Annons

Bra video om fototillverkarnas bakåtsträvan

Produkter
(logga in för att koppla)
Att mobiltelefoner skulle ta över konsumentkameramarknaden förr eller senare visste vi redan innan första kameramobilen lanserades med GPRS. Roadmapen har varit beroende av mobilnätskapacitet, internet, kamerateknik och tjänsteleverantörer.
 
J
Det är alltid en fördel om det finns transparens och standard och standardiserade gränssnitt. Det var väl främst det Tony efterlyste. Nu lever vi i separata världar och det är väl inget någon tycker är helt lyckat eller hur?

Men jag tycker han gör det lite för enkelt för sig. Visst vore det bra om det var som du beskriver men så himla enkelt tror jag faktiskt inte det är. Att ta fram gemensamma standards i olika branscher är väl ett klassiskt "elände". Jag har svårt att se att cheferna på Canon, Nikon, Fuji och Sony lyfter luren och säger "Du, vi måste träffas, jag tänkte vi skall ta fram ett gemensamt operativsystem för systemkameror som är öppet för alla att utveckla appar för. Och när vi ändå är i farten, kan vi inte bestämma oss för att satsa på en och samma fattning för objektiven så vi underlättar för konsumenterna?"

Hur härligt det än kunde vara så kommer det inte att ske - tror jag.

För min egen del ser jag mycket hellre att systemkamerorna utvecklas när det gäller brus, fps, AF och allt det som systemkamerorna har som sina fördelar. De flesta av mina bilder är från en "session" där jag kanske åkt ut till något trevligt slott, en glänta i skogen, en fågelsjö, en promenad i gamla stan eller en dag på racerbanan. När jag kommer hem har jag alltifrån 100 till 1000 bilder att gå igenom. Det tycker jag är kul och trevligt, ladda in dem i datorn, välja ut, bildbehandla och slutligen lägg ut dem på min hemsida eller skriva ut någon enstaka. Om det tar ett par dagar eller en vecka är egalt för mig, Det är min hobby. Jag har inget behov av att skicka upp en bild eller två till Instagram. Skulle jag ha det behovet så kan jag ju använda min mobil, ser inget problem i det.
 
Rimligare vore att slå på internetdelning på telefonen, anslut kameran till det delade nätet, och ladda upp bilderna direkt från kameran. Då skulle det även vara enkelt att ansluta till vilken router som helst, man kunde dela inte bara till telefonen utan kanske även en mapp i datornätverket hemma, eller vilket öppet WIFI nät som helst utan att göra slut på telefonens batteri.
I en sådan omgivning, där man har en router att ansluta till, tror jag att det vore enklare att både kamera och telefon ansluter sig till routern, och sen använder standardprotokoll för att överföra data mellan varandra.

Eller ännu bättre: om man har en router att ansluta till är den förmodligen kopplad till internet och då låter man kameran överföra data direkt till slutdestinationen istället för att gå via en telefon.
 
Men jag tycker han gör det lite för enkelt för sig. Visst vore det bra om det var som du beskriver men så himla enkelt tror jag faktiskt inte det är. Att ta fram gemensamma standards i olika branscher är väl ett klassiskt "elände". Jag har svårt att se att cheferna på Canon, Nikon, Fuji och Sony lyfter luren och säger "Du, vi måste träffas, jag tänkte vi skall ta fram ett gemensamt operativsystem för systemkameror som är öppet för alla att utveckla appar för. Och när vi ändå är i farten, kan vi inte bestämma oss för att satsa på en och samma fattning för objektiven så vi underlättar för konsumenterna?"

Hur härligt det än kunde vara så kommer det inte att ske - tror jag.

För min egen del ser jag mycket hellre att systemkamerorna utvecklas när det gäller brus, fps, AF och allt det som systemkamerorna har som sina fördelar. De flesta av mina bilder är från en "session" där jag kanske åkt ut till något trevligt slott, en glänta i skogen, en fågelsjö, en promenad i gamla stan eller en dag på racerbanan. När jag kommer hem har jag alltifrån 100 till 1000 bilder att gå igenom. Det tycker jag är kul och trevligt, ladda in dem i datorn, välja ut, bildbehandla och slutligen lägg ut dem på min hemsida eller skriva ut någon enstaka. Om det tar ett par dagar eller en vecka är egalt för mig, Det är min hobby. Jag har inget behov av att skicka upp en bild eller två till Instagram. Skulle jag ha det behovet så kan jag ju använda min mobil, ser inget problem i det.

