Annons

Bra video om fototillverkarnas bakåtsträvan

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Lite äldre diskussioner om Kamera/telefon handlade då om pekskärmen och just dom ungas vana att bläddra med en bild och snabbt förstora, fins exempel på användare som börjat med att bläddra bilder i tidningar i tron att det skall fungera, problemet här blir väl att kameraskärmen är för liten, när dom är vana vid 5 tum, så 5 tum på en liten m4/3 kan bli marigt.

Inge prat om nfc som kom efter hand, att man skall hålla telefonen mot kameran så känner den av, jag vet inte hur bra det fungerar. kameror med Wifi/NFC blev lite uppmärksammat ett tag och gav ett lite extra + i tester.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men varför skulle någon ur selfie-generationen vilja göra något så krångligt, istället för att ta bilden med mobilkameran direkt? Inte ens om man skippar mellanlagringen på Sonys server så är det smidigt nog.
Svaret på den frågan är väl så pass enkel att det kanske råkade vara så att bilden han eller hon tog togs med systemkameran och inte telefonen. Är det något helt osannolikt med ett sådant scenario?? Varför skulle inte det vara bra för en del att kunna skicka bilder dit man vill via en WIFI-punkt vare sig denna består i en telefon som ställts i routerläge eller någon annan WIFI-accesspunkt?

Jag har nog slutat att dissa nya funktioner i kameror som jag själv inte använder. Vem vet, nån annan kanske uppskattar dem och till och med jag kan ju i en del fall dra mig till minnes saker som lämnat mig rätt kall men ibland händer det att man faktisk hittar till dessa funktioner och tycker att det är rätt bra att nån faktiskt sett till att de finns. Jag tycker i princip att det är bättre med fler funktioner finns än jag använder än att sakna funktioner när man behöver dem. Det kostar ju i princip ingenting att skicka med en mjukvarubaserad funktion, så varför avstå från det om det inte skapar andra typer av problem.
 

afe

Aktiv medlem
Det är oerhört enkelt att få över en bild från min A6000 till Instagram. Kameran och min telefon har NFC, så det enda jag behöver göra är att öppna bilden i kameran, och sedan hålla telefonen mot sidan av kameran. Appen Playmemories startas automatiskt och hämtar en JPG-kopia av bilden (man kan ställa in vilken bildstorlek som ska användas, och det fungerar också om jag endast fotograferar i råformat). Sedan är det bara att ladda upp den på valfri plats.
 

AFJ

Aktiv medlem
Svaret på den frågan är väl så pass enkel att det kanske råkade vara så att bilden han eller hon tog togs med systemkameran och inte telefonen. Är det något helt osannolikt med ett sådant scenario?? Varför skulle inte det vara bra för en del att kunna skicka bilder dit man vill via en WIFI-punkt vare sig denna består i en telefon som ställts i routerläge eller någon annan WIFI-accesspunkt?

Jag har nog slutat att dissa nya funktioner i kameror som jag själv inte använder. Vem vet, nån annan kanske uppskattar dem och till och med jag kan ju i en del fall dra mig till minnes saker som lämnat mig rätt kall men ibland händer det att man faktisk hittar till dessa funktioner och tycker att det är rätt bra att nån faktiskt sett till att de finns. Jag tycker i princip att det är bättre med fler funktioner finns än jag använder än att sakna funktioner när man behöver dem. Det kostar ju i princip ingenting att skicka med en mjukvarubaserad funktion, så varför avstå från det om det inte skapar andra typer av problem.
Nej scenariot är inte otroligt och visst är det bra med nya funktioner, även de som man inte själv använder. Det handlar inte om att dissa funktioner. Nya funktioner är nästan alltid välkomna.

Tony tycks dock tro att om Canon varit mer på alerten så hade Canon fortfarande sprutat ut nya Ixusar på marknaden. Det tror inte jag. Små kompaktkameror är "döda" därför att de inte levererar någon som man inte redan har i sin mobil.

