Annons

Brusiga RAW - inte jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Fördelen med att räkna upp linjärt och lägga egen kontrastkurva är just att bilden är lika uppräknad och nivåerna inte är påverkade genom s-kurvans spretning=mer synligt brus.
Mikael
 

leffep

Aktiv medlem
Vad menar du med linjär uppräkning? Är det alla parametrar i CR nollade från början? Så kör jag alltid, och fixar till kurvorna som jag själv vill ha dom.

/Leif
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Med linjär menas att du väljer gammakurva på 1.0 vid uppräkningen, sedan kan du lägga din egen kurva, detta har betydelse om man nu skall jämföra bla rawkonverterare och det "brus" som kan ses eller inte.En mer rättvis bild ges vid linjär uppräkning, förutom val av linjär finns det andra parametrar som påverkar bildens utseende exv inlagd uppskärpning. Därefter kommer ens eget handhavande av framräknad bild
Mikael
 
Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Om man nu skall jämföra två rawkonverterare- tryck på AUTO och se vad som händer, om inte- så är det du som sköter parametrarna för uppräkningen i större utsträckning, dvs så mycket programvaran tillåter och dina egna kunskaper och erfarenheter tillåter.. I camera raw liksom PhaseOne finns det att antal sådana parametrar.Om än något olika utformade.
Mikael
 
Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Slowfinger skrev:
Nu har jag läst tråden lite noggrannare och visst är det som du säger.

För övrigt är det bra för oss konsumenter att råkriget trappas upp. NX, Lightroom osv. Många nya, bra konkurrenter.

Själv är jag förälskad i min gratisversion av Capture one LE som jag fick med till mitt Sandisk Extreme 3-kort. Aldrig har väl råkonvertering varit så snabb, rolig och enkel. Och nej - Raw Shooter var inte i närheten av C1:s kvalitet.

www.phaseone.com/sandisk
Bosse-det är fråga om val och möjligen vad programtillverkarna anser vara viktigt när de tolkar data från sensorn. Rawshooter grabbarna kom från PhaseOne (om jag minns rätt), vad som skiljer programmen åt är snarare en smakfråga, tolkning och påkostnad av att skriva en bra programvara med diverse filter , dvs hur bilden kan eller ev skall räknas fram. Rawshooter var gratis, PhaseOne Pro liksom Camera raw kostar.Själv har jag sett att rawshooter har en annan skärpningsalgoritm inlagd vilket kan visa sig till slut som fulaktigheter i 200% förstoring. (Vilket Stefan Ohlsson också har sett och påtalat)Vad detta betyder vet jag inte, jag har inte skrivit ut stora bilder och jämfört från de båda.
Själva nyckeln till dekoderringen ligger i de metadata som förmedlas, här mörkar Nikon och de andra fria programtillverkarna får gissa sig fram. Vilket de har gjort med skiftande bra resultat.I mina ögon dock inte direkt stora om man handhar bilden manuellt och rätt.
Mikael
 
Senast ändrad:

Slowfinger

Aktiv medlem
Jodå, jag överdrev och skojade lite i mitt "förtal" av Rawshooter. Jag använde det programmet mycket förut, men något skumt var det. Med Nikon D70 blev hudtoner lätt grisrosa där C1 med exakt samma vitbalans gav väldigt naturliga och fina hudtoner, så visst skiljer det mellan olika program.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Vill inte tala om vad jag har för hudton efter bara några timmar i Kapstadens sol.Här hjälper knappast vilket program jag väljer. 31 grader varmt och i kväll skall vi se på kometen som drar förbi (sista chansen) och den ses som mycket nära här nere.
Funkar kamerorna och jag inte gör bort mig så skall jag lägga över någon bild här och på pressensbild.Dvs om vädret är klart i kväll.
Ha det i snöstormen som nu även tycks ha drabbat Lund.
Mikael
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Kometen handhållet, camera raw därav "bruset"
Kul i jul, på jobbet idag slutar min knappt ett år gammal 24-70/2.8 att fungera, error 99, kollat kontakterna på gluggen, testat med andra objektiv på mina 2 hus och de fungerar men inte 24-70
Ny strategi och tänk, alla bilder får tas med 70-200 eller 100mm macro.
Tack Canon, mina Nikongluggar har aldrig strejkat på detta vis.
Mikael
 

Bilagor

Mfrisk

Medlem
En fundering. Hur är det med kamerans egen brusreducering? Används den när man skjuter i RAW, eller är det bara i jpeg? Jag använder D80 som har brusreducering samt brusreducering vid hög iso (400 och uppåt).

Någon som vet?
 

leffep

Aktiv medlem
High iso brusreduceringen är bara i drift vid jpeg. Den andra vanliga brusreduceringen används även i raw vid längre slutartid än 1 sek. har jag för mig.

/Leif
 

Makten

Aktiv medlem
leffep skrev:
Den andra vanliga brusreduceringen används även i raw vid längre slutartid än 1 sek. har jag för mig.
Näe, den inverkar faktiskt inte förrän vid tider över 8 sekunder. Då tar kameran en "svart" exponering utan öppen slutare under halva tiden för att kunna trolla bort lite "långtidsexponeringsbrus".
Manualen säger faktiskt felaktigt att det tar "dubbelt så lång tid" för en exponering, vilket inte är sant. Det tar 1,5 gånger så lång tid (ja, jag har testat).
 

leffep

Aktiv medlem
Aha!

Jag hade för mig då jag hade en D100, att det var kring 1 sek. den trädde in. Man lär så länge man lever.

/Leif
 
ANNONS