Ja, det kan nog vara svårt att få till gemensamma standarder för appar i kamerorna, men det finns redan väl etablerade standarder för att få iväg bilderna till internet, eller till en dator eller telefon där bilderna kan behandlas eller lagras. T.ex. WIFI, ftp, http,... Det här är inget som behöver uppfinnas på nytt. Det gäller bara att utnyttja dem på vettigt sätt. De flesta datorleverantörer klarar av dett trots att de konkurrerar med varandra, varför skulle fotobranchen vara sämre.

Kanske skulle man kunna utveckla nätbaserade redigeringstjänster som lär sig din bildstil efterhand som du redigerar fler och fler bilder men det fordrar förstås att det är enkelt att ladda upp bilderna på nätet. Men sådant är mer något för Google att göra än för kameratillverkarna.
 
Vad gör vi med alla bilderna då, dom ligger och skrotar i hårddiskar och blir bara mer och mer, kommer hårddisken ( extern ) att paja snart. borde man skicka iväg och få 10X15 bilder att sätta i album som på gamla tiden, dom håller väl bra ser det ut som.
Ja, det borde man nog. Album att bläddra i är fortfarande på många sätt och vis bättre än andra sätt att visa bilder.

Men vår bildanvändning har väl ändrat sig en del sen 1900-talet så fotoalbum är snart utrotningshotade.
 
Jag gör hela tiden papperskopior från Crimson och årliga fotoböcker som samlar året som gått, alltid lika tidsödande med fotobok men värt besväret sisådär 5 år senare när man bläddrar runt och skrattar åt grejer som hänt.
 
Finns det nån seriös fotograf som överhuvudtaget ens skulle komma på tanken att ladda upp en oredigerad bild på nåt socialt forum även om det skulle vara busenkelt? Dels fotograferar många enbart i råformat och dels är kameraskärmar, mobiltelefoner och paddor helt omöjliga att redigera bilder på.
 
Finns det nån seriös fotograf som överhuvudtaget ens skulle komma på tanken att ladda upp en oredigerad bild på nåt socialt forum även om det skulle vara busenkelt? Dels fotograferar många enbart i råformat och dels är kameraskärmar, mobiltelefoner och paddor helt omöjliga att redigera bilder på.

Vet inte jag är "seriös", men jag skulle aldrig göra det!

Kan nog säga att ingen av mina bilder (hur obetydliga dom än är) kommer helt orörd från Lightroom........

Vad gäller den nya iP7 så har DPreview i dagarna gett sin syn på den nya kameran, bl a möjligheten till RAW-fotografering (även på äldre iP med iOS 10-uppgraderingen):

https://www.dpreview.com/news/5689446804/dont-care-about-the-iphone-7-ten-reasons-why-you-should

För övrigt har DPreview förlorat mycket av sitt berättigande i och med kompaktkamerornas ras och man söker säkert med ljus och lykta efter andra vägar för att kunna leva vidare. Dagens DPR är en skugga av sitt forna jag.....
 
Senast ändrad:
Vad gör vi med alla bilderna då

För egen del lägger jag upp ett urval på en hemsida där släkt och vänner kan ta del av mina bilder. En sådan lösning är ju förhållandevis "beständig". När jag dör krävs förstås att någon tar över och håller reda på lösenord och eventuella kostnader. Det kanske inte kommer att ske men att skriva ut och sätta i album är inget som jag tror på. Album försvinner och framförallt är det ju bökigt att dela med sig av.

Att göra fotoböcker är kalas. De kan ju tryckas i lagom upplaga så man kan dela med sig till en större krets. De bör också ha väldigt stor chans att överleva i generationer eftersom de är lagringseffektiva och det finns nog ett visst motstånd mot att kasta en bok. Problemet är att det är rätt så arbetskrävande och relativt dyrt jämfört med en webbsida.

Ooops, nu blev det lite väl mycket off-topic kanske...
 
