Annons

Bra video om fototillverkarnas bakåtsträvan

Produkter
(logga in för att koppla)

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det är ju inte i framtiden detta med koppling till "molnlagring och molntjänsterska ske för det är ju just det Sony erbjuder med konceptet Play Memories

...

En av poängerna med Play Memories är ju också att man slipper ha alla bilderna fysiskt i den egna telefonen om man vill men det kostar väl istället ev. för både molntjänst och surfkapacitet som inte alltid är gratis.
Ja det finns många varanter av detta.
Canon har sin molnlagringstjänst. EyeFi har sin, och de har dessutom nu börjat kräva att man abonnerar på tjänsten för att kunna använda kortet.

Alla tjänster kräver konfiurering, så även Instagram och Facebook.

Iphone har sin camera roll som är tillgänglig i iCloud från valfri device. Någorlunda enkel konfigurering då länge man kommer ihåg sitt apple-id.

Själv lackade jag ur när EyeFi bytte affärsmodell och byggde en egen mobil EyeFi server som kontinuerligt får bilder från kamerans EyeFi kort och skickat upp dem till ett gratis 1 TB utrymme på Flickr.
Med en tablet kan jag sedan bläddra bland bilderna, göra enklare justeringar och distribuera till valfritt ställe.

Det är inte framtiden för att det redan finns. Men jag tror att det är den vägen fler och fler kommer att ta snarare än att trycka in smart-phone funktioner i kameran.
För på det viset kan varje device optimeras för sin funktion.
Jag tycker att det är mycket trevligare att bläddra bland bilderna på tabletens skärm som är typ sex gånger större än kamerans.


Petter...
 

Bengf

Aktiv medlem
Men inget av detta kommer rubba mobiltelefonens totala dominans som "Consumer Camera".
Nej så klart, så är det, tror nog dom flesta i tråden anade för flera år sedan vilka framgångar telefonerna skulle få, det började redan för skapligt länge sedan, jag hade själv en 850K som var jäkligt dyr för sin tid, med 5mp kamera, den hade faktiskt tre dutt ställen i nederkant på skärmen och var full av funktioner, man kunde placera vikinga hjälm på skallen eller andra attribut som man snart tröttnade på.

Nej jag tror som du, systemkameran och telefonen kommer att leva sida vid sida, det är två skilda mackapärer, Telefonerna har väl sin gräns med optik om den samtidigt skall var några mm tjock, samtidigt begriper jag ändå inte hur dom kan trolla år efter år med den lilla sensorn, går man in i en annan tråd så kan det vara diskussioner om något 20K objektiv och kant skärpa, så knäpper telefonen vidvinklade kanonbilder över gator och torg, skulle det inte gå att skruva på ett pannkaksobjektiv med en 6st småoptik från en Iphone 7 i stället för ett glastungt 24mm.


Vad jag menade Just med Canon, kan lika gärna vara en Nikon, är att när dom stora kommer med något nytt blir det mera accepterat, Hade Canon byggt en Sony A7RII så hade den sålt 10-fallt mera, det är jag övertygad om, Nya 5D4 klarar 5b/s i Live View, imponerande, för 8 år sedan kunde en plastigt Sony A550 klara 4b/s i Live View läge, inte många som trodde på det, C/N kunde inte det, så den där kalle anka kamera måste vara något skoj, livet går krokiga vägar i bland.
 

jeduven

Aktiv medlem
Nu är jag inte den som laddar upp självisar, diverse se-vad-duktig-jag-är och andra krafsbilder på sociala media stup i kvarten dygnet runt. I själva verket gör jag det aldrig så ur den aspekten är alla kameror med wifi och/eller 4G totalt onödiga för mig.

Däremot händer det att jag laddar upp nån bild ibland till min hemsida med någon av mina två wifikameror, en Powershot S110 från 2012 och en nyligen inköpt EOS M3, men aldrig med någon brådska. Vill jag föra över nån bild från någon mina två wifilösa tjockkameror gör jag en snabbframkallning i kameran, sparar ner på SD-kortet och sätter in kortet i S110 eller M3. Detta händer mest när jag är ute och reser och vill hålla hemsidan igång. Från hemsidan delar jag f.ö. bara ut länkar till några olika sociala sidor.

Både S100 och M3 är busenkla att ansluta till min router, som ibland kan vara mobiltelefonen och ibland min separata wifirouter med 4G. Bra tjänster finns det också.

Nu har EOS M5 kommit och har vad det verkar rätt så lika wifi-möjligheter som M3, troligtvis t.o.m. lite bättre. En verklig killerkamera med trevlig wifi och obegränsat fungerande objektivutbud inom spegellöst som jag i.o.f.s. inte tänker köpa. M3an räcker gott för mig för den leken och det andra sköter jag hellre och bättre med tjockkamerorna.

Wifi är bra och för reportrar ett måste men de har också bättre lösningar än vad som erbjuds i diverse kameror under semiproklassen ända ner till de simplaste smartfånarna.
 
Senast ändrad:

reboot81

Aktiv medlem
Min 5DmkII som jag kört med sen 2008?, är ett bra bevis på hur dåliga Canikon är på att följa med. Min kamera blir bra mycket bättre med MagicLantern - varför släppte inte Canon uppdateringar till kameran med fler funktioner med åren?
Hårdvaran finns där och kameran rullar på år efter år, men varför ger mig inte Canon en årlig uppdatering med nya funktioner? Jo, för de vill att jag ska köpa en ny kamera. Det här är gammalt tänk som fungerade före internetåldern.

Sony RX100, även den mkII köptes med stora förhoppningar. Fin kamera, men gränssnittet och WiFi funktionen är rena skämtet. Någon uppdatering där? Nix.

Jag köper ingen ny kamera förrän det kommer något fräsht och modernt. Och jag kan inte heller rekommendera Canon/Sony till någon, just för att de är så instängda i gammalt tänk.
 

MichaelB

Aktiv medlem
Min 5DmkII som jag kört med sen 2008?, är ett bra bevis på hur dåliga Canikon är på att följa med. Min kamera blir bra mycket bättre med MagicLantern - varför släppte inte Canon uppdateringar till kameran med fler funktioner med åren?
Hårdvaran finns där och kameran rullar på år efter år, men varför ger mig inte Canon en årlig uppdatering med nya funktioner? Jo, för de vill att jag ska köpa en ny kamera. Det här är gammalt tänk som fungerade före internetåldern.

Sony RX100, även den mkII köptes med stora förhoppningar. Fin kamera, men gränssnittet och WiFi funktionen är rena skämtet. Någon uppdatering där? Nix.

Jag köper ingen ny kamera förrän det kommer något fräsht och modernt. Och jag kan inte heller rekommendera Canon/Sony till någon, just för att de är så instängda i gammalt tänk.
Här är ju faktiskt Fuji ett riktigt bra föredöme detta kommer för egen del att betyda inköp av ett antal linser framöver samt ett av dom nya husen som komplement till min X-E2 . Gissar att vissa tillverkare framöver kommer att behöva omvärdera sitt tänk framförallt då dom kommer få sälja färre kameror till dyrare pris då duger det inte att säga köp nästa modell så kanske du kan få lite nya funktioner som din nuvarande kamera klarar men vi vill hellre pungslå dej på en rejäl bunt pengar. Inget bra sätt när konkurrenterna flåsar i nacken & konkurrensen om kunderna hårdnar. Jag kör i normala fall Canon men gillar inte deras attityd till förbättringar av deras befintliga modeller den är rent ut sagt urusel.
 
ANNONS