Jag tror heller inte det är nödvändigt att våra DSLR:er blir lika smartphones för att överleva. Helt klart kommer utvecklingen gå mot mer kopplingar till sociala medier men det är inte det som hjälper eller stjälper försäljningen. Det avgörande för systemkamerans överlevnad är om det klarar att bibehålla sin överlägsenhet gentemot mobilen på de områden där den idag är överlägsen. Om du kunde fota OS, bröllop, wildlife mm lika bra med en mobil som en systemkamera, ja då är ju systemkameran död den också. Oavsett hur uppkopplad den än är. Jag tror inte vi kommer hamna där (det tror inte ens Tony N). För vissa tillämpningar är systemkameran fortfarande det bästa valet och kommer så förbli för en bra tid framöver.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är nog just det man kommer göra, gamla "stofiler" kan jag förstå inte ser det självklara.
Nej, de kommer att avstå från att köpa systekameror för att sådana är för klumpiga.

Men de generationer av kommande fotointresserade som är uppväxta med smartphones kommer såna finnesser ses som självklara.
Ja, och smartphones är små och tunna nog att vara praktiska att ha med sig överallt. Det är inte systemkameror.

Känns som inte bra kameratillverkarna är bakåtsträvare utan många på fotosidan är av samma typ ;-)
Som jag har skrivit så skulle jag välkomna finesser av den typ som förespråkats i systemkameror. Jag tror bara inte att det kommer att komma så mycket sånt inom överskådlig tid. Kameratillverkarna är nog rätt bra på att bedöma vad som säljer.
 

PMD

Aktiv medlem
Svaret på den frågan är väl så pass enkel att det kanske råkade vara så att bilden han eller hon tog togs med systemkameran och inte telefonen. Är det något helt osannolikt med ett sådant scenario??
Ja, det är så osannolikt att det egentligen inte kan hända, för att parafrasera min efternamnsnamne Tage.

Klart att det går att hitta på scenarier där någon skulle ha nytta av att kunna ladda upp bilder direkt från en systemkamera, men frågan var ju om folk skulle avstå från att köpa en systemkamera för att en sådan finess saknas. Jag tror alltså inte det, utan att det faktum att en systemkamera är stor och klumpig (vilket alla systemkameror är jämfört med smartfoner) är en mycket viktigare faktor,

Varför skulle inte det vara bra för en del att kunna skicka bilder dit man vill via en WIFI-punkt vare sig denna består i en telefon som ställts i routerläge eller någon annan WIFI-accesspunkt?
Släng halmgubben på majbrasan. Jag har aldrig påstått att det inte vore bra.

Jag har nog slutat att dissa nya funktioner i kameror som jag själv inte använder.
Bra! Jag har aldrig gjort så.
 

PhilipParris

Aktiv medlem
Jag tillhör kategorin som verkligen saknar en smidig koppling mellan DSLR och telefonen. Och det har inget att göra med vare sig Instagram eller selfiepinnar. Ofta när jag är på resande fot utan dator, vill jag kunna dela med mig av bilder med familj eller kanske skicka någon fågelbild för artbestämning till någon kunnigare vän. Visst kan jag vänta tills jag kommit hem, men det är betydligt roligare att dela med sig av t.ex. bilder på barnen till deras farmor när det sker, och inte om någon eller några veckor när sortering och redigering är klar. Och jag fotar sällan med mobilen utan bär gärna med mig stora kameran hela tiden.

Dagens förfarande för att åstadkomma detta är:
1. Välj ut bilder i kameran
2. Framkalla jpegs av dessa i kameran. (Detta är ett plågsamt steg, framförallt om man tagit några hundra bilder eller fler. Det blir ett väldigt bläddrande för att hitta till de få utvalda bilderna..)
3. Koppla kameran till telefonen med USB-OTG-kabel.
4. För över bilderna med tredjepartsapp som fungerar för det mesta. Här får man också ha rejält med tålamod.
5. Snabbjustera/beskär i Snapseed (suverän liten app!)
6. Klart!

Jag tycker det är bedrövligt att det inte går att göra detta smidigare och jag håller med det Tony säger till fullo.

