Annons

Byta Lightroom + hårddisk till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
Hej! För 5 år sen fotade jag mycket och gjorde en del betalda jobb. Då var lightroom bra och hårddisk ett rimligt alternativ.

Nu är verkligheten nått annat, jag fotar lika mycket med min mobilkamera som min Sony a7. Jag redigerar betydlig mindre (endast korrigering av exponering) men skulle nog vilja fortsätta fota raw.

Jag tror att jag nu söker efter en gratis programvara mac eller windows som hjälper mig sortera bilder och göra basic redigering för att sedan tanka upp bilderna till molnet för lagring med smidig access. Mitt gamla lightroom bibliotek skulle jag nu vilja konvertera till jpeg och tanka upp i molnet.

1. Finns det något smidigt program som löser bildredigeringsbehovet?

2. Finns det någon molntjänst som brukar rekommenderas? Finns det någon allmängiltiga standardlösning nu för tiden. Jag har nu Google Photo för mobilbilder vilket känns smidigt...
 
Tänk efter ett par gånger till om du vill kasta bort dina gamla råfiler (om det nu är det du menar med att konvertera till gamla lightroombibliotek till jpeg).

Konverteringsalgoritmerna utvecklas hela tiden, så det kan tänkas att du kan få bättre resultat av dina råfiler om du räknar fram jpeg-bilder från dem i framtiden.
 
Bara så jag förstår… Tänker du dig två separata arbetsflöden beroende på vilken kamera du använder (mobilen respektive systemkameran)?
 
Hej! För 5 år sen fotade jag mycket och gjorde en del betalda jobb. Då var lightroom bra och hårddisk ett rimligt alternativ.

Nu är verkligheten nått annat, jag fotar lika mycket med min mobilkamera som min Sony a7. Jag redigerar betydlig mindre (endast korrigering av exponering) men skulle nog vilja fortsätta fota raw.

Jag tror att jag nu söker efter en gratis programvara mac eller windows som hjälper mig sortera bilder och göra basic redigering för att sedan tanka upp bilderna till molnet för lagring med smidig access. Mitt gamla lightroom bibliotek skulle jag nu vilja konvertera till jpeg och tanka upp i molnet.

1. Finns det något smidigt program som löser bildredigeringsbehovet?

2. Finns det någon molntjänst som brukar rekommenderas? Finns det någon allmängiltiga standardlösning nu för tiden. Jag har nu Google Photo för mobilbilder vilket känns smidigt...

I din Mac har du ju programmet bilder som duger bra om du bara ska organisera o mindre justeringar av dina bilder
 
Det är nog lätt att förbise att det är en ganska kompetent app och molnlagringen har man ju "inbyggd" i iCloud. Sedan är det väl lite si och så med RAW stödet men det funkar kanske bra med Sony. ( Fujis X-trans filer fungerar inte i Mac OS 11.7 men det är kanske bättre i senare versioner).

Annars är väl ett alternativ att gå över till Lightroom "molnvarianten" inte men då är det ju inte gratis längre...
 
Tänk efter ett par gånger till om du vill kasta bort dina gamla råfiler (om det nu är det du menar med att konvertera till gamla lightroombibliotek till jpeg).

Jag behåller dem på dess nuvarande hårssikar!

Bara så jag förstår… Tänker du dig två separata arbetsflöden beroende på vilken kamera du använder (mobilen respektive systemkameran)?

Mobilbilderna tänker jag att jag inte komemr redigra - kanske med de funktioner som finns i telefonen.

Systemkamerabilderna vill jag redigera.

tillgängliggörandet av båda sortens bilder blir sen det viktiga.
Primärt tänker jag att jag skulel vilja ha bra tilllgång till alla mina foton via telefonen - Det är vi telefonen vi komemr vilja titta på bilder med familj och vänner. Den möjligheten saknar jag mycket idag när bilderna ligger lokalt och behöver tilllgång till min PC.

Det är nog lätt att förbise att det är en ganska kompetent app och molnlagringen har man ju "inbyggd" i iCloud. Sedan är det väl lite si och så med RAW stödet men det funkar kanske bra med Sony. ( Fujis X-trans filer fungerar inte i Mac OS 11.7 men det är kanske bättre i senare versioner).

Då Jag har android telefon skulle jag vilja ha tillgång till bilderna i den.

----------------------

Skall jag summera mina funderingar så är kanske molnlagringstjänsten den viktigaste för mig, tillgängliggörandet av bilderna. Redigeringsbehovet är litet är nog en sekundär fråga.