Mnnh... Släkt och vänner, vete tusan hur det blir, man plågade släkten med Dia-bilder en gång i tiden, ganska så häftigt på sätt och vis med stora bilder där på duken, nästan som dagens platt tv. var syskonbarnen med så kom gäspningarna lite senare och var ofta tacksamt att visa, behövde inte vara redigerade eller, den sämre bilden knäppte man snabbt förbi om den råkade ligga kvar i kassetten, den perfekta bilden var inte nödvändig för att vara uppskattad, kompositionen som blev annorlunda dolde en sämre exponering. brus i skuggor vem tänkte på det, var det mörkt i ett hörn så var det så.
 
Läste en relaterad kommentar om hur somliga av industrins jättar kan välja att hänga kvar vid en teknologi som kan synas vara obsolet (detta handlade om att canons nya 5d hade cf istället för cfast eller helt enkelt bara sd-kort):

Having worked for a large Japanese Pro AV corporation, I think I can answer that question.

In Japan, legacy technologies are often retained for a long time. Japan may seem to embrace new tech wholeheartedly, but in reality Japanese consumers like the comfort of tried-and-true reliable solutions. If a Canon camera supports reasonably high FPS via CF, then there isn't much impetus to ask users to abandon the CF standard for a new one. It "just works".

Case in point: while the rest of the world leaped onto TCP/IP for a remote communications standard, my employer continued producing new products that supported RS-232. Why? Because in Japan it is a reliable and respected protocol that is cheap to implement. Japanese firms were happy to work with RS-232. The rest of the world? Not so much.

Weighing the value of new tech standards vs widespread accepted standards is an ongoing battle of wills. I'm sure Canon felt that their 5D customers were happy and comfortable with CF. To abandon it for CFast in an effort to stress video applications was met with skepticism as Canon's Pro Video line has already invested in that market and making great stills is considered job #1 in the DSLR line. They probably felt CFast may or may not be the next step. Why put CFast in their flagship camera when CF is "good enough" and the next widespread standard may not be CFast?

This is all speculation, but I have sat through quite a few meetings on this subject. Some Japanese firms are enthusiastic about the newest possible tech; others are more cautious. Canon is cautious.

Kanske ett sidospår.

Det man kan fråga sig är väl i vilket läge x antal hobbyfotografer bildar en mättad marknad, hur mycket en marknad borde öka.

Hur mycket uppgång i försäljning man kan räkna med. Jag tittar på en graf som är likadan för de flesta branscher 2007-8 och framåt. Grafen säger att vi hade en djup ekonomisk kris.

Jättekonstiga slutsatser om att telefonförsäljning går upp. Bra för telefonförsäljarna!
Låt den här snubben ta bilder med sin telefon om det är det han vill. Det är alltid nån som ropar om att branschen är död. Youtube skulle döda musikmarknaden och innan dess var det inspelbara kassettband. Den som vill ha en liten sensor att fota med kan göra det, inte så svårt.

Telefontillverkarna är väl de som skickat ut nya modeller i betydligt snabbare takt än kameratillverkarna sen slutet av 90talet.

Den här killen i videon har en agenda och gör allt för att driva sin poäng. Tyvärr verkar det inte alls underbyggt.
 
Fotodelen i telefonerna kan väl inte trolla hur mycket som helst, utan att förändra tjocklek och göra den för otymplig, kommer det med tre objektiv nästa år när Iphone fyller 10 år, och vill få världen att häpna med något helt nytt. kommer det specialprogram som klarar in zoomning utan skärpeförlust eller vad kommer att hända.


Vad lätt att tappa en telefon i gatan, undrar hur många som gör det varje år, fortfarande ingen lite snodd att trä på fingret som räddningslina, 8- 10000 kr för allt mera avancerade telefoner, där allt inte handlar bara om fotodelen, stegvis så kommer nog systemkamerorna att samarbeta bättre med telefonerna, den är liksom alltid med, och användbar till så otroligt mycket annat än bara Foto, går väl inte i längden att undgå alla möjligheterna som telefonen kan hjälpa fotografen med. Vilket i längden kan göra att systemkamerorna går mot en ny vår.

Synd med Samsungs NX1 som verkligen var på gång med någonting, jag trodde att där skulle vi få den verkliga starten på något nytt och som vi nu pratar om, varför tog det stopp, Tony Northrup missade NX1 kan jag tycka i sina begrundande.
 