Jag ska ta till lite anekdotisk bevisföring (som såklart inte är något bevis alls). Om jag ser till de bekanta jag har som skaffat någon enkel systemkamera för att kunna ta bättre bilder på familjen, så är det definitivt inte klumpigheten det som gör att kameran sällan används. Det har helt och hållet att göra med att det är så besvärligt att kunna dela de tagna bilderna. Man vill kunna skicka bilderna direkt när de är tagna, och alla har inte kommit så långt i sitt intresse att de är beredda att lägga timmarna vid datorn ännu. Eller som för mig - man är på annan ort utan dator. Sedan pratar ni väldigt mycket om instagram. Jag säger bara Whatsapp!

Och om fler skulle använda sina systemkameror, så skulle de efterhand bli bättre på att fota och lära sig att uppskatta bra bildkvalitet och sedan lär det rulla på. Nya objektiv, fota i RAW och börja bildbehandla, uppgradera kamerahus osv.

Slutligen, fota av skärmen? Skämtar ni eller?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tillhör kategorin som verkligen saknar en smidig koppling mellan DSLR och telefonen. Och det har inget att göra med vare sig Instagram eller selfiepinnar. Ofta när jag är på resande fot utan dator, vill jag kunna dela med mig av bilder med familj eller kanske skicka någon fågelbild för artbestämning till någon kunnigare vän. Visst kan jag vänta tills jag kommit hem, men det är betydligt roligare att dela med sig av t.ex. bilder på barnen till deras farmor när det sker, och inte om någon eller några veckor när sortering och redigering är klar. Och jag fotar sällan med mobilen utan bär gärna med mig stora kameran hela tiden.

Dagens förfarande för att åstadkomma detta är:
1. Välj ut bilder i kameran
2. Framkalla jpegs av dessa i kameran. (Detta är ett plågsamt steg, framförallt om man tagit några hundra bilder eller fler. Det blir ett väldigt bläddrande för att hitta till de få utvalda bilderna..)
3. Koppla kameran till telefonen med USB-OTG-kabel.
4. För över bilderna med tredjepartsapp som fungerar för det mesta. Här får man också ha rejält med tålamod.
5. Snabbjustera/beskär i Snapseed (suverän liten app!)
6. Klart!

Jag tycker det är bedrövligt att det inte går att göra detta smidigare och jag håller med det Tony säger till fullo.

Jag ska ta till lite anekdotisk bevisföring (som såklart inte är något bevis alls). Om jag ser till de bekanta jag har som skaffat någon enkel systemkamera för att kunna ta bättre bilder på familjen, så är det definitivt inte klumpigheten det som gör att kameran sällan används. Det har helt och hållet att göra med att det är så besvärligt att kunna dela de tagna bilderna. Man vill kunna skicka bilderna direkt när de är tagna, och alla har inte kommit så långt i sitt intresse att de är beredda att lägga timmarna vid datorn ännu. Eller som för mig - man är på annan ort utan dator. Sedan pratar ni väldigt mycket om instagram. Jag säger bara Whatsapp!

Och om fler skulle använda sina systemkameror, så skulle de efterhand bli bättre på att fota och lära sig att uppskatta bra bildkvalitet och sedan lär det rulla på. Nya objektiv, fota i RAW och börja bildbehandla, uppgradera kamerahus osv.

Slutligen, fota av skärmen? Skämtar ni eller?
Hittills har jag aldrig sett någon här på fotosidan som gjort ett inlägg "Jag ger upp min systemkamera därför att det är så bökigt att dela bilderna". Kan heller inte minnas någon som skrivit "Har köpt systemkamera, hur gör jag för att få upp bilderna på facebook?"

Däremot är det ju massor med inlägg som är i linje med "Jag skal sälja systemkameran för att jag tröttnat på att bära runt med den. Jag vill ha en liten kamera som är lätt att ta med, vad skall jag köpa?"

Återigen, jag skulle gärna se att det var lättare att dela bilderna från min systemkamera men jag tror inte det skulle ha någon avgörande effekt på volymen sålda systemkameror. Ännu mindre att det skulle kunna väcka till liv försäljningen av det som Northrup kallar "Consumer Cameras".