Vad tror ni är bra lösingar?
 
Du har hela lösningen, om du skaffar en iPhone. …

telefonens bildbibliotek synkas med datorns i molnet.
Allt som tas in i ”Bilder” i datorn kan du se på telefonen.
 
Och för iCloud 50GB betalt du 9kr/månad, 200GB 29kr/månad.
Molnlagring plus ytterligare smidiga tjänster för backup, integritet etc ingår förstås.
Vill du ha 2TB kostar det 89,-/månad.

Dessutom kan hela familjen - om du har en - dela på denna lagrings volym utan att se någon annans lagrade information.
 
[..KLIPP..]



Då Jag har android telefon skulle jag vilja ha tillgång till bilderna i den.

----------------------

Skall jag summera mina funderingar så är kanske molnlagringstjänsten den viktigaste för mig, tillgängliggörandet av bilderna. Redigeringsbehovet är litet är nog en sekundär fråga.

Vad tror ni är bra lösingar?

Vad gäller Anroid och dess ”ekosystem” är jag tyvärr helo okunnig. Men ifall du bara ska redigera Sony-bilderna (i RAW-forma) så följde det väl med någon konverterare med kameran? För Fuji som jag anväder finns Silkypix och Capture One i gratisversioner som bara hanterar Fuji filer och jag tänker att motsvarande borde finnas för Sony?
 
En annan väg att gå kan vara att använda LR 6.14 som är den sista friköpta versionen. Den funkar utmärkt med A7. Skaffar du nyare än A7Rii kommer det inte att gå att använda RAW-filerna i den versionen men det går att konvertera filerna till DNG och då går det plötsligt att jobba vidare med sina bildfiler även från nyare kameror. På så vis kan du fortsätta som förut, med undantag för konverteringen till DNG, och framkalla nya bilder. Självklart har nyare versioner av programvaran fler och förbättrade verktyg men man kommer väldigt långt med LR6.14 tycker jag, dessutom utan dryga årskostnader.

Om du sedan sparar i jpg och skickar till molnet på samma sätt som från mobilen så har du tillgång till alla bilder via mobilen.
 
En "bonus" med att lägga rasket i Apples ekosystem är t ex, att om du har en Apple TV kopplat till TV'n så har du en otroligt smidig "Bildvisare".

Att kunna t ex efter släktmiddagen kunna visa sina egna bilder i all sin prakt på TV'n i vardagsrummet är en populär grej.

Du har ju även samma bildström tillgänglig via iPad/iPhone'n och kan om du vill skicka "inbjudan" om du vill dela t ex temporärt med ngn utomstående.

Här är väl skillnaden på Apple och de andra, Apple HAR ett ekosystem.
 
En annan väg att gå kan vara att använda LR 6.14 som är den sista friköpta versionen. Den funkar utmärkt med A7. Skaffar du nyare än A7Rii kommer det inte att gå att använda RAW-filerna i den versionen men det går att konvertera filerna till DNG och då går det plötsligt att jobba vidare med sina bildfiler även från nyare kameror. På så vis kan du fortsätta som förut, med undantag för konverteringen till DNG, och framkalla nya bilder. Självklart har nyare versioner av programvaran fler och förbättrade verktyg men man kommer väldigt långt med LR6.14 tycker jag, dessutom utan dryga årskostnader.

Om du sedan sparar i jpg och skickar till molnet på samma sätt som från mobilen så har du tillgång till alla bilder via mobilen.
Fast... 6,14 går inte att få tag på längre....
 
Efter att ha klurat lite till tänker jag att jag komemr forstätta ancända lightrom lite till. Frun har det genom jobbet iaf ett litet tag till. Däremot skulel jag vilja tillgängliggöra bilderna i molnet...

Vad är då poängen med att konvertera råfilerna till JPEG och lagra dom på en molnserver?

Jag tänker att jag skulle vilja konvertera mina bilder för att få med redigering gjort i lightroom. De bilder jag redigerat tänker jag att jag inte kommer pilla mer med så det gör mig inget, även om raw konverterare kanske blir lite bättre i framtiden.

Jag tänker mig att att en gång om året konvertera årets bilder och flytta dem till Google photos där de kan mergas med alla mobilbilder. Rawfiler får sedan ligga kvar i dator och på extern hårddisk som en backup andra backup.

Vad tror ni om denna plan - Missar jag något?
 
ANNONS