Har alla de som skriker efter nya utvecklingar och finesser hela tiden något miljötänk egentligen? Man skickar helt dugliga prylar i pension så fort nåt nytt roligt dyker upp som man tror sig behöva. Även en andrahandsmarknad är ju mättad nån gång.
Jag kör min D90 tills den dör av sig själv. Inte för att jag inte saknar ett och annat (det gör jag faktiskt) utan för att jag tycker det är vansinne att jämt producera elektroniskt skräp helt i onödan.

Jaja, förändring är det enda konstanta. Sopproduktionen likaså.

Fotosidans trådar är en salig blandning av avancerade elitfotografer och vanliga amatörer, skillnaden i antalet tagna bilder under 1 år kan vara enorm, likaledes all övrig kamera utrustning, själv skall jag sluta med Raw/Jpeg som jag använt mycket, jäklars va mycket bilder det blir alltså, speciellt när man bara har ett minneskort, oj,oj vad fågelfotografen som skall dra 10-12 b/s för att söka någon udda rörelse av fågeln, vilket arbete vid datorn sedan, tänk att justera 1000 bilder med Raw, ja det är imponerande vilken starkt intresse som fins där ute, är det inte afe som varje år tar över 20000 bilder vid en cykeltävling, man tror inte det är sant alltså. Då plockar afe fram någon 10 år gammal prokamera med stort batteri för att klara uppgiften.


Så skillnaden är stor vad vi vill med våra kameror och hur vi använder dom, många nya modeller skiljer sig inte så där väldans mycket från ett år till ett annat, och tittar man noga så kan det även skilja lite fast det är 3-4 år mellan en del märken, D90 är/var ovanlig när den kom, den var lite före sin tid, med högt DR vid bas-iso som var ovanligt vid den tiden, och överraskade med fina lågljus-egenskaper för sin tid. Ägare av Nikons tunga Prokameror rekommenderade denna D90 till släkt och vänner.
 
Hur mycket uppgång i försäljning man kan räkna med. Jag tittar på en graf som är likadan för de flesta branscher 2007-8 och framåt. Grafen säger att vi hade en djup ekonomisk kris.

Jättekonstiga slutsatser om att telefonförsäljning går upp. Bra för telefonförsäljarna!
Låt den här snubben ta bilder med sin telefon om det är det han vill. Det är alltid nån som ropar om att branschen är död. Youtube skulle döda musikmarknaden och innan dess var det inspelbara kassettband. Den som vill ha en liten sensor att fota med kan göra det, inte så svårt.

Den här killen i videon har en agenda och gör allt för att driva sin poäng. Tyvärr verkar det inte alls underbyggt.

Att säga att kompaktkameraförsäljningen går genom en ordentlig kris, det är nog inte så svårt att se. Att påstå att kameraföretagen är så okunniga om marknadsvillkoren som Tony Northrop hävdar, det är ju bara löjligt. Att de inbillade sig att kurvorna skulle fortsätta att utvecklas i samma riktning som de hade 2008 visar bara att han inte har träffat någon med insikt i branschen, vare sig de arbetar på någon av kameratillverkarna eller är en fristående analytiker. Redan då fördes diskussionerna om hur detta skulle påverka branschen framöver.

Bland de åtgärder han räknar upp är det egentligen en enda som skulle påverka utvecklingen och det är om kameratillverkarna öppnade upp för utomstående programtillverkare att skapa appar som skulle lägga till funktionalitet. Men det sitter nog djupa spärrar hos Nikon och Canon mot detta. Jag snackade med en av Nikons utvecklingschefer på Photokina 2008 och föreslog att de skulle skapa ett sådant gränssnitt. Han svarade att då skulle de ju inte kunna garantera att det var Nikon-kvalitet på bilderna. Rätt skrattretande idag med alla apparna till våra mobiler, som framförallt går ut på att försämra den tekniska kvaliteten, så att bilderna ser »intressantare« ut.

Men det skulle inter rädda tillbaka den breda marknaden, den kan nog kamerabranschen se som förlorad. Entusiasterna och de professionella, de kommer att ha en kamera, men för den breda allmänheten är kameran i våra mobiler alldeles tillräckligt bra.
 