Håller helt med dig om det där med att fota av displayen, det är förstås inget alternativ.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är oerhört enkelt att få över en bild från min A6000 till Instagram. Kameran och min telefon har NFC, så det enda jag behöver göra är att öppna bilden i kameran, och sedan hålla telefonen mot sidan av kameran. Appen Playmemories startas automatiskt och hämtar en JPG-kopia av bilden (man kan ställa in vilken bildstorlek som ska användas, och det fungerar också om jag endast fotograferar i råformat). Sedan är det bara att ladda upp den på valfri plats.
Tack för den infon Anders, alltid bra med praktiska exempel från någon som faktiskt prövat funktionerna.

Då¨kan vi väl nästan utesluta Sony från denna kritik som Tony riktar mot systemkameror i allmänhet. Verkar då kanske som den gode Tony och vi systemkameranördar som inte använder Instagram varit lite ouppdaterade. Jag vet ju faktiskt att Gary Fong varit lätt upphetsad precis som Jason Larnier över Sonys WIFI-lösningar i kameror som A6000 och sedan A6300 men jag har faktiskt inte sett det som något som angått mig tidigare.

Några ovanstående inlägg visar ju de med att det visst finns folk som både vill använda och gillar att använda dessa funktioner även i systemkameror hur otroligt det än låter för andra. Per och vi andra får väl ta till oss även det. Bara att funktionerna finns i dessa och en del andra Sony-kameror visar väl att åtminstone Sony både sett och försökt adressera problemet.

Att Sony och inte de andra stora gjort detta kan ju precis som Tony säger bero på att Sony ju inte är bara en renodlad hårdvarutillverkare. De har ju ett egenintresse att skapa ingångar till sin "Entertainment"-tjänst. Alla appar är ju inte gratis och de ger väl alltid några intäkter och andra spin-off effekter. Det visar väl också återigen att Sony ligger i framkant tekniskt även här.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, det är så osannolikt att det egentligen inte kan hända, för att parafrasera min efternamnsnamne Tage.

..................Klart att det går att hitta på scenarier där någon skulle ha nytta av att kunna ladda upp bilder direkt från en systemkamera, men frågan var ju om folk skulle avstå från att köpa en systemkamera för att en sådan finess saknas. Jag tror alltså inte det, utan att det faktum att en systemkamera är stor och klumpig (vilket alla systemkameror är jämfört med smartfoner) är en mycket viktigare faktor,
Jag tror att en sån här diskussion inte är helt nödvändig om vår kunskap om hur dessa saker kan funka hade varit bättre. Till dags dato har jag inte sett någon vidare bra förklaring över hur dessa möjligheter verkligen ser ut och fungerar. Funktioner som dessa tillhör tyvärr de som brukar komma bort och kanske beror det på att en tillverkare som Sony inte alltid är särskilt bra på att pedagogiskt förklara hur de tänkt att dessa och en hel del andra saker är tänkta att användas och konfigureras.

Det är faktiskt en del meck innan allt funkar och man behöver som sagt aktivera Play Memories i både kamera och telefon. Dessutom är det så att en del äldre telefoner som min Samsung S2 inte stöder alla nya funktioner som finns i mina kameror. Får pröva med frugans S4 och se om det går bättre. Play Memories går överhuvudtaget inte att installera i Samsung S2 då programmets funktioner inte stöds fullt ut av den telefonen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hittills har jag aldrig sett någon här på fotosidan som gjort ett inlägg "Jag ger upp min systemkamera därför att det är så bökigt att dela bilderna". Kan heller inte minnas någon som skrivit "Har köpt systemkamera, hur gör jag för att få upp bilderna på facebook?"

Däremot är det ju massor med inlägg som är i linje med "Jag skal sälja systemkameran för att jag tröttnat på att bära runt med den. Jag vill ha en liten kamera som är lätt att ta med, vad skall jag köpa?"

Återigen, jag skulle gärna se att det var lättare att dela bilderna från min systemkamera men jag tror inte det skulle ha någon avgörande effekt på volymen sålda systemkameror. Ännu mindre att det skulle kunna väcka till liv försäljningen av det som Northrup kallar "Consumer Cameras".

