himla trevligt att se att fotografen har noterat min kritik eller berömelse.

Sedan har man ju sina favorit fotografer som man gärna går in och kommenterar ofta. Självklart blir det väl något av ett socialt nätverk med vissa som man kommenterar lite mer personligt. Enbart trevligt tycker jag. Jag erkänner själv att det kanske urartar ibland. Som när man börjar skriva på spanska osv...ooopps. Skyldig! ;)

Angående betygen på bilderna så sätts det mycket 4+5. Jag använder mest betyg 3 - 5. Mest därför att bilder som är sämre bemödar jag mig inte ens att gå in och titta närmare på. Vilket är helt fel egentligen, då det är kanske just dessa som behöver hjälp med tips och ideér.

Jag tycker ej ni skall bergränsa antalet kommentarer. Däremot kan man få varningar eller bli avstängd om man gör personangrepp osv.

Kontentan är att jag gillar den personliga och vänliga prägeln det är i kommentarerna. Många skriver mycket roligt och jag skrattar ofta gott. Varför måste allt vara så j-la seriöst alltid. Ge konstruktiv kritik, men sluta inte skämta eller ha en glad stämning.

Med detta fruktat långa inlägg som säkert ingen pallar läsa så slutar jag. :)

Harebra/malle balle
 

crewa

Aktiv medlem
Tycker det är bra att ämnet tas upp. Jag försöker vara positiv i min kritik.När jag tittar på nya bilder så fastnar man ibland på en eller flera bilder som berör en på ett eller annat sätt.Där finns som tur är olika smak.Jag arbetar som fotograf och konstnär och tycker att jag får inspiration av att se olika bilder. Även de som inte tilltalar mig ger också intryck i mitt fortsatta arbete omedvetet men jag har svårt att ge kritik på bilder som inte fastnar så jag är kanske för positiv i min bedömning men hellre det än att behöva trycka ner någon som kanske vågat att för första gången visa sina bilder. Förhoppnimngsvis har vi alla samma mål att bli bättre och bättre i vårat bildspråk. Mitt slutord är att positiv eller negativ kritik visar i alla fall att någon reagerat på ditt arbete, det är värre med tystnad. Men slopa personangreppen och bli konstruktiv i kritiken.
LG Malmquist
 
ANNONS