Rätt skrattretande idag med alla apparna till våra mobiler, som framförallt går ut på att försämra den tekniska kvaliteten........
.

Ett steg i rätt riktning för att förbättra kvaliteten på mobilbilderna är Apples nya giv där man kan jobba med RAW (DNG) med den uppdatering av iOS som kommer i dagarna. Kommer enligt uppgift att förutom med 7:an också att fungera på 6/6S och SE.

Jag använder ibland min SE som kamera och det jag irriterar mig mest på är vitbalansen. Hart när omöjligt att t ex få bra hudtoner direkt ur kameran oavsett ljusförhållanden och där kanske DNG kan hjälpa till.
Jpg-bilder går förstås att justera en aning, men resultatet blir oftast inte bra.
 
Entusiasterna och de professionella, de kommer att ha en kamera, men för den breda allmänheten är kameran i våra mobiler alldeles tillräckligt bra.

Precis och det är det som Tony N missar i hela sin tirad. Även om Canon och Nikon implementerar allsköns finesser hämtade från smartphone-världen så kommer det inte öka försäljningen av kompaktkameror nämnvärt. Det finns helt enkel ingen anledning att köpa en Ixus för någon tusenlapp idag eftersom mobilen gör samma sak och en mobil "måste" man oavsett om man fotar eller ej.

Kameratillverkarna får koncentreras sig på high-end kompakter och systemkameror och det är förstås en mindre volym. Därför får vi räkna med att nya modeller kommer att fortsätta att leverera stadiga förbättringar men också till relativt höga priser.
 
Ett steg i rätt riktning för att förbättra kvaliteten på mobilbilderna är Apples nya giv där man kan jobba med RAW (DNG) med den uppdatering av iOS som kommer i dagarna. Kommer enligt uppgift att förutom med 7:an också att fungera på 6/6S och SE.

Jag använder ibland min SE som kamera och det jag irriterar mig mest på är vitbalansen. Hart när omöjligt att t ex få bra hudtoner direkt ur kameran oavsett ljusförhållanden och där kanske DNG kan hjälpa till.
Jpg-bilder går förstås att justera en aning, men resultatet blir oftast inte bra.

Jag gillar mycket med Apples produkter (har massor, inklusive iPhone), men däremot så är de ju väldigt långsamma och konservativa på vissa områden.

Även om de haft bra kameror, generellt sätt, så har de sällan legat i framkanten av utvecklingen.

RAW har funnits som standard i Android i över ett års tid, och RAW blev standard i Windows för tre år sedan.

Har fotat RAW med min iPhone, och det har gått bra, men krävt separat app istället för standard Kamera-app i iOS.

Samma sak med bildstabilisering; även där var Apple klart efter.

Men bra att det, äntligen efter alla år, kommer i standardappen (blir så mycket enklare då).
 
Håller med Anders och Stefan här.

Den vanlige konsumenten, som tidigare nöjde sig med en enkel kompaktkamera, klarar sig utmärkt med dagens mobiler i de flesta situationer (kompakterna för 15 år sedan var inte heller så bra i mörker).

Detta är inget som Canon eller Nikon kan ändra på - hur mycket de än skulle vilja, eller hur mycket de än stoppar in nya finesser i kamerorna, eller inte.

Detta kunde man, utan att vara expert eller Einstein, inse redan för 10 år sedan.

Precis samma sak med marknaden för dedikerade GPS:er eller MP3:spelare.

Inget som gemene man är intresserad, eller normalt i behov av - oavsett hur mycket tillverkarna skulle vilja annat (eller oavsett hur mycket finesser de skulle trycka in med WiFi och annat)

I handen så funkar mobilen bra för både GPS och musik, och i bilarna så har de flesta idag både GPS och musikspelare (eller så streamar man Spotify via BT ifrån mobilen - så kör jag).
 