Håller helt med dig om det där med att fota av displayen, det är förstås inget alternativ.
Nä, men det finns ju numera lyckligtvis systemkameror som är så pass små och lätta att man kan ta dem med sig (jag har alltid min A6300 med jämt och överallt) och då blir det mer relevant med funktioner som låter användarna enkelt dela sina bilder. Alla systemkameror är ju lyckligtvis inte klossiga DSLR:er. Alla de som kör ännu mindre grejor exv. MFT kanske också skulle gilla att ha funktioner som dessa tillgängliga i sina kameror. Jag har ingen aning om hur långt de mest tekniskt utvecklade MFT-kamerorna hunnit med integration och kommunikation mot Internet och mobilvärlden med exv. NFC, men det kanske någon annan vet.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag tror att vägen framåt är molnet.
Istället för att göra om systemkameror till smarta telefoner kommer framtidens sydtemkameror ha trådlös uppkoppling mot ett konto i molnet där alla bilder lagras.
I molnet är sedan bilderna tillgängliga för redigering och vidare distribution via valfti smart device ellet dator.
I framtiden är det tätare mellan gratis wifi-punkter, och 4G kommer att vara billigt.
I molnet finns den naturliga backupen om minneskortet kraschar.
I molnet kan en bildredaktion komma åt bilderna i samma takt som fotografen exponerar.
I molnet kan inbjudna släkt och vänner se alla bilder direkt.

Det här betyder i praktiken att behovet av display på kameran minskar. Bildrtna tittar man på i molnet.

En systemkamera ska vara ett rappt och funktionellt verktyg för att fånga bilder.
Redigering och distribution görs bäst via andra, för ändamålet anpassade, redskap.
Kombinationer blir alltid kompromisser.

Som när jag och frugan skulle köpa båt. Polaren frågade "vilken sort?". Jag svarade att vi skulle köpa en motorseglare. En "både och". "Jaså, en varken eller" svarade han då.
Vi köpte segelbåt, för det var ju segla vi ville göra mest.

Petter...
 

PMD

Aktiv medlem
Dagens förfarande för att åstadkomma detta är:
1. Välj ut bilder i kameran
2. Framkalla jpegs av dessa i kameran. (Detta är ett plågsamt steg, framförallt om man tagit några hundra bilder eller fler. Det blir ett väldigt bläddrande för att hitta till de få utvalda bilderna..)
3. Koppla kameran till telefonen med USB-OTG-kabel.
4. För över bilderna med tredjepartsapp som fungerar för det mesta. Här får man också ha rejält med tålamod.
5. Snabbjustera/beskär i Snapseed (suverän liten app!)
6. Klart!
Fotografera i JPEG direkt så slipper du (delvis) den plågsamma punkt 2 (som f.ö. är oberoende av hur bildöverföringen sen sker till någon webtjänst).
 

Hankki

Aktiv medlem
Dagens förfarande för att åstadkomma detta är:
1. Välj ut bilder i kameran
2. Framkalla jpegs av dessa i kameran. (Detta är ett plågsamt steg, framförallt om man tagit några hundra bilder eller fler. Det blir ett väldigt bläddrande för att hitta till de få utvalda bilderna..)
3. Koppla kameran till telefonen med USB-OTG-kabel.
4. För över bilderna med tredjepartsapp som fungerar för det mesta. Här får man också ha rejält med tålamod.
5. Snabbjustera/beskär i Snapseed (suverän liten app!)
6. Klart!
Lightroom mobile, kräver adobe cc, till iPad/iPhone tar numera raw filer och sen kan du synka till lightroom online, automatisk omvandling till jpg, där du kan dela en länk till albumet. Synkar även så raw filerna finns på datorn hemma också.
 

PMD

Aktiv medlem
Några ovanstående inlägg visar ju de med att det visst finns folk som både vill använda och gillar att använda dessa funktioner även i systemkameror hur otroligt det än låter för andra. Per och vi andra får väl ta till oss även det.
Jag använder redan gärna WiFi-funktionerna i min kamera och skulle uppskatta att de förfinades.
 

Macroscian

Aktiv medlem
Jag använder redan gärna WiFi-funktionerna i min kamera och skulle uppskatta att de förfinades.
Och jag har wifi i min som inte används just för att det är lite knepigt. Lätt att köra mellan kameran och mobilen men då har jag en jättelik oredigerad bild komprimerad av kameran till jpeg på 6000 x 4000 som tar massor av utrymme och som sen ska komprimeras av IG. Jag har inget emot att tanka bilder ur kameran och redigera på kalibrerad skärm. Problemet ligger väl hos instagram som inte vill att man ska ladda upp från desktop men som gärna vill att man ska ha perfekt redigerade och optimerade bilder. En riktigt usel service, helt enkelt.

Till videosnutten där en snubbe visar en graf på att mobiltelefonförsäljningen rusade iväg när smartphones blev en grej och sedan drar en massa slutsatser utifrån det.
Är ganska säker på att man kan visa en liknande graf för kameraindustrin när digitala kameror blev tillgängliga eller kanske 80talet när det plötsligt fanns ett filmlabb med entimmesframkallning i vartannat kvarter.
Jag håller med honom om telefonkameror som tränger bort kompaktkameror men gillar inte att han utgår från en graf som är poänglöst fusk. Man får inte glömma bort att många som är utmärkta på sociala medier inte nödvändigtvis är de skarpaste knivarna i lådan. Ointelligent och dumt.

Mitt enda incitament att shoppa kompaktkamera är produkter som olympus tough, stöttåliga prylar som jag kan snorkla med. Så fort det finns en mobiltelefon till rimligt pris som är 100% trygg att snorkla med och har en hyfsad kamera, ryker även tg-4.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror att vägen framåt är molnet.
Istället för att göra om systemkameror till smarta telefoner kommer framtidens sydtemkameror ha trådlös uppkoppling mot ett konto i molnet där alla bilder lagras.
I molnet är sedan bilderna tillgängliga för redigering och vidare distribution via valfti smart device ellet dator.
I framtiden är det tätare mellan gratis wifi-punkter, och 4G kommer att vara billigt.
I molnet finns den naturliga backupen om minneskortet kraschar.
I molnet kan en bildredaktion komma åt bilderna i samma takt som fotografen exponerar.
I molnet kan inbjudna släkt och vänner se alla bilder direkt.

Det här betyder i praktiken att behovet av display på kameran minskar. Bildrtna tittar man på i molnet.

En systemkamera ska vara ett rappt och funktionellt verktyg för att fånga bilder.
Redigering och distribution görs bäst via andra, för ändamålet anpassade, redskap.
Kombinationer blir alltid kompromisser.

Som när jag och frugan skulle köpa båt. Polaren frågade "vilken sort?". Jag svarade att vi skulle köpa en motorseglare. En "både och". "Jaså, en varken eller" svarade han då.
Vi köpte segelbåt, för det var ju segla vi ville göra mest.

Petter...
Det är ju inte i framtiden detta med koppling till "molnlagring och molntjänsterska ske för det är ju just det Sony erbjuder med konceptet Play Memories.

https://playmemoriesonline.com/?lang=sv-se

Det här visar ju också på att vi står lite vid sidan ibland lite till mans av olika skäl.

Det är klart att detta är intressant för många av många skäl men det kräver en del. Vi måste då ha både en kamera som stöder både WIFI och NFC helst. WIFI och en WIFI-punkt behövs dels vid konfigureringen av kameran och för att överföra större mängder data hyfsat snabbt. NFC för att kopplingen telefon kamera ska kunna ske utan meck. Dessutom måste vi skaffa oss tillgång i Sonys fall till Sonys Entertainment-tjänst. Sedan ska allt konfigureras, vilket säkert kan erbjuda en del problem för många. Var man sedan hämtar sina appar kan ju variera beroende på utrustning och tillverkare.

Det finns som sagt även en applikation till datorer som heter Play Memories Home. Den är också intressant för den erbjuder en funktion för att synka alla bilder man vill med molnet och på det sättet kan man enkelt skapa sig en backup på en annan plats än hemma, vilket ju skapar en redundans vi kanske inte annars skulle bry oss om att skaffa. Bilderna kan läsas från både telefoner och datorer och de kan delas över andra medier från alla håll (både från kamera, telefoner och dator via Play Memories appar och program).

http://support.d-imaging.sony.co.jp/www/disoft/int/download/playmemories-home/win/sv/

Sen återstår väl också frågan om hur mycket man vill sitta i knät på Sony för det är ju klart att de här lösningarna i grunden är väldigt tillverkarspecifika, men så länge man är öppen mot de världar man har behov att utbyta data med så kanske man ändå kan svälja det.

En av poängerna med Play Memories är ju också att man slipper ha alla bilderna fysiskt i den egna telefonen om man vill men det kostar väl istället ev. för både molntjänst och surfkapacitet som inte alltid är gratis.
 

AFJ

Aktiv medlem
Nä, men det finns ju numera lyckligtvis systemkameror som är så pass små och lätta att man kan ta dem med sig (jag har alltid min A6300 med jämt och överallt) och då blir det mer relevant med funktioner som låter användarna enkelt dela sina bilder. Alla systemkameror är ju lyckligtvis inte klossiga DSLR:er. Alla de som kör ännu mindre grejor exv. MFT kanske också skulle gilla att ha funktioner som dessa tillgängliga i sina kameror.
Visst är det relevant med funktioner som låter användarna enkelt dela sina bilder. Absolut! Den jag vänder mig mot är att Tony Northrup tycks mena att Nikon, Canon mfl kunnat behålla greppet om "Consumer Cameras" om de hade varit snabbare med att införa detta. Det tror inte jag. Skulle jag köpa en Ixus idag för 2000:- om den kunde dela sina bilder enkelt? Knappast, det kan jag ju lika gärna göra med mobilen. Skulle jag köpa en ny systemkamera idag utan möjlighet att koppla sig till Internet? Tveklöst ja.

Varför har Fuji och Sony tagit marknadsandelar på sistone? Därför att de gör kameror som attraherar entusiasterna som vill fotografera. Man köper inte en RX100, A7 eller X-T2 därför att de är "Internetvänliga" utan därför att de har bra sensorer, bra optik, vettigt format, etc. De är helt enkelt bra kameror. Men majoriteten av alla som fotograferar skulle aldrig drömma om att lägga 10-20-30 tusen på en kamera.

Kolla här på fs, hur många trådar har vi haft där man efterlyser bättre koppling till Internet från sin kamera? Jag kan inte minnas någon. Hur många trådar har vi som handlar om DR, brus, AF, skärpa? Tusentals.

Att våra kameror i framtiden kommer vara mer uppkopplade råder det inget tvivel om. Det kan till och med bli så att i framtiden är det sådant som kommer avgöra vilken systemkamera man köper. Vi är dock inte där än och framförallt utvecklingen som vi sett sedan 2007 till idag är inte alls en följd av att kameratillverkarna är bakåtsträvande. Det är en följd av att mobilkamerorna blivit bättre och deras fördel att ha Internetåtkomsten integrerad.
 

Bengf

Aktiv medlem
En tanke kan ligga bakom det faktum att Canon är världsledande, Det Canon levererar i kameraväg anses som det rätta för dom borde veta eller hur är det, och det ser ut som Canon har släppt en mycket fin ny M5 precis i dagarna, inbyggd EVF utan laggning, snabbare än A6300 lovar dom, snygga rattar och vred som en Fuji X-T2. Nu får man vänta och se vad Nikon kan komma med, jättebra att Canon släppte den är modellen det höjer statusen på övriga spegellösa just för att det är ett världsledande företag, Många Canoiter kommer att ta denna modell till sina hjärtan, ordningen återställd. ( EVF kanske inte är så dumt trots allt )
 

AFJ

Aktiv medlem
En tanke kan ligga bakom det faktum att Canon är världsledande, Det Canon levererar i kameraväg anses som det rätta för dom borde veta eller hur är det, och det ser ut som Canon har släppt en mycket fin ny M5 precis i dagarna, inbyggd EVF utan laggning, snabbare än A6300 lovar dom, snygga rattar och vred som en Fuji X-T2. Nu får man vänta och se vad Nikon kan komma med, jättebra att Canon släppte den är modellen det höjer statusen på övriga spegellösa just för att det är ett världsledande företag, Många Canoiter kommer att ta denna modell till sina hjärtan, ordningen återställd. ( EVF kanske inte är så dumt trots allt )
Men inget av detta kommer rubba mobiltelefonens totala dominans som "Consumer Camera".
 
ANNONS