Men jag tycker han gör det lite för enkelt för sig. Visst vore det bra om det var som du beskriver men så himla enkelt tror jag faktiskt inte det är. Att ta fram gemensamma standards i olika branscher är väl ett klassiskt "elände". Jag har svårt att se att cheferna på Canon, Nikon, Fuji och Sony lyfter luren och säger "Du, vi måste träffas, jag tänkte vi skall ta fram ett gemensamt operativsystem för systemkameror som är öppet för alla att utveckla appar för. Och när vi ändå är i farten, kan vi inte bestämma oss för att satsa på en och samma fattning för objektiven så vi underlättar för konsumenterna?"

Hur härligt det än kunde vara så kommer det inte att ske - tror jag.

För min egen del ser jag mycket hellre att systemkamerorna utvecklas när det gäller brus, fps, AF och allt det som systemkamerorna har som sina fördelar. De flesta av mina bilder är från en "session" där jag kanske åkt ut till något trevligt slott, en glänta i skogen, en fågelsjö, en promenad i gamla stan eller en dag på racerbanan. När jag kommer hem har jag alltifrån 100 till 1000 bilder att gå igenom. Det tycker jag är kul och trevligt, ladda in dem i datorn, välja ut, bildbehandla och slutligen lägg ut dem på min hemsida eller skriva ut någon enstaka. Om det tar ett par dagar eller en vecka är egalt för mig, Det är min hobby. Jag har inget behov av att skicka upp en bild eller två till Instagram. Skulle jag ha det behovet så kan jag ju använda min mobil, ser inget problem i det.

Jag håller med om det mesta du säger och är nog som du i min användarprofil också men det är inte om oss Tony pratar eller hur?. Jag använder telefon minimalt. Min mest frekventa användning är faktiskt att använda telefonens inbyggda router när jag kollar på Netflix och HBO på landet (har ett gammalt abonnemang med helt fri surf som jag varit förutseende att inte göra mig av med.

Jag lägger aldrig upp bilder på Internet och har inga konton vare sig hos Instagram eller Flickr. Jag jackar in datorn i TV:n ibland och ser bilder och video jag tagit ihop med andra på ibland men jag tycker bäst om att skriva ut de bilder jag gillar på skrivare.

Men trots det så tycker jag Tony har en poäng för de som är uppfödda med telefonfoto borde man nog anstränga sig lite mer då en del av dem faktiskt är framtidens systemkameraanvändare.

Inte ens min nya Sony A6300 är ju riktigt till min belåtenhet. Jag kan alltså med denna kamera mycket väl koppla upp mig till min telefon om jag aktiverat routern i denna. Det finns också Sony-proprietär mjukvara "Play Memories" som gör det möjligt att ladda upp bilder till Sonys eget moln via telefonen. Man kan självfallet överföra bilder till telefonen också men jag tycker de skulle göra det möjligt att ladda ner vilka appar som helst och göra exv. även Instagram tillgängligt. Då skulle väl det mesta vara på plats. Sen kan man ju alltid reta sig på prestanda. i kameran ligger bara länkar till Playmemories idag så det borde faktiskt vara en hyfsat enkel sak att öppna kameran för fler möjligheter. Jag ska labba lite när jag får mer tid längre fram så jag får se hur långt man kommer. Som det nu verkar så vill Sony att jag och andra ska leva i Sonys värld och Sonys molntjänst. Frågan är ju hur bra de kommer lyckas med det.

http://www.sony.net/Products/playmemories/
 
......................Rimligare vore att slå på internetdelning på telefonen, anslut kameran till det delade nätet, och ladda upp bilderna direkt från kameran. Då skulle det även vara enkelt att ansluta till vilken router som helst, man kunde dela inte bara till telefonen utan kanske även en mapp i datornätverket hemma, eller vilket öppet WIFI nät som helst utan att göra slut på telefonens batteri.

Med någon app och lite low energy bluetoothmagi skulle man kunna låta telefonen automatiskt slå på internetdelning så snart man tagit bilden, tittar på bilden i kameran och trycker på kamerans dela knapp och allt hade varit klart.

Den första delen här finns alltså på plats i Sonys A6300 men Sony stannar vid att försöka låsa in oss i sin egen värld via sina egna applikationer. Att flytta bilder till telefonen går dock så man kan ju ta det därifrån om man vill men det vore väl ännu bättre att kunna köra direkt mot den miljö exv. Instagram om man nu vill det istället. Att åstadkomma detta borde inte vara några större problem om man nu vill åstadkomma detta.
 
